Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39:n vetokoukun sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixxo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 37

    E 39:n vetokoukun sähköt

    Olen kuullut kauhujuttuja itseasennetuista (yleisjohtosarjalla) sähköistä vetokoukulle. Onko mahdollista saada auton sähköjärjestelmä sekaisin, jos työn tekee sähkökeskukselta saakka omalla johdotuksella / sulakkeilla, jonka sitten vie koukulle asti erikseen kaikista muista sähköistä ts. ei mitään rosvoja alkuperäisistä johdoista. Toinen mahdollisuus on tietenkin käyttää alkuperäistä johtosarjaa ja rikkoa vähemmän auton muuta sähköjärjestelmää.

    Toinen kyssäri olisi, oletteko laittaneet kiinteän vai irroitettavan raudan?

    Kiitos kaikille vastanneille !!!

    Oma autoni on siis E 39 vm. 2000 Diesel, mihkä pitäis toi koukku tällätä.
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Tein joskus koukulle 1997 E39:ssa johtosarjan siten, että otin takavalojen pohjista ohjauksen releille ja releen kautta akulta (vapaasta sulakepaikasta takakontista) virran vaunun valoille. Takavalojen pohjat siksi, että johtoja tai liittimiä ei tarvinnut rikkoa, vaan porasin pienet reiät pohjien metalliosiin, joihin tinasin piuhat kiinni. Avot, kun säästyi taas muutama satanen bensiiniin Eiköhän se alkuperäinen johtosarja perustu ihan samaan menetelmään.

    Yhdestä uudemmasta (2001->) 530d:sta oli kerran EU-FIN-sovituskappale hukassa ja oli pakko saada illalla kärry perään. Kysyin autosähköliikkeestä sovitinta, mutta olivat lopussa. Sanoin että ei kai auta kuin tehdä se väliaikaisesti itse, johon autosähköliikkeen "asiantuntija" sanoi että älä missään tapauksessa! Se muunnoskappale sisältää paljon hienoa elektroniikkaa ja jos yrität itse niin takuuvarmasti menee auton oma elektroniikka solmuun. No, mittasin yleismittarilla mitä mistäkin moninapaliittimen navasta tulee ja tein sen perusteella abikoilla väliaikaisen muunnoskappaleen. Katsoin vielä ensin pari numeroa väärin, jolloin kytkin johdot melko lailla solmuun, mutta oikean kytkennän jälkeen kaikki toimi kuten pitääkin. Ja toimii edelleenkin, vaikka kokeilusta on jo vuosi aikaa. Raotin myös yhtenä päivänä sitä muunnoskappaletta ja sisällä oli vain ohjattu johto navasta toiseen, ei mitään hokkuspokkusta.

    Että se siitä "hienosta elektroniikasta", kyllä nämä edelleenkin ovat melko helposti huollettavia laitteita.
    ---

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      No sen verran kuitenkin varoitettakoon että olen myynyt e39:hin nyt 5kpl valojenohjausboxeja joihin on suomessa viritelty ilman väyläboxia vetokoukku. Voihan se tietysti olla sattumaakin.

      Comment

      • mulk
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 144
        • vantaa

        #4
        alkuperäinen bmw-n irrotettävä koukku jää kyllä hyvin piilo kon ei oo käytössä. asennuksestä ei oo kokemusta koska kokku on saksassa asenettu.

        Comment

        • rennwagen
          Newbiemmer
          • Aug 2004
          • 29
          • Helsinki

          #5
          Asiahan ei minulle kuulu, mutta, kun ostaa n 30 kiloeuron auton ja sitten vikisee jostakin kolmen sadan johtosarjasta. Pakko kysyä tuliko hankittua lompakon paksuuteen nähden liian kallis auto?
          Meinaan: näitä virityksiä sitten muut (seuraava omistaja viimeistään) joutuu korjailemaan...

          Comment

          • mixxo
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 37

            #6
            Originally posted by rennwagen
            Asiahan ei minulle kuulu, mutta, kun ostaa n 30 kiloeuron auton ja sitten vikisee jostakin kolmen sadan johtosarjasta. Pakko kysyä tuliko hankittua lompakon paksuuteen nähden liian kallis auto?
            Meinaan: näitä virityksiä sitten muut (seuraava omistaja viimeistään) joutuu korjailemaan...
            Kysymykseesi vastaus : Ei tullut hankittua itselle eikä liian kallista, vaan vaimolle ja lähinnä 2. / talvipeliksi

            Ja misssä kohtaa alkuperäisessä viestissä "vikistään" ?

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Vaikka kuinka uskoisi siihen hokkuspokkukseen, jota näistä autoista paljon täällä levitetään, niin voi ihan itsekseen tutkailla alkuperäistä vetokoukun sähkösarjaa. Se ei sisällä mitään taikaa, vaan releohjauksen.

              Siis tuolla "BMW"releiden korvaamisella Boschilaisilla säästää 250 €, mielestäni melko naseva summa, varsinkin kun autoon on mennyt jo se 30 donaa Jostain sitä pitää sitten säästää..

              Tuo tekemäni peräkärryn valojen ohjaus on edelleenkin toiminnassa, mikä systeemissä muuttuisi siten, että se vaikuttaisi mitenkään valojen ohjausboksiin? Eihän se boksi edes tiedä tästä relehässäkästä! Niiden virranotto on murto-osa muusta kuormasta, se mahtuu jo polttimoidenkin toleransseihin.
              ---

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Vain köyhä säästää.

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Ostin omaani e39 Monoflexin (ruotsalainen) tekemän interface-rele-paketin täydellisellä johtosarjalla, ei tarvi edestä asti mitään, hinta 140ekee.Pirkanmaalla Osaset-liikkeet myy ainakin.Edullisempi kuin "orginaali" ja turvallisempi kuin yleismalliset!

                  Helppo asentaa, selkeät ohjeet :lol: Hyvä valinta, jos ei itse halua värkätä.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by Shadow-line
                    Ostin omaani e39 Monoflexin (ruotsalainen) tekemän interface-rele-paketin täydellisellä johtosarjalla, ei tarvi edestä asti mitään,
                    No niin, tuossahan se tulikin: Siinäkään ei ole mitään taikaa, että sähkö otettaisiin suoraan valomodulilta. Paremman saa lyhyemmillä johdoilla akun viereisestä sulakeboksista. Kuinkahan moni Hemin mainitsemista valomodulien vaihdoista olisi tapahtunut ilman vetokoukun johtosarjaakin? Käsittääkseni se valomoduli on ollut melko haavoittuva osa, esim apuvirran antamisille (tämä perustuu vain tältä forumilta luettuihin juttuihin).
                    ---

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Totesinkin että sattumaa..ko??? Se voi hyvinkin olla sitäkin, mutta jos vielä pari boxia menee niin alan kallistumaan ainakin jonkinlaiseen syy-yhteyteen tässä kohdin. Rehellisesti sanottuna en välttämättä usko itsekkään että ainakaan tuo relesarjaviritys saisi itsessään modulia korkkaamaan. Pointti on kin siinä mitä tapahtuu pistokkeen takapuolella vedettävässä kärryssä/vaunussa. Minun kohdalle on osunut melko varmaa tietoa siitä että ainakin yksi asuntovaunun vikakytkös on "kilauttanut" valomodulin. Ihan varma en kyllä ole siitä minkätyyppinen kytkentä on ollut kyseessä.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Jos takavalojen napoja kytkee toisiinsa, saa varmasti valomodulille hieman lisää mietittävää.. Relekytkennässä se on sama, mitä peräkärryn piuhoille tapahtuu, koska valomoduli "näkee" releestä vain ohjauspuolen ja varsinainen valoa tuottava virtahan kulkee suoraan akulta releen toista puolta pitkin.

                        Valomodulille on siis sama tilanne, oli perävaunun sähköt solmussa tai ei. Se ohjaa koko ajan vain saman releen "ensiöpuolta".
                        ---

                        Comment

                        • JD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1194
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by rennwagen
                          Asiahan ei minulle kuulu, mutta, kun ostaa n 30 kiloeuron auton ja sitten vikisee jostakin kolmen sadan johtosarjasta. Pakko kysyä tuliko hankittua lompakon paksuuteen nähden liian kallis auto?
                          Meinaan: näitä virityksiä sitten muut (seuraava omistaja viimeistään) joutuu korjailemaan...
                          Kertoisitko vielä mikä on se euroraja jota kalliimpiin autoihin ei saa tehdä mitään itse?

                          Meinaan vaan kun yksikään osa tai korjaus ei ole taivaasta tipahtanut vaan ne on ihmisten tekemiä oli auton ostohinta ihan mikä tahansa.

                          JD
                          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                          Comment

                          • KFZ-Koenig
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2900

                            #14
                            Ostin omaa vetokoukkuani varten sakuista alkuperästä vastaavan täydellisen sarjan 70 eurolla postikuluineen, joten tuskin se itse kyhäämä enää paljoa halvemmaksi tulee...
                            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                            Comment

                            • mixxo
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 37

                              #15
                              Onko sinulla hyvää linkkiä mistä noita osia sakuista kannattaa kysellä, miel. lontooksi?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎