Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luuppalan kaaret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tarute
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 345
    • Jyväskylä

    Luuppalan kaaret

    Varmaan joku muukin on laittanu autoonsa Luuppalan tekemät kaaret. Kysymys kuuluukin että millä olette "kaivertanu" putken muodon? siis niitten lyhyisiin putkiin. Minun kaarissa ei ollu mitään muuta tehty kun pätkitty oikeeseen mittaan. Toki jos jollain on jääny kuvia jemmaan projektista niin en suutu vaikka näkisin muutaman kuvan.
    340KW/600NM
  • m50 turbo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 454

    #2
    itse tein rälläkällä. sellaisia laite on olemassa millä sen pystyy tekemään siististi (kuulemma)
    http://www.teammadmax.com

    Comment

    • Tarute
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 345
      • Jyväskylä

      #3
      Kävin vakoilemassa madmaxsin projekti jutun. Ei sattus olemaan ennemän kuvia asennuksesta. Ite menasin tehä pohjaan 4 reikää ja tiputtaa "pää" kaarikehikon pohjasta läpi että pystyy hitsaamaan saumat ympäriinsä.
      340KW/600NM

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #4
        Ymmärsinkö oikein, että nyt etsitään tapaa pyöreän muodon kovertamiseksi kulmassa x toisen putken kylkeen kiinnittyvään putkeen?

        Itsehän en varsinaisesti ole mikään metallimies, mutta duunissa ollaan tehty vastaavia hommia jyrsimellä, paineilmavingullakin voi yrittää raastaa (omia korvia ja hermoja). Joku metallipajahan nuo vääntäisi varmasti jo odotellessa, nimellistä korvausta vastaan.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • Tarute
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 345
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by r.w. View Post
          Ymmärsinkö oikein, että nyt etsitään tapaa pyöreän muodon kovertamiseksi kulmassa x toisen putken kylkeen kiinnittyvään putkeen?

          Itsehän en varsinaisesti ole mikään metallimies, mutta duunissa ollaan tehty vastaavia hommia jyrsimellä, paineilmavingullakin voi yrittää raastaa (omia korvia ja hermoja). Joku metallipajahan nuo vääntäisi varmasti jo odotellessa, nimellistä korvausta vastaan.
          Ymmärsit aivan oikeen. Pitää varmaan kalastaa semmonen paikka missä kyseinen homma onnistuu.
          340KW/600NM

          Comment

          • S.Kaulaote
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1579
            • Woikkaalla

            #6
            Originally posted by Tarute View Post
            Ymmärsit aivan oikeen. Pitää varmaan kalastaa semmonen paikka missä kyseinen homma onnistuu.
            Kyllä toi onnistuu ihan rälläkällä! Jos yhtään pysyy kone käsissä ni helppo homma.
            Elikkä leikkaa vaan putken päästä pois kaksi semmosta puolikuunmuotoista palaa.. jotenki vaikee selittää mutta otat jonku hukkapätkän kätee ja kokeilet ekaan siihen! Luulen että hokaat mitä tarkotan...
            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
            -Mitsubishi "runkkari"

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #7
              Jollain vingulla voit saada yhden pään tehtyä illassa. Rälläkkähommia se on. Muodon hakemiseen on olemassa sellainen "putken ympäri väännetty" muotokampa. Itse käyttänyt vessapaperirullia ja muita vippaskonsteja. Huolellisuus ja kärsivällisyys palkitaan siisteillä kaarilla. En ymmärrä miten mikään paja tekisi valmiiksi koska putket on sovitettava paikalleen yksilöllisesti. Ellei siis sitten osta kaaria asennettuna.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Hommaan on keksitty tällainen yksinkertainen peli jos putken loveuksia tekee vähänkin enemmän. Näitä ovat jotkut tehneet itsekin pylväsporakoneisiin.





                Idea on aika yksinkertainen.

                Tässä sama peli pienemmän putken kimpussa:

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2195
                  • kaustinen

                  #9
                  Tollasia "tynnyri" poria löytyy normi rautakaupasta eikä maksa edes kauheesti. Sit vaan tekee "jigin" jossa vehkeet pysyy kohdillaan.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2027
                    • Riihimäki

                    #10
                    Laite sinänsä näyttää tosi näppärältä mutta silti jää ongelma määrittää kulma ja putken pituus tarkalleen että onnistuisi kerralla. Onko sinulla tai jollain muulla käytännön kokemusta ja hyviä keinoja siihen? Itse ainakin joudun sovittamaan joka putkea noin sata kertaa ja hiomaan millin kerrallaan vuorotellen molemmista päistä että saan putken juuri haluttuun asentoon.

                    Comment

                    • _Pietu_
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 3660
                      • Kuopio / Maaninka

                      #11
                      Eli normaali raudalle soveltuva reikäsaha vaan pylväsporaan ja sopiva jigi putkelle
                      BMW F25 xDrive 20d
                      ex BMW e91 320dA
                      ex BMW e36 325i
                      - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                      Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by TheLoial View Post
                        Hommaan on keksitty tällainen yksinkertainen peli jos putken loveuksia tekee vähänkin enemmän.
                        Harrastekäyttöön passaa juu, yleensä noiden kaltaiset puuhajigit ovat vaan niin heppoista tekoa, että kahta samanlaista tuotosta ei saa millään. Jos sinne päin oleva lopputulos riittää niin mikäpä noissa, mutta jos hakee täydellisyyttä (niinkuin rivien välistä oli luettavissa..) niin homman saa melkoisella todennäköisyydellä viimeistellä vielä niillä käsityökaluilla. Mielummin uhraa sen efortin järeään pylväs- tai penkkiporaan ja kiinnitykseen..? Tämä ihan perstuntumalta, juuri kyseisiä vehkeitä en ole käyttänyt.

                        Originally posted by racing02 View Post
                        Jollain vingulla voit saada yhden pään tehtyä illassa.
                        Se on vehkeistä kiinni. Tehokas ilmakäyttöinen suorahiomakone ja kunnon terä uppoaa teräkseen kuin veitsi voihin. Tietysti jos puhutaan jostain hipo-hipo materiaaleista ja tolkuttomista seinämävahvuuksista niin sitten kannattaa unohtaa...

                        On tuota varten ihan kunnon jyrsimiäkin olemassa, muutama esimerkki pikaisella googletuksella: KLIK_1 ja KLIK_2. En tiedä miten kelvollisia juuri nämä ovat, mutta noin niinkuin esimerkiksi. American chopperissa tai vastaavissa näitä on vilahdellut, jos joku seuraa... Nämäkin vaativat tietysti oman teränsä putken halkaisijan mukaan.

                        Mutta jokainen tekee niillä vehkeillä joita kotoa löytyy...
                        Last edited by Erich; 09-11-2007, 16:50.
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • tepi_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2185
                          • TKu

                          #13
                          Eikös tollanen muoto olis helppo hio mirkelillä? Ainakin vanhassa duunissa sovitettiin muhvit ihan mirkelillä hiomalla putkeen...

                          Siis niinkuin erich:kin ehdotti?

                          Comment

                          • blown
                            Newbiemmer
                            • Jun 2006
                            • 28
                            • mynämäki

                            #14
                            Ajatusta kehiin!

                            Jos ihan oikeasti yhdet kaaret meinaat tehdä,
                            niin älä hyvä mies ala mitään jigejä rakentelemaan.
                            Pöytä smirgeli(iso) tai pikkurälläkkä käteen ja hommiin.
                            Ei niitten saumojen välit todellakaan tarvii olla mitään +/-0,5mm sisällä.

                            Comment

                            • HanVat
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 294
                              • Lahti

                              #15
                              Ihan OT kylläkin, mutta hauskoja nämä tosi rallimiesten termit ja tekijät:
                              Luuppalan kaaret, Ojennuksen veivit ja vaik Karalan softa....
                              -------------------------
                              E39 523i
                              E36 Cabi `96 m-sport
                              E30 320i
                              W126.022 280SE kesäautona 1985
                              VW Polo Firstline 1.4 MPI 2001
                              MB E200 CDI 2002
                              *************************
                              Polaris OutLaw 500cc `06
                              Tälle poliisimaija jäi Vesijärven jäällä.
                              SkiDoo MX-Z 1000cc Renegade `06

                              MYYDÄÄN: E46 BUSINESS RDS SOITIN

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎