Nyt tarvittaisiin todellisen BMW:n sähköjen asiantuntijan apua... E46 kuskin oven keskuslukon moottori ei siis toimi kiinni päin. Lukkoyksikkö on koitettu vaihtaa, mutta uusikaan ei toiminut. Lukkoon tulee kolme moottoreita ohjaavaa johtoa: sininen, valkoinen ja musta. Olen ymmärtänyt mittailujen perusteella asian näin:
- sininen antaa +12V signaalin aina kun lukko pitäisi sulkea tai avata
- valkoinen ja musta menevät toinen sulkumoottoriin ja toinen aukaisumoottoriin. Molemmat ovat jatkuvasti maassa, mutta systeemi katkaisee maan aina sinsen +12V signaalin tullessa siltä mu tai va johdolta jota ei tarvita, eli jos lukko suljetaan, katkeaa aukaisumaa täksi aikaa ja painvastoin. Meneekö näin?
Ongelma on minulla sellainen, että sininen +12V signaali tulee oikein mutta sen sijaan molemmat maajohdot mu ja va toimivat keskenään täsmälleen samalla tavalla: molemmat katkaisevat maan (mittasin vastusta) kun lukko pitäisi sulkea mutta kun lukko pitäisi avata, molemmat jäävät maadoitetuiksi! Vika viittaa siis hyvin vahvasti siihen, että ohjausyksikössä olisi häikkää. Toinen vaihtoehto olisi, että joku olisi katkaissut toisen maajohdon ja liittänyt sen toiseen kiinni. Ihmeellistä tässä on se, että lukko toimii silti aukipäin. Tällä kytkennällähän molempien moottorien pitäisi toimia samaan aikaan vastakkaisiin suuntiin kun lukkoa avataan - ehkä toinen moottori on tämän vuoksi hajonnut? Olenko käsittänyt jotain väärin?
Ainut helppo korjaus tuntuisi olevan ohittaa vika sillä, että katkaisisi kuskin oven mu ja va maajohdot, ja liittäisi ne sitten kuskin puolen takaoven vastaaviin. Onko tästä jotain haittaa (ylikuormitus tms)? Ja toimivatko molempien ovien lukot millisekunnilleen samaan aikaan, eli katkeaako oikea maa juuri silloin kun tulee siniseen +12v signaali? Mistä näihin johtoihin pääsisi helposti käsiksi muualta kuin ohjausyksikön edestä hansikaslokerosta? Menevätkö ne jossain kuskin kick-paneelin takana?
- sininen antaa +12V signaalin aina kun lukko pitäisi sulkea tai avata
- valkoinen ja musta menevät toinen sulkumoottoriin ja toinen aukaisumoottoriin. Molemmat ovat jatkuvasti maassa, mutta systeemi katkaisee maan aina sinsen +12V signaalin tullessa siltä mu tai va johdolta jota ei tarvita, eli jos lukko suljetaan, katkeaa aukaisumaa täksi aikaa ja painvastoin. Meneekö näin?
Ongelma on minulla sellainen, että sininen +12V signaali tulee oikein mutta sen sijaan molemmat maajohdot mu ja va toimivat keskenään täsmälleen samalla tavalla: molemmat katkaisevat maan (mittasin vastusta) kun lukko pitäisi sulkea mutta kun lukko pitäisi avata, molemmat jäävät maadoitetuiksi! Vika viittaa siis hyvin vahvasti siihen, että ohjausyksikössä olisi häikkää. Toinen vaihtoehto olisi, että joku olisi katkaissut toisen maajohdon ja liittänyt sen toiseen kiinni. Ihmeellistä tässä on se, että lukko toimii silti aukipäin. Tällä kytkennällähän molempien moottorien pitäisi toimia samaan aikaan vastakkaisiin suuntiin kun lukkoa avataan - ehkä toinen moottori on tämän vuoksi hajonnut? Olenko käsittänyt jotain väärin?
Ainut helppo korjaus tuntuisi olevan ohittaa vika sillä, että katkaisisi kuskin oven mu ja va maajohdot, ja liittäisi ne sitten kuskin puolen takaoven vastaaviin. Onko tästä jotain haittaa (ylikuormitus tms)? Ja toimivatko molempien ovien lukot millisekunnilleen samaan aikaan, eli katkeaako oikea maa juuri silloin kun tulee siniseen +12v signaali? Mistä näihin johtoihin pääsisi helposti käsiksi muualta kuin ohjausyksikön edestä hansikaslokerosta? Menevätkö ne jossain kuskin kick-paneelin takana?
Comment