Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kattoverhoilu roikkuu - korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joenbimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 203

    Kattoverhoilu roikkuu - korjaus?

    Joo, erehdyin tekemään semmoisen tempun että pesiskelin tuossa kesällä märkäimurilla auton. Ja myös tarjosin sitä imuria kattoverhoiluun. Onneksi en jatkanut jälkimmäistä puuhaa pitkään, nimittäin verhoilu alkoi irtoilemaan siitä kohin mihin ehdin imuria tarjota. En ehtinyt saamaan kuin pieneltä alueelta tuhoa aikaan - jopa niin hyvä tsäkä oli että verhoilun pystynnee korjaamaan ilman koko kattopaneelin irroitusta. Eli koko kattoa ei tarvi korjata, vain pieniä alueita aivan takalasin tuntumasta.

    Tämä probleema taitaa olla tuttu muillekin E34:n omistajille.

    Miten kiinnittää irronnut verhoilu?
    Jostain topicista lueskelin, että vanhemman mallisissa höyrypesuri + tela toimisi. Entä liima? Pitäisi löytää semmoinen, joka levittyy hyvin, mutta ei toisaalta imeydy läpi ohuen verhoilukankaan.

    No minä en enempää selitä, vaan nyt olisivat neuvot paikallaan. Help!
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1570
    • Wackyland

    #2
    Varmaan pitäisi saada jostain reunasta vähän avattua kattoverhoilua että pääsisi ruiskaisemaan sprei liimaa :think. Liiman annostelussa mieluummin kannattaa laittaa liian vähän kuin liian paljon,ettei tule sit läpi.

    Itse korjasin takana roikkuvan verhoilun nitojalla parilla niitilä,ei aivan loppuun asti ajateltu,mutta kohtuu siisti tuli
    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17509
      • Turku

      #3
      Injektioruiskulla on jotkut ruiskineet liimaa verhoilun läpi.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #4
        Joo, toi injektioruisku on ihan hyvä väline, mutta kannattaa valita oikea liima tarkoitukseen ja käyttää liimaa mahdollisimman vähän, ettei se tule verhoilun läpi. Kattoverhoilu on nimittäin todella huokoista ja jotkut liimat syövyttää sitä helposti ja muutenkin liima tulee verhoilun läpi todella herkästi.

        Paras keino on varmasti koko verhoilun irrottaminen autosta ja liimaaminen hyvillä aineilla auton ulkopuolella.

        Comment

        • joenbimmeri
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 203

          #5
          Kyllä. Ratkaisu tähän hommaan oli Loctite 3923 sprayliima, jota löytyi AD varaosamaailmasta hintaan noin 20€, spraymaalipurkin kokoinen. Asiakamaa. On kontaktiliiman tyyppinen eli suihkutetaan molemmille pinnoille, riittävän kaukaa ettei tuu sellasta yhtä mällikasaa.

          Kokeilin jo liimata talouspaperia sekä tavan A4:sta yhteen ja jopa yks ohut suihkasu kummallekin pinnalle riittää (paksummaltikin 2-3 kertaa voi vetää jos paksumpaa verhoilua ja pitäisi viel jämäkämmin saada kiinni).

          Pitää siis tässä lähipäivinä kokeilla verhoiluun. Ja muistutan itseäni, se ympärillä olevan verhoilun suojaus, ettei sitä liimaa roisku ympäri sisustaa. On nimittäin sitkeää kuin tauti, ja lähtenee vain tinnerillä pois.

          Aikoinaan kokeilin injektioruiskulla, mutta mulla on pelkästään huonoja kokemuksia siitä. Liima pitäisi olla tosi juoksevaa jotta se tulisi ohuen neulan läpi - ja juokseva menee läpi verhoilusta. No sitkeempää liimaa voi kyllä ruiskuttaa paksumman neulan läpi, kyl niitä aika hervottoman paksuja löytyy apteekista, mutta sillo alkaa myös tulla helposti sisustaan näkyviä reikiä. Jossittelua: Jos on tosi paksua esim keinonahkaa, niin noin 1mm reikä menee umpeen silleen ettei se useimmitenkaan näy. Lisää jossittelua: Jos taas sisusta on sil kohin kireellä, niin riskit on suuremmat ja neulanreikä avaantuukin isommaksi. Riippuu siis paikasta mihin kannattaa käyttää.
          Last edited by joenbimmeri; 16-08-2010, 11:22.

          Comment

          • joenbimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 203

            #6
            Tulihan tuosta lopputuloksesta ihan jees. Tietty paras ois tullut jos olis irrottanut kattopanelin paikaltaan, ja tehnyt hallissa homman.

            No selitän nyt vähän pidemmin. Tuossa panelissa on käsitykseni mukaan kolme kerrosta. On se lasikuitupohjainen runko, sitten ohut "superloni" kerros ja sitten verhoilukangas. Se mutta on että tuo superlonikerros on se joka näissä haurastuu ruskeaksi - ja lähtee lämäreinä tai pienenä mujuna pois. Eli jos haluu saada siistii jälkeä niin koko verhoilu ois pitänyt irroittaa, rapsutella haurastunut superloni pois ja liimata takaisin verhoilu ilman superlonia. Tai sinnepäin.

            Jeesus, siinä ois ollut jo hommaa, joten tyydyin haggisen ehdotukseen ja irroitin reunasta sen verran että pääs ruiskuttamaan. Ei siitä ihan 100% tasaista tullut, johtuen just tuosta haurastuneesta superlonikerroksesta - vaikka kuin yritti poistaa mujun niin pieniä kokkareita tais jäähä väliin. Lisäksi liima pitäisi saada levitettyä todella tasaisesti ettei jää minkäänlaisia möykkyjä.

            Mutta kyllä se hyvältä näyttää. Ois pitänyt ehkä käyttää telaa apuna, mutta meni tuo käsinkin, varovasti keskeltä reunoille painellen.

            Comment

            • TROCK
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 435
              • Tampere

              #7
              Itsellä oli kerran väliaikaispirssinä vanha 900 saba, jossa myös kattoverhous roikkui. Roikkui itseasiassa niin, että hieroi koko ajan kuskin päähän. Oli eri mukava ajella! Ostin jostain sprayliimaa ja suihkin sitä keskellä kattoa olevasta kattovalon aukosta. Ei siitä mitään tullut! Verhoilua ei kuitenkaan saanut venytettyä niin paljon, että liima olisi levinnyt tasaisesti ja ennen kaikkea muutamaa senttiä pidemmälle.

              Päädyinkin siihen, että repäisin koko kattoverhouksen alas. Rakenne oli melkolailla edellä kuvatun kaltainen. Ohuen ohut vaahtomuovipinta siellä välissä oli mennyt ihan pieneksi muruksi. En käynyt edes rapsimaan sitä mitenkään, tempaisin vaan vanhan likaisen kankaan huitsin nevadaan. Sitten rättikaupasta jonkinverran joustavaa kangasta sopivan iso palanen (ok, 500 euron saabissa ei ollut niin tarkkaa millaista) ja sitten kontaktiliima molemmille puolille. Tähän hommaan sai olla hyvinkin kaksi miestä että ehtii edes jokseenkin saada riittävän nopeasti valmista ennen yhteen liittämistä. Käry oli autotallissa niin huumaava, että meinas mennä taju. Suosittelen siis lämpimästi ulkotiloja. Katosta tuli tosi siisti ja hyvin istuva. En tiedä tekisinkö näin nykyiseen autoon, mutta tuollaiseen halvempaan kotteroon se toimi hienosti.
              - - - - - - -
              F10 520dA
              ex E61 530dA, ex E39 530dA

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                nostellaas vanhaa: mikä liima on oikeasti toimiva kattoverhoilun kiinnittämiseen? Sellainen joka pitää vähän raskaammankin materiaalin katossa kiinni?
                Ja vielä pitäisi olla sellainen joka ei tuhoa sitä 3mm vaahtomuovikerrosta...
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  BMW kontaktiliima?

                  Rubber Profile Adhesive

                  Powerful adhesive for leather, synthetic
                  leather, rubber sections, rubber mats,
                  fleece & insulating materials.

                  Part Number: 81 22 9 407 524
                  Quantity: 340g

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Käytetään tätä topikkia kysymiseen kun sopii otsikkkoon. Olen yhden ratkaisun ehkä keksinytkin mutta olen avoin ideoille. Eli..

                    E30:n kattoverhoilun reunat menee lasien tiivisteiden alle. No, mulla on tuulilasi nyt mallia liimattava, joten verhouksen etureunan kiinnittäminen täytyy keksiä itte. Check-panelia siihen liittyvine juttuineen EN hanki vain jotta verhouksen reunan saisi piiloon. Jos sillä jotain väliä on, niin uusi kattoverhous on keinonahasta. Ajatuksia?
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Käytetään tätä topikkia kysymiseen kun sopii otsikkkoon. Olen yhden ratkaisun ehkä keksinytkin mutta olen avoin ideoille. Eli..

                      E30:n kattoverhoilun reunat menee lasien tiivisteiden alle. No, mulla on tuulilasi nyt mallia liimattava, joten verhouksen etureunan kiinnittäminen täytyy keksiä itte. Check-panelia siihen liittyvine juttuineen EN hanki vain jotta verhouksen reunan saisi piiloon. Jos sillä jotain väliä on, niin uusi kattoverhous on keinonahasta. Ajatuksia?
                      Vastaan itselleni. Paras ratkaisu jonka olen tähän mennessä keksinyt, on tämännäköinen:

                      Toisin kuin voisi luulla, tuo liimapinta ja tarranauha pitää melko kovalla voimalla. Jos joku parempi tulee mieleen ni saa kertoa. Ratkaisun pitäisi olla semmoinen että verhoilun voi purkaa poiskin ilman osien rikkomista.

                      Jarno
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Entäs butyylinauha? BMW:n valikoimasta vaikka tuo ohuempi Butyl cord Bostik 1127 B=3MM, L=5M 81229407639?

                        Tätähän voi käyttää esim. ovien kosteussulun kiinnitykseen, luulisi pitävän sisäverhoilunkin paikallaan. Irtoaa muovisella verhoilutyökalulla. Arvelisin että tämän pyöreän butyyliprofiilin saisi painettua ohuemmaksi kuin kaksi velcro-nauhaa.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Lakunauha ei kyllä pidä tässä käytössä. Verhousta pitää saada pikkasen pingotettuakin. Olen tuota lakunauhaa käyttänyt vaikka ja mihin, tunnen tuotteen kyllä. En kyllä nää että siitä olisi tähän.

                          Meinasin kyllä kattopeltiin laittaa tuota. Verhouksessa on sellaset käyrät "telttakepit" jotka sen pingottaa, ne pysyy paikallaan katon ääni/lämpöeristettä vasten. No, joku ääliö putsasi kattopellistä villat veke because weight reduction.
                          Last edited by petrolhead; 02-01-2016, 02:19.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎