Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston puhalluksen säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arunga
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 56
    • Lappi/Kolari

    Webaston puhalluksen säätö

    Asennettu (bmw 320 e91 vm -06) Webasto Themo Top c 5kw jälkiasennuksena joka toimii ihan ok. Lämmittää moottorin ja sisätilaa Mutta...
    - Kuinka tuohon weastoon saadaan lisää sisätilan puhallusnopeutta
    - Kuinka säädetään puhalluksen suuntaus. Tuntuu että siinä olisi jokin automatikka joka tällä hetkellä sitä hoitelee. Mielestäni kabiini ei lämpene tarpeeksi.

    Lisäksi kun ajon aikana (tai auton ollessa käynnissä) laittaa webaston päälle auton oma lämmönohjausjärjestelmä "putoaa" pois käytöstä, elikkä lämppärin saatöjä ei voi tehdä säätövivuista eikä puhallusnopeuttakaan voi säätää. Onko jotain pielessä vai kuuluuko asiaan ja voiko webastoa ylipäätään käyttää ajon aikana tässä mallissa (navi)?
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    #2
    voi olla tekemätön paikka, jos on ihka samaa perua kuin e6x sarjalaisissa, eli puhallinmoottorin käyttö lin-väylän perästä. epäilisin että näin on, ja vinkkaan että voi olla hankala konffata mitenkään.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • strom
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 19

      #3
      Originally posted by arunga View Post
      Asennettu (bmw 320 e91 vm -06) Webasto Themo Top c 5kw jälkiasennuksena joka toimii ihan ok. Lämmittää moottorin ja sisätilaa Mutta...
      - Kuinka tuohon weastoon saadaan lisää sisätilan puhallusnopeutta
      - Kuinka säädetään puhalluksen suuntaus. Tuntuu että siinä olisi jokin automatikka joka tällä hetkellä sitä hoitelee. Mielestäni kabiini ei lämpene tarpeeksi.

      Lisäksi kun ajon aikana (tai auton ollessa käynnissä) laittaa webaston päälle auton oma lämmönohjausjärjestelmä "putoaa" pois käytöstä, elikkä lämppärin saatöjä ei voi tehdä säätövivuista eikä puhallusnopeuttakaan voi säätää. Onko jotain pielessä vai kuuluuko asiaan ja voiko webastoa ylipäätään käyttää ajon aikana tässä mallissa (navi)?
      Sulla on väärin kytketty lämmityslaitteen ohjaus. LIN väylän maa katkaistaan releellä vain silloin kun käytetään webastoa ilman että moottori on käynnissä. Kun auto on käynnissä tätä katkaisua ei tapahdu ja lämmityslaite toimii normaalisti. Tämän kytkennän tarkoitus on mahdollistaa jotta puhalluksen ohjaus saadaan haluttuun asentoon. Kun kytkennät on tehty oikein ja webaston IPCU ohjain on ohjelmoitu oikein puhalluksen nopeutta ja suuntaa voi muuttaa webastoa käytettäessä.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1367
        • Lempäälä

        #4
        eikös ipcu-rele ole vain pwm-lähtöpalikka, eikai se lin-viestiä suolla ?
        eberin ohjeissa ei ohjeisteta käyttämään heidän vastaavaa, vaan etuvastuspakettia.

        edit : niin, lueskelin siis e60 ohjeita ja sen perusteella myös vain e60 sähkökuvat ovat tuttuja, pahoittelen kompaani.
        Last edited by repsa; 05-12-2011, 08:58.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          E9x malleissa jälkiasenteisen webaston puhalinohjaukseen käytetään IPCU- ohjainta joka käytännössä on konfiguroitavissa oleva pwm pääteasteen ja kytkentäreleen yhdistelmä. Puhallusnopeutta saadaan lisää ohjelmoimalla ipculle suurempi pulssisuhde tässä tapauksessa. Selostuksestasi päätellen myös läppämoottoreita ohjaava lin bus katkaisu on kytketty väärin eikä tässä ketjussa aiemmin annettu ohjeistuskaan ole oikea, vaan lin bus katkaiseva rele kytketään siten että se vetää aina kun ajoneuvossa on sytytysvirta kytkettynä ja katkaisee lin bussin aina kun sytytysvirta katkaistaan, lämmittimen puhallinohjauksella ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Tällöin ilmaläpät jäävät siihen asentoon mikä niiden suuntaus on auto sammutettaessa ja käyttäjä voi vaikuttaa niiden asentoon suuntaamalla läpät ennen sammuttamista halutusti. Ipcu rele on myös kytkettävä lisäksi sytytysvirran ohjaamaksi (+15) sekä toki lämmittimen puhallinohajukseen, tällöin kaikki toimii ajossa auton ohjaamana ja webastoa voi käyttää riippumatta siitä onko auto käynnissä vaiko ei, ja ilmaläpät jäävät myös auki siihen missä olivat auto sammutettaessa tai haluttuun asentoon jos suuntaa puhalluksen manuaalisesti paneeista ennen sammuttamista.

          E6x malleissa puhaltimen maadoitukselle käytetään sarjavastusta suoraan puhallinmoottorin maadoitukselle jonka toiminta täytyy kytkeä kahdella releellä joista toinen katkaisee lämmittimen oman puhallinohjauksen auton käydessä jolloin vaihtorele joka varsinaisesti ohjaa vastuskytkentää palauttaa puhalinohjauksen autolle aina auton käydessä. Nopeutta voi luonnollisesti muuttaa sarjavastuksen resistanssia muuttamalla. Lin bus katkaisu E6x malleissa menee samalla periaatteella kuin e9x malleissa.

          Molemmissa siis voi oikein kytkettynä aina käyttää lämmitintä ajoi tai ei, ja lämpöä myös tulee sisälle, toki huomioonottaen sen että ison vesitilan ja ison sisätilan lämmitys ottaa aina jonkin verran aikaa.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by repsa View Post
            voi olla tekemätön paikka, jos on ihka samaa perua kuin e6x sarjalaisissa, eli puhallinmoottorin käyttö lin-väylän perästä. epäilisin että näin on, ja vinkkaan että voi olla hankala konffata mitenkään.
            E9x pwm puhalinohjaus. E6x voidaan ohjata vaihtoreleellä puhallinmoottorin maa sarjavastukselle, vastuksen suuruus määrää puhallinnopeuden lämmitinkäytössä, 0,9 ohmia on kuitenkin osoittautunut hyväksi arvoksi.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by strom View Post
              LIN väylän maa katkaistaan releellä vain silloin kun käytetään webastoa ilman että moottori on käynnissä.
              Lin väylän maa yhdistetään releellä auton käydessä eli johto ihkapaneelin takaa poikki ja käytetään se releen kautta. Releen ohjaus siis sytytysvirrasta (jarruvalokytkimeltä haaroitetaan violetista johtimesta) ja kun sytytysvirta katkeaa katkaisee rele lin väylän jolloin läpät jäävät siihen missä ovatkin sillä hetkellä.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by strom View Post
                Kun kytkennät on tehty oikein ja webaston IPCU ohjain on ohjelmoitu oikein puhalluksen nopeutta ja suuntaa voi muuttaa webastoa käytettäessä.
                IPCU:n ohjelmointi vaikuttaa vain siihen millä nopeudella puhallin toimii auto sammuksissa ja lämmittimen ohjaamana. Kun kytkennät ovat oikein niin muut asiat toimivat kyllä -> +15 sytytysvirta eli haaroitus esim.jarruvalokytkimeltä, E puhaltimen ohjausväylään (katkaistaan paneelin takaa) ihkapaneelin suunnasta tulevaan johtoon, A puhaltimen suuntaan menevään johtoon, lisäksi maadoitus ja ohjausjohto lämmittimeltä. kun nastaan +15 kytkeytyy jännite, kytkee ipcu nastat A ja E yhteen ja lopettaa oman pulssinsa syöttämisen nastaan A -> kaikki toimii auton paneelin ohjaamana.

                Huomioikaa se että joissakin IPCU releissä päällä olevat kytkentäkuvat ovat kaiken sekavuuden lisäämiseksi peilikuvia. Webaston ja eberspächerin IPCU releet ovat toiminnallisesti täsmälleen samoja ja voidaan myös ohjelmoida kummalla tahansa testerillä tai thermo testillä ja k linja adapterilla (esim inpa adapteri käy) kytkemällä releelle (ja adapterille) jännite, maa ja k linja ja valitsemalla thermo testistä oikea portti ja ipcu. Ohjearvot löytyvät asennusohjeesta yleensä, voin toki koostaa jossain välissäbmw arvot johonkin topikkiin jos tarvetta on. Pulssisuhteen muutos bmw autoissa muuttaa puhallinnopeutta. Thermo testin voi ladata techwebasto.com osoitteesta.

                Tietysti IPCU ohjauksen voi aina korvata vaihtorele/etuvastus yhdistelmällä, etuvastus on aina oltava konetilaan (jäähdytyksen vuoksi) sijoitettava tehovastus ja kytkennät tehdään suoraan puhallinmoottorille, yleensä maadoitukselle jos moottorilla on jatkuva virta mutta jos maa on kiinteä silloin virransyötön puolelle.
                Toki ipcu ohjaus säästää enemmän akkua.
                Last edited by WSE1; 04-12-2011, 20:28.

                Comment

                • Ikuinen aloittelija
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 336
                  • maa

                  #9
                  e60:n kytkentä

                  Meidän e60 520d LCI:stä on lakannut sisäpuhallin puhaltamasta kesän aikana. Millainen kytkentä noihin yleensä tehdään Webaston jälkiasennuksena? Moottoritilassa oikean takavalon luona on etuvastus ja rele ja välittömässä läheisyydessä hyvin piilotettuna ilmanputsarin alle sulakkeet ja toinen rele. Aina sokkona, kun ei viitsisi lähteä tutkimaan :think
                  Auto on laajennetulla ilmastoinnilla, jos sillä tiedolla on merkitystä.
                  Last edited by Ikuinen aloittelija; 16-10-2013, 07:20.
                  G30 520d Xdrive Sport -18
                  F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1367
                    • Lempäälä

                    #10
                    onkohan E70 sama pwm ohjain kuin E90 vai LIN-ohjain kuin E60 ?
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1367
                      • Lempäälä

                      #11
                      Vastaanpa nyt itse itselleni ja muillekin tiedoksi, puhaltimessa olevalla vo-numerolla saa E90 käypäisen ohjaimen sekä sähkökuvissa ko. johdon kohdalla "PWM-GEBLAUSE" eli ihan perus pwm ohjaus taitaa olla kyseessä.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • Dealhill
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 43
                        • Finland

                        #12
                        IPCU Arvot

                        Vaihdoin IPCU releen hajonneen tilalle ja asetin arvot Webaston Thermotest -ohjelmalla BMW:n suosituksiin:
                        Dutycycle 68%
                        Frequency 400 Hz
                        Voltage 10 V
                        Function Low.

                        Yli vuosi on aikaa siitä kun puhallin on viimeksi pelannut, ja mielestäni se oli tehokkaampi silloin. Tänään lämmitin autoa tunnin ajan alle 10 asteen pakkasessa, eikä jäiset lasit auenneet.

                        Vanhassa releessä asennusliike oli aikoinaan asettanut arvoiksi:

                        Dutycycle 63%
                        Frequency 2000 Hz
                        Voltage 10V
                        Function Low

                        Johtuuko ponneton puhallus tuosta alhaisemmasta Frequency arvosta?

                        Edit: Tiedustelin asiaa asennusliikkeeltä ja selvisi että BMW:n suositusasetusket toimii esim X3:ssa, mutta E9x:ssä käyttäävät pienempää Dutycycleä, jolloin puhallus on tehokkaampi. Asetin arvot entisen mukasiin, ja niinhän se puhalluskin heräsi paremmin eloon.


                        Last edited by Dealhill; 10-01-2018, 18:57. Reason: vastaus
                        E91 LCI 325d -09, E90 330xd -06

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎