Announcement

Collapse
No announcement yet.

lasien tummennus vinkkejä kiitooos!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonran
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 88
    • tampere

    lasien tummennus vinkkejä kiitooos!

    Mistä sais tampereella/lähialueella kelvollista tummennuskalvoa, mistä treen porukka on kalvonsa hakenut ja mitä kalvoa suosittelette.

    Joko joku valmistaja on keksinyt alkaa tekemään muotoonsa leikattuja kalvoja?

    Mites nuo etusivulasit, kannattaako niitä tumentaa ja miten virkavalta ja katsastus siihen suhtautuu?

    kommentoikaa kiitos
    ____________________________________________
    BMW 530d touring M-sport -02
    ex - Vw - Passat 1,9 Tdi (130hv) -04
    ex - Vovlo V70 T5 -01
    ex - Volvo V40 2.0T -03
    ex - renault megane -05 (työantaja pakotti)

    - Ensimmäinen muttei viimeinen Bmw -
  • Guest's Avatar

    #2
    Originally posted by Tonran View Post
    kommentoikaa kiitos
    Kokeiles tuota Search-napukkaa tuosta yläpalkista...

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      Halppis kalvoillaki saa tehtyä ihan ok jälkeä kun on hermoja.

      itse teen näin esim takalasin: "tummennan" kalvon "väärinpäin" suojakalvo kiinni takalasiin, lämmittelen muotoonsa, kaavin ilmat yms vekit pois, odottelen että jäähtyy, näin kalvo on "muodossa" sitten vaan suojakalvo pois ja kalvo auton sisäpuolelle, ja voila!

      Etusivulaseista tulee sanomista viimeistään konttorilla, jos sattuu hyvä tuuri ettei poliisit äkkää niitä aikaisemmin
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • mr.man-85
        BTCF Member
        • May 2004
        • 37
        • Kokkola

        #4
        ite katsastanu nyt 3 kertaa myös etu lasit tummennettuna eikä ole sanomista tullu...kalvo veikkaisin jotai 50%, ei varmaa tietoa kun edellinen omistaja tummentanut.

        Comment

        • Tonran
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 88
          • tampere

          #5
          Originally posted by herrakani View Post
          Kokeiles tuota Search-napukkaa tuosta yläpalkista...
          lueskelin jo niitä ja aika paljon siellä mietiskeltiin mikä prosentti pitää olla, mutta lähinnä se että mistä mää löytäisin tampereelta hyvät kalvot ja jos on jotain loisto vinkkejä niin otetaan vastaan...
          ____________________________________________
          BMW 530d touring M-sport -02
          ex - Vw - Passat 1,9 Tdi (130hv) -04
          ex - Vovlo V70 T5 -01
          ex - Volvo V40 2.0T -03
          ex - renault megane -05 (työantaja pakotti)

          - Ensimmäinen muttei viimeinen Bmw -

          Comment

          • terska
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 207
            • Suur-Kuusaa

            #6
            Motonetistä löytyy ihan kelpo kalvoa

            Comment

            • esa`pentula
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 1390
              • Tampere

              #7
              ymmärtääkseni etusivulasien tummennus on suomessa kiellettyä, mutta jos on tehtaalta sävylasit niin ne ovat lailliset. eli yksi vaihtoehto olisi alkaa etsimään jostain tehdasperäisiä sävylaseja tai vastaavia.

              kyllähän noita aika paljon näkee missä voi olla jopa 50% kalvotkin etusivulaseissa, mutta se riippuu katsastusmiehestä enimmäkseen. treellä päin varmasti myös poliisikin valittaa asiasta jos katsastusmies ei ole asiasta jaksanut huomauttaa.

              EDIT: tälläisen bongasin
              Tuulilasi ja muut ikkunat :
              Tuulilasia ja etusivulaseja ei saa tummentaa jälkikäteen kalvoilla tai muullakaan tavalla.
              Tehdastummenteisia tuulilasia ja etusivuikkunoita voidaan käyttää jos ne ovat tyyppihyväksyttyjä niitä koskevien säädösten mukaan. Tuulilasin valonläpäisykyky on oltava vähintään 75 % sekä etusivuikkunoiden 70 %.
              Missään ikkunoissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja tai niitä muuttaa muulla vastaavalla tavalla siten, että ikkunoista voi aiheutua haitallisia heijastuksia.
              Jos takalasin tummennuksen jälkeen näkyvyys taaksepäin heikkenee, on autoon asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen sivupeili.
              Sivuikkunoiden korvaamista pleksilaseilla ei hyväksytä, koska niitä ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön ja törmäystilanteessa ne aiheuttavat teräviä ja leikkaavia säröjä tai sirpaleita.
              Last edited by esa`pentula; 10-03-2010, 22:01.

              Comment

              • QUASIMODO
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2542
                • Pirkkala

                #8
                itse ostin ad-varaos. hatanpäältä Gilan kalvoa..
                laitoin takasivut ja vielä olisi tarkoitus takalasi laittaa 35% kalvolla ja ehkä myös etusivut tuolla 50% kalvolla,kun on kuitenkin sen verran hailua.

                Leikkasin oikean muotoiset palat ja liimailin saippuaveden kanssa paikoilleen..ilmakuplien poistossa meni ainakin tunti..eli hermoja raastavaa touhua.

                sigpic

                Comment

                • Jebbunen
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 514
                  • Pirkkala

                  #9
                  Noissa Halpis kalvoissa on vaan huonoa se että ne naarmuuntuu suht helposti ja paljon vaikeempia laittaa kuperiinkaareviin ym ym laseihin ... Jostain fiksaamosta kysyyn josko vaikka joku myis laatukalvoo esim lumaria tai 3ämmää ..

                  Tampereella joku mesta tais laittaa kalvot kaikkiin laseihin 200€ (4d sedan)...
                  Porsche

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #10
                    ...mainostan tähänkin taas: www.juhalustig.fi ja et pety. Monet kalvotukset tehnyt itselleni ja tekee varmasti jatkossakin, jos tarvitsee. Mies nakkaa kalvon yksinään erittäin nopeasti ja heittää läppää paljon -> lopputulos vieläpä täysin virheetön. Ei voi kuin ihmetellä. Hintakin mielestäni tuosta työstä jopa edullinen vrt. kun alkaa itse nyhräämään.

                    Monet kalvot itsekin laittanut vuosien saatossa, mutta edelleenkään hommasta ei tule juuri mitään. Kaikkea muuta osaan melkein tehdä, mutta kalvojen laitto on sellaista helvettiä, että ei kiitos.
                    Hermot mennyt jo valmiiksi siinä vaiheessa, kun muotoilet lasin ulkopuolella palasta sopivaksi. Tämän jälkeen pitäisi mennä vielä takapenkille ähräämään ja liimapinta täynnä hiuksia, lehtiä, roskia ja eläimistä lähtien. Tuossa vaiheessa tietenkin pari rullaa jo roskiksessa. Lopulta kun saat sen tapeltua paikalleen ja laapittua mielestäsi rypyttömäksi + kuplattomaksi, sekä puhaltimella hieman lämmittelet sopivista paikoista ja aah, kun nätti tuli -> menet ulos katsomaan lopputulosta, niin tuloksena: paska.

                    Jos pitää kalvoja laittaa, niin suosiolla Juhalle soittoa

                    Toki jos haluaa erottua porukasta, niin näkeehän näitä "hienoja" tummennuksia silloin tällöin. Täällä päinkin näin yhden Mersun, jossa oli kahdesta suikaleesta takalasi siten, että suikaleet oli riittänyt melkein kokonaan, mutta ~20cm siivu jäänyt laittamatta alaosaan. Muutenkin koko lasi täynnä ryppyjä ja kuplia - onko sellainen palapeli sitten hieno, niin jokaisen oma asia.
                    Last edited by Rockford; 10-03-2010, 23:40.
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • honkkeli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 947
                      • Kaarina

                      #11
                      Originally posted by Rockford View Post

                      Toki jos haluaa erottua porukasta, niin näkeehän näitä "hienoja" tummennuksia silloin tällöin. Täällä päinkin näin yhden Mersun, jossa oli kahdesta suikaleesta takalasi siten, että suikaleet oli riittänyt melkein kokonaan, mutta ~20cm siivu jäänyt laittamatta alaosaan. Muutenkin koko lasi täynnä ryppyjä ja kuplia - onko sellainen palapeli sitten hieno, niin jokaisen oma asia.

                      Hei se on sitä nyky aikaa Niitä näkyy paljon täällä turunseudullakin ja sit kehonliikuttimessa kuuluu olla myös naapurin ränninpätkä varastettuna takapöntön juuressa ja kaiken maailman joulukuuset ja "leksus" valot, mitä parasta niin ne on täällä jopa alkanut kaikkiin ooppelihin yms. laittamaan audin päivävalo ledisarjahärpakkeet umpioihin tarranauhalla..

                      Unettomuuskin on rikos, jos se on väkisin makaamista


                      E46 320i -99

                      "Prokkis" Schnitzer 635csi E.T.S -85

                      ex:
                      E34 535iA -91
                      E30 316i -89
                      E30 320i -90

                      Comment

                      • teamwerner
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 175
                        • Tampere/Kangasala

                        #12
                        Hei,

                        suosittelen itsekin Juha Lustigia ja homma kävi erittäin näppärästi sekä kustannustehokkaasti. Käytin oman sekä vaimon auton tummennuksessa ja en ole katunut. Kalvon laatu erinomaista ja kaikkein tumminta tietysti. Etusivulasejahan ei saa Suomessa tummentaa, edellisessä autossa oli tummennukset ja ekassa katsastuksessa meni läpi, mutta seuraavana vuonna jäi katsastusmiehen haaviin. Oli pirun mukavaa repia kalvoja pois
                        Mutta saa sitä tummentaa, mutta riski on hyvä tiedostaa ja se riski vaanii joka vuosi...

                        Lustigin tapauksessa tulipahan samalla nähtyä kuinka raudanluja ammattilainen laittaa kalvot parin kymmenen vuoden kokemuksella. Toista on ollut aikaisemmin katsella kalvojen tummennusta näissä mainosteippaus firmoissa, joissa tummennusta tehdään tyyliin 5 autoa kuukaudessa. Siinä ei vielä oikein silmä harjaannu.

                        Mutta saahan sitä itsekin aherrella, mutta suosittelen kuitenkin soittamaan Juhalle ja ajamaan Sammonkadun Teboilille pirssin kanssa.

                        Comment

                        • crssfd
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 13
                          • Vantaa

                          #13
                          Tummensin juuri Seiskan takasivulasit Motonetin halvimmalla kalvolla, meni paljon näppärämmin kuin Gila aikoinaan. Huomasin että halvemman kalvon paketin ohjeet oli AIVAN samat kun Gilassa, kuvia myöten, olisikohan samaa kalvoa eri paketissa?

                          Tärkein on että lasit ja ja ympäristö on täysin pölytön ja karvaton. Sitten vaan leikkaa tarkasti kalvot muotoon niin ei pitäisi ongelmia tulla. Vaikeinta on juurikin tuo muotoon leikkaaminen..
                          -05 E65 730d
                          Ex -02 E65 735

                          Comment

                          • Dj Niksperi
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 2437
                            • Salo, Finland

                            #14
                            CFCllä on valmiiksi leikattuja ja muovattuja kalvoja, jos kalvotella haluaa:

                            http://completos.workspace3.smilehou...penGroups=1611
                            BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                            Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                            -Team Pussihousu-
                            Salo///Works
                            sigpic

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Tonran View Post
                              Mistä sais tampereella/lähialueella kelvollista tummennuskalvoa, mistä treen porukka on kalvonsa hakenut ja mitä kalvoa suosittelette.
                              Originally posted by Tonran View Post
                              mutta lähinnä se että mistä mää löytäisin tampereelta hyvät kalvot ja jos on jotain loisto vinkkejä niin otetaan vastaan...
                              Tuolla alueellisessa keskustelussa on muutama paikka mainittu: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192266
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎