Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 Laturin moniurahihna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Salasana
    Newbiemmer
    • Oct 2005
    • 27

    525 Laturin moniurahihna

    Alkoi vinkumaan se tai sitten laturi itse. Outoa sinänsä, että kyllä lopettikin sen sitten, eikä ainakaan vielä tullut takaisin. Hihnat ajattelin vaihtaa kun on vähän lohkeilleet. Samalla hihnalla on ilmeisesti laturi, vesipumppu ja ohjaustehostin.

    Etsin täältä ja löytyi vähän ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti siinä laturin vieressä oleva pyörä toimii kiristäjänä myös. Onko se säädettävä vai ns. automaattikiristeinen? En ihan heti löytänyt siitä kyllä mitään millä sitä ruuvaisi edes mihinkään suuntaan. Sattuiskohan oleen räjäytyskuvaa jollain helposti saatavilla? Ilmastoinnin hihnasta löysin jo, mutten tuosta.

    Ilmeisesti ei tarvitse hirveästi purkaa autoa vaihdon takia kuitenkaan, onko joku kenties tehnyt hiljattain tms?

    Auto on automaatti M50, jos sillä jotain merkitystä on.
  • jarzap
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 319
    • Sodankylä/Pyhäsalmi

    #2
    Siinä on sellanen epäkesko systeemi. Ehkä tuo kuva auttaa --> http://bmwfans.info/original/E34/Lim...1/ill-11_1399/
    "Paska analyysi!"

    Comment

    • marko.m
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 333
      • Keminmaa

      #3


      Sillä ylemmällä rullalla kiristetään hihna kun se laitetaan paikalleen. alemmassa rullassa on jonkinlainen jousi joka pitää hihnan kireällä. eli se on automaattikiristin. Saattaa ne rullat piettää vikinää. Minäki vaihdoin hihnan ja kyllä se auttoi vikinään muttei kokonaan poistanut.
      316i e46 -04.
      Ex. 525i e34 -91

      Comment

      • Salasana
        Newbiemmer
        • Oct 2005
        • 27

        #4
        Originally posted by jarzap View Post
        Siinä on sellanen epäkesko systeemi. Ehkä tuo kuva auttaa --> http://bmwfans.info/original/E34/Lim...1/ill-11_1399/
        Eli siis tuon ylemmän asento on vakioksi tarkoitettu??

        Comment

        • marko.m
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 333
          • Keminmaa

          #5
          Originally posted by Salasana View Post
          Eli siis tuon ylemmän asento on vakioksi tarkoitettu??
          Kyllä.
          316i e46 -04.
          Ex. 525i e34 -91

          Comment

          • Salasana
            Newbiemmer
            • Oct 2005
            • 27

            #6
            Originally posted by marko.m View Post
            Kyllä.
            Eikai siitä vara lopu kiristyksestä sitten ollenkaan? eli tuskin se löysällä se hihna on. Voi olla että ne rullat vinkuilee myös. Selittäisi senkin jos kerran se loppuikin nyt, että siellä jotain häikkää. Pitääpä seurata, nyt ollu hiljainen ja ostella hihna kuitenkin.

            Comment

            • mutis
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 76
              • Åbo Kickel

              #7
              Mä vaihdoin hihnan jokin aika sitten. Bentleyn korjausoppaassa oli hyvät neuvot, löytynee tämän foorumin kautta. Purkaamisesta en osaa sanoa, mulla oli muutenkin osia irti. Itse hihnan vaihtoon tarvitsee vain sitä jousikuormitteista ratasta painaa alaspäin kuusiokoloruuviavaimella.

              Mulla hajos se kiristinsysteemi vaihdon yhteydessä. Ei oltu ilmeisesti viime aikoin paljon hihnaa vaihdeltu. Uus maksoin muistaaksein jotain 55€ Motonetissä.

              Vaihdon jälkeen mulla alkoi vesipumppu pitämään ääntä. Olin käyttänyt sen irti ja katsonut että ok-kunnossa mutta ei ilmeisesti ollukkaan. Ääni on semmosta metallista volinaa, joku siellä kihnuttaa. Pysty vielä vahvistamaan äänenlähteen sillä tavalla että pysäytti jäähdytinropellin tyhjäkäynnillä ja sitten vähän väänteli sitä niin ääni muuttui.

              Jaa mutta nyt huomaan että kun katson nuita aiemmin tänne linkitettyjä räjäytyskuvia niin mulla se systeemi oli kyllä eri näköinen:
              E34 525

              Comment

              • Salasana
                Newbiemmer
                • Oct 2005
                • 27

                #8
                Eli ilmeisesti siinä ei työkaluja tarvitse oikein mitään? Kiristintä painaa jollain löysemmälleen ja koittaa rimpuilla uuden paikalleen?

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1842
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Kuusiokoloavain tarvitaan, koko selviää kokeilemalla. Sen kiristinrullan keskiöstä muovisuoja veks, niin kuusiokolo paljastuu. Siitä sitten jompaankumpaan (en muista kumpaan) suuntaan vääntämällä koko kiristinrulla siirtyy löysäten hihnaa. On siinä jonkun verran jousivoimaa, eli ihan kahdella sormella ei käänny.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #10
                    Sen voi myös ruuvata koko ylemmän rullan pois. Itse vaihdoin siten, mutta ei taida olla järkeä jos sen kerran kuusiokolo avaimella saa löysälle. tätä en tiennyt. Jos sen rullan ottaa pois niin on vähän hankala saada takaisin kun on uusi jäykkä hihna.

                    Kannattaa vaikka realoemista tulostaa kuva mistä näkee minkä kautta hihna kiertää. On helpompi laittaa paikalleen kun ei tarvi arpoa.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎