:?: Eikös se oo iha loogista että sammuu, mistäs se sit saa sen ilmamäärän tiedon :?: (joo mun logiikat tiedetään )
Auto kun toimii muuten ihan jees paitsi tyhjäkäynti alhaalla.
Motronicilla on oma ohjelma tyhjäkäynnille. Eli se saa tiedon kaasuläpän asentotunnistimelta, että kaasuläppä on kiinni ja silloin vaihtaa automaattisesti tyhjäkäyntiohjelman päälle. Kun kaasuläppä aukeaa (n. 1500rpm) siirrytään käyttämään ilmamäärämittarin arvoja. Lisäksi on vielä kolmas, eli täyskaasuohjelma, mutta siitäpä en muistakaan saako Motronic tiedon kaasuläpältä vai ilmamäärämittarilta.
Joka tapauksessa, jos Motronicillisessa koneessa nykäisee tyhjäkäynnillä kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irti, niin kierrokset nousee 1500-1600 tuntumaan (eli samaan kuin silloin kun kaasuläppä aukeaa). Tällöin käytetään ilmamäärämittarilta saatavia arvoja, koska kone luulee kaasuläpän olevan auki. Kone ei siis todellakaan sammu, vaan kierrokset nousee.
Joka tapauksessa, jos Motronicillisessa koneessa nykäisee tyhjäkäynnillä kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irti, niin kierrokset nousee 1500-1600 tuntumaan (eli samaan kuin silloin kun kaasuläppä aukeaa). Tällöin käytetään ilmamäärämittarilta saatavia arvoja, koska kone luulee kaasuläpän olevan auki. Kone ei siis todellakaan sammu, vaan kierrokset nousee.
:?: Eikös se oo iha loogista että sammuu, mistäs se sit saa sen ilmamäärän tiedon :?: (joo mun logiikat tiedetään )
Auto kun toimii muuten ihan jees paitsi tyhjäkäynti alhaalla.
Motronicilla on oma ohjelma tyhjäkäynnille. Eli se saa tiedon kaasuläpän asentotunnistimelta, että kaasuläppä on kiinni ja silloin vaihtaa automaattisesti tyhjäkäyntiohjelman päälle. Kun kaasuläppä aukeaa (n. 1500rpm) siirrytään käyttämään ilmamäärämittarin arvoja. Lisäksi on vielä kolmas, eli täyskaasuohjelma, mutta siitäpä en muistakaan saako Motronic tiedon kaasuläpältä vai ilmamäärämittarilta.
Joka tapauksessa, jos Motronicillisessa koneessa nykäisee tyhjäkäynnillä kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irti, niin kierrokset nousee 1500-1600 tuntumaan (eli samaan kuin silloin kun kaasuläppä aukeaa). Tällöin käytetään ilmamäärämittarilta saatavia arvoja, koska kone luulee kaasuläpän olevan auki. Kone ei siis todellakaan sammu, vaan kierrokset nousee.
Tästä aiheesta on tosiaan kaksi "koulukuntaa". Mä en enää ole ihan varma mitä koulukuntaa kannatan, mutta faktana tiedän että l-jet sammuu kun ilmamäärämittarilta ottaa piuhan pois, mutta motronikin ei pitäisi sammua.
Toinen fakta on että molemmissa on boksissa omat ohjelmansa tyhjäkäynnille, täydelle kaasulle ja välikaasulle. Tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla boksi syöttää bensaa koneeseen vakio-ohjelmalla, täysikaasulla hieman rikastaen lisätehojen saamiseksi. Normaaliajossa käytettäisiin sitten ilmamäärämittarin tietoja syötön ohjaamiseksi.
Kaasuläpällä on tosiaan tunnistimet joilla käynnistetään tyhjäkäyntiohjelma/moottorijarrutus sekä WOT eli oikeanilkkaoikosenaan ohjelma. Jos siltä ottaa piuhan pois niin kone ei sammu, mutta ei myöskään osaa moottorijarrutusta (eli ei katkaise syöttöä yli 1500rpm) ja todennäköisesti tyhjäkäynti nousee hieman kun siirrytään ilmamäärämittarin asetuksille. Myös yläkierroksilla kone on hieman hengetön jos wot kytkin on rikki, eli seos menee laihalle.
Itsekin olen aiempien luulojen takia ihmetellyt sitä että ilmamäärämittarin potikan kääntely muuttaa tyhjäkäyntiä kun sitä ei oikeastaan boksin pitäisi edes lukea... Ihmettelen sitä yhä.
Motronicin asentotunnistimessa (siis ainakin E30:sessa) on tyhjäkäynti ja täyskaasukytkin. Motronicissa EI ole erillistä sähköistä boksia tyhjäkäynnin säätöön, kuten on Jetroniceissa, vaan ohjelmat tyhjäkäynnille ja täyskaasulle.
Kaasuläppä avautuu kyllä tietenkin myös alta 1500 rpm, kun kaasuvaijeri vetää sen auki, eli lisäilmaluisti säätää tosiaan vaan kaasuläpän ohi menevää ilmaa tyhjäkäynnillä (lue: kun asentotunnistin on tyhjäkäyntiasennossa) eli pitää koneen käynnissä vaikka kaasuläppä on kokonaan kiinni. (pitää olla säädettynä että menee kokonaan kiinni kun päästää kaasun.)
Motronicissa moottorijarrutus (eli bensansyöttö miltein katkaistaan) kytkeytyy vain jos kierrokset on päälle 1500 rpm.
Periaatteessa tyhjäkäyntiä ei pitäisi pystyä säätämään Motronicissa, jos kaikki toimii oikein..
Voiko m20b25 (motronic?) moottorista säätää tyhjäkäyntiä vai ei? Jos voi, niin mikä nyt oli se paikka mistä sai säätää, ja mistä ei saanut?
Itselläni kierrokset tasaisen siistit 600rpm. Auto käy siististi, vie vähän bensaa, lähtee käyntiin kylmänä, kuumana ja ihan milloin vaan. Tyhjäkäynti nyt vaan on vähän liian alhainen, ja haluan sen 250rpm ylemmäs.
Jos tuota tyhjäkäyntiä ei mitenkään voi säätää, niin ilmeisesti koko ruisku menee vaihtoon, jos joku laittaa kunnon "viriviri" nokan joka ei käy tyhjäkäyntiä kierrostakaan alle 1000rpm?
Voiko m20b25 (motronic?) moottorista säätää tyhjäkäyntiä vai ei? Jos voi, niin mikä nyt oli se paikka mistä sai säätää, ja mistä ei saanut?
Voi säätää ja muutamastakin paikkaa.
1. läppärungossa on säätöruuvi jolla saa säädettyä läpän ohi virtaavaa ilmämäärää. Jos se ei riitä niin:
2. säädä kaasuläpän toppariruuvia ja sen jälkeen säädä asennontunnistin.
3. poraa kaasuläppään pieni reikä niin koneeseen virtaa enemmän ilmaa läpän ollessa kiinni. Aikaavievä,tarkkuutta ja useita kokeiluja vaativa tapa, ei kannata aloittaa 10mm poralla.
kyllähän asia on niin, jos kaikki osat ja anturit ovat ehjiä EI tarvi mitään vippaskonsteja tyhjäkäynnin säätöön! jos kaasuläppään on tarkoitettu porattavan reikiä, siitä varmasti kerrotaan myös korjaus oppaassa?! kyllähän se niin on, että kannattaa tutkia se tyhjäkayntimoottorin (ns. lisäilmaluisti) kunto ennen kuin alkaa tuhoamaan läppärungon osia.
Comment