Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakkapinnan hionta - MITEN?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    Lakkapinnan hionta - MITEN?

    Eli oppirahoja tässä maksellaan ja ongelman on seuraavanlainen:

    Maalasin takakontin kannen ja lakat päälle. Lakka on 2-k lakkaa ja kilikalipullosta sen vetelin.

    Noh, maalaus meni ilmeisesti (taas) jostain syystä hatuilleen, koska pinta jäi ikään kuin appelsiinipinnalle eli maali ei levittynyt tasaisesti vaan jäi epätasaiseksi. Lämpötila oli 15 asteen nurkilla.

    Nyt pitäisi saada lakkapinta hiottua tasaiseksi ja ne ongelmat (muiden joukossa).

    Mistä hatusta tulee ne naarmut kun hio lakkaa 2000-hiekkapaperilla. Lakkaan jää selvät naarmut vaikka runsaasti käytetään vettä. Onko tuossa joku taikka kun kun tuntuu tulevan noita naarmuja vaikka millä paperilla vetää. Onko hiomatuki paska vai mistä se johtuu?

    Noh, yritin tässä Farecla 3:lla korjata niitä naarmuja, mutta ei tunnu lähtevän. Epäkeskolla vetelin sitä pintaan (superlonilaikka).

    hjelp
    Last edited by MarttiKK; 20-03-2009, 13:25.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ongelma on siinä että mitään aitoa 2-komponenttilakkaa ei voi olla kilikalipullossa, paitsi jos sen olet väriliikkeessä ko.pulloon sekoittanut ja kiireellä painellut tunnin/kahden sisään vetänyt sen pintaan ennen kovettumistaan? Eli jos näin ei ole tehty:
    On pintaan nyt vedetty liian matalassa lämpötilassa ihan ilmakuivuvaa tavaraa(=josta appelsiinipinta), ei lakkapinta ole vielä lähellekkään riittävän kuiva hiontaan+kiilloitukseen. Tuollainen kilikali rehellinen 1-komponentti lakka kestää kuivua +1kk, ennen kuin sitä voi hioa ja kiilloittaa.
    Tosin siltikin on kyse niin pehmeästä tavarasta että homma on erittäin työläs mikäli tosiaan halutaan täysin naarmuton pinta.
    Eli tässä käy hiontavaiheessa niin että alikovettunut lakka tarttuu "pisaroina" hiontapaperiin ja raapii lakkapinnan käytännössä piloille.
    Eli käytännössä ei ole mitään muuta tehtävissä kuin ruiskuttaa pintaan uusi lakka ja odottaa vähintään kolme/neljä viikkoa ennen hionta+kiilloitusyritystä, tai sitten ottaa homma alusta lähtien kokonaan uusiksi aidolla
    2-komponenttilakalla

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Taitaa tässä 2-k tarkoittaa 2-kerrosta :think

      No ei se välttämättä liian viileää ole mutta kilikalipullon suuttimesta vaan ei yksinkertaisesti saa riittävää lakkamäärää tulemaan riittävän nopeasti läpi noin laajaa pintaa lakatessa.
      Ruisku vaan kauniiseen käteen ja jatkat niiden oppirahojen tuhlaamista
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • marotsi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 113
        • Karijoki

        #4
        Valitettava tosiasia että mulla ainakin tuolla tallissa 2-komponentti lakkaa kilikali pullossa.
        Ja ihan automaaleja myyvästä liikkeestä.
        Se kovetin vapautetaan lakan sekaan vähän ennen maalausta ja luonnollisesti kannattaa käyttää koko puteli kerralla

        Kannattaa käyttää erittäin paljon vettä hiontatilanteessa sillä jo pieni roska tekee ikäviä naarmuja uuteen lakkaan.
        Ja itse hioisin vasta noin 2kk kuluttua maalauksesta jos ei ole kaapissa lämmöllä kuivatettu
        Käki connection

        E34 525 TDS Touring, tuleva lintta
        E34 525 TDS Touring, talvipirssi
        E30 320 Touring, ??????

        Emännällä E46 318d lintta

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1638

          #5
          Lakka on siis 2k lakkaa eli sekoitettu maaliliikkeessä purkkiin valmiiksi.

          Näin ollen näyttäisi olevan 2 virhettä eli liian matala lämpötila maalatessa ja liian vähän kuivumisaikaa enne hiontaa?

          Lakka leviää kyllä hyvin ja pintaa tulee riittävästi. Jopa yllättävän hyvin tulee sumuna, ei siis pisaroina.

          Mitäs Hemi tarkoitti tällä "kiireellä painellut tunnin/kahden sisään vetänyt sen pintaan ennen kovettumistaan"?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by MarttiKK View Post
            Mitäs Hemi tarkoitti tällä "kiireellä painellut tunnin/kahden sisään vetänyt sen pintaan ennen kovettumistaan"?
            Siis AITO 2-komponenttilakka kovettuu kemiallisen reaktion seurauksena, joten kiirettä pitää jos sellainen on sekoitettu väriliikkeessä?
            Eli se jämähtää muutamassa tunnissa myös sinne pulloon.

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              #7
              Originally posted by MarttiKK View Post
              Lakka on siis 2k lakkaa eli sekoitettu maaliliikkeessä purkkiin valmiiksi.
              ...jos tällainen ihmeellisyys on oikeasti rehellisesti tapahtunut, niin teikäläisellä on tätä tekstiä kirjoittaessa lakkaa enemmänkin kovassa kilomuodossa siellä purkissa, eikä litratavarana. Luulisi, että olisi jämähtänyt jo automatkan aikana sen verran, että ei tule suuttimesta ulos.

              Muussa tapauksessa purkissasi on 1k-kamaa ja hionnassa tulevat oireet ainakin täsmäisi täysin, kuten hemi tuossa mainitsikin.

              Jos pintaan on tulossa uutta lakkaa, niin turhaan sitä kiilloitat ~2000:sella tässä vaiheessa. Alat pyyhimään kevyesti 400-600:lla - 400 toimii hyvin, eikä mene koko päivää. Koko ajan uutta paperia kehiin, jos ja kun tukkii.
              Last edited by Rockford; 21-03-2009, 01:08.
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Siis AITO 2-komponenttilakka kovettuu kemiallisen reaktion seurauksena, joten kiirettä pitää jos sellainen on sekoitettu väriliikkeessä?
                Eli se jämähtää muutamassa tunnissa myös sinne pulloon.
                Ei muuten jämähdä. Kokeile vaikka. Pysyy pullossa nesteenä yllättävän kauan. Tämä on testattu jo Deco-värin ja Autopaasin (Spies Hecker) tuotteilla. Pysyy ruiskukunnossa viikkoja jos pitää jääkaapissa. Esim. Spies Heckerin maahantuojan tuotevastaava sanoi sen kestävän huoneen lämmössä helposti sen pari päivää ja ylikin.

                Jos ei ole itse kokeillut, niin ei kannata väittää muuta.

                Comment

                • tornado
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 64
                  • Uusimaa

                  #9
                  kyllä se säilyy spray purkissa pidempään töissä akrylipolyuretaani maaleja minkä käyttöaika normaalissa ruisku käytössä max 4h, joskus kotiin johonkin pikku hommaan purkittanut sitä sprayhin niin hyvin on pystynyt vielä seuraavana päivänä käyttämään

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1638

                    #10
                    Piti oikein käydä testaamassa varastossa olevaa 2-k lakkapurkkia. Lämpötila on se 15 astetta ja hyvin suihkii. Ostin sen 2 viikkoa sitten...

                    Eiköhän tämä 2-k lakkapurkkijuttu ollu tässä ja palataan asiaan.

                    Ilmeisesti 2-k lakan kanssakin saa odotella tovin ennen kuin hioo. Mutta se kysymys, että mistä pirusta ne naarmut tulee vaikka hioo 2000:lla?

                    Comment

                    • Pekuz
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 687
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Mistään en mitään tiedä mutta jaarittelen nyt kummikin.

                      Mainitsit tuossa hiomatuen, itse en ainakaan ole käyttänyt hiomatukea lakkapinnan viimestely hionnassa. Ja onko paperi kunnolla ''vetinen'', jos paperin reuna on kova ja tekee naarmuja?

                      Vai onko nämä naarmut värikerroksen alapuolella, eli pohjat on hiottu liian karkealla paperilla. Ja nämä naarmut tulevat näkyviin, kun lakkapinnan hioo mataksi ja/tai kiillottaa pinnan hyvin?
                      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by MarttiKK View Post
                        Piti oikein käydä testaamassa varastossa olevaa 2-k lakkapurkkia. Lämpötila on se 15 astetta ja hyvin suihkii. Ostin sen 2 viikkoa sitten...

                        Eiköhän tämä 2-k lakkapurkkijuttu ollu tässä ja palataan asiaan.

                        Ilmeisesti 2-k lakan kanssakin saa odotella tovin ennen kuin hioo. Mutta se kysymys, että mistä pirusta ne naarmut tulee vaikka hioo 2000:lla?
                        Niin....meilläpäin perinteiset aidot 2-K lakat kyllä jämähtää normilämpötiloissa pulloon, teillä ei. Tästä on siis turha kiistellä, näin vain on.
                        Ne hiomanaarmut voi toki teilläkin tulla jostain muualta, mutta meilläpäin ne tulee nimenomaan siitö kun alikovettunut lakka tarttuu ja kerääntyy hiomapaperiin "pisaroiksi" tai ns.kiviksi jotka sitten naarmuttavat hiontatyössä lakan. Täysin kovettunut 2-K lakka ei juuri tartu paperiin aiheuttaen ko.ilmiötä. Eli siinä 2000 hiomapaperissa on käytännössä seassa 80-karkeuksisia "lakkakiviä".
                        Hiomavedessä meilläpäin käytetään astianpesuainetta joka vie vedestä pintajännityksen ja vähentää lakan tarttumista paperiin, mutta tämä ei tietenkään pelasta tilannetta mikäli lakka ei ole täysin kovettunut.

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Niin....meilläpäin perinteiset aidot 2-K lakat kyllä jämähtää normilämpötiloissa pulloon, teillä ei. Tästä on siis turha kiistellä, näin vain on.
                          Ne hiomanaarmut voi toki teilläkin tulla jostain muualta, mutta meilläpäin ne tulee nimenomaan siitö kun alikovettunut lakka tarttuu ja kerääntyy hiomapaperiin "pisaroiksi" tai ns.kiviksi jotka sitten naarmuttavat hiontatyössä lakan. Täysin kovettunut 2-K lakka ei juuri tartu paperiin aiheuttaen ko.ilmiötä. Eli siinä 2000 hiomapaperissa on käytännössä seassa 80-karkeuksisia "lakkakiviä".
                          Hiomavedessä meilläpäin käytetään astianpesuainetta joka vie vedestä pintajännityksen ja vähentää lakan tarttumista paperiin, mutta tämä ei tietenkään pelasta tilannetta mikäli lakka ei ole täysin kovettunut.
                          Montako kertaa olet ottanut 2-k lakan purkkiin? Juurihan tuossa aiemmin toinenkin sanoi, että on ottanut 2-k lakan purkkiin eikä jämähdä heti.

                          "kyllä se säilyy spray purkissa pidempään töissä akrylipolyuretaani maaleja minkä käyttöaika normaalissa ruisku käytössä max 4h, joskus kotiin johonkin pikku hommaan purkittanut sitä sprayhin niin hyvin on pystynyt vielä seuraavana päivänä käyttämään"

                          Olet kyllä kova vääntämään asiaa. Oletko koskaan ollut väärässä (lienee turha kysymys).

                          Comment

                          • Matti_83
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 491
                            • Korpilahti

                            #14
                            Omaa autoa kiillottaessa en käyttänyt paperia ollenkaan, vaahtomuovilaikka kiillotus koneeseen ja 3M hiomatahnaa laikkaan. Hävittää aika tehokkaasti appelsiinipinnan ja naarmut, vaatii ihan kunnon kiillotuskoneen ja pienet kierrokset että onnistuu.

                            Itse olen huomannut että spray maalit tahtovat poikkeuksetta tukkia paperin ja jäädä pyörimään sen alle riippumatta kuivumisajasta. Tämän takia kannattaa kokeilla hiomista tahnoilla.
                            BMW E38 730 manuaali
                            ex E30 318i -91 cabrio

                            Comment

                            • Joba
                              BTCF Member
                              • Sep 2007
                              • 556

                              #15
                              Offtopic:

                              Lesonalilta saa 2k-lakkaa spray purkissa. Purkin pohjassa on sellanen muovinappula joka painetaan sisään ja se hajottaa kovettajapussin purkin sisällä, lakka kestää pari päivää siellä purkissa, sitten kovettuu ja ei tuu ulos.

                              Ja itse aiheeseen.

                              Uskoisin että se lakka olisi kiillotettavassa kunnossa joskun 1kk päästä ja 1k-kamat ei oikeen kovaksi asti edes kuivu, ei ainakaan lakat. Sitten siitä lakkapinnasta ei kauheesti uskalla hioa koska sitä on siinä kuitenkin erittäin ohuesti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎