Announcement

Collapse
No announcement yet.

ruoste ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi888
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 2
    • Helsinki

    ruoste ongelma

    Hei. Vähän aikaa sitten ostamassani vuoden 90 bmw 316 on paha ruoste ongelma ovessa. Ilmeisesti ruoste on tullut oven läpi. Kuva kertaa ennemän kuin tuhat sanaa:
    Ideoita tuon korjaamiseen? Ruoste sijaitsee näkyvällä paikalla oven alareunassa. Olen miettinyt itse ruosteenmuunto ainetta mutta ei ole kokemuksia sen käytöstä, eli kannataako ja mitä tököttiä? Myös mielessä on käynyt hitsaaminen ja kitti mutta miten hyvin saa sitten peitettetyä sen kohdan, ettei näkyisi pahemmin korjaus jälkiä. Ei ollut suunitelmissa maalata koko autoa uudestaan... Neuvoja kaipaisia, kiitos jo ennakkoon.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by jussi888 View Post
    Hei. Vähän aikaa sitten ostamassani vuoden 90 bmw 316 on paha ruoste ongelma ovessa. Ilmeisesti ruoste on tullut oven läpi. Kuva kertaa ennemän kuin tuhat sanaa:
    Ideoita tuon korjaamiseen? Ruoste sijaitsee näkyvällä paikalla oven alareunassa. Olen miettinyt itse ruosteenmuunto ainetta mutta ei ole kokemuksia sen käytöstä, eli kannataako ja mitä tököttiä? Myös mielessä on käynyt hitsaaminen ja kitti mutta miten hyvin saa sitten peitettetyä sen kohdan, ettei näkyisi pahemmin korjaus jälkiä. Ei ollut suunitelmissa maalata koko autoa uudestaan... Neuvoja kaipaisia, kiitos jo ennakkoon.
    Uusi ovi. Ei kallis. Mahdollisesti jopa ilmainen.
    Postimerkin kokoisesta kuvasta on vaikea sanoa mutta aika pirun rapealta luukulta näyttää.
    Paras ruosteenmuuntoaine on rälläkkä ja peltisakset +mig.
    Hitsaappa ovi keskeltä (?) niin että tulee hyvä eikä vetele. Minulta jää tekemättä.
    Last edited by petrolhead; 22-04-2009, 17:20. Reason: typoja saatn
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • dumle127
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 99
      • Jyväskylä

      #3
      joo ei tökötít sua auta, uusi parempi ovi vaan ton rapean tilalle.

      Comment

      • jussi888
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 2
        • Helsinki

        #4
        mm... Ehkä paras vaihto ehto toi oven vaihtaminen, mutta ongelmaksi tulee löytyykö siihen ovea ja väritys sen jälkeen. Hitsaaminenkaan ei tule oikein kysymykseen juuri sen takia että ruoste on keskellä ovea... Kait se on pakko lähteä katselemaan purkaamoista ovea... Tai keksiä jotain muuta... :think

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16351
          • Leppävirta

          #5
          noh kannattaa varmaan täältäkin kysyä...? Ostetaan ilmoitus/ tai selailla myynti ilmoituksia.. Luulisi oven löytyvän E30:n...
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Originally posted by jussi888 View Post
            Hei. Vähän aikaa sitten ostamassani vuoden 90 bmw 316 on paha ruoste ongelma ovessa. Ilmeisesti ruoste on tullut oven läpi. Kuva kertaa ennemän kuin tuhat sanaa:
            Ideoita tuon korjaamiseen? Ruoste sijaitsee näkyvällä paikalla oven alareunassa. Olen miettinyt itse ruosteenmuunto ainetta mutta ei ole kokemuksia sen käytöstä, eli kannataako ja mitä tököttiä? Myös mielessä on käynyt hitsaaminen ja kitti mutta miten hyvin saa sitten peitettetyä sen kohdan, ettei näkyisi pahemmin korjaus jälkiä. Ei ollut suunitelmissa maalata koko autoa uudestaan... Neuvoja kaipaisia, kiitos jo ennakkoon.
            Normaali kohta e30:issä. Ei näytä edes pahalta vielä. Hae biltemasta hiekkapuhallus-pistooli ja normi-komura med vedeneroitin. Matkalla vielä säkki santaa jostakin tukkumestasta - sillä puhallat alueen ja vedät happovärin perään. 2K-hiontavärin jälkeen kittaat, jos ja kun tarve vaatii, vedät uudestaan 2K-hinkkaväriä, hiot sen ja pintaväri perään. Saat jopa rajattua pokkauksiin aika mukavasti maalattavan alueen tai sitten koko ovi väreihin. Ongelmana vain se, kun muu auto on luultavasti haalistunut, niin...

            Jos puhallushiekka suhahti kuitenkin läpi, niin heität ne vehkeet syrjään ja leikkaat rälläkällä ruostuneen alueen pois. Pahvista teet sopivan paikan ja pahvin mukaan pellistä samanmoisen. Hitsaat hiljalleen pisteillä vastapäittäin kiertämällä ja paineilmalla lämmittäen. Lamellilaikalla saumat tasaiseksi ja kynnellinen kittiä perään. Taakse happo ja massat.
            Tuollainen pieni kohta ja vielä alareunaan on suhteellisen helppo tehdä ihan aloittelijaltakin.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • wta
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 641
              • ------

              #7
              Noin vanhaan autoon on melkein ihan sama mitä tuolle tekee... Itse ottaisin rälläkällä ja jollain hionta/ruosteenpoisto laikalla niin paljon kuin lähtee eli kiiltävälle pellille jos sellaista sieltä vielä löytyy. Sitten ehkä jollain ruosteensyöjällä tms. mahdolliset jämät pois ja tämän jälkeen taas hionta. Sitten jotain ruosteenesto pohjamaalia pakkelia ja jotain maalia joka edes on sinne päin alkuperäistä. Ei kai tuon ikäisiin autoihin varsinkaan e30:seen bemariin mitään suurempia paikkauksia viitsi alkaa tekemään tuollaisiin kohtiin jotka eivät kuitenkaan ole mitenkään kriittisiä.

              Comment

              • Wäinö
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 142
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by Rockford View Post
                Normaali kohta e30:issä. Ei näytä edes pahalta vielä. Hae biltemasta hiekkapuhallus-pistooli ja normi-komura med vedeneroitin. Matkalla vielä säkki santaa jostakin tukkumestasta - sillä puhallat alueen ja vedät happovärin perään. 2K-hiontavärin jälkeen kittaat, jos ja kun tarve vaatii, vedät uudestaan 2K-hinkkaväriä, hiot sen ja pintaväri perään. Saat jopa rajattua pokkauksiin aika mukavasti maalattavan alueen tai sitten koko ovi väreihin. Ongelmana vain se, kun muu auto on luultavasti haalistunut, niin...
                Osaisitko vinkata mistä noita happomaaleja sekä 2K-hiontavärejä oikein kannattaisi lähteä kysymään kun eivät ihan biltema/motonet kamaa taida olla ? Löytyykö ylipäätään mistään muualta kuin jostain maalaushommia tekevästä lafkasta ?
                F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by wta View Post
                  Noin vanhaan autoon on melkein ihan sama mitä tuolle tekee... Itse ottaisin rälläkällä ja jollain hionta/ruosteenpoisto laikalla niin paljon kuin lähtee eli kiiltävälle pellille jos sellaista sieltä vielä löytyy. Sitten ehkä jollain ruosteensyöjällä tms. mahdolliset jämät pois ja tämän jälkeen taas hionta. Sitten jotain ruosteenesto pohjamaalia pakkelia ja jotain maalia joka edes on sinne päin alkuperäistä. Ei kai tuon ikäisiin autoihin varsinkaan e30:seen bemariin mitään suurempia paikkauksia viitsi alkaa tekemään tuollaisiin kohtiin jotka eivät kuitenkaan ole mitenkään kriittisiä.
                  Ai, jännät ohjeet - itse teen esim. omaan 325:seen kaiken huolellisemmin, kuin mihin tahansa uudempaan tekisin. Taitaa olla tosin turhaa, kun kyseessä vaan vanha paska e30.. Tuolla metodilla siis Chargeriin olisi pitänyt tehdä pohjat kirveellä ja pintavärin veto luudalla - onhan se jo -73 eli ikiloppu -> ihan sama siis, vaikka tuikkaisi tuleen.
                  Ja pakkeli aina puhtaalle pellille, 2K-hinkkavärille tai vanhalle 2K-lakkapinnalle.

                  Originally posted by Wäinö View Post
                  Osaisitko vinkata mistä noita happomaaleja sekä 2K-hiontavärejä oikein kannattaisi lähteä kysymään kun eivät ihan biltema/motonet kamaa taida olla ? Löytyykö ylipäätään mistään muualta kuin jostain maalaushommia tekevästä lafkasta ?
                  Kaikista automaaleja yms. myyvistä liikkeistä. Hinkkavärit haen aina www.nokianväri.fi, sekä suurimman osan baseista. Lakkana taas käytän pääsääntöisesti pelkkää Standoxia, jota esim. alkuperäistuonnista Porista.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • wta
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 641
                    • ------

                    #10
                    Originally posted by Rockford View Post
                    Ai, jännät ohjeet - itse teen esim. omaan 325:seen kaiken huolellisemmin, kuin mihin tahansa uudempaan tekisin. Taitaa olla tosin turhaa, kun kyseessä vaan vanha paska e30.. Tuolla metodilla siis Chargeriin olisi pitänyt tehdä pohjat kirveellä ja pintavärin veto luudalla - onhan se jo -73 eli ikiloppu -> ihan sama siis, vaikka tuikkaisi tuleen.
                    Ja pakkeli aina puhtaalle pellille, 2K-hinkkavärille tai vanhalle 2K-lakkapinnalle.
                    Tarkoitin vain sitä, että kannattaako nyt muutaman satasen auton takia lähteä hankkimaan hiekkapuhallus- ja hitsivehkeitä... Eri asia tietenkin on jos jo sellaiset löytyy niin voihan sitä tehdä kunnollakin mutta jos on jokin perus vm -90 ruoska niin en näe oikein mieltä hirveästi uhrata aikaa/rahaa/hermoja tuollaiseen.

                    Edit: toki harraste- ja harjoittelumielessä voi yrittää tehdä siistiäkin jälkeä. Mutta tosiasiahan se on, että auto on jo parhaat päivänsä nähnyt ja on melkeimpä se ja sama onko siinä kyljessä jokin pikkanen "jälki" vaiko ei.
                    Last edited by wta; 22-04-2009, 21:49.

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #11
                      Originally posted by wta View Post
                      Tarkoitin vain sitä, että kannattaako nyt muutaman satasen auton takia lähteä hankkimaan hiekkapuhallus- ja hitsivehkeitä... Eri asia tietenkin on jos jo sellaiset löytyy niin voihan sitä tehdä kunnollakin mutta jos on jokin perus vm -90 ruoska niin en näe oikein mieltä hirveästi uhrata aikaa/rahaa/hermoja tuollaiseen.

                      Edit: toki harraste- ja harjoittelumielessä voi yrittää tehdä siistiäkin jälkeä. Mutta tosiasiahan se on, että auto on jo parhaat päivänsä nähnyt ja on melkeimpä se ja sama onko siinä kyljessä jokin pikkanen "jälki" vaiko ei.
                      Niin-no, en tiedä paljonko kysyjän auto on maksanut, mutta pieni investointi alta parinkympin hiekkapuhallus-pistooliin, 4€ vedenerottimeen, 2€ säkkiin santaan ja muutaman satkun kompuraan, jolla täyttää vaikka pelastusrenkaitakin viiden vuoden päästä. Joku kökkö perus-mikkikin ei hirveitä maksa ja sekin on hyvä olla olemassa, jos naapurin tikapuita vaikka pitää korjata.
                      Ihmetellyt aina, kun esim. noin mitättömän ruostekohdan korjaa nopeammin kunnolla, kuin juostenkusten ja silti jotkut ei viitsi varttia edes ährätä tuon kanssa.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Samaa mäkin oon ihmetelly. Kun se ei vie yhtään enempää aikaa. Ehkä suurin osa näistä "peltisepistä" ei vaan osaa hommiaan. Ei se jämptin paikan leikkaaminen pitäis niin vaikeaa olla. Ruosteen pälle pakkeloimisesta en viitsi enempää edes mainita...

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Rockford View Post
                          Niin-no, en tiedä paljonko kysyjän auto on maksanut, mutta pieni investointi alta parinkympin hiekkapuhallus-pistooliin, 4€ vedenerottimeen, 2€ säkkiin santaan ja muutaman satkun kompuraan, jolla täyttää vaikka pelastusrenkaitakin viiden vuoden päästä. Joku kökkö perus-mikkikin ei hirveitä maksa ja sekin on hyvä olla olemassa, jos naapurin tikapuita vaikka pitää korjata.
                          Ihmetellyt aina, kun esim. noin mitättömän ruostekohdan korjaa nopeammin kunnolla, kuin juostenkusten ja silti jotkut ei viitsi varttia edes ährätä tuon kanssa.
                          Tollasen 19 vuotiaan auton kanssa pitää kuitenkin miettiä mitä kannattaa tehdä. Onko kyseessä muutaman satasen käyttökatiska joka menee 2 vuoden ajon jälkeen paaliin vai harrasteauto jota on tarkoitus pitää ja laittaa iänkaiken?
                          Niinkuin varmasti tiedät tollasessa satunnaisessa e30:ssa ei hitsattava lopu kesken.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            #14
                            Tässä topicissa on ollut puhetta happo pohjamaaleista, mutta onko olemassa kunnollista 1-K happo pohjamaalia? Ei viitsisi aina nuppineulan pään kokoisiin kiveniskuihin sekoitella 2-K tarvikkeita.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • AnttiR
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 819
                              • Jyväskylä

                              #15
                              On olemassa. Ja asiantuntevista maaliliikkeistä löytyy myös ihan spray purkissa sitä, itse olen monesti pieniin paikkauksiin suihkinut hapot vaan paukkupullosta.
                              E61 535d -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎