Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakkauksen korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2561
    • Kirkkonummi

    Lakkauksen korjaus?

    Auto on Calypsorot 525i -92. Muutamissa kohdissa on lakkaus lähtenyt liikenteeseen ja olisin kysynyt, onko sen kotikorjaus edes mahdollista. Jos on, niin miten; spray-pullolla? Lainaan on mahd. saada myös pienoismalliruisku + kompressori, jos on jotain lakkaa mitä suositella? Suositus pohjatöiksi?

    Kohdat:

    - Ruosteenalut takalokasuojien kaarien takaosissa (vakiopaikat). Nämä on tarkoitus lähiaikoina muutenkin hioa auki ja laittaa pohjamaali + Calypsorot paikkamaali. Kannattaako lakkaakin harkita päälle?

    - Vasemmasta takakulmasta ja bensatankin alta on lähtenyt n. kämmenen kokoiset alueet. Ei ruostevaurioita tms, mutta tähän olisi myöskin kiva saada sama kiilto kuin ympärillä. Mahdollista?

    - Molempien peilien muovikotelot, eli joku ( ) on tainnut hiukan liian kovalla paineella pestä. Nämä voisi lakata irrallaankin.

    - Muutama kiveniskemä, katossa ja konepellissä. Ei mitään ihmeellistä, mutta jos edelläoleviin tulee jotain yritettyä, niin nämä voisi vetää samalla.

    Ammattilainen todennäköisesti suoriutuisi kaikista näistä hyvin, mutta auton hintaluokka huomioonottaen, teetettävän työn voi kohdistaa paremmin muihin mahd. korjauskohteisiin.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Matti_83
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 491
    • Korpilahti

    #2
    Jos tuon meinaa tehdä siististi niin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin rajata lakattavat alueet peltien reunoihin.

    Jos joudut pyöräkaaria korjailemaan samalla niin rajaa tuo maalattava alue oveen ja peräluukun reunaan. Sen jälkeen hiot tuon lakkapinnan mataksi ja katsot onko kitille käyttöä. Seuraavana 2-k filleri pintaan kitti paikkoihin hionta ja uusi värimassa ja lakkaa perään. Hintaa tälle operaatiolle tulee n.100-200€ tarvikkeineen jos itse tekee.

    Toinen mahdollisuus on yrittää vetää 2-k lakkaa pelkästään noihin kohtiin mistä lakka irtoilee. Karhennus karhunkielellä jotenkin pitää saada kaikki irti oleva lakka pois ja reunat loivennettua, paljaana olevaa värimassaa ei saa hioa.Lopuksi pitäisi sumurajat myllyttää koneella pois Lakan pysyvyydestä ei ole mitään varmuutta ja lopputuloksesta voi tulla ihan ok tai sitten totaalinen fiasko.

    Jos autoa on tarkoitus pitää ja haluat kerralla onnistua varmasti niin suosittelen ylempää vaihtoehtoa.

    Tarvikkeet mitä tarvitset.
    -Maaliruisku vaikka bilteman sinikahvainen yläsäiliö ruisku
    -Kompura
    -polyesteri kittiä
    -2-k filleriä
    -karhunkieli
    -hiekkapaperia 240-500
    -ruiskun pesuun tinneriä

    itse maalaukseen
    -värimassaa 0,5l ohennettuna
    -lakkaa saman verran ja siihen määrään kovete ja ohenne
    BMW E38 730 manuaali
    ex E30 318i -91 cabrio

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Originally posted by Matti_83 View Post
      -Maaliruisku vaikka bilteman sinikahvainen yläsäiliö ruisku
      OT: On ehkäpä paras ruisku tavalliselle maalarille.

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Tai sitten vihreekahvanen Gern. Tätä taiskin joskus Hemi mainostaa ja itse olen ollut kyllä äärimmäisen tyytyväinen.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2561
          • Kirkkonummi

          #5
          Kiitoksia vastauksista, mutta nämä ovat sen verran pieniä alueita, että ainakaan suuremmat kalustoinvestoinnit eivät ole perusteltuja. Lähinnä ajattelin kokeilla, jos saisi lakan pysymään paikallaan. Jos ei, niin painepesussahan ne sitten irtoavat. Sivupeilit ovat eri asia, ne saisi kyllä karhennettua ja käsiteltyä kokonaan, sen verran hyvin on lakka lähtenyt.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Juubi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 999

            #6
            Eipä ne värimassat/lakat pysy karhentamattomassa pinnassa. Turha on heittää rahaa ja vaivaa hukkaan moiseen kokeiluun. On taas isompi työ hioa/raaputella niitä "korjausmaalauksella" ruiskuteltuja maaleja pois kun nekin rapisee irti.

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2561
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by Juubi View Post
              Eipä ne värimassat/lakat pysy karhentamattomassa pinnassa. Turha on heittää rahaa ja vaivaa hukkaan moiseen kokeiluun. On taas isompi työ hioa/raaputella niitä "korjausmaalauksella" ruiskuteltuja maaleja pois kun nekin rapisee irti.
              No jos ajatellaan noita peilejä, niin kuinka karheaksi ne pitäisi vetää? Kuten sanottu, ne voisi laittaa kokeiluun kun se lakka on melkein kokonaisuudessaan lähtenyt. Eikö maalia tarvitse kiilloittaa lakkauksen alta mitenkään? Lakka toimii itsessään kiillon lähteenä?
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Matti_83
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 491
                • Korpilahti

                #8
                Originally posted by Petteri75 View Post
                No jos ajatellaan noita peilejä, niin kuinka karheaksi ne pitäisi vetää? Kuten sanottu, ne voisi laittaa kokeiluun kun se lakka on melkein kokonaisuudessaan lähtenyt. Eikö maalia tarvitse kiilloittaa lakkauksen alta mitenkään? Lakka toimii itsessään kiillon lähteenä?
                pyyhit pinnan puhtaaksi rasvanpoistajalla, tämän jälkeen karhennus karhunkielellä ja taas puhtaaksi rasvanpoistajalla. Ei tarvitse kiilloittaa värimassa itsessään on mattapintainen kuivuttuaan ja kiilto tulee lakasta. Jos et ruiskuta uutta värimassaa niin pitää olla tosi varovainen tuon hionnan kanssa lähinnä pyyhit pintaa ja varo hiomasta pintaa puhki.
                BMW E38 730 manuaali
                ex E30 318i -91 cabrio

                Comment

                • Joni
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 106

                  #9
                  Ei millään pahalla mutta todennäköisesti vituiks menee kaikki peileistä lähtien jos et aikaisemmin ole maalannut ja itse lähdet niihin harjoittelemaan maalausta/lakkausta.Anna olla sellaisenaan tai vie ammattimiehelle niin säästyt monelta murheelta.Tietysti jos hyväksyt paskan lopputuloksen niin anna mennä vaan.

                  Comment

                  • Juubi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 999

                    #10
                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    No jos ajatellaan noita peilejä, niin kuinka karheaksi ne pitäisi vetää? Kuten sanottu, ne voisi laittaa kokeiluun kun se lakka on melkein kokonaisuudessaan lähtenyt. Eikö maalia tarvitse kiilloittaa lakkauksen alta mitenkään? Lakka toimii itsessään kiillon lähteenä?
                    Matti_83 tuossa jo vastasikin, eli tosiaan karhunkieli on hyvä mattaukseen. Jos ja kun peileissä on kuitenkin kiveniskemiä ym. naarmuja niin hioisin pinnan P800 karkeudella veden kanssa. Tosin yleensä pintaviat ovat heti niin syviä että tarvitaan kittiä + hiomaväriä.

                    Kiilto tulee tosiaan lakasta, jos pohja jää ennen maalausta kiiltäväksi niin uusi(kin) maali irtoaa.

                    Originally posted by Joni View Post
                    Ei millään pahalla mutta todennäköisesti vituiks menee kaikki peileistä lähtien jos et aikaisemmin ole maalannut ja itse lähdet niihin harjoittelemaan maalausta/lakkausta.Anna olla sellaisenaan tai vie ammattimiehelle niin säästyt monelta murheelta.Tietysti jos hyväksyt paskan lopputuloksen niin anna mennä vaan.
                    Tuolla asenteella ei kyllä opikkaan ikinä mitään..

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Sitä nyt lakan alta paljastunutta helmiöisvärimassaa vain ei voi hioa eikä karhentaa sen tuhoutumatta. Eli kysyjän alkuperäiseen kysymykseen vastaten, eli ei voi vain lakata uudelleen, eikä myöskään käytännössä paikkaus onnistu vain paikallisesti.
                      Eli ko.väriin kaikki häivytystyöt ovat ammattimiehellekkin, ammattilaittein todellinen haaste, joten ei maksa vaivaa lähteä suttaamaan kilometrien päähän erottuvia kuukauden päästä kesiviä läiskiä autoonsa.
                      Eli koko lakkavikainen alue on hiottava alas ja lähdettävä 2-k hiontaväripohjalta eteenpäin.

                      Comment

                      • Joni
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2003
                        • 106

                        #12
                        Originally posted by Juubi View Post


                        Tuolla asenteella ei kyllä opikkaan ikinä mitään..

                        No lähtökohdat huomioonottaen voi olla varma ettei hommasta tule mitään kotikonstein ja kilikalipullolla maalaten.Rahat menee hukkaan ja vituttaa niin kovin ettei enää toista kertaa uskalla/halua lähteä kokeilemaan maalaamista. Siinä ei paljon auta vaikka asenne olis kuinka kohdallaan.
                        Vaikka olisit kuinka reipas remonttireiska niin realiteetit olis hyvä tiedostaa,säästyy rahat eikä otsaan kasva kovin iso kyrpä.
                        Suosittelen kokeilemaan maalaamista hieman helpompiin kohteisiin ainakin aluksi.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Joni View Post
                          No lähtökohdat huomioonottaen voi olla varma ettei hommasta tule mitään kotikonstein ja kilikalipullolla maalaten.Rahat menee hukkaan ja vituttaa niin kovin ettei enää toista kertaa uskalla/halua lähteä kokeilemaan maalaamista. Siinä ei paljon auta vaikka asenne olis kuinka kohdallaan.
                          Vaikka olisit kuinka reipas remonttireiska niin realiteetit olis hyvä tiedostaa,säästyy rahat eikä otsaan kasva kovin iso kyrpä.
                          Suosittelen kokeilemaan maalaamista hieman helpompiin kohteisiin ainakin aluksi.
                          Juuri näin. Tässä kohtaa ei auta edes pohjaton optimismi eikä oppimisen halu, vaan lopputulos on 100% varmuudella täysi susi jos tämän kaltaista vauriota lähdetään kilikalipulloin kotikonstein paikkailemaan.
                          Neliskanttinen palikka ei vain kerta kaikkiaan mene pyöreään reikään vaikka asenne olisi kuin lottovoittajalla.
                          Eli tässä auttaa vain ja ainoastaan säästöpossun rikkominen ja 3-4kpl maalaamoiden tarjousten haku ko.korjauksesta.

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2561
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Auton ruosteenalut on joka tapauksessa käsiteltävä, niihin tulee varmasti laitettua vaikka spray-pullolla jotain päälle - ovat sellaisessa paikassa että ulkonäöllä ei ole niin väliä. Mitä hiukan näkyvämpiin osiin tulee, niin täytyy katsoa. Ehkä ne jäävät tuollaiseksi.. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään vähänajettu -95 M5, vaan 17-vuotias perheauto.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • Matti_83
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 491
                              • Korpilahti

                              #15
                              Ruostekohtien päälle ei kannata laittaa spray tavaraa on hetkessä uudestaan ruosteessa, jos ulkonäkö ei haittaa/paikat piilossa niin ruosteet pois ja pensselillä kunnon ruosteenesto maali päälle ferrex ja muut vastaavat tuotteet.
                              BMW E38 730 manuaali
                              ex E30 318i -91 cabrio

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎