Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin vuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Ilmastoinnin vuoto

    Aamulla konehuoneeseen kurkistaessa silmiin osui vihreä väriaine ilmastoinnin lauhduttimen ja kuivaimen välisen putken liitoksissa. Auto kävi viime kesänä ilmastoinnin huollossa, jossa vaihdettiin kylmäaineet ja öljyt sekä lisättiin väriaine. Varsinaista vikaa järjestelmässä ei ollut sitä ennen. Mitä mieltä muut ovat tuosta vuodosta? Onko selvä peli, että saa lähteä ostamaan uutta kuivainta ja putkea tiivisteineen vai onko tuollainen "normaalia"? Näillä keleillä kun ei oikein pääse testaamaan kuinka kylmää ilmaa tuo työntää kun muutenkin on niin kylmä ja mukavahan tuo olisi ennen kesää laittaa kuntoon jos vikaa on.

    Jos uusia osia lähden hankkimaan niin onko merkkiliike ainut mahdollisuus vai saako näitä kuivaimia ja putkia jostakin muualta edullisemmin laadusta tinkimättä?

    Kuvassa ympäröity punaisella kohdat jossa väriainetta näkyy.

    BMW 530iA Touring -05
  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    #2
    Järjestelmä täytyy tyhjentää ennen ku voi alkaa hommiin. Jos pelkkä putkiliitos vuotaa nii osta pelkät putket ja tiivisteet. Ei tarvitse uutta kuivainta jos ei vuoda.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Janne-90 View Post
      Järjestelmä täytyy tyhjentää ennen ku voi alkaa hommiin. Jos pelkkä putkiliitos vuotaa nii osta pelkät putket ja tiivisteet. Ei tarvitse uutta kuivainta jos ei vuoda.
      Olen ollut siinä uskossa, että kuivain täytyy aina uusia jos järjestelmä tyhjenee. Tässä tapauksessahan tyhjeneminen tapahtuu kun putken vaihtaa vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

      Edit. Onko tuo letku kuvan osanumero 2? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...coolant_lines/ Ilmastoinnin osalta aika epäselvät nuo ETK:n kuvat.
      Last edited by markok; 24-04-2010, 15:59.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3019
        • Kuopio

        #4
        Kävin tuossa vähän testaamassa ilmastoinnin toimintaa kun nyt on edes hieman lämpöisempi päivä. Ulkolämpötila oli auton mittarin mukaan +6 astetta ja ilman ilmastoinnin kytkemistä sisälle tuli noin +11 asteista ilmaa. Kun ilmastoinnin kytki päälle niin lämpötila alkoi heti laskemaan ja noin puolen minuutin odottelun jälkeen ulos puhaltavan ilman lämpötila oli -2 astetta eli ilmastoinnilla pudotusta lämpötilassa 13 astetta puolen minuutin aikana. Kuulostaako normaalilta? Onko tuossa joku rajotus, että jossain vaiheessa ilmastointi kytkeytyy pois päältä jos ilma menee liian kylmäksi vai pitäisikö sitä pudotusta olla aina se reilut 20 astetta ulkolämpötilasta riippumatta?

        Ainakaan tyhjäksi järjestelmä ei ole vielä vuotanut vaikka väriä noinkin paljon putkessa on.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Tuo väri tulee todella vähäisestä vuodosta esille, usein ei edes paljaalla silmällä näe sitä vuotoa. Silloin jos se näkyy ihan tuosta noin vaan niin kuin tossa kuvassa niin on jo kyseessä "isohko" vuoto. Koska kyseessä on R134a kylmäaineella oleva järjestelmä niin vuotohan on jo ihan luonnollinen asia joten jos kertavuoteen tehty huolto riittää niin en kyllä lähtisi kovin paljoa putkia uusimaan.

          ...älä sorki jos ei se oo särki...
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Muuli
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 115

            #6
            Jos varmuuden haluat että vuotaako niin ilmastointi tyhjäksi
            ja typellä koeponnistus.

            Väriainetta on jo niin paljon tullut että epäilisin sen jo vuotavan jonkin verran.

            Comment

            • Janne-90
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 246
              • Naantali

              #7
              jos järjestelmä ei ole vuotanu vielä tyhjäks nii et välttämättä tarvitse uutta kuivainta. väriaineen perusteella vuotaa joten putki 2 ja tiivisteet vaihtoon ja uudet aineet sisään ja testi. voit sä se kuivaimenki vaihtaa jos haluut

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #8
                Kuivain pitää vaihtaa vain siinä tapauksessa että järjestelmän sisälle on mennyt kosteutta. Pelkkä järjestelmän tyhjentyminen ei tarkoita että kuivain pitäisi vaihtaa. Monet huollot suosittelevat (tai käskevät) vaihtamaan kuivaimen vastoin parempaa tietoa, ja ihan turhaan.

                Omaan E30:een tehtiin vuosi sitten keväällä ilmastoinnin huolto, jossa useamman vuoden tyhjänä ollut R12 järjestelmä täytettiin korvaavalla nykyaineella, ilman kuivaimen vaihtoa, ja siitä asti on toiminut siten kuin pitääkin, kylmää tulee enemmän kuin omiksi tarpeiksi.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎