Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW-akkulaturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mahead
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 38

    BMW-akkulaturi

    Talvi tekee tuloaan ja akku alkaa huutamaan kilpaa webaston kans. Sen sijaan että ostaisi joka toinen talvi uuden akun kun entinen kaikesta varmistelusta huolimatta pääsee tyhjenemään, niin ajattelin että josko ostaisi tuommoisen älylaturin jota saisi pidellä kiinni silloin tällöin "varmuuden vuoksi".

    Vaihtoehtoja mielessä lähinnä joko CTEK XS3600 tai sitten bemarin oma, kovasti CTEKiltä näyttävä ja kuulostava laturi: http://accessories.bmw.fi/internet_b...absoluteNav=12 . Sille CTEKin 7A -versiolle ei liene oikeaa tarvetta tällaisessa käytössä.

    BMW-brändätyllä tuplasti hintaa tuohon XS3600:n nähden, mutta saakohan tuolle hinnalle mitään vastinetta? Kuvaus on varsin ympäripyöreä eikä puhu älystä sen enempää kuin tehostakaan yhtään mitään. Kuvassa kuitenkin näkyy että mukana tulee tupakansytytinliitin, joka olisi kiva bonus nopean kiinnitettävyyden vuoksi. Ei kuitenkaan 50 euron arvoinen...

    Auto johon tätä kaavailen on -07 320D tourinki. Akku luultavasti alkuperäinen.

    Aiempia juttuja tästä bemarin laturista en löytänyt, mutta jos keskustelua on käyty, niin linkit ovat erittäin tervetulleita.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    Jos CTEK:in laittaa, niin suoraan 7000:nen. Weba + sisäpuhallin parilla palkilla vie jo noin 10A, eli edes 7000 ei riitä täysin korvaamaan niiden virrankulutusta.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • mahead
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 38

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Jos CTEK:in laittaa, niin suoraan 7000:nen. Weba + sisäpuhallin parilla palkilla vie jo noin 10A, eli edes 7000 ei riitä täysin korvaamaan niiden virrankulutusta.
      Kiitos vinkistä. Tuo 7000 maksaisi suunnilleen saman kuin tuo bemarin oma laturi, joten rahalle saisi varmaankin tuon kanssa enemmän vastinetta. Mielessä ei vain ollut niinkään korvata tuolla täysin webaston ottamaa virtaa, vaan enempikin ajatus oli että voisi laturin avulla latailla muina aikoina akkua jos näyttää siltä että virta ei meinaa riittää startteihin. Tällöin pienempitehoinenkin laturi ehkä riittäisi? Webasto kun on kuitenkin juuri siksi ettei joka aamu tarvitsisi johtojen kanssa leikkiä. Viime talven ennätyspakkasista selvisin vielä kunnialla ilman ylimääräisiä latureita, mutta tänä talvena matka-ajoa saattaa kertyä vähemmän ja toisaalta akullakin on vuosi enemmän ikää.

      Webasto on bemarin oma modattuna lämmittämään myös moottoria, joten sisätilan lämmityksen tehoihin ei sinänsä pääse vaikuttamaan. Alkuun se kyllä pyörittää puhallinta aika lujalla.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17535
        • Turku

        #4
        Originally posted by mahead View Post
        Webasto on bemarin oma modattuna lämmittämään myös moottoria, joten sisätilan lämmityksen tehoihin ei sinänsä pääse vaikuttamaan. Alkuun se kyllä pyörittää puhallinta aika lujalla.
        Eikös siihen voi manuaalisesti säätää tuon nopeuden valmiiksi? Näin itse teen ja automaatti-ilmastointi autossa.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • K2Ri
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 1829
          • London, UK & Germany

          #5
          Originally posted by mahead View Post
          Webasto on bemarin oma modattuna lämmittämään myös moottoria, joten sisätilan lämmityksen tehoihin ei sinänsä pääse vaikuttamaan. Alkuun se kyllä pyörittää puhallinta aika lujalla.
          Onko tietoa miten tuo on toteutettu ja minkä hintainen projekti? Kiinnostaisi omaankin.. :think
          sigpic
          BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

          Comment

          • Perlenbacher
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2010
            • 1103
            • Suomi

            #6
            Vastoin yleistä luuloa, noissa automaatti-ilmastoinnillisissa tai manuaalikin missä on nopeudensäätimellä siili, eli mm. kaikki E36 mallit ja E39 tietääkseni, ei sillä palkkien määrällä _ole mitään väliä_. Kun puhallisnopeutta laittaa pienemmälle, se hukkaa puhaltimessa säästyvän energian lämpönä siilissä! Eli energiaa ei säästy lainkaan. Mitä enemmän energiaa säästyy puhaltimessa, sitä enemmän sitä kuluu siilissä. Ohjain siis vain vaihtaa osaa joka sähköenergiaa kuluttaa. Jokainen sähköjuttuja opiskellut/ymmärtävä varmasti tajuaa asian.

            Tuohon vois tietysti lyödä PWM-säätimen puhaltimen virransyötölle jonka hyötysuhde on 90% paremmalla puolella. Sillä säästyisi energiaa kun puhallusnopeutta pienentäisi.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9158
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Perlenbacher View Post
              Vastoin yleistä luuloa, noissa automaatti-ilmastoinnillisissa tai manuaalikin missä on nopeudensäätimellä siili, eli mm. kaikki E36 mallit ja E39 tietääkseni, ei sillä palkkien määrällä _ole mitään väliä_. Kun puhallisnopeutta laittaa pienemmälle, se hukkaa puhaltimessa säästyvän energian lämpönä siilissä! Eli energiaa ei säästy lainkaan. Mitä enemmän energiaa säästyy puhaltimessa, sitä enemmän sitä kuluu siilissä. Ohjain siis vain vaihtaa osaa joka sähköenergiaa kuluttaa. Jokainen sähköjuttuja opiskellut/ymmärtävä varmasti tajuaa asian.

              Tuohon vois tietysti lyödä PWM-säätimen puhaltimen virransyötölle jonka hyötysuhde on 90% paremmalla puolella. Sillä säästyisi energiaa kun puhallusnopeutta pienentäisi.
              Kyllä ainakin E46/E39/E38:ssa siili on toteutettu teho-FET:eillä ja sinne siilille menee ilmastointiyksiköltä PWM-signaali. Ei se siili ole mikään passiivinen etuvastus.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • mahead
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 38

                #8
                Originally posted by Laku View Post
                Eikös siihen voi manuaalisesti säätää tuon nopeuden valmiiksi? Näin itse teen ja automaatti-ilmastointi autossa.
                Onko sulla alkuperäinen, tehdasasenteinen webasto vaiko jälkiasenneltu? Ymmärtääkseni jälkiasenteisissa tehoa voi itse säätää, mutta tehtaalla laitetuissa tietokone itse päättää puhallusnopeuden säätimien asennosta riippumatta.

                Muistelen että tuo tuli aikanaan myös varmistettua, mutta pitääpä kokeilla huomenna vielä uudestaan. Mulla siis automaatti-ilmastointi ja tehtaan laittama webasto.

                Comment

                • mahead
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 38

                  #9
                  Originally posted by K2Ri View Post
                  Onko tietoa miten tuo on toteutettu ja minkä hintainen projekti? Kiinnostaisi omaankin.. :think
                  Jos oikein ymmärsin / muistan, siellä oli joku venttiili joka webastoa käytettäessä nimenomaan estää vedenkierron moottorissa (kenenköhän briliantti idea tämäkin...). Ko. venttiili piti napata pois, mutta jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan edelleen kunnossa, sinne piti pistää lisävastus huijaamaan.

                  Valitettavasti ei ole tarkempia tietoja asiasta, eräs webastoihin erikoistunut tuttava teki operaation. Hintaa en muista, mutta työtä se teetti puolikkaan päivän kaikkineen.

                  Comment

                  • Pietsu
                    Newbiemmer
                    • Jun 2010
                    • 22
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by mahead View Post
                    Jos oikein ymmärsin / muistan, siellä oli joku venttiili joka webastoa käytettäessä nimenomaan estää vedenkierron moottorissa (kenenköhän briliantti idea tämäkin...). Ko. venttiili piti napata pois, mutta jotta järjestelmä luulisi kaiken olevan edelleen kunnossa, sinne piti pistää lisävastus huijaamaan.

                    Valitettavasti ei ole tarkempia tietoja asiasta, eräs webastoihin erikoistunut tuttava teki operaation. Hintaa en muista, mutta työtä se teetti puolikkaan päivän kaikkineen.
                    Tarkoitatko tässä viestiketjussa olevaa ohjetta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154453

                    Eli siellä on ohjeet joko lisävastuksen kautta kikkailuun tai tiivisteen poistoon. Itse tein jälkimmäisen viime viikolla, aikaa meni melkein pari tuntia kun teki ilman kiirettä ja kustannuksiin tuli vain letkupihtien ostaminen (3kpl). Näyttäisi toimivan niinkuin pitää, huiman yhden testiaamun perusteella (salavalikosta lämmöt katsoen)
                    E90 320D -08

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Tästä on nyt jo monessa paikassa juttua, mutta laitetaan tännekin. Webastolta menee yksi johto automaatti-ilmastoinnin paneliin jolla se herätetään. Samalla kun taulu herää autossa, aukeaa lämppärin vesiventtiilikin. Näin vesi alkaa heti kiertämään lämmppärin kennon kautta koneeseen. Tämä koskee nimenomaan jälkiasenteista webastoa. Tuosta siilijutusta en ole varma, mutta en usko, että tuo mitään täyttä tehoa haukkaa. Jos se olisi näin, ei akussa olisi enää mitään eloa tunnin/parin käyttämisen jälkeen.

                      Comment

                      • mahead
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 38

                        #12
                        Originally posted by Pietsu View Post
                        Tarkoitatko tässä viestiketjussa olevaa ohjetta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154453
                        Kovasti näytti ja kuulosti tutulta, ja käsittääkseni jotain tuollaista omankin autoni kohdalla on hommailtu. Miekkonen ei vain ollut vastaavaa muutosta ennemmin tehnyt eikä tiedetty tämänkaltaisista ohjeista, joten aikaa paloi järjestelmän toimintaan tutustumiseen.

                        Comment

                        • Pietsu
                          Newbiemmer
                          • Jun 2010
                          • 22
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by mahead View Post
                          Kovasti näytti ja kuulosti tutulta, ja käsittääkseni jotain tuollaista omankin autoni kohdalla on hommailtu. Miekkonen ei vain ollut vastaavaa muutosta ennemmin tehnyt eikä tiedetty tämänkaltaisista ohjeista, joten aikaa paloi järjestelmän toimintaan tutustumiseen.
                          Ja kannattaa muistaa että tein pelkän tiivisteen poiston, en siis asentanut sitä vastusta ollenkaan. Se vastushomma veisi itselläkin varmasti enemmän aikaa. Jos oikein viestiketjusta ymmärsin, pitäisi pelkkä tiivisteen poisto riittää, mutta katsotaan kunhan hieman kylmemmäksi kelit täällä saksassa menee (tai viimeistään ensi vuonna kunhan suomeen pääsee muuttamaan).
                          E90 320D -08

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17535
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by mahead View Post
                            Onko sulla alkuperäinen, tehdasasenteinen webasto vaiko jälkiasenneltu? Ymmärtääkseni jälkiasenteisissa tehoa voi itse säätää, mutta tehtaalla laitetuissa tietokone itse päättää puhallusnopeuden säätimien asennosta riippumatta.

                            Muistelen että tuo tuli aikanaan myös varmistettua, mutta pitääpä kokeilla huomenna vielä uudestaan. Mulla siis automaatti-ilmastointi ja tehtaan laittama webasto.
                            Ahaa, jeps, taas tuli uutta tietoa. En tiennyt, että alkup. Webasto toimii noin typerästi. Mulla on toukassa jälkiasennettu Eberi.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • mahead
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 38

                              #15
                              Originally posted by Laku View Post
                              Ahaa, jeps, taas tuli uutta tietoa. En tiennyt, että alkup. Webasto toimii noin typerästi. Mulla on toukassa jälkiasennettu Eberi.
                              Tuli käytyä vielä testaamassa, ja kyllähän se tosiaan noin toimii. Laitoin virrat päälle, puhaltimen ykkösasentoon ja virrat pois. Webasto päälle. Hetken päästä alkoi sisäpuhallin huutaa ehkä 2/3 tai 3/4 -teholla. Avain paikoilleen jolloin virrat palautui, ja puhallinnopeus tipahtii ensimmäiseen pykälään. Avain pois, ja tehot palasi entiselleen. Kokeilin vielä niin että avain paikoilleen ja puhallin auto-asentoon. Puhallusteho nousi kovaksi, ja tämän jälkeen avaimen poisotto ei vaikuttanut mitään. => Ilman avainta puhallin pyörii aina auto-asennolla.

                              Näillä leveyspiireillä missä akunkestosta joutuu oikeasti huolehtimaan, tuo on tosiaan typerää. Mutta hiukkasen saa korvausta siinä, ettei tarvitse muistaa säätää lämmitintä mihinkään tiettyyn asentoon, vaan automatiikka sitten säätää senkin aina kohdalleen kun Webasto käynnistyy. Ja onhan ne sisätilat vähintäänkin riittävän lämpimät aina aamuisin.

                              Off-topiccina (no jaa, eipä tässä säikeessä ole tainnut aiheessa olla kuin ensimmäinen vastausviesti...) mainittakoon, että positiivisena yllätyksenä olen ollut huomaavinani että autossa on oikeasti älyä sen suhteen, että akussa riittäisi potkua seuraavaankin starttiin. Latausjännite näkyy olevan suht. kova kylmällä startin jälkeen (salavalikko näyttää 14,5-14,6 V), ja sitten penkinlämmittimet eivät ole heti täydellä teholla lähdön jälkeen vaikka näin yrittäisi nappeja painella. Sama taitaa päteä peilinlämmittimiin & pesusuuttimiin. Ja viime talvesta sitten selvisikin ilman lisälatailuja vaikka webastoa käytinkin ~1h/pv ja ajoa kertyi ~20 km/pv + kerran pari kuukaudessa useamman sadan kilsan reissu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎