Announcement

Collapse
No announcement yet.

webasto/eber bmw:n bensakoneeseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    webasto/eber bmw:n bensakoneeseen?

    Onko kenelläkään kokemusta mahtaako bensakutonen kaivata polttoainekäyttöistä lisälämmitintä vai lämpiääkö pakkasellakin niin nopeasti ettei ole järkevää tuollaista hankkia?

    Ja mikäli kaipaa pelkkää hytin lämmitystä niin onko ilmalämmitin vesikiertoista järkevämpi vaihtoehto?

    Ensimmäinen bmw alla, talvi edessä eikä mitään lisälämmitintä autossa...
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1630
    • Vähäkyrö

    #2
    Eikähän nuo bensakoneet lämpiä ihan tarpeeks omin voimin. Jos esilämmitykselle on tarvetta ilman sähkötolppaa, nii sillonhan se bensalämmitin on tarpeen.

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #3
      Omista tottumuksista tuo on kiinni. Jonkun mielestä lämpiää nopeesti toisen mielestä ei. Itse kyllä laittaisin autoon kun autoon on se vaan niin mukava. Mutta kun on köyhä niin on köyhä. Ja jos laitat niin ehdottomasti eberi. Kumpiakin korjanneena.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • r_vesa
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 117
        • Finland

        #4
        Originally posted by kalkkuna View Post
        Omista tottumuksista tuo on kiinni. Jonkun mielestä lämpiää nopeesti toisen mielestä ei. Itse kyllä laittaisin autoon kun autoon on se vaan niin mukava. Mutta kun on köyhä niin on köyhä. Ja jos laitat niin ehdottomasti eberi. Kumpiakin korjanneena.
        Eeberi olikin alustavasti mielessä.. webastoa ei taida puoltaa muuta kuin se että jos ottaa originaalin niin sen saa sekä esilämmittämään että -jäähdyttämään mikäli olen oikein ymmärtänyt?

        Eeberillä olisi myös ilmalämmitin mallistossa, onko kenelläkään tuollaisesta kokemusta eli onko helppo asentaa ja käyttää?
        '11 M-Sport 528i
        '15 KTM 1190 R

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1630
          • Vähäkyrö

          #5
          Kyllä Eberinkin saa jäähdyttämään.

          Comment

          • manzneri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 551
            • Kesälahti

            #6
            On se webasto ollu ainakin omasta mielestäni erittäin käyttökelponen vehje talvella ja ei oo tarvinu noitten sähköjohtojen kanssa pelata...Siitä en osaa sanoa olisiko noin kallista laitetta tullu ite ostettua jos ei olis auton mukana tullut valmiina.

            Ja ei se kutonen nyt kuitenkaan ihan älyttömän nopeesti lämpene...Työmatkan aikana (~8 km) niin silleen kun kotipihaan rupee pääsemään niin on lämmöt puolessavälissä vasta :think

            Comment

            • kalkkuna
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 864
              • vaajakoski

              #7
              Originally posted by r_vesa View Post
              Eeberi olikin alustavasti mielessä.. webastoa ei taida puoltaa muuta kuin se että jos ottaa originaalin niin sen saa sekä esilämmittämään että -jäähdyttämään mikäli olen oikein ymmärtänyt?

              Eeberillä olisi myös ilmalämmitin mallistossa, onko kenelläkään tuollaisesta kokemusta eli onko helppo asentaa ja käyttää?
              Ei ilmalämmitin oikein henkilöautossa taida toimia hyvin. Ennemmin pikkubusseihin ja muihin vastaaviin ehkä ennemmin.
              VW sharan 1,8T
              e30 318i 4d -89 projekti
              e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Originally posted by kalkkuna View Post
                Omista tottumuksista tuo on kiinni. Jonkun mielestä lämpiää nopeesti toisen mielestä ei. Itse kyllä laittaisin autoon kun autoon on se vaan niin mukava. Mutta kun on köyhä niin on köyhä. Ja jos laitat niin ehdottomasti eberi. Kumpiakin korjanneena.

                Obaut juurikin noin paitsi että laita Webasto. Kumpiakin käyttäneenä.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Webaston ja eberin suurin ero on toimintaperiaatteessa. Webatossa on paljon enemmän itsediagnostiikkaa ja ja "hienoja" toimintoja. Siinä missä eberi yrittää polttaa kaminaa viimeiseen asti, webasto vetää vikatilan itsensä ja kertoo sitten diagnoosikaapelin kautta mikä mättää.

                  Toimiessaan ihan tasavertaisia laitteita. Eberi saattaa toimia pitkäänkin vajaalla teholla, ennen kuin vetää vikatilan päälle. Webaston liekkivahti on taas pirun tarkka oikeasta lämpötilasta. Molemmat kyllä toimii ihan asiallisesti jos niitä käyttää oikein, eli ei pidä päällä mitään 5min settejä, vaan antaa sen koneen puhista ainakin 1/2 tuntia, ennen kuin sammuttaa. Silloin ei höyrystin nokeennu ja palokammio pysyy puhtaana. Webaston pienemmät koneet ovat kaikki samoja, vain aivokorteissa on eroa. Eberillä taitaa olla eroa koneissakin.

                  Varaosat on about saman hintaisia kun tilailee ulkomailta. Kahan hinnat on jotain aivan posketonta. Omaani ostin juuri polttoainepumpun. Saksasta (ebay) kotiin 38e. Suomesta 238e...

                  Edit:
                  Jos noista menee palokammio tukkoon, sen saa usein elvytettyä kuntoon, toisin kuin korjaajat väittävät. Ongelmana on karsta höyrystimessä ja palokammion ilmarei'issä. Tuhti satsi wd40 sprayta sisään ja antaa vaikuttaa vaikka vuorokauden ja sitten putsaa patapadalla. Sen jälkeen tulikuumaa (melkein kiehuvaa) vettä perään ja johan näyttää puhtaalta. Lopuksi voi laittaa vaikka tiskikoneeseen. Tällä taktiikalla on monta eberiä ja webastoa saatu kuntoon.
                  Last edited by Juppe; 29-09-2009, 18:37.

                  Comment

                  • Vertigo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2005
                    • 806
                    • Paska Kaupunni

                    #10
                    Omassa autossa eberi ja kyllä on toiminu kelillä ku kelillä ja vaikka autoa ei olisi käytetty eli siis lämmitelty pariin viikkoon kertaakaan niin silti lähtee pöhisemään ilman ongelmia. Sen pakoputken siitä siirsin vähän parempaan paikkaan ku sisällä meinas haista vähän turhanki paljon pakokaasu silloin kun se alko sisälle puhaltaa lämmintä ilmaa.
                    Helppo ohjelmoida vaikka viikoksi lämmitysajat etukäteen tai kaukosäätimestä napauttaa päälle kun huvittaa.
                    Suosittelen.
                    Porukoiden passatissa oli aikoinaan webasto ja se meinas poltella sulakkeita kovilla pakkasilla mutta muuten ei siinäkään ihmeempiä ongelmia ollu.
                    I Don't Know! I Don't Like It!
                    Nykyiset:
                    E36 328i cöype
                    Exät:
                    Fiat Uno 60ies '93
                    E30 316i
                    E28 520ia
                    Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
                    Fiat 127
                    Saab 900

                    Comment

                    • kalkkuna
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 864
                      • vaajakoski

                      #11
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Obaut juurikin noin paitsi että laita Webasto. Kumpiakin käyttäneenä.
                      NOT!!! Tästä voisi varmaan väitellä maailman tappiin. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Kolmas molemmista. Se eberi siksi kun se on paljon yksinkertaisempi kun webasto. Eli kun tulee vikaa niin on helpompi/halvempi korjata/korjuuttaa. Mutta tämä vain minun mielipide.
                      VW sharan 1,8T
                      e30 318i 4d -89 projekti
                      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Se korjaaminen on kyllä aika lailla saman hintaista, jos korjaa itse. Sitten kun osia tilaillaan virallisten maahantuojien kautta saattaa homma muuttua. Webastoihin on käytettyjä osia enemmän liikkeellä (aivokortteja ja sen semmoista). Diagnostiikkajohtoja saa aika edukkaasti ebaystä jos semmosia juttuja haluaa itse tutkailla. Palamisesta pääsee parhaiten selvyyteen, kyn tökkää pakokaasuanalysaattorin lämmittimen pakoputkeen.

                        Vaikka eberistä ollaan yeisesti sitä mieltä että se on luotettavampi, en nyt siitäkään ihan hirveesti riemuitsisi. Se kun ei pikku murheista paljoa ilmoittele. Omassa eberissä joskus ihmettelin, kun se alkoi lämmittää huonosti ja vähän kärytteli. Silti se lähti ihan normaalisti tulille ja periaatteessa toimi. Totuus oli kuitenkin se, ettei palaminen ollut oikein kohdallaan. Onhan se kiva että toimi, mutta mukavaa olis myös ollut tietää, ettei se toimi oikein. Diagnostiikan mukaan kaikki oli kunnossa...

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Originally posted by kalkkuna View Post
                          NOT!!! Tästä voisi varmaan väitellä maailman tappiin. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Kolmas molemmista. Se eberi siksi kun se on paljon yksinkertaisempi kun webasto. Eli kun tulee vikaa niin on helpompi/halvempi korjata/korjuuttaa. Mutta tämä vain minun mielipide.
                          Mistähän kohtaa se eberi on muka yksinkertaisempi :think

                          ...tämä ei ole mikään mielipide
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • Noppe
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 535
                            • Veneen alla

                            #14
                            Originally posted by Juppe View Post
                            Eberillä taitaa olla eroa koneissakin.

                            Edit:
                            Jos noista menee palokammio tukkoon, sen saa usein elvytettyä kuntoon, toisin kuin korjaajat väittävät. Ongelmana on karsta höyrystimessä ja palokammion ilmarei'issä. Tuhti satsi wd40 sprayta sisään ja antaa vaikuttaa vaikka vuorokauden ja sitten putsaa patapadalla. Sen jälkeen tulikuumaa (melkein kiehuvaa) vettä perään ja johan näyttää puhtaalta. Lopuksi voi laittaa vaikka tiskikoneeseen. Tällä taktiikalla on monta eberiä ja webastoa saatu kuntoon.
                            Eberin 4kw saa 5kw pelkän ohjainlaitteen vaihdolla...

                            Ja entäs sitten kun Webaston höyrystin on palanut karstan seurauksena? Ei paljoa woodoo40 enää auta. Hyvin harvoin nähnyt, että höyrystinverkko olisi ehjä jos on karstasta tukossa (karsta polttaa verkon).

                            Ja meinasitko, että korjaamolla ryhtyvät tuntitolkulla puhdistamaan palopesää, kun suurinpiirtein samaan hintaan sinne laitetaan uusi?

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Originally posted by Noppe View Post
                              Eberin 4kw saa 5kw pelkän ohjainlaitteen vaihdolla...

                              Ja entäs sitten kun Webaston höyrystin on palanut karstan seurauksena? Ei paljoa woodoo40 enää auta. Hyvin harvoin nähnyt, että höyrystinverkko olisi ehjä jos on karstasta tukossa (karsta polttaa verkon).

                              Ja meinasitko, että korjaamolla ryhtyvät tuntitolkulla puhdistamaan palopesää, kun suurinpiirtein samaan hintaan sinne laitetaan uusi?
                              Eberissä on eri paloilmapuhallin, eri annostelupumppu 4:ssa ja 5:ssa, ainakin noissa hieman vanhemmissa ja vielä vanhemmissa on eri lämmönvaihdinkin.

                              Webaston polttimesta ei tosiaan paljoa kannata karstoja liotella irti. Tosin aika harvassa oikein käytetyssä laitteessa sitä karstaa kovin paljoa edes on, paitsi Thermo90:ssä.
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎