Terve,
tämä saattaa olla hieman tyhmä kysymys mutta ajattelin vaan varmistaa (ettei satu vahinkoja) viisaammilta on näin ok tehdä...
Eli tarina alkoi eilen kun auto (M135i vm 2016 N55 koneella) ei lyhyen pysähdyksen jälkeen enää suostunut käynnistymään...tai siis starttasi heikosti ja kakisteli ehkä 1-2 sekuntia kunnes sammui. Parin tunnin kuluttua ei enää sytyttänyt ollenkaan vaan ainoastaan startti jurnutti.
Vikakoodeiksi antoi (MHD:lla luettuna):
- MHD+ active codes -
MHD001 - CAN Sensor 1 Timeout
- DME active codes -
CDA524 - No message (status of electric fuel pump, 0x335), DME receiver, EKP transmitter.
- DME shadow (inactive) codes -
11A401 - Fuel high pressure during fuel injection release: Pressure too low.
11B401 - Fuel high pressure or after enabling injection (2nd ambient condition set after delay): Pressure too low.
1FBD08 - Driving readiness: MSA deactivation request from BDC.
21A023 - Combustion engine: Unsuccessful start or engine stopped without driver influence.
- Transmission active codes -
None
Eli tankkipumpun ohjausmoduuliin (EKPM3) viittasi.
20A sulake (sulake nro 165 tavaratilan sulakeboxissa) oli ehjä.
Mutta johtosarjan liitin oli kärähtänyt ja antanut samalla osumaa myös MHD CAN ECA- sensorin naarasliittimelle (on siis siinä moduulin ja johtosarjan "välissä"). Selkeästi kuitenkin vaikutti että se lämmönlähde on nimenomaan se auton OEM johtosarjan liitin. Liekö sitten BMW:llä tuossa suunnitteluvirhe kun liitin ei kestä sitä virtamäärää mitä 20A sulake pystyy antamaan.
Koska CAN- kaapelit ja liittimet niiden osalta on kunnossa ajattelin että jos hioisin röpelöt pois liittimien muoveista jotta ne saa taas yhdistettyä niin silloin saisi vanhalla liittimellä CAN- piuhat yhteen. + ja - kaapelit (joista jompikumpi on se kuumakalle) ajattelin liittää ihan abikon lattaliittimillä. Tietekin huolellinen eritys yms. sitten abikolle.
Osaako joku autosähköistä paremmin ymmärtävä sanoa että onko tuossa mitään vaaraa?
Ainakin oma järki sanoo että kyse on heikosta liittimestä ja jos laitan siihen uuden missä virta kulkee ongelmitta niin kuumenemista ei enää pitäisi tapahtua...Abikot vaan on sen mallisia että JOS ne alkavat kuumenemaan niin niissä on jo tulipaloriskiä kun ei ole kuumuutta kestävää muoviliitintä ympärillä suojaamassa.
Ja vielä lisätietona niin tankkipumppu on stage 2.5 mallia joten se luonnollisesti vetää enemmän virtaa.
tämä saattaa olla hieman tyhmä kysymys mutta ajattelin vaan varmistaa (ettei satu vahinkoja) viisaammilta on näin ok tehdä...
Eli tarina alkoi eilen kun auto (M135i vm 2016 N55 koneella) ei lyhyen pysähdyksen jälkeen enää suostunut käynnistymään...tai siis starttasi heikosti ja kakisteli ehkä 1-2 sekuntia kunnes sammui. Parin tunnin kuluttua ei enää sytyttänyt ollenkaan vaan ainoastaan startti jurnutti.
Vikakoodeiksi antoi (MHD:lla luettuna):
- MHD+ active codes -
MHD001 - CAN Sensor 1 Timeout
- DME active codes -
CDA524 - No message (status of electric fuel pump, 0x335), DME receiver, EKP transmitter.
- DME shadow (inactive) codes -
11A401 - Fuel high pressure during fuel injection release: Pressure too low.
11B401 - Fuel high pressure or after enabling injection (2nd ambient condition set after delay): Pressure too low.
1FBD08 - Driving readiness: MSA deactivation request from BDC.
21A023 - Combustion engine: Unsuccessful start or engine stopped without driver influence.
- Transmission active codes -
None
Eli tankkipumpun ohjausmoduuliin (EKPM3) viittasi.
20A sulake (sulake nro 165 tavaratilan sulakeboxissa) oli ehjä.
Mutta johtosarjan liitin oli kärähtänyt ja antanut samalla osumaa myös MHD CAN ECA- sensorin naarasliittimelle (on siis siinä moduulin ja johtosarjan "välissä"). Selkeästi kuitenkin vaikutti että se lämmönlähde on nimenomaan se auton OEM johtosarjan liitin. Liekö sitten BMW:llä tuossa suunnitteluvirhe kun liitin ei kestä sitä virtamäärää mitä 20A sulake pystyy antamaan.
Koska CAN- kaapelit ja liittimet niiden osalta on kunnossa ajattelin että jos hioisin röpelöt pois liittimien muoveista jotta ne saa taas yhdistettyä niin silloin saisi vanhalla liittimellä CAN- piuhat yhteen. + ja - kaapelit (joista jompikumpi on se kuumakalle) ajattelin liittää ihan abikon lattaliittimillä. Tietekin huolellinen eritys yms. sitten abikolle.
Osaako joku autosähköistä paremmin ymmärtävä sanoa että onko tuossa mitään vaaraa?
Ainakin oma järki sanoo että kyse on heikosta liittimestä ja jos laitan siihen uuden missä virta kulkee ongelmitta niin kuumenemista ei enää pitäisi tapahtua...Abikot vaan on sen mallisia että JOS ne alkavat kuumenemaan niin niissä on jo tulipaloriskiä kun ei ole kuumuutta kestävää muoviliitintä ympärillä suojaamassa.
Ja vielä lisätietona niin tankkipumppu on stage 2.5 mallia joten se luonnollisesti vetää enemmän virtaa.