Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen ahdin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Toipis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 122
    • Kotka

    Sähköinen ahdin



    Mitenköhän mahtaa toimia noin käytännössä? Kovasti kehuvat tuolla sivuilla ja 299$ hinta ainakin huima noin lelun oloisesta vehkeestä. Luultavammin suomessa laittomia? Ainakin tuollainen 5-10hp pitäisi tulla helpolla laittamalla tuo ilmanputsarin jälkeen imukanavaan.

    Myös http://www.turbonator.com/ on näköjään samanoloinen laite.
    ex. E39 528iA -96
    ex. E61 530xdA -08
    ex. E91 320iA Touring -08
    ex. E39 525iA Sedan -02
    ex. E36 318is Coupe -92
  • Guest's Avatar

    #2
    Re: Sähköinen ahdin

    Originally posted by Toipis
    http://www.electricsupercharger.com/

    Mitenköhän mahtaa toimia noin käytännössä? Kovasti kehuvat tuolla sivuilla ja 299$ hinta ainakin huima noin lelun oloisesta vehkeestä. Luultavammin suomessa laittomia? Ainakin tuollainen 5-10hp pitäisi tulla helpolla laittamalla tuo ilmanputsarin jälkeen imukanavaan.

    Myös http://www.turbonator.com/ on näköjään samanoloinen laite.
    Heh... kunnon TV-Shop tyylisiä vempaimia minun silmääni... :P

    Comment

    • mika.h
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 799
      • haukipudas

      #3
      fööni imuputkeen ja testille


      Comment

      • Tukste
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2002
        • 357
        • Kouvola, Finland

        #4
        no ehkä tolla just sen 5 heppaa saa, jos sitäkään. omaan en tollasta pistäs ikinä

        535d M-sport -07
        Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
        325ix turbo -88 (projekti)

        Comment

        • IvvN
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 3078
          • HelSINKI

          #5
          Toi laite ei ole sinänsä ahdin. Se on näköjään vähän smanlainen kuin Twister filtteri. Eli se vaan antaa ilmalle semmoisen kierteen ja tällä ilmaa mahtuu enemmän. Mutta se ei kyllä sitä sinne ahda. Pitäisi nimittän olla aika kova turbiini, että jaksaisi ahtaa ilmaa. Tämmöinen teoria olisi mulla...
          Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
          www.kxd.fi

          Mahdollisesti maailman paras verhoomo

          Comment

          • spu
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 528
            • Tampere

            #6
            Mitä sitä suotta ostamaan. Itse tekemällä pääsee halvemmalla.



            Ja lisää tuolta -> http://forums.vwvortex.com/zerothrea...937&page=1

            Vanhahan tuo juttu on, mutta oli pakko laittaa...

            Comment

            • Redain
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 502
              • Turku

              #7
              aika epäluotettava juttu... ei tulis itsellä ihan heti mieleen laittaa autoon tuollaista... honda monkeyssä mulla oli fööni joka autto vaan just sen verran et kone meinas leikata kiinni kun oli ajanut n.5 min (kiitokset monkey mania sivut)... mut en autoon laittais tuollaista koskaan...
              Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Jos tommonen maksais 20€ niin voisin koittaa.
                Perjaatteessa toi toimii. Mutta mitään älyttömiä heppoja on turha odottaa.

                Toiminta perjaate on selvä. Enemmän ilmaa > seos menee laihalle > seosta rikkaammalle > saadaan enemmän seosta palamaan > enemmän tehoa.

                Eli sama asia jos olisi isompi ilmamäärämittari, kaasuläppä, avarampi imusarja.
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Juupa juu...ideahan on tuttu jo 30-luvun....40-luvun....50-luvun....jne. hömppä tuotteista jota on jokaiselle autoilevalle sukupolvelle kauppailtu ja erityisesti USA:ssa. Näitä "propelleja" on sitten eri tahot/lehdet samassa syklissä testaillut ja todenneet joka vuosikymmenellä saman:
                  Huipputehot putoaa 3-5% imuvastuksen kasvaessa ja "viipperän" sekoittaessa moottorin/kanaviston oman virtausmekanismin. Jos tällaisella hokkuspokkus virityksellä olisi tarjolla muutama lisäprosentti tehoon/hyötysuhteeseen, olisi em.viipperä jokaisessa F1-moottorissa ja toden-näköisesti myös jokaisessa perheautossa jo vakiona. Koko viipperäajatuskin on tehontuottajana jo sinälläänkin TÄYSIN ABSURDI.
                  Eli kysymyshän olisi lähinnä ikiliikkujasta. Viipperän pyörittämiseen tarvittava voimahan otetaan imuilman virtauksesta joka taas tuotetaan imutahdilla moottorin tehoa hyväksikäyttäen. Eli viipperää pyöritetään moottorin tuottamalla teholla. Tehoa siis kuluu...ei suinkaan tule lisää. Vapaavirtaus-suodattimen tehoa tuottava vaikutushan perustuu tasan päinvastaiseen ajatukseen.

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Eli viipperää pyöritetään moottorin tuottamalla teholla. Tehoa siis kuluu...ei suinkaan tule lisää. Vapaavirtaus-suodattimen tehoa tuottava vaikutushan perustuu tasan päinvastaiseen ajatukseen.
                    No sama perjaate on pakokaasu ahtimessa ja remmiahtimessa. Muutetaan moottorin teho tehoksi. Ja saadaan enemmän tehoa.
                    Mutta hyötysuhde on hieman parempi

                    laite on ikiliikkuja silloin jos se ei tarvitse käynnistyekseen mitään voimaa.
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • Hasardi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1860
                      • Der Hauptstad

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      Koko viipperäajatuskin on tehontuottajana jo sinälläänkin TÄYSIN ABSURDI.
                      Eli kysymyshän olisi lähinnä ikiliikkujasta. Viipperän pyörittämiseen tarvittava voimahan otetaan imuilman virtauksesta joka taas tuotetaan imutahdilla moottorin tehoa hyväksikäyttäen. Eli viipperää pyöritetään moottorin tuottamalla teholla. Tehoan siis kuluu...ei suinkaan tule lisää. Vapaavirtaus-suodattimen tehoa tuottava vaikutushan perustuu tasan päinvastaiseen ajatukseen.
                      Jee. Tuollaista ei kannata edes ajatella. Ennemmin ostaa ropellin lippikseen ja ajaa kattoluukku auki, niin ropelli pyorii! Tehoja tulee paljon enemman...joku 50 hv heti alkuun. Kahdella ropelilla ja isommalla kattoluukulla voidaankin sitten jo lentää. Ihan varmasti. Jenkit uskoo.
                      Stadtluft macht frei.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Wittujoolle: Siis kyseessä on TÄYSIN eri periaate kuin pakokaasu tai remmiahtimessa joilla mahdollistetaan sylinterin suurempi täytös. Eli näillä ahdetaan ilmaa koneeseen ENEMMÄN kuin minkä moottori luonnostaan kykenee imemään. Tuo propelliviritys ei suinkaan lisää täytöstä vaan itse asiassa vähentää sitä, sen toimiessa kuristimena/rajoittimena imuilman vapaalle virtaukselle. Eli kun kerran tuo propelli ottaa pyörimisnopeutensa sen ohivirtaavasta imuilmasta, ei se voi mitenkään lisätä sylinterin imutäytöstä. Jotta näin tapahtuisi, pitäisi propellin pyöriä reilusti kovempaa kuin kulloinenkin sen ohi kulkeva virtaus. Tajuatko?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Ps. ikiliikkujan käsitteeseen kannattaisi muuten ehkä vielä hieman perehtyä...

                          Comment

                          • wj
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 3253
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            Ps. ikiliikkujan käsitteeseen kannattaisi muuten ehkä vielä hieman perehtyä...
                            No tommosen käsityksen sain joskus yläasteella
                            Mutta lisätään lauseeseen että sen jälkeen se liikkuu lakkaamatta.

                            Enks toi saanukkaan voimaansa sähköstä?
                            Sitten käsitin väärin
                            - 2006 Mustang cabriolet
                            - Sleekcraft Enforcer 28'

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #15
                              Nk. Ram Air -systeemillä on varmasti enemmän vaikutusta kuin tuolla rupelilla. Eli imuilman ottoputki kohti ajoviimaa, eikä oo kallis eikä takuulla pudota koneen tehoja koska "ahto" ajoviimasta on ilmaista :wink:
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎