Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ruostekorjausta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Powr
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2008
    • 1589
    • Kankaanpää

    Ruostekorjausta

    Nyt tarvittaisiin joku foorumilainen tai paja joka tekisi lokasuoja vaihdon e36 coupen taakse. Itse toisin korjauspalan ja hoitaisin maaluksen, kunhan vaan joku hitsaa sen palan paikalleen. Itse en rupee hitsailemaan peltejä mitkä tulevat näkyviin

    Satakunta alueena, mutta kyllähän sitä voisi pidemmällekki ajella jos saa hyvää tarjousta.
    "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."
  • Powr
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2008
    • 1589
    • Kankaanpää

    #2
    No prkl. Pitääkö sitä ruveta itte kokeileen sitte. No oppiipahan senki sitte kunnolla

    Antakaas nyt sitte viimehetken vinkkejä hommaan. Ne lokasuojan kaaren palaset on semmoset missä on pokkaus yläreunas eli periaattees mun käsityksen mukaan astetta helpommat sovittaa.

    Niitä vinkkejä kaivataan että ei tartte viedä palasteltua koria oikeelle sepälle
    "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Muutama ohjeinen. Ei saumaa/liitoskohtaa pokkaukseen, koska erittäin paskamainen kittailla suora pokkaus, jos ei ole ennen tehnyt eli leikataan korjauspala sopivaan kokoon, että saadaan sauma hitsailtua suoraan tasaiseen kohtaan kyljessä ja pokki on kaukana työkohdasta.

      Liitos luonnollisesti päittäin huolellisesti, ei kahta peltiä päällekkäin. Peitä lasit ja auto huolellisesti -> kipinäjäljet laseissa on todella järkyttäviä eli paksua peittoa, jonka päälle joku palamaton esim. pressu. Peitto tai pehmeä matsku alle siksi, että ei tule naarmuja.

      Kun hitsaat, niin hitsaa piste kerrallaan siten, että kun vedät ensimmäisen pisteen esim. keskelle, niin seuraava oikeaan kulmaan ja toinen vasempaan jne. Eli hitsaat piste kerrallaan vastakkaisilta puolilta vuorotellen. Viereen paineilma-pistooli, jolla jäähdyttelet, kun hitsauskohdat on lähellä toisiaan.

      Jos hosut ja alat vetämään ns. suoraa saumaa, niin tuloksena järkyttävä perunapelto. Piste kerrallaan, kunnes kauttaaltaan saumaa. Aikaa menee, mutta maksaa takaisin siinä vaiheessa, kun kittailuun ei menekään aikaa...

      Viimeistele sauma lamellilaikalla ja kynnellinen hiili-tai lasikuitukittiä ensimmäisenä ja perään normaali kittailu. Takapuolelle luonnollisesti esim. happoa ja massaa tai muuta suojausta.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Rockford View Post
        Muutama ohjeinen. Ei saumaa/liitoskohtaa pokkaukseen, koska erittäin paskamainen kittailla suora pokkaus, jos ei ole ennen tehnyt eli leikataan korjauspala sopivaan kokoon, että saadaan sauma hitsailtua suoraan tasaiseen kohtaan kyljessä ja pokki on kaukana työkohdasta.

        Liitos luonnollisesti päittäin huolellisesti, ei kahta peltiä päällekkäin. Peitä lasit ja auto huolellisesti -> kipinäjäljet laseissa on todella järkyttäviä eli paksua peittoa, jonka päälle joku palamaton esim. pressu. Peitto tai pehmeä matsku alle siksi, että ei tule naarmuja.

        Kun hitsaat, niin hitsaa piste kerrallaan siten, että kun vedät ensimmäisen pisteen esim. keskelle, niin seuraava oikeaan kulmaan ja toinen vasempaan jne. Eli hitsaat piste kerrallaan vastakkaisilta puolilta vuorotellen. Viereen paineilma-pistooli, jolla jäähdyttelet, kun hitsauskohdat on lähellä toisiaan.

        Jos hosut ja alat vetämään ns. suoraa saumaa, niin tuloksena järkyttävä perunapelto. Piste kerrallaan, kunnes kauttaaltaan saumaa. Aikaa menee, mutta maksaa takaisin siinä vaiheessa, kun kittailuun ei menekään aikaa...

        Viimeistele sauma lamellilaikalla ja kynnellinen hiili-tai lasikuitukittiä ensimmäisenä ja perään normaali kittailu. Takapuolelle luonnollisesti esim. happoa ja massaa tai muuta suojausta.
        Juuri näin, paitsi että takapuolelle suosittelen mieluiten sudilla tai lastalla koriliimaa, jolloin sauma pysyy hapettomana.
        Tuon siistityn/karhennetun/kuivan/puhtaan hitsisauman päälle ensimmäiseksi vedettävän lasikuitu tai hiilikuituvahvisteisen kittikerroksen merkitystä EI voi liiaksi korostaa. Eli ensin vahvistettu kitti ja vasta sen päälle normikitti.

        Comment

        • Powr
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2008
          • 1589
          • Kankaanpää

          #5
          Kiitokset TODELLA hyvistä neuvoista lisää saa antaa, koska kuitenkin ekaa kertaa ollaan näin isossa hommassa kiinni.
          "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

          Comment

          • Nuke
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1266
            • Janakkala

            #6
            Sisäpuolen sauma putsattava myös huolellisesti, mikäli vaan käsiksi pääsee, eli huokosista lika irti esim. teräsharja laikalla tai vast. Sitten suoja-aineet perään, happoa ja massaa.
            Ulkopuolelle tehokas valo, sisäpuolelta katsot tarkasti näkyykö pieniä reikiä mistä valo paistaa läpi, jos niin tekee niin uutta saumaa ko. kohtaan, sisäpuolelta helpoin tässä tapauksessa, riippuen taas käsiksi pääsystä.
            Huokosia / reikiä ei saa jäädä, muuten on aivan sama tekeekö ratsupaikkaa vai päittäin korjauspalat.
            E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Nuke View Post
              Sisäpuolen sauma putsattava myös huolellisesti, mikäli vaan käsiksi pääsee, eli huokosista lika irti esim. teräsharja laikalla tai vast. Sitten suoja-aineet perään, happoa ja massaa.
              Ulkopuolelle tehokas valo, sisäpuolelta katsot tarkasti näkyykö pieniä reikiä mistä valo paistaa läpi, jos niin tekee niin uutta saumaa ko. kohtaan, sisäpuolelta helpoin tässä tapauksessa, riippuen taas käsiksi pääsystä.
              Huokosia / reikiä ei saa jäädä, muuten on aivan sama tekeekö ratsupaikkaa vai päittäin korjauspalat.
              Höpsistä.
              Koriliima toiselle puolelle ja sauma on sen jälkeen hapeton, eikä takuulla tule ongelmia myöhemminkään.
              Eihän auton korirakenne muutenkaan ole kuin "pätkillä" koottu, eli pistehitsattu nippuun. Suurin osa peltien limisaumoista ei ole millään kiinni, eikä tästä mitään ongelmaa synny koska saumat ovat luonnnollisesti saumattu elastisella koriliimalla hapettomiksi.

              Comment

              • escort
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 339

                #8
                ei kittiä sisäpuolelle sanon minä,vaan ulkopuolen kittauksen jälkeen(jos todella hyvän haluaa pitää saumat tinata) sisäpuolen saumat pitää putsata hyvin,miten sinne sitten pääsee käsiksi? ja ohutta hyvin tunkeutuvaa kotelosuoja ainetta useamman kerran sinne niin että lopuksi saumojen päälle jää vahamainen kerros suoja ainetta.
                hitsauksessa on AINA huokosia mistä kuppa alkaa leviämään kittien ym. sikojen alta, varsinkin jos sinne pääsee yhtään kosteutta.
                kotelo suoja aine mikä imeytyy huokosiin ja jättää päälle kosteudelta suojaavan kalvon on ainut mikä oikeasti suojaa.
                en tunne kyseisen auton rakennetta mutta jos pyöränkaaren ulko reunassa on pellit päällekkäin leikkaisin sisäkaaren niin ettei päällekkäisiä peltejä jäisi vaan sisäkaari hitsattaisiin suoraan ns. kylkipeltiin kiinni ja kaareen ei tulisi tuplapeltejä päällekkäin,kaari jää silloin hieman notkeaksi mutta tuskin autoa nostellaan kuitenkaan ojasta tielle pyöränkaarista.
                jos ette usko käykää kyttäämässä 90luvun alun corolliaescortejamondeoita ym. minkälaisia mätäkorjauksia niihin on tehty ja miten hyvin ovat kestäneet. sikaa ja kaikkea paskaa on läämitty joka puolelle

                Comment

                • Powr
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2008
                  • 1589
                  • Kankaanpää

                  #9
                  Okkhei. Se korjauspala on melko iso mitä nyt olen katsellut, niin kannattaako se pala laittaa kokonaan vai leikkaanko siitä vähän ruostekohtaa isomman palasen ja hitsaan sen kiinni.
                  "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #10
                    Originally posted by Powr View Post
                    Okkhei. Se korjauspala on melko iso mitä nyt olen katsellut, niin kannattaako se pala laittaa kokonaan vai leikkaanko siitä vähän ruostekohtaa isomman palasen ja hitsaan sen kiinni.
                    Jep, leikkele vaan siitä palasesta sopiva. Ovat yleensä ronskinkokoisia ja tarkoitettu jokaisen itse muotoiltavaksi. Usein myös kulmikkaita ja asiallisempaa työstää, kun leikkaat kaarevan siistin palasen, joka korvaa vain kaaren - ei koko kylkeä. Katsot mihin on helpoin ja siistein toteuttaa liitoskohta eli korostan varsinkin sen kylkipokkauksen alapuolelle jäämistä tasaiselle alueelle.

                    Pohjien hitsauksessa on suotavaa aina liioitella ja vaihtaa liiankin isoja palasia, mutta itse korissa kannattaa käyttää vain sopivia.

                    Ja mikä tuossa unohtuikin, niin ehdottomasti vielä korikittiä, jonka Hemi tuossa jo mainitsikin. Useimmiten itse tulee käytettyä saumojen takapuolella metodia: siistintä, happo, korikitillä siistiminen, maali, massa, maali. Hagmansin karosseriekitten on aika lyömätöntä kamaa, koska aika lähellä tehtaan matskua ronskisti vedettynä ja hyvin kuivuneena. Jotain vahamassaa turha ruiskia päälle pelkästään, joskin koteloissa kyllä toimii. Saumat kannattaa aina tehdä huolella.
                    Last edited by Rockford; 11-04-2010, 18:37.
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #11
                      Originally posted by Rockford View Post
                      Jep, leikkele vaan siitä palasesta sopiva. Ovat yleensä ronskinkokoisia ja tarkoitettu jokaisen itse muotoiltavaksi. Usein myös kulmikkaita ja asiallisempaa työstää, kun leikkaat kaarevan siistin palasen, joka korvaa vain kaaren - ei koko kylkeä. Katsot mihin on helpoin ja siistein toteuttaa liitoskohta eli korostan varsinkin sen kylkipokkauksen alapuolelle jäämistä tasaiselle alueelle.

                      Pohjien hitsauksessa on suotavaa aina liioitella ja vaihtaa liiankin isoja palasia, mutta itse korissa kannattaa käyttää vain sopivia.

                      Ja mikä tuossa unohtuikin, niin ehdottomasti vielä korikittiä, jonka Hemi tuossa jo mainitsikin. Useimmiten itse tulee käytettyä saumojen takapuolella metodia: siistintä, happo, korikitillä siistiminen, maali, massa, maali. Hagmansin karosseriekitten on aika lyömätöntä kamaa, koska aika lähellä tehtaan matskua ronskisti vedettynä ja hyvin kuivuneena. Jotain vahamassaa turha ruiskia päälle pelkästään, joskin koteloissa kyllä toimii. Saumat kannattaa aina tehdä huolella.
                      Mites kun sauman takapuolelle ei pääse käsiksi (pintapelti heti hitsattavan kohdan takana, niin kannattaako tuonne heittää vaan koteloöljyt vai?

                      Tuossa bensatäyttöluukun reiän yläpuolle

                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by JJT View Post
                        Mites kun sauman takapuolelle ei pääse käsiksi (pintapelti heti hitsattavan kohdan takana, niin kannattaako tuonne heittää vaan koteloöljyt vai?

                        Tuossa bensatäyttöluukun reiän yläpuolle
                        Jep, nuo ovat aina hankalia, jos takapuolelle ei pääse - tässä tapauksessa ei voi oikeastaan muuta tehdä, kun ruiskulla puhaltaa kotelomassaa sisään säästelemättä. Yleensä nämä kohdat ovat onneksi ns. sisäpuolella kosteudelta ja kulutukselta, joten eivät tietenkään altistu niin pahasti.
                        Päällipuolelta vaan viimeistelee tuolla siistintä-korikitti-metodillani huolellisesti ja takapuolelle jostain kotelokamaa.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          Originally posted by Rockford View Post
                          Jep, nuo ovat aina hankalia, jos takapuolelle ei pääse - tässä tapauksessa ei voi oikeastaan muuta tehdä, kun ruiskulla puhaltaa kotelomassaa sisään säästelemättä. Yleensä nämä kohdat ovat onneksi ns. sisäpuolella kosteudelta ja kulutukselta, joten eivät tietenkään altistu niin pahasti.
                          Päällipuolelta vaan viimeistelee tuolla siistintä-korikitti-metodillani.
                          Jep, näin vähän arvelinkin.
                          Päältäpäin on tarkoitus tehdä juuri noin kuin kerroit.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            Ostin tuota hagmans korikittiä sitten kun sitä on niin kehuttu. Millä tuota on niinq tarkotus levittää, tuohan on niin kankeeta että hyvä kun saa purkista ulos.
                            Purkissa lukee että paras levittää sauma-aineruiskulla, mut ei tuo kyllä mistään lumilinkoa lussumasta tuu läpi

                            Vai onko mulle myyty jotain vanhaks mennyttä?
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              #15
                              Originally posted by JJT View Post
                              Ostin tuota hagmans korikittiä sitten kun sitä on niin kehuttu. Millä tuota on niinq tarkotus levittää, tuohan on niin kankeeta että hyvä kun saa purkista ulos.
                              Purkissa lukee että paras levittää sauma-aineruiskulla, mut ei tuo kyllä mistään lumilinkoa lussumasta tuu läpi

                              Vai onko mulle myyty jotain vanhaks mennyttä?
                              Kuuluu olla tönkköä kamaa. Pienehköllä pensselillä kaivaa putelista ja vetelee paksulti pintaan -> tasoittuukin hienosti itsestään. On myös jossain määrin hiottavaa eli voi vielä hipostella kuivuttua, jos siltä tuntuu.
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎