Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW keskuslukituksen sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    BMW keskuslukituksen sähköt

    Nyt tarvittaisiin todellisen BMW:n sähköjen asiantuntijan apua... E46 kuskin oven keskuslukon moottori ei siis toimi kiinni päin. Lukkoyksikkö on koitettu vaihtaa, mutta uusikaan ei toiminut. Lukkoon tulee kolme moottoreita ohjaavaa johtoa: sininen, valkoinen ja musta. Olen ymmärtänyt mittailujen perusteella asian näin:
    - sininen antaa +12V signaalin aina kun lukko pitäisi sulkea tai avata
    - valkoinen ja musta menevät toinen sulkumoottoriin ja toinen aukaisumoottoriin. Molemmat ovat jatkuvasti maassa, mutta systeemi katkaisee maan aina sinsen +12V signaalin tullessa siltä mu tai va johdolta jota ei tarvita, eli jos lukko suljetaan, katkeaa aukaisumaa täksi aikaa ja painvastoin. Meneekö näin?

    Ongelma on minulla sellainen, että sininen +12V signaali tulee oikein mutta sen sijaan molemmat maajohdot mu ja va toimivat keskenään täsmälleen samalla tavalla: molemmat katkaisevat maan (mittasin vastusta) kun lukko pitäisi sulkea mutta kun lukko pitäisi avata, molemmat jäävät maadoitetuiksi! Vika viittaa siis hyvin vahvasti siihen, että ohjausyksikössä olisi häikkää. Toinen vaihtoehto olisi, että joku olisi katkaissut toisen maajohdon ja liittänyt sen toiseen kiinni. Ihmeellistä tässä on se, että lukko toimii silti aukipäin. Tällä kytkennällähän molempien moottorien pitäisi toimia samaan aikaan vastakkaisiin suuntiin kun lukkoa avataan - ehkä toinen moottori on tämän vuoksi hajonnut? Olenko käsittänyt jotain väärin?

    Ainut helppo korjaus tuntuisi olevan ohittaa vika sillä, että katkaisisi kuskin oven mu ja va maajohdot, ja liittäisi ne sitten kuskin puolen takaoven vastaaviin. Onko tästä jotain haittaa (ylikuormitus tms)? Ja toimivatko molempien ovien lukot millisekunnilleen samaan aikaan, eli katkeaako oikea maa juuri silloin kun tulee siniseen +12v signaali? Mistä näihin johtoihin pääsisi helposti käsiksi muualta kuin ohjausyksikön edestä hansikaslokerosta? Menevätkö ne jossain kuskin kick-paneelin takana?
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    #2
    Vai onko tässäkin automallissa moottori, jolle vaihtuu + ja maa keskenään riippuen siitä lukitaanko vai aukaistaanko. Sähkökaavion mukaan ovessa on kuitenkin kaksi moottoria kaikissa ovissa. Onko toinen kuitenkin tuplalukitusta varten vai ovatko moottorit erikseen aukaisu- ja sulkumoottori? Jos yksi ja samaa moottori sulkee ja avaa vaihtamalla polariteettia, ei moottori voi olla rikki koska se kuitenkin toimii nyt aukipäin. Joka tapauksessa systeemi syöttää +12V siniseen (joka menee molemmille moottoreille) aina yritti sitten ovia sulkea tai avata. Kuuluuko sen ollakin näin? En viitsisi purkaa toista ovea testatakseni toimivalta puolelta miten tuon kuuluisi toimia. Olen aivan varma, että jos vien auton merkkihuoltoon, eivät osaa tehdä tälle systeemille mitään vaan vaihtavat osia samantien keskusmoduulia myöden...
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88

    Comment

    • vaviah
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 632
      • Turku

      #3
      Jatkan yksinpuhelua jos kenelläkään ei ole tietoa! WDS:n mukaan valkoinen on lukitus, sininen avaus ja musta central arrest. Tämän perusteella tekisin sen johtopäätöksen, että toinen moottori vastaa normaalista lukituksesta ja avauksesta ja toinen on arrest-tilaa varten (jolloin ovia ei saa auki sisältäkään kahvasta vetämällä). Valkoinen ja sininen ilmeisesti siis vaihtavat polariteettia sen mukaan lukitaanko vai avataanko:
      AVAUS: sin +12V ja valk maa
      SULKU: valk +12V ja sin maa

      Itselläni toimii vain sulku, ja mittarilla sekä sulkiessa että avatessa siniseen tulee +12V, suljettaessa vaan häviää maa valkoiselta johdolta mutta siiihen ei tule plussaa... Uskaltaisiko ottaa johdot irti ja syöttää niihin suoraan jännitettä testatakseen moottorin toiminnan tai sitten suoraan ryöstää näiden signaali joltain toiselta ovelta?
      X1 18d sDrive -18
      320i GT xDrive -13
      i3 BEV -13
      X1 18dA xDrive -16
      X5 3.0iA -00
      320d Touring -00
      528iA Touring -97
      325 CiA -93
      316i -94
      316 -88

      Comment

      • soldia
        Banned
        • Feb 2006
        • 725
        • Planet X

        #4
        Jos ohjausyksikkö vaihdettu niin onko varmasti ehjä? Voisiko olla sama vika siinäkin?

        Ja onko uutta ohjausyksikköä ohjelmoitu toimimaan autossasi, jos siinä joitain eroavaisuuksia?

        Yleensä hyvä ratkaisu on käydä merkkihuollossa selvittämässä vikaa jos ei normihuolloissa selviä.

        Mutta tietenkin vian etsinnästä joutuu maksamaan, tottakai.

        Käytetyillä ja b-varaosilla lopputulos usein edullisempi, koska myös itse korjauksen voi sitten suorittaa edullisemmin siellä normihuollossa...
        Last edited by soldia; 10-03-2008, 20:42.

        Comment

        • vaviah
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 632
          • Turku

          #5
          Central control modulea ei siis ole vaihdettu - en ole edes uskaltanut katsoa mitä maksaa tietokone joka vastaa auton sisävalaistuksesta, lasin pyyhkijöistä, keskuslukituksesta, jne... Oven yksikkö (jossa moottorit) on vaihdettu merkkiliikkeessä, mutta vika ei siis ollut korjaamon mukaan siinä, eikä mittausten perusteellakaan vaikuta olevan. Johtoihin kun ei tule sulkusignaalia lainkaan. Koska samat johdot ohjaavat avaussignaalia (olettaakseni vaihtamalla polariteettia, joku voisi tämän varmistaa), täytyy itse johtojen olla ehjät. Ainut vaihtoehto vialle siis on tuo cenral control module. Yritän tässä miettiä keinoja, jolla tuon vian voisi ohittaa vaihtamatta tuota moduulia. Yksi vaihtoehto olisi koittaa syöttää jonkun toisen oven lukkosignaalia kuskin oveen, mutta siinä on todella suuri riski, että keskusyksikkö hajoaa kokonaan (tai ainakin tuon toisenkin oven osalta) ylikuormituksesta tms. Laitoin asiasta kysymystä myös E46 fanatcsiin josko siellä joku tuntisi näiden moottorin ohajsuperiaatteen... Tähän kun ei riitä sähkökaavioiden ihmettely - täytyy myös tietää millaista signaalia missäkin johdossa missäkin tilanteessa kulkee...
          X1 18d sDrive -18
          320i GT xDrive -13
          i3 BEV -13
          X1 18dA xDrive -16
          X5 3.0iA -00
          320d Touring -00
          528iA Touring -97
          325 CiA -93
          316i -94
          316 -88

          Comment

          • soldia
            Banned
            • Feb 2006
            • 725
            • Planet X

            #6
            Originally posted by vaviah View Post
            Central control modulea ei siis ole vaihdettu - en ole edes uskaltanut katsoa mitä maksaa tietokone joka vastaa auton sisävalaistuksesta, lasin pyyhkijöistä, keskuslukituksesta, jne... Oven yksikkö (jossa moottorit) on vaihdettu merkkiliikkeessä, mutta vika ei siis ollut korjaamon mukaan siinä, eikä mittausten perusteellakaan vaikuta olevan. Johtoihin kun ei tule sulkusignaalia lainkaan. Koska samat johdot ohjaavat avaussignaalia (olettaakseni vaihtamalla polariteettia, joku voisi tämän varmistaa), täytyy itse johtojen olla ehjät. Ainut vaihtoehto vialle siis on tuo cenral control module. Yritän tässä miettiä keinoja, jolla tuon vian voisi ohittaa vaihtamatta tuota moduulia. Yksi vaihtoehto olisi koittaa syöttää jonkun toisen oven lukkosignaalia kuskin oveen, mutta siinä on todella suuri riski, että keskusyksikkö hajoaa kokonaan (tai ainakin tuon toisenkin oven osalta) ylikuormituksesta tms. Laitoin asiasta kysymystä myös E46 fanatcsiin josko siellä joku tuntisi näiden moottorin ohajsuperiaatteen... Tähän kun ei riitä sähkökaavioiden ihmettely - täytyy myös tietää millaista signaalia missäkin johdossa missäkin tilanteessa kulkee...
            Tuo moduli maksaa purkuosana n.100€.

            Comment

            • bmw e34
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 633
              • raahe

              #7
              käy huollossa tai joltain ota lainaan testeri ja sen komponentti aktivointi -toiminnolla renkkaa sitä lukkoa auki/kiinni. selviää ainakin se että antaako
              ZKE lukitus/avaus signaalia. jos antaa ---> vika johdoissa, jos ei anna ---> vika ohjauksessa. ja vasta sen jälkeen kannattaa alkaa vaihtaan sitä ZKE -yksikköä. jos lukko yksikkö on vaihdettu ei ole mitenkään mahdotonta etteikö johtoja olisi vahingossa telottu jotenkin. sellaiset viritykset että koijaa virtaa toiselta lukolta kannattaa unohtaa heti kättelyssä.

              System lock

              The system lock contains the following components
              • Mechanical safety rotary latch
              • Door contact
              • Central locking drive
              • Lock switch (front doors only)
              Electrical components

              Switches

              The switches are designed as contactless switches with Hall-effect elements. All switches feature a common ground (terminal 31) connection.
              • Door contact
                The position of the rotary latch detected by a switch in order to determine the door position (open or closed).
              • Door lock switch
                The door lock switches determine the position of the lock cylinder (locked or unlocked)
              Drives

              The central locking drives are linked to the lock mechanism. The following settings are possible:
              • Unlocked:
                In this position, the rotary latch can be opened both via the inner door handle as well as the outer door handle. The locking button is up.
              • Locked:
                In this position, the rotary latch can be opened only via the inner door handle; the locking button is down.
                After the inner door handle is pulled the first time, the locking button is pushed up and the rotary latch unlocks. The rotary latch opens the second time the inner door handle is pulled.
                This setting can be achieved both electrically (via the ZV drive) or manually by pressing the locking button.
              • Armed:
                The rotary latch cannot be opened in this position. The inner and outer door handles as well as the locking button are mechanically uncoupled.
                This setting can only be achieved electrically with the central locking drives.

              Central locking


              The central-locking system is controlled by the general module 5.
              The central locking drives in the vehicle doors are integrated in the system lock and facilitate locking, arming and unlocking of the doors.
              In additional, the following flaps and compartments are locked and unlocked by means of the central-locking drives:
              E46 Saloon, Coupé, Touring: fuel tank flap
              E46 Convertible: fuel tank flap and glove compartment
              E52 Z8: glove compartment and storage shelf in centre console
              E83 X3: fuel tank flap
              E85 Z4: fuel tank flap and storage shelf (with soft top cover)

              Functions

              General

              A differentiation is made between locking and locking with arming with regard to the functions of the central locking system.
              Locking without arming:The vehicle doors can be opened from the inside by pulling the door handle twice.
              Locking with arming:The vehicle doors can be opened neither from the inside nor the inside.
              ”Locking with arming” is implemented when:
              • The ignition lock is in position 0 and the vehicle key is removed.
              • The driver's or passenger's door is opened after removing the key
              • The driver's and passenger's doors are closed
              • The vehicle is locked via the door lock or remote control
              Central double-locking of the vehicles also locks the flaps and compartments fitted with central-locking drives (see above).
              Central locking drives

              The drives are activated by a relay in the general module.

              The general module is equipped with a repeat inhibit function in order to protect the drives from thermal overload as the result of frequent use.


              Operating points


              The central locking system can be operated from following points:
              • Door lock of driver's door
              • Door lock of passenger's door (only if no remote control is installed)
              • Remote control (country-specific radio or infrared remote control)
              • Centerlock button (central locking button) in vehicle
              The vehicle can only be locked and unlocked with the Centerlock button, i.e. not armed and disarmed.
              Note:Remote control functions are executed only if there is no key inserted in the ignition lock.
              Automatic unlock

              The vehicle doors are unlocked automatically when the airbag control unit detects a crash. Crash signalling is performed:
              • with airbag control unit MRS2 via the CS line from the airbag control unit to the general module.
              • from airbag control unit MRS3 via the K bus.
              After crash detection, the central locking system must be unlocked once before locking is possible again.
              An armed vehicle is disarmed automatically (not unlocked) when the vehicle key is inserted in the ignition lock. This status is detected by the control unit of the ”electronic vehicle immobilisation system (EWS)”.
              Selective release

              The following function can be coded via car key memory or is coded as standard in some country-specific variants (e.g. USA):
              Initially only the driver's door is unlocked if a locked vehicle is unlocked by means of the door lock or remote control. All other doors are switched from the armed status to the disarmed status, however, they are not unlocked (it is possible to unlock the doors using the inner door handle or Centerlock button). The doors are unlocked when the vehicle is unlocked for a second time via the door lock or remote control.
              Automatic lock

              The following function can be coded via car key memory or is coded as standard in some country-specific variants (e.g. USA):
              The doors are locked automatically on exceeding a driving speed of 4 km/h.
              Emergency operation

              In the event of electrical operation failing (e.g. discharged batteries) the door can be unlocked mechanically via the door lock

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Mikäli lukitussignaali menee kaikkien muiden ovien lukoille vika tuskin on ohjausyksikössä.
                mikäli ohjausyksikössä on jokaisen oven lähtö erikseen voi ohjaava puolijohde olla tietenkin tullut tiensä päähän...
                Jos moduuli kuitenkin tulee vaihdettua voin hyvittää jotain epäkuntoisesta, ei kannata ser romuun vielä laittaa.
                Last edited by WSE1; 12-03-2008, 23:56.

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  Kiitos näistä. Nuo WDS:n dokumentit olenkin jo lukenut. Auton testerillä pystyy siis pelkästään sulkemaan ja avaamaan kuskin lukkoa? Huollossa minulle annettiin ymmärtää, että tätä syteemiä ei mitenkään pysty testerin kanssa tutkimaan! Muut ovet toimivat, mutta keskusykiköltähän menee johdot joka ovelle erikseen. Ja jos tämä tosiaan on polariteettia vaihtava systeemi ja avaus toimii, luulisi johtojen olevan ehjät. Toisaalta ei ole kokonaan poissuljettua, että avattaessa maata antava valkoinen johto oliskin poikki ja koko ajan kiinni maassa (jolloin ei voi antaa +12V suljettaessa, mutta tämän luulisi rikkovan sulakkeen). Mittasin sen vastuksen johdon pään ja auton rungon välillä ja se oli kyllä 0,0 Ohmia. Lukema olisi varmasti suurempi, jos katkennut johto vähän ottaisi jossain runkoon kiinni. Tällainen lukema kai vaatii aika hyvää kontaktia. Olen kyllä muilta foorumeilta lukemalla ymmärtänyt, että on aika yleistä, että pelkästään yhtä ovea ohjaavan yksikön diodi tms. voi mennä rikki ohjausyksikön sisältä. Ei ole mahdollista, että johtoja olisi lukon vaihdon yhteydessä vahingoitettu koska olen itse käynyt oven johdotuksen läpi sen ollessa auki. Yksi asia mitä vielä kotikonstein voisi testata, olisi mitata johtojen vastus ohjausyksiköltä oveen eli ovatko johdot oikeasti ehjät. Toinen ja aika edullinen vaihtoehto voisi olla, jos pukaamo antaisi testata tuota keskusmoduulia autoon ennen ostopäätöstä. Mielihyvin maksan satasen tuollaisesta jos se vian korjaa. Testaushan on aika yksikertaista kun osassa on helposti vaihdettavat liittimet aika helpossa paikassa.
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by vaviah View Post
                    Mittasin sen vastuksen johdon pään ja auton rungon välillä ja se oli kyllä 0,0 Ohmia. Lukema olisi varmasti suurempi, jos katkennut johto vähän ottaisi jossain runkoon kiinni.
                    Siis mikäli nyt ymmärsin lukemani oikein, on johdon ja auton rungon välinen resistanssi 0 ohmia? Sehän juurikin tarkoittaa sitä että johto on kontaktissa runkoon, joko tarkoituksellisesti alkuperäiskytkentöjen kautta tai tarkoituksettomasti vian vuoksi. Suurempi resistanssi tarkoittaisi jotta suoraa kontaktia ei ole...

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Siis mikäli nyt ymmärsin lukemani oikein, on johdon ja auton rungon välinen resistanssi 0 ohmia? Sehän juurikin tarkoittaa sitä että johto on kontaktissa runkoon, joko tarkoituksellisesti alkuperäiskytkentöjen kautta tai tarkoituksettomasti vian vuoksi. Suurempi resistanssi tarkoittaisi jotta suoraa kontaktia ei ole...
                      Juuri näin. Johdon tuleekin käsittääkseni olla maadoitettuna lepotilassa. Sulkuimpulssin tullessa siihen pitäisi tulla +12V, mutta muistaakseni tuo maadoitus vain katkesi eikä johdolle tullut jännitettä. Tarkoitin tällä sitä, että jos johto olisi poikki ja ottaisi runkoon kiinni, olisi resistanssi varmaan pikkuisen suurempi koska rikkinäisen johdonriekaleen ei kai voi olettaa muodostavan täydellistä kontaktia auton runkoon. Ehjä johto on lepotilassa maadoitettuna control modulen kautta, ja johdon ollessa ehjä resistanssin tuleekin olla 0 Ohmia.
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎