Announcement

Collapse
No announcement yet.

rättikatto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    rättikatto ongelma

    (kaverin puolesta copioituna ja kaverin e36.)

    E36 cabrion katto ei toimi, eli katto teki temput ja ei toiminut ollenkaan, otin akunkengän irti ja laitoin takaisin ja sehän soi normaalisti. sitten yritin tankoja hieman säädellä että saisin sen toimimaan paremmin(luukkuun otti katon takaosa kiinni). yhen äkin se pysähtyi sellaiseen asentoon että luukku ja katto sojotti taivasta kohti. hätäpäissään repäisin vapautusvivusta ja yritin kalibroida katon uusiksi(tässä vaiheessa vivusto oli jo takaisin alkuperäisasetuksissa). kalibrointi onnistui siihen asti kunnes taas sama asento missä viimeksikin pysähtyi. repäisin vivusta uudestaan ja sen jälkeen katto on ollut hengetön. eli se ei toimi mihinkään suuntaan ja ei edes lupaa. kalibrointi eikä mikään toimi. olen nollannut akun navalla ja irroittanut ja laittanut moottoreita muttei toimi.ainoastaan nappien yläpuolella oleva valo vilkkuu kokoajan. katto on -99 vuoden autossa ja täysin sähköinen. vanhat topikit olen lukenut läpi eikä niistä ole ollut hyötyä.
    Nykyisin mennään X3 E83
  • tume22
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 17

    #2
    juu eli minun cäbi kyseessä. jostain syystä en voinut aloittaa uutta topikkia itse.. outoa?

    tarkennukseksi että katto liikkuu manuaalisesti täysin ongelmitta, eli vivusto ei ole jumissa.
    käsin sitä voi viedä ylös ja alas kunhan vain hätäkahvasta on moottorit vapautettu.

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Lähtisin veikkaamaan notta jokin niistä mikrokytkimistä on sökönä siellä..Siltäkin boksilta kyllä pitäisi pystyä vikakoodit lukaisemaan, eli siitä kannattaisi aloittaa.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5517
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by Janzki View Post
        Lähtisin veikkaamaan notta jokin niistä mikrokytkimistä on sökönä siellä..Siltäkin boksilta kyllä pitäisi pystyä vikakoodit lukaisemaan, eli siitä kannattaisi aloittaa.
        +1 Tai sitten kalibrointi ei onnistunut. Itellä jää katto vähän liian ylös eikä vedä luukkua kiinni. Tämä johtuu siitä pitkästä tangosta kun se väänty viime kesänä. Muija vähän laitto kattoa väkisin kiinni ja vääntyhän se No uus pitää tilata. Tosin tämä ei vaikuta tähän ongelmaan.

        Mutta tottakai se luukku ottaa kiinni kattoon jos kalibrointi ei onnistunut kunnolla. Kai kalibroit molempiin suuntiin sen?
        sigpic

        Comment

        • tume22
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 17

          #5
          Originally posted by MarQ83 View Post

          Mutta tottakai se luukku ottaa kiinni kattoon jos kalibrointi ei onnistunut kunnolla. Kai kalibroit molempiin suuntiin sen?
          en siis pystynyt kalibroimaan sitä loppuun kun se pysähtyi niin että luukku ja katto oli auki. ei siis tehnyt mitään sen jälkeen. siitä lähtien valo vain vilkkuu ja mitään ei tapahdu napista.

          Comment

          • MarQu
            Moderator
            • Mar 2006
            • 5517
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by tume22 View Post
            en siis pystynyt kalibroimaan sitä loppuun kun se pysähtyi niin että luukku ja katto oli auki. ei siis tehnyt mitään sen jälkeen. siitä lähtien valo vain vilkkuu ja mitään ei tapahdu napista.
            Hmm aika mielenkiintoinen tapaus. Enivei siellä saattaa olla nyt joku rajakytkin tosiaan pimeenä eikä ohjaus tiedä miten se katto ja sen takia pysäytää sen.

            kokeiles tehdä niin että vapautat katon, laitat sen sinne koteloon manuaalisesti ja sitten moottorit kiinni. tämän jälkeen kalibroit katon kiinni suuntaan.
            sigpic

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #7
              Originally posted by MarQ83 View Post
              Hmm aika mielenkiintoinen tapaus. Enivei siellä saattaa olla nyt joku rajakytkin tosiaan pimeenä eikä ohjaus tiedä miten se katto ja sen takia pysäytää sen.

              kokeiles tehdä niin että vapautat katon, laitat sen sinne koteloon manuaalisesti ja sitten moottorit kiinni. tämän jälkeen kalibroit katon kiinni suuntaan.
              Ja säädähän ne tangot takaisin samaan asentoon missä olivatkin, ne tuon ongelman luultavasti aiheuttavat. Niitä tankoja säätämällä ei tuo mainitsemasi vika korjaannu.

              Tutustu BMW E36 Verdeck Kompendium, sieltä löytyy ratkaisut melkeinpä kaikkiin cäbi-ongelmiin.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • tume22
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 17

                #8
                käytin boksin irti, laitoin katon manuaalisesti konttiin ja yritin kalibroida. imas luukun kiinni mutta mitään muuta ei tapahtunut. tosin painoin nappia kiinnipäin.

                yritin toisinpäin eli aukipäin kalibrointia. yritti mutta pysähtyi alkuunsa heti.

                sitten tajusin käyttää kattoa ihan ilman kalibrointia ja sain menemään sen ylös asti noin 5 sekunnin pätkissä. eli virrat päälle->5s toimii->virrat pois-> uudestaan päälle ja 5s toimii. tuolleen katkomalla meni ylös asti kiinni eikä valo enää vilku. jos yrittää avata niin samahomma. pätkissä menee alaspäin. en uskaltanut kokeilla ihan alas asti kun kerta se on nyt ylhäällä

                mitä teen sille? otin akunkengän irti nyt illan ajaksi. 10 tulen töistä niin pitää kokeilla uudelleen.

                sanokaa mitä teen sille? uskallanko laukaista sitä kahvaa enää? missä järjestyksessä kalibrointi pitäsi tehdä. eli katto ylhäällä vai alhaalla vai miten? ja todellakin katto on täysin sähköinen. ei ole vipua vaan sähkömoottori hoitaa irroituksen ja alku aukeamisen.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Edelleen on järkevintä lukasta ne vikakoodit sieltä ohjainyksiköltä ja katsoa herjaako se jotain.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • tume22
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 17

                    #10
                    katto toimii taas.

                    mites nyt kun tutkin tuota saksan manuaalia niin mihin ne kuminauhat pitää laittaa.. tajusin kyllä että mihin tankoihin mutta millä ilveellä ne sinne saadaan, sisäverhoilu on niin sinkillä ettei sinne väliin kyllä sitä irroittamatta mitään laiteta. käsin laitoin eteenpäin sitä tankoa just mihin se kume pitää laittaa niin katto toimii kuin elokuvissa.

                    selventäkää joku mitä siitä pitää purkaa ja miten että ne lerssit sinne saa.. olettekos sitoneet millä ne kuminauhat kiinni?

                    Comment

                    • tume22
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 17

                      #11
                      joo, suuresta vastaustulvasta johtuen jouduin tavaamaan saksan kieltä siitä manuaalista. nyt katto toimii niinkuin sen pitääkin. kumilenkit laitoin nippusiteillä kiinni.

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        #12
                        Originally posted by tume22 View Post
                        joo, suuresta vastaustulvasta johtuen jouduin tavaamaan saksan kieltä siitä manuaalista. nyt katto toimii niinkuin sen pitääkin. kumilenkit laitoin nippusiteillä kiinni.
                        Niin, no et kertonut koskaan miten korjasit sen? Tuskin monikaan tajusi mistä ihmeen kumirenksuista sulla yhtäkkiä asiaa oli?

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • tume22
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 17

                          #13
                          Originally posted by kmn View Post
                          Niin, no et kertonut koskaan miten korjasit sen? Tuskin monikaan tajusi mistä ihmeen kumirenksuista sulla yhtäkkiä asiaa oli?
                          juu olipa tosiaan unohtunut että mikä vika

                          katto rupes pelaamaan itsekseen, niitä tankoja ei todellakaan kannata/tarvitse säätää. vika on jossain muualla kun niissä yleensä. niin minä tajusin kun luin tuon saksalaisen ja harvinaisen pätevän korjaus manuaalin

                          eli se kumirenksu vika oli että luukku otti katon takaosaan kiinni avatessa kattoa, käsin piti auttaa että sen sai aukeamaan. nyt sinne sisälle on lisätty kaksi kuminauhaa tuon kyseisen saksalaisen manuaalin mukaan ja toimii kuin amerikkalaisissa elokuvissa.

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by tume22 View Post
                            juu olipa tosiaan unohtunut että mikä vika

                            katto rupes pelaamaan itsekseen, niitä tankoja ei todellakaan kannata/tarvitse säätää. vika on jossain muualla kun niissä yleensä. niin minä tajusin kun luin tuon saksalaisen ja harvinaisen pätevän korjaus manuaalin

                            eli se kumirenksu vika oli että luukku otti katon takaosaan kiinni avatessa kattoa, käsin piti auttaa että sen sai aukeamaan. nyt sinne sisälle on lisätty kaksi kuminauhaa tuon kyseisen saksalaisen manuaalin mukaan ja toimii kuin amerikkalaisissa elokuvissa.

                            Rytinää, pauketta ja romua :think
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6022
                              • Sipoo

                              #15
                              Originally posted by tume22 View Post
                              eli se kumirenksu vika oli että luukku otti katon takaosaan kiinni avatessa kattoa, käsin piti auttaa että sen sai aukeamaan. nyt sinne sisälle on lisätty kaksi kuminauhaa tuon kyseisen saksalaisen manuaalin mukaan ja toimii kuin amerikkalaisissa elokuvissa.
                              Jos johtui siitä, että kattokotelon kansi ei auennut tarpeeksi, eikä siitä, että aukesi epäsynkassa (tai katon takaosa ei noussut tarpeeksi), niin vian voi korjata oikeasti ostamalla uudet kaasujouset siihen luukkuun.

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎