Olen ymmärtänyt että Ctek tms vastaavaa laturia suositellaan mutta jotkut lataavat normaalillakin. Siitäkin on olemassa omat koulukuntansa pitääkö latausjännitteen olla max 14 volttia (vrt. geeliakut) vai saako tuupata täydet 14,8V.
Jos laitat autoon AGM-akun jossa on ollut perusakku, muu järjestelmä pysyy muuttumattomana ja näin ollen on siinä ei ole mitään eroa.
Olen ymmärtänyt että Ctek tms vastaavaa laturia suositellaan mutta jotkut lataavat normaalillakin. Siitäkin on olemassa omat koulukuntansa pitääkö latausjännitteen olla max 14 volttia (vrt. geeliakut) vai saako tuupata täydet 14,8V.
Jos laitat autoon AGM-akun jossa on ollut perusakku, muu järjestelmä pysyy muuttumattomana ja näin ollen on siinä ei ole mitään eroa.
No mutta tuuppaahan auton laturikin sen reilu 14,5 Volttia ja melko paljon kovemmin virtaa kuin ceetekit..
Mua aina ihmetyttää kyselyt lataamisesta ja mistä pisteestä voi ladata. Käynnissä ollessa siellä kulkee se 14,7 V ja 100A parhaillaan eikä nuo tunnu rikki menevän.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Jotkut laturit pukkaa antamaan vaan paljon enempi kuin 14,8 tms. kun akku rupeaa täyttymään ja sillon AGM hajoaa aika varmasti. (jännite hyvä, mutta kapasiteetti hävinnyt)
Lainaanpa topikkia. Oon tässä yrittäny koodailla F-sarjan bemarista lepotilan virranvalvonnan virheilmoituksia pois (jälkiasennettu webasto) ja muuten toimii mutta auton älykäs laturi ei pudota ajossa latausjännitettä alle 14,7v. Kuinka vaarallista tuo on AGM-akulle? On tässä vielä mahdollisuus että se lataa akun täyteen (norm. vain 80%) ja sitten laskee jännitteen, tähän pisteeseen en oo vielä päässy.
Edit. Homma olikin älylatauksen ominaisuus eli matka-ajossa latausjännite 13.2v -> akku tyhjenee pikkuhiljaa ja vaatii pitkän pätkän 14.8 v jännitteellä että taas täyttyy.
Comment