Announcement

Collapse
No announcement yet.

AGM-akun lataaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

    AGM-akun lataaminen?

    Eli kysymys kuuluu, voiko AGM-akkua ladata "tavallisella" laturilla,
    vai tarvitseeko siihen "älylaturin" ( Ctek yms ) ?.
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Olen ymmärtänyt että Ctek tms vastaavaa laturia suositellaan mutta jotkut lataavat normaalillakin. Siitäkin on olemassa omat koulukuntansa pitääkö latausjännitteen olla max 14 volttia (vrt. geeliakut) vai saako tuupata täydet 14,8V.

    Jos laitat autoon AGM-akun jossa on ollut perusakku, muu järjestelmä pysyy muuttumattomana ja näin ollen on siinä ei ole mitään eroa.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by TheLoial View Post
      Olen ymmärtänyt että Ctek tms vastaavaa laturia suositellaan mutta jotkut lataavat normaalillakin. Siitäkin on olemassa omat koulukuntansa pitääkö latausjännitteen olla max 14 volttia (vrt. geeliakut) vai saako tuupata täydet 14,8V.

      Jos laitat autoon AGM-akun jossa on ollut perusakku, muu järjestelmä pysyy muuttumattomana ja näin ollen on siinä ei ole mitään eroa.
      No mutta tuuppaahan auton laturikin sen reilu 14,5 Volttia ja melko paljon kovemmin virtaa kuin ceetekit..

      Mua aina ihmetyttää kyselyt lataamisesta ja mistä pisteestä voi ladata. Käynnissä ollessa siellä kulkee se 14,7 V ja 100A parhaillaan eikä nuo tunnu rikki menevän.
      Last edited by petrolhead; 25-12-2010, 13:30.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Jotkut laturit pukkaa antamaan vaan paljon enempi kuin 14,8 tms. kun akku rupeaa täyttymään ja sillon AGM hajoaa aika varmasti. (jännite hyvä, mutta kapasiteetti hävinnyt)
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2855
          • Tampere

          #5
          Lainaanpa topikkia. Oon tässä yrittäny koodailla F-sarjan bemarista lepotilan virranvalvonnan virheilmoituksia pois (jälkiasennettu webasto) ja muuten toimii mutta auton älykäs laturi ei pudota ajossa latausjännitettä alle 14,7v. Kuinka vaarallista tuo on AGM-akulle? On tässä vielä mahdollisuus että se lataa akun täyteen (norm. vain 80%) ja sitten laskee jännitteen, tähän pisteeseen en oo vielä päässy.

          Edit. Homma olikin älylatauksen ominaisuus eli matka-ajossa latausjännite 13.2v -> akku tyhjenee pikkuhiljaa ja vaatii pitkän pätkän 14.8 v jännitteellä että taas täyttyy.
          Last edited by böntti; 03-12-2013, 23:03.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎