Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen vesipumppu moottoriin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Sähköinen vesipumppu moottoriin

    Mitenhän sähköisen vesipumpun ohjaus kannattaisi toteuttaa? Äkkiä tuli mieleen että sytytysvirran ja lämpökytkimen kautta ON/OFF vaan..

    Jos siis puhutaan siitä että sähköpumppu on ainoa glykolia pumppaava aparaatti ja orkkis jätetään pois pelistä (tai siis pelkät kuoret jää).

    Tai sitten niin että vetäisi vähän kylmemmän lämpökytkimen ja NTC-vastuksen kautta?
    Last edited by petrolhead; 13-11-2010, 16:04.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    #2
    Wooot? Ei kai nyt sentään veden kiertoja minkään lämpökytkimen kautta? Eiköhän vesien olisi hyvä kiertää koko ajan. Njoo, meillä on kilpurissa ihan katkaisijan takana.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • Jasu
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2110
      • Tampere / Isojoki

      #3
      Volvo S80 V8
      Mercedes C250d
      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by jussi_r View Post
        Ei kai nyt sentään veden kiertoja minkään lämpökytkimen kautta?
        Miksei? En tiedä mut voisin lyödä vetoa että ku lyöt kylmän uudemman Bemarin tulille ni siellä vesipumpussa ei paljon mitään tapahdu ennenkuin lämmöt alkaa nousta.
        Mun mielestä vitsi sähköisessä pumpussa on juuri se että se toimii (=haukkaa tehoa) tarpeen mukaan , ei hölmönä koko ajan.
        Eiköhän vesien olisi hyvä kiertää koko ajan.
        Miksi veden on kierrettävä kun kone on kylmä? Kyllä se lämpö alkaa siirtyä kannesta kun lämpötilaeron takia syntyy luonnonkiertoa järjestelmään. Voihan sinne kuumimpaan paikkaan koittaa sovittaa lämpökytkimen jos pelottaa että vaikka kanteen tulee hot spotteja.
        Ja eihän käytännössä mekaanisella pumpullakaan olevassa koneessa vesi kierrä "koko ajan". Kiinni oleva termari päästää aika vähän läpi vaikka se pumppu sekottelee moottorissa olevaa nestettä.
        Olen paljon hulllumpiakin systeemeitä nähnyt . Esim joku 110 asteinen termari jota lämmitetään normiajossa ja sitten katkaistaan lämmitys halutaan tietylle kuormitustilanteelle tuo korkeampi käyntilämpötila (ei kuollakseenkaan muista miten päin se oli , osa vai täyskuormalla kuumemmaksi kone..)
        Juu huomasin että kauppaavat ohjaimia. 209 euroa ratkaisisi ongelman mutta en ole ollenkaan varma että noin paljoa tarvii investoida ohjaukseen. Lieneekö nuo PWM-ohjaimia kun kehutaan optimoitua virrankulutusta ja tarkkaa säätöä.
        Last edited by petrolhead; 13-11-2010, 21:16.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          tupla tai jotain
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Nyt meni kyllä täysin ohi että mitä hyötyjä moisesta olisi?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1010
              • e-suomi

              #7
              Toimivissa systeemeissä pumpun jännitettä säädellään lämpötilan mukaan.

              Kesällä käytössä olevassa kilpurissa voi hyvin toimia se, että pumppu käy koko ajan täysillä.

              Comment

              • Hanza
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1931
                • Juvan Shell. Requiescat in pace

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Nyt meni kyllä täysin ohi että mitä hyötyjä moisesta olisi?
                Ilmeisesti tässä haetaan lisää tehoa. Tai siis pyritään käyttämään moottorin antama teho pyörien pyörittämiseen eikä kiilahihnan.
                Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                t: luft waffel

                "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Mulla oli vuonna miekka ja kivi Lotus Europa Special.
                  Siinä oli vesipumppu ja flekti omien katkaisijoiden takana. Sillä ajettiin mittarilentoa.

                  Paras kommentti ko. autosta: Mä näin Lotarin, meni niin vitusti. Minä istuin samassa baarissa, naapuripöydässä. Auto ainoo Turussa ja pomminvarmasti paikoillaan.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Nyt meni kyllä täysin ohi että mitä hyötyjä moisesta olisi?
                    Nopeampi lämpeneminen. Veden pumppaamiseen käytetty energia on noin 20% (lähteestä riippuen ) siitä mitä mekaanisella pumpulla. Vapaasti sijoitettavissa konehuoneeseen. Helpompi vaihtaa. Saa jätettyä pyörimään kun moottori on sammutettu (turbovehkeissä auttaa heat soakkiin. Tai saat lämmintä ilmaa kabiiniin vaikka kone ei käy).

                    BMW:n viisaat sedät varmaan tietää muitakin syitä miksi ovat alkaneet viljellä noita moottoreihinsa.

                    Lainaus yhdeltä tekniikkasaitilta liittyen penarin sähköpumppuihin
                    Conventional water pumps also circulate coolant when the engine's stone cold. Conversely, the electric water pump is switched off while the engine is warming up. This strategy allows the engine to reach its operating temperature quicker, reducing emissions and warming your buns faster.
                    Last edited by petrolhead; 14-11-2010, 09:41.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • saki
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 247

                      #11
                      Tuosta ohjaimesta on myös tuollaista combo pakettia tarjolla tuolla tehtaalla. Siinä ohjaimen hinta hiukan halvempi.



                      Itselle olen tuota pakettia miettinyt. Vaihtoehtona tuolle olisi ohjata On/Off tyyliin megalla tuota pelkkää pumppua. Uskoisin ettei omassa käytössä (Lähinnä kesällä radalla) tuolla ole sikäli mitään väliä.. oikeastaan riittää että saa kaikki flektit ja pumput jauhamaan "täysiä" kun lähtee lämmittelyn jälkeen radalle.. olisi ainakin vähemmän mystisiä bokseja minkä toimintaa ei välttämättä halua miettiä kun tärkeintä olisi maksimi jäähdytys.. liian kylmäksi noi pelit ei ikinä ole tavannut radalla jäädä.. -> sen puolesta voi kaikki jauhaa täysiä koko ajan.

                      Kadulla tuollainen hienompi ohjain on varmaan mukava. Itsellä katuajot jää lähinnä pikku säätelyihin.. Muutenhan tuollainen pumppu kai ohjataan päälle siellä EX termostaatti lämpöä lähestytteässä? Ilmeisesti pelkkä termarin poisto hidastaa jo lämpöjen nousua muutenkin jonkin verran vaikka pumppu ei jauhaisikaan kylmästä alkaen. -> kesälläkin koneen lämpeäminen saattaa olla varsin hidasta jos vesi kiertää pumpun voimalla alusta asti.

                      Tuo Daviescraig EWP115 Alumiinikuorinen lienee liki parasta mitä tuohon kohtaan on laittaa järkevään hintaan? Vai onko jotain muita huomioitavia merkkejä?

                      Onko kokemuksia kannattaako termostaatti poistaa kokonaan vai avata vain liikkuvat pois? Eli voiko vesi virrata liiankin nopeasti jos koko termari on pois? Joskus kuullut tällaisen teorian.. ei ehkä mitään totuuspohjaa..
                      Last edited by saki; 14-11-2010, 01:55.
                      BMW i3 REX

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by saki View Post
                        Tuosta ohjaimesta on myös tuollaista combo pakettia tarjolla tuolla tehtaalla. Siinä ohjaimen hinta hiukan halvempi.



                        Itselle olen tuota pakettia miettinyt. Vaihtoehtona tuolle olisi ohjata On/Off tyyliin megalla tuota pelkkää pumppua. Uskoisin ettei omassa käytössä (Lähinnä kesällä radalla) tuolla ole sikäli mitään väliä.. oikeastaan riittää että saa kaikki flektit ja pumput jauhamaan "täysiä" kun lähtee lämmittelyn jälkeen radalle.. olisi ainakin vähemmän mystisiä bokseja minkä toimintaa ei välttämättä halua miettiä kun tärkeintä olisi maksimi jäähdytys.. liian kylmäksi noi pelit ei ikinä ole tavannut radalla jäädä.. -> sen puolesta voi kaikki jauhaa täysiä koko ajan.

                        Kadulla tuollainen hienompi ohjain on varmaan mukava. Itsellä katuajot jää lähinnä pikku säätelyihin.. Muutenhan tuollainen pumppu kai ohjataan päälle siellä EX termostaatti lämpöä lähestytteässä? Ilmeisesti pelkkä termarin poisto hidastaa jo lämpöjen nousua muutenkin jonkin verran vaikka pumppu ei jauhaisikaan kylmästä alkaen. -> kesälläkin koneen lämpeäminen saattaa olla varsin hidasta jos vesi kiertää pumpun voimalla alusta asti.
                        No , mekaanisella pumpulla ainakin , jos termarin poistaa niin (normi)kone ei pääse koskaan lähellekään normaalia käyntilämpötilaa.
                        Tuo Daviescraig EWP115 Alumiinikuorinen lienee liki parasta mitä tuohon kohtaan on laittaa järkevään hintaan? Vai onko jotain muita huomioitavia merkkejä?

                        Onko kokemuksia kannattaako termostaatti poistaa kokonaan vai avata vain liikkuvat pois? Eli voiko vesi virrata liiankin nopeasti jos koko termari on pois? Joskus kuullut tällaisen teorian.. ei ehkä mitään totuuspohjaa..
                        Ainakin jos termostaatti on pois pumppu ei tee työtä suljettua termaria vasten. Itsellä oli ajatus että termari poistettaisiin jos sähköpumppu tulee autoon.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Olihan tossa paljon selviä hyötyjä. Ehkä järkevin on toi after-run toiminta ainakin hieman tinnimmässä vehkeessä. Sigun diudistäkin löytyy tehdasasenteisena sähköinen jälkijäähdytyspumppu joka kierrättää kannen nesteitä jos lämpötila ylittää tietyn arvon.

                          Tuskin tehonlisäys kuitenkaan kovin merkittävä on? Vain montako heppaa mekaaninen pumppu vie?
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Olihan tossa paljon selviä hyötyjä. Ehkä järkevin on toi after-run toiminta ainakin hieman tinnimmässä vehkeessä. Sigun diudistäkin löytyy tehdasasenteisena sähköinen jälkijäähdytyspumppu joka kierrättää kannen nesteitä jos lämpötila ylittää tietyn arvon.

                            Tuskin tehonlisäys kuitenkaan kovin merkittävä on? Vain montako heppaa mekaaninen pumppu vie?
                            Riippuu mistä lukee mutta pari heppaa.. Miksi siihen nyt kaikki keskittyy. Suurimman osan ajasta kadulla mekaaninen pumppu työntää kylmää jäähdytinnestettä suljettua terkostaattia vasten.

                            Jos noista häviöistä haluaa puhua , niin hävitetäänhän viskoflektejäkin sähköisen tieltä, saaneeko siitä sen suurempaa hyötyä? Ei kai mutta tarkemman, vain tarpeen mukaan toimivan jäähdytyksen saa.
                            Ja mitä apulaitteiden / voimansiirron ym häviöihin tulee niin voi huomioida että ne on olemassa läpi koko kierrosalueen. Eli saat sen vähän lisää koko alueelle , toisin kuin usein moottorin virittelyssä.
                            Last edited by petrolhead; 14-11-2010, 10:20.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • dieseljussi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 592
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              .
                              Ja mitä apulaitteiden / voimansiirron ym häviöihin tulee niin voi huomioida että ne on olemassa läpi koko kierrosalueen. Eli saat sen vähän lisää koko alueelle , toisin kuin usein moottorin virittelyssä.
                              Periaatteessa kai kiilahihnapumpun viemä teho kasvaa koko ajan kierrosten noustessa ja lisäksi tulee vielä inertiahäviöt, jos kierroksia nostaa nopeasti. Tulee vastaan sama asia kuin niin monessa muussakin virityskonstissa: mitä kireämpi laite, sitä suurempi teho menee epäkuranttien osien pyörittämiseen. Jossain vaiheessa käyrät leikkaavat ja muutaman satasen sijoittaminen muuttuu kannattavaksi.

                              Ainiin: Laturiin kannattaa myös ehdottomasti laittaa joku katkaisija kiihdytyksiä varten, jos ei jo ole; se syö tehoja paljon enemmän kuin vesipumppu. Noissa kyllä alkaa nykyään olla älykästä ohjausta jo tehtaalla laitettuna.
                              Last edited by dieseljussi; 14-11-2010, 10:56. Reason: lisäys

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎