Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiilikuitusandwich

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Firefly
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 647
    • Ylihärmä

    Hiilikuitusandwich

    kaippa tämä tänne kuuluu.. siirtäkää jos ei

    Eli uusimmas "mullekki spoileri"-lehdes (lue. Gti) oli juttu "kevyttä asiaa" ja tässä mainittiin kyseinen materiaali.
    Eli minkälaista mahtaa olla, mistähän saa ja tärkeimpänä.. Mitä se maksaa

    Ja onkohan samantyylistä mahdollista tehdä ite esim. Lasikuidusta. :think
    sigpic
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Firefly View Post
    kaippa tämä tänne kuuluu.. siirtäkää jos ei

    Eli uusimmas "mullekki spoileri"-lehdes (lue. Gti) oli juttu "kevyttä asiaa" ja tässä mainittiin kyseinen materiaali.
    Eli minkälaista mahtaa olla, mistähän saa ja tärkeimpänä.. Mitä se maksaa

    Ja onkohan samantyylistä mahdollista tehdä ite esim. Lasikuidusta. :think
    "kenno levyä" Eli toimii samalla taav kuin aaltopahi, seimät ja niiden välissä jäykistävä rakenne.

    Voi tehdä kotona, yksinkertaisimmillaan laminoit vaikka solumuovi kaistaleen molemmille puolille kuitua.

    En osaa selostaa, enkä tunne edes fysiikkaa hyvin joten en osaa neuvoa aivan tarkasti, mutta idea on se, että kaksi seinää, jotka on tasaisin matkoin ja rakentein yhdistetty toisiinsa kantavat paremmin kuin saman paksuinen umpi levy, joka tietysti olisi todella paljon painavampi.

    Lasikuitutöissä käytetään ihan yleisesti "täytelevyä" joka on esim hunajakenno rakenteista ja palvelee juuri tätä tarvetta, tämä levy laitetaan rakennettavan laminaatin sisään ja siitä muodostuu siten tällainen rakenne.


    Last edited by Rocla; 10-09-2009, 16:46.
    Olli.

    Comment

    • Firefly
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 647
      • Ylihärmä

      #3
      Originally posted by Rocla View Post

      En osaa selostaa, enkä tunne edes fysiikkaa hyvin joten en osaa neuvoa aivan tarkasti, mutta idea on se, että kaksi seinää, jotka on tasaisin matkoin ja rakentein yhdistetty toisiinsa kantavat paremmin kuin saman paksuinen umpi levy, joka tietysti olisi todella paljon painavampi.

      Lasikuitutöissä käytetään ihan yleisesti "täytelevyä" joka on esim hunajakenno rakenteista ja palvelee juuri tätä tarvetta, tämä levy laitetaan rakennettavan laminaatin sisään ja siitä muodostuu siten tällainen rakenne.
      Eli periaattees jos tekee kehikon puurimoista ja täyttää rimojen välit esim. uretaanilla tms. ja sit laminoi molemmin puolin kuitua sopivasti niin ajaa saman asian? :think

      Kiitos vastauksesta
      sigpic

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Juu uretaani toiminee hienosti.

        Tärkeintä on vaan saada ne kaksi lasi/hiilikuitu mattopintaa kauas toisistaan jolloin rakenteen jäykkyys paranee. Eli jos laminoit kaksi mattoa päällekkäin toisiinsa kiinni se ei ole läheskään niin vahva rakenne kuin jos välissä olisi sentti tai pari vaikkapa uretaanilevyä. Paino ei kuitenkaan nouse paljon mitään koska uretaani itse ei paina oikein mitään eikä se oikein ime hartsia/epoksia.

        Biltemasta saa muistaakseni tota uretaanilevyä just laminointitarkoituksiin.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          #5
          Täältä vois varmaan kysellä..? KLIK
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Kertokaapa onko ohut hiilikuitulevy helppoa saada leikeltyä siististi tai rei'ittää? Pitäs parit peitelevyt saada askarreltua jossain vaiheessa.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Pekuz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 687
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Kertokaapa onko ohut hiilikuitulevy helppoa saada leikeltyä siististi tai rei'ittää? Pitäs parit peitelevyt saada askarreltua jossain vaiheessa.
              Ohkasta hiilikuitulevyä on tullu leikeltyä ihan pensassaksillakin. Mutta kai sitä parhaan jäljen sais jollain kuviosahan tapaisella.. Ja reikien tekoon vastaavasti kunnollinen rasiapora varmaan toimii hyvin..
              Kun ei tuo hiilikuidun työstäminen nyt niin kovin paljon poikkea lasikuidun työstämisestä.
              ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4328
                • Turku

                #8
                Riippuen tietty paksuudesta, mutta kyllä 0.25 menee ihan fiskarsin saksilla. Ja vielä helpommin jos sen leikkaa vaikkapa muutama tunti lammauksen jälkeen.

                Comment

                • ttw
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1016
                  • Vantaa

                  #9
                  Paksua (3mm) kuitua leikelty paineilma-rautasahalla
                  ja hienohampaisella karbiditerällä hyvin tuloksin.
                  728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                  Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                  MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Originally posted by Jochen View Post
                    Juu uretaani toiminee hienosti.

                    Tärkeintä on vaan saada ne kaksi lasi/hiilikuitu mattopintaa kauas toisistaan jolloin rakenteen jäykkyys paranee. Eli jos laminoit kaksi mattoa päällekkäin toisiinsa kiinni se ei ole läheskään niin vahva rakenne kuin jos välissä olisi sentti tai pari vaikkapa uretaanilevyä. Paino ei kuitenkaan nouse paljon mitään koska uretaani itse ei paina oikein mitään eikä se oikein ime hartsia/epoksia.

                    Biltemasta saa muistaakseni tota uretaanilevyä just laminointitarkoituksiin.
                    Perus utetaani on vain kovin pehmeää ja puristuu liian helposti kasaan mikäli halutaan tehdä todella jäykkiä ja keveitä osia. Eli esim alipaine säkissä osa voi menettää muotoaan kun täyteaina antaakin periksi.

                    Esim. Kevra Vantaalla ja Terpol Turussa myyvät erilaisia täyteaineita laminointeihin joissa vaaditaan suurta puristuslujuutta. Kovimpia täytelevy materiaali levyja saa vaikka hakata vasaralla, eivätkä silti mene kasaan.

                    Eli kestävät huimia pintapaineita. Paksuuksia on runsaasti ja eikä ne oikeat levyt nyt niin paljoa maksa, että kannattaa sillä rakennus uretaanilla kikkailla. Oikeisiin levyihin myös epoksin/hartsin tarttuvuus on monasti parempaa. Toki tarttuu se perusuretaaniinkin ja finfoamiinkin.

                    Noissa avoimissa hunajakenno tukimateriaaleissa on se heikkous jos ei käytetä prepreg mattoa, niin kennojen sisään menee helposti runsaasti epoksia/hartsia ja silloin osan keveydelle voi heittää hyvästit.

                    Biltemasta en ostais mitään hartseja/epokseja. Sen verran paskoja noihin Kevran/Terpolin myymiin verrattuna ovat.
                    Last edited by jannmann; 13-09-2009, 13:26.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Kilpuri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 831
                      • Tampere

                      #11
                      Sandwich = voileipä => kerroslevyrakenne = pintalevyt + ydinaine. Sandwich rakenne voidaan rakennella mistä vain. Esim. Al-pintalevyistä ja Al-hunajakennosta.

                      Komposiittisandwichit (komposiitti = esim. lasi-, hiili-, aramidikuitulujittut) voidaan rakentaa joko co-curing tai pre-curing systeemillä. Co-curing paneeleissa pintalevyt liimautuvat ydinaineeseen hartsin kovettuessa, kun taas pre-curing tapauksessa pintalevyt kovetetaan ensin, ja seuraavassa vaiheessa ne liimataan esim. liimakalvolla ydinaineeseen.

                      "Kotikokin" tapauksessa helpoin lienee tehdä ensin ulkopuolinen pintalevy kunnon muottiin. Tehdä esim. uretaanista siihen ydinainekökkö päälle, mikä liimautuu kovettuessaan siihen pintalevyn sisäpintaan. Sitten muotoilla se sopivaksi ja lammata sen päälle se vähemmän näkyvä puoli. Hyväähän tuosta ei tule, mutta jos itse pitää tusata. Jos oikeesti ei tiedä mitä tekee, niin melkeen kannattaa tyytyä tuohon hiilikuituverhouskamaan, mitä on kehuttu tälläkin palstalla. Monasti säästää aikaa ja hermojaan. Voi lisäksi saada kevyemmänkin!

                      Komposiitit on niin moninaisia, että niiden sielunelämään ei ihan millään GTI-lehden jutulla valitettavasti päästä.
                      Last edited by Kilpuri; 13-09-2009, 21:27.
                      Now: 525xd -09
                      Ex: 330d -07
                      Ex: 328i -96

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎