Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic M1.3 ja anturit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimperi
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 20
    • Hönölä

    Motronic M1.3 ja anturit

    Kyseessä sigun 318i ja ohjainlaitteen numero 0 261 200 157. Ilmeisesti kyseessä olevasta autosta löytyy otsikon mukainen versio Motronicista.

    Autossa ei ole katalysaattoria, eikä näin ollen lambdaa eikä aktiivihiilisäiliötä.

    Ja sitte kysymyksiin:
    Mitä kaikkia anturitietoja kyseinen Motronic käyttää kyseisessä autossa ohjatakseen moottorin toimintaa?

    Itse pähkäiltyjä antureita:
    - kampiakselinasento ja -pyörintänopeusanturi
    - ilmamäärämittari
    - kaasuläpän asentotunnistin
    - jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

    Onko vielä muita boksille tietoa antavia antureita? Nakutusanturi, nokka-akselin asento...?

    Sitten vielä kysyisin näiden antureiden sijainnista. Ilmamäärämittari ja kaasuläppä ovat selvillä. Nesteen lämpötilatunnistin taitaa olla imusarjan alla? Entäs asento ja pyörintänopeus? Tuleeko tiedot samalta anturilta ja jos tulee niin missä päin kyseessä oleva anturi on ja pääseekö siihen helposti käsiksi?

  • METALLIMIES
    BTCF Member
    • Jun 2007
    • 61
    • Kouvola

    #2
    Nokka-akselin asentoanturi on kanssa, ottaa signaalin jakajan läheltä, menee yhden tulpanjohdon ympärille:

    Pulse generator 12 12 1 721 775

    Lämpöanturi tosiaan löytyy sylinterikannesta, imusarjan alta. Näitä on kaksi vierekkäin, ymärtääkseni toinen ecu:lle ja toinen lämpömittarille.

    Temperature sensor 13 62 1 709 966

    Ja se kampiakselin anturi löytyy kampiakselin hihnapyörän vierestä ja pyörimisnopeus tulee tästä myös. Helppo vaihtaa kyseisessä koneessa, sinnehä mahtuu vaikka jäähdyttimen ja moottorin välii seisomaa

    Pulse generator 12 14 1 720 854

    Ite tullu toi kone purettua m42:sen tieltä pois, ei ainakaa äkikseltää tuu muita antureita mieleen :think
    Ps. löytyy kyseinen kone edelleen jos vaikka tota kampiakselin anturia kaipailet...
    Last edited by METALLIMIES; 24-11-2011, 15:55.
    e46 330d
    e30 318iS

    Comment

    • Bimperi
      Newbiemmer
      • Jun 2007
      • 20
      • Hönölä

      #3
      Originally posted by METALLIMIES View Post
      Nokka-akselin asentoanturi on kanssa, ottaa signaalin jakajan läheltä, menee yhden tulpanjohdon ympärille:

      Pulse generator 12 12 1 721 775
      Ahaa, eli siellä onkin nokan asentoanturi sittenkin. Ite olin vähän epäileväinen sen suhteen, mutta kiitos tästä tiedosta.

      Pitää erästä moottorinohjausprojektia varten mittailla kyseisten antureitten vastus- ja jännitearvoja, osan sai jo tänään ja huomenna taas jatketaan. Ja tosiaan kampiakseli/nopeus anturi olikin helpossa paikkaa

      Tänään tuli vielä sellainen ongelma eteen, että kuinka saadaan tieto milloin 1. sylinterin mäntä on YKK:ssa (puristus)? Haynesin kirjasta vakoilin että jossain moottorin peräpäässä pitäisi olla tarkastusaukko vauhtipyörälle ja vauhtipyörällä ajoitusta merkkaava kolo. En tätä tarkastusaukkoa vielä tänään päältäpäin kurkittuani löytänyt, eli näkeekö tämän aukon vain auton altapäin?

      Comment

      • METALLIMIES
        BTCF Member
        • Jun 2007
        • 61
        • Kouvola

        #4
        Kyllä siihen aukkoon pääsee yläkauttakin kohtuu helpost, se on vaa kahen jäykisterivan välissä piilossa nii ei oikein näy. Sieltä jonkinverran startin alapuolelt pitäs löytyy, siin on sellanen muovitulppa päällä (ainakin pitäisi olla).
        e46 330d
        e30 318iS

        Comment

        • -Jarno-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1140
          • Salo

          #5
          Originally posted by METALLIMIES View Post
          Nokka-akselin asentoanturi on kanssa, ottaa signaalin jakajan läheltä, menee yhden tulpanjohdon ympärille:

          Pulse generator 12 12 1 721 775

          Jos nyt ei kuitenkaan ole. Pulssianturi liittyy ainoastaan bensan ruiskutukseen. Käy kyllä vaikkei olisi koko anturia.

          Comment

          • METALLIMIES
            BTCF Member
            • Jun 2007
            • 61
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by -Jarno- View Post
            Jos nyt ei kuitenkaan ole. Pulssianturi liittyy ainoastaan bensan ruiskutukseen. Käy kyllä vaikkei olisi koko anturia.
            Jaa, mitehän tuo sitte onkaa:think, 1.7 motronicissa kyseinen anturi ainakin on, oletin että tässäkin toi ois vastaava anturi.
            Kyllähän se moottori käy vaikka ei nokka-akselin asentotietoa sais, toimii silloin vaa hukkakipinä periaatteella.
            Mutta mutta, jos tarkoitat tuolla "Pulssianturi liittyy ainoastaan bensan ruiskutukseen" sitä että moottorin ohjaus saa tältä anturilta tiedon mikä sylinteri on milloinki työvuorossa, ja osaa ruiskuttaa bensan juuri sen sylinterin suuttimesta, eli ns. sekventiaalinen ruiskutus, niin kyllähän tuosta voidaan aika yksiselitteisesti tulkita kyseessä olevan nokka-akselinasentoanturi, vaikka sitä ei jakajallisessa moottorissa sytykseen käytettäisikään.

            Toki jos osaat asian perustella niin kerro ihmeessä, en mä mikään mestari näissä oo.
            Last edited by METALLIMIES; 24-11-2011, 21:50.
            e46 330d
            e30 318iS

            Comment

            • Jigsaw
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 420
              • Haapajärvi

              #7
              Originally posted by -Jarno- View Post
              Jos nyt ei kuitenkaan ole. Pulssianturi liittyy ainoastaan bensan ruiskutukseen. Käy kyllä vaikkei olisi koko anturia.
              Vai ottasiko se moottorin kierrokset siitä. Ja keulalla trikkeri pyörä mistä otetaan asennontunnistus. Vanhemmissa taasen otetaan v-pyörältä kahdella eri anturilla asento sekä pyörimisnopeus.

              Ja toimintahan menee pelkistetysti niin että heti kun boksi triggaa asento- sekä nopeusanturilta niin b-pumppu alkaa pyörimään ja boksi alkaa ohjaamaan suuttimia jolloin moottori käynnistyy.
              E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Menee juuri niin kuin -Jarno- tuossa kertoi. Kierroslukutieto tulee kampuran asennontunnistimelta.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #9
                  Originally posted by METALLIMIES View Post
                  Mutta mutta, jos tarkoitat tuolla "Pulssianturi liittyy ainoastaan bensan ruiskutukseen" sitä että moottorin ohjaus saa tältä anturilta tiedon mikä sylinteri on milloinki työvuorossa, ja osaa ruiskuttaa bensan juuri sen sylinterin suuttimesta, eli ns. sekventiaalinen ruiskutus, niin kyllähän tuosta voidaan aika yksiselitteisesti tulkita kyseessä olevan nokka-akselinasentoanturi, vaikka sitä ei jakajallisessa moottorissa sytykseen käytettäisikään.
                  1.3 motronicissa ei ole sekventaalista suihkutusta, eikä nokka-akselin asentoanturia.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • METALLIMIES
                    BTCF Member
                    • Jun 2007
                    • 61
                    • Kouvola

                    #10
                    Ok, mihinkäs tota kyseistä palikkaa, olkoot sitten vaikka "pulse generator" käytetään?
                    e46 330d
                    e30 318iS

                    Comment

                    • Jigsaw
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 420
                      • Haapajärvi

                      #11
                      Originally posted by METALLIMIES View Post
                      Ok, mihinkäs tota kyseistä palikkaa, olkoot sitten vaikka "pulse generator" käytetään?
                      Kuten kerroin 1.3:ssa moottorin pyörimisnopeuden eikä siinä ole mitään nokan asento anturia.

                      1.0:ssa asento sekä jenka tieto otetaan v-pyörältä.
                      E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                      Comment

                      • basso72
                        BTCF Member
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by METALLIMIES View Post
                        Ok, mihinkäs tota kyseistä palikkaa, olkoot sitten vaikka "pulse generator" käytetään?
                        Tuossa lontooksi:

                        "Cylinder Identification (CID)
                        An cylinder identification sensor is used to identify cylinder firing sequence. The sensor is connected around the HT lead of cylinder number 4 (4 cylinder) or cylinder number 6 (6 cylinder) adjacent to the distributor. As the HT pulses travel along the HT lead, a small AC signal is induced in the sensor and returned to the ECU. The ECU utilises an ADC to transform the signal into a digital pulse.
                        Fuel injection
                        The Motronic ECU contains a fuel map with an injector opening time for basic conditions of speed and load. Information is then gathered from engine sensors such as the AFS, CAS, CTS, and TS. As a result of this information, the ECU will look-up the correct injector pulse duration right across the engine rpm, load and temperature range.
                        The injectors are arranged in two banks with injectors 1 and 3 (4 cylinder) or 1, 3 and 5 (6 cylinder comprising one bank, and injectors 2 and 4 (4 cylinder) or 2, 4 and 6 (6 cylinder) making up the other bank. Each bank is connected to the ECU via an independent ECU pin.
                        The Motronic 1.1 & 1.3 multi-point injection system pulses the injectors semi-sequentially and once every two engine revolutions.
                        During engine start-up below 600 rpm the ECU pulses all injectors simultaneously. Once 600 rpm has been attained and if the ECU has received a signal from the CID sensor, each injector bank will be pulsed alternatively according to which pair of cylinders are approaching TDC. If a signal is not received from the CID sensor the injectors will remain on simultaneous operation. However, if the CID sensor subsequently sends a signal to the ECU after the engine has commenced running, the ECU will pulse the injectors semi-sequentially after the next deceleration phase - even if the CID sensor then ceases to send a signal.
                        During start-up from cold, injector pulse duration is increased to provide a richer air/fuel mixture and pulse frequency is also increased. In addition, the ignition timing is also retarded. Injector frequency & pulse duration and degree of timing retard depend upon the engine temperature both during start-up and immediately afterwards. If the engine is restarted within one minute of the first start occurance, less overall fuel is injected to reduce the risk of fuel flooding into the engine"
                        Last edited by basso72; 25-11-2011, 19:23.
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • -Jarno-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1140
                          • Salo

                          #13
                          Originally posted by Jigsaw View Post
                          Kuten kerroin 1.3:ssa moottorin pyörimisnopeuden eikä siinä ole mitään nokan asento anturia.
                          1.0:ssa asento sekä jenka tieto otetaan v-pyörältä.
                          Ei ota pyörimisnopeuttakaan

                          Comment

                          • METALLIMIES
                            BTCF Member
                            • Jun 2007
                            • 61
                            • Kouvola

                            #14
                            Taas hiemen viisaampi
                            e46 330d
                            e30 318iS

                            Comment

                            • Jigsaw
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 420
                              • Haapajärvi

                              #15
                              Originally posted by -Jarno- View Post
                              Ei ota pyörimisnopeuttakaan
                              Ei näköjään koitellu noita s-kaavioita boksista kattella mutta näemmä en vielä oo tarpeeksi kattellu "jospa se siitä"

                              Tosiaan tuota Lontoota ku luki niin oli tyhjentävä kommentti mutta vähän ajan päästä avautui uusia ideoita ja ratkaisuja, kiitos näistä bassolle
                              E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎