Announcement

Collapse
No announcement yet.

Latausongelma oikosulusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joehi5
    Newbiemmer
    • Dec 2024
    • 9
    • Helsinki

    Latausongelma oikosulusta

    Olisiko raadilla valistuneita arvauksia ellei peräti kokemusperäistä tietoa aiheesta:

    Mitä menee rikki, kun räpsäyttää hetkellisen oikarin startin navasta runkoon (pohjapeltiin)?

    On tuon jälkeen oirehtinut niin, että startista lataus lähtee välillä toimimaan normaalisti ja välillä taas ei ollenkaan. Tilanne ei muutu auton käydessä, vaan ainoastaan startissa. Mitään merkkivaloa ei polta silloinkaan, kun lataus ei toimi. Sen huomaa vain esim. pissapojan laiskuudesta ja lasinpyyhkimien hitaudesta.

    Jos ei suoraa arvausta viasta, niin miten tuota voisi selvittää, ettei kovin montaa osaa tarvitsisi kokeilun vuoksi uusia?

    Tekniikka N47 20d -08.
  • anv
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2012
    • 327
    • Oulu

    #2
    Auttaisi vähän arvauksia, jos kertoisit oliko auto käynnissä, virrat päällä vai kokonaan sammuksissa? Jos sammuksissa, epäilen ettei sen pitäisi voida hajottaa muuta kuin korkeintaan akun tai oikosuljetun kaapelin. Viisaammat arvailkoot lisää.

    Comment

    • joehi5
      Newbiemmer
      • Dec 2024
      • 9
      • Helsinki

      #3
      Auto ei ollut käynnissä eikä virtoja päällä. Akun ei kai luulisi toimivan on/off? Latauksen puolelta itse arvailisin, mutta vailla syvällisempää ymmärrystä.

      En vielä päässyt tarkistamaan kaapeleita, mutta todennäköisesti osuin startin ”+”-navan pulttiin/mutteriin.
      Last edited by joehi5; 29-12-2024, 23:16.

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 578
        • Uusimaa

        #4
        Päävirtasulake tms räpsähtanyt? Tuollaisessa tapauksessahan sen pitäisi laueta jos sähköjärjestelmä menee oikosulkuun.

        Comment

        • joehi5
          Newbiemmer
          • Dec 2024
          • 9
          • Helsinki

          #5
          Mitä kaikkea pimenisi, jos päävirtasulake kärähtäisi? Autolla on voinut ajaa niin, että kaikki sähkölaitteet on toimineet normaalisti - paitsi akun lataus ei joka käynnistyskerralla. Ja viimeisimmällä ehti syödä akun niin tyhjäksi, ettei enää startannut.

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 578
            • Uusimaa

            #6
            Jos se kokonaan menee niin kaikki pimenee. Mutta jos se on puoliksi palanut niin esim startissa virtaa riittää vain startille ja muut laitteet jää ilman ja siitä seuraa ties mitä. Kun kysyit niin ensimmäinen tarkistuskohde on päävirtasulake.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9156
              • Oulu

              #7
              Konehuoneeseen (apuvirtapiste, laturi ja startti) tuleva kaapeli tulee suoraan akulta, ei sulakkeita välissä. Vikakoodeillahan tuossakin kannattaa aloittaa. Laturin jännitteensäädin olisi ensimmäinen sivistynyt arvaus, mutta siinä latauksen ohjauksessa voi olla muutakin pielessä kuin itse jännitteensäädin. Hieman huolestuttavalta kuulostaa tuo, jos ilman latausjännitettä ei anna siitä mitään varoitusta. Jos lataus kerran välillä toimii normaalisti viittaisi, että mikään ohjaukseen liittyvän syötön sulake ei ole palanut. Mikä korimalli kyseessä?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 578
                • Uusimaa

                #8
                Kontissa akun jälkeen kaapelissa pitäisi olla päävirtasulakkeen tapainen? Vai onko sekin poistettu?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9156
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Rattiukko View Post
                  Kontissa akun jälkeen kaapelissa pitäisi olla päävirtasulakkeen tapainen? Vai onko sekin poistettu?
                  Pääsulakkeet on esim. etu- ja takasulakerasialle menevissä syötöissä. Konehuoneeseen tuleva kaapelointi on suora. Sehän vaatisi useamman sadan ampeerin sulakkeen, että kestäisi starttimoottorin ottaman virran. Plus-navassa airbag-järjestelmän ohjaama kaapelipaukku tuolle konehuoneeseen tulevalle syötölle.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 578
                    • Uusimaa

                    #10
                    Kysyjä ei kertonut mikä auto mutta esim. tässä videossa näyttäisi olevan aika iso päävirtasulakerasia heti akulla https://m.youtube.com/watch?v=Zuch3WZ_Idk

                    Edit. Hain tuota airbagin-järjestelmän ohjaamaa kaapelipaukkua, mutta ehkä ei ensimmäinen paikka mitä kannattaa katsoa.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by Rattiukko View Post
                      Kysyjä ei kertonut mikä auto mutta esim. tässä videossa näyttäisi olevan aika iso päävirtasulakerasia heti akulla https://m.youtube.com/watch?v=Zuch3WZ_Idk
                      Kyllä, siinä on pääsulakkeet kaikelle muulle paitsi laturin ja startin haaralle.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • joehi5
                        Newbiemmer
                        • Dec 2024
                        • 9
                        • Helsinki

                        #12
                        Auto on E61 LCI. Sulakkeet kai menee yleensä kerrasta poikki, mut pitää tutkia noita, kunhan pääsen auton kimppuun.

                        Latauspuolen komponentit kiinnostaa - onko esim. latauksen säädin kiinteä osa laturia vai erikseen vaihdettavissa? Ja onko vielä muita lataukseen vaikuttavia osia em. lisäksi?

                        Comment

                        • joehi5
                          Newbiemmer
                          • Dec 2024
                          • 9
                          • Helsinki

                          #13
                          Voiko laturi piiputtaa vanhuuttaa tuolla tavalla toimii-eitoimi-toimii-tyyppisesti? Jos räpsy onkin vain polttanut jonkun latauksen merkkivaloon vaikuttavan sulakkeen ja laturi on ihan sattumalta tullut tiensä päähän samaan aikaan?

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3816
                            • Finnland

                            #14
                            Säädin kyllä menee yleensä rikki jos hitsataan akunkenkä jääden paikalle, voisin kuvitella että tuo rinnastuu vähän samaan tilanteeseen näin mutulla. Voikohan diodit kärsiä myös?
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • joehi5
                              Newbiemmer
                              • Dec 2024
                              • 9
                              • Helsinki

                              #15
                              Sen verran ongelmaa nyt tutkinut, että lataus alkaa ilmeisesti toimia konehuoneen lämmetessä. Maantieajossa ei lähtenyt toimimaan, mutta kaupunkiajossa kyllä. Pitää viikonloppuna vielä kokeilla paikantaa lämmön tarve laturiin lämmittämällä yksin sitä kuumailmapuhaltimella, niin saisi varmuuden, että siinä kohtaa vika. Pitää sitten tilata ensin säädin ja perään koko laturi, jos ei säätimellä tokene.

                              Latauksen merkkivalon palamattomuus silti hämmentää - ja pitäsköhän siitä tulla ihan joku ”control message” CCC:hen? Onko siihen mahdollisesti joku sulake tms.?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎