Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xenon lähivalojen teho

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TBman
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 76

    Xenon lähivalojen teho

    Moro.
    On alkanut hiipumaan lähivalojen teho. Onkohan kyseessä lamppujen "lasien" himmeneminen vuosien varrella saaduista "hiekkapuhalluksesta" tienpäällä, vai hiipuuko xenonien valotehot todellakin?
    Kokemuksia/tietämystä kellään?

    Kaara on loppuvuosi 06 ja mittariin on pyörähtänyt n. 430tkm
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    #2
    Kyllä se polttimoidenkin valoteho hiipuu.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • TBman
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 76

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Kyllä se polttimoidenkin valoteho hiipuu.
      Juu, näin olen ajatellutkin... Tosin onhan tuo näkökykykin hiipunut vuosien varrella ja tässä yhtenä iltana, kun olin lentokentälle menossa ja hokasin laittaa silmälasit päähän, niin perkele, olin ajaa ojaan, kun näki vaikka mitä myös tienvierestä..

      On vaan noi ajovalojen "lasit" menneet ihan harmaaksi, kun ovat saaneet hiekkakäsittelyä tiellä ja tuntuu, että sekin voi heikentää valotehoa... Noihin ei taida pelkkiä vaihtolaseja saada?? Varmaan pitää ostaa koko umppari, jos haluaa parantaa niiden osalta näkemistä.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #4
        Varmasti noilla kilometreillä kyse alkaa olemaan jo molemmista tekijöistä. Xenon-polttimoissa värisävy alkaa taittumaan violettiin/vaaleanpunaiseen niiden eliniän loppupuolella ja tuolloin valoteho on hiipunut jo alle puoleen uudesta. Automallia et maininnut, että osaisi tarjota mahdollisesti uusia "laseja".

        Comment

        • ducatirocks
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 200
          • Lempäälä

          #5
          Itsellä samoja ongelmia... sekä ksenonien että hämäränäkökyvyn kanssa. Mutta nyt kysymyksiä vaan ksenoneihin liittyen (E91 dA, 05), eli:

          1) Vaihdetaanko ksenonissa vain polttimo vai myös jotain muuta? (sytytinyksikkö??)
          2) Onko merkkikohtaisia vai onko stanhardoituja kuten H1, H3, H4 jne?
          3) Mistä noita voi ostaa?
          4) Paljonko maksavat?
          - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

          Comment

          • TBman
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 76

            #6
            Originally posted by Esko View Post
            Varmasti noilla kilometreillä kyse alkaa olemaan jo molemmista tekijöistä. Xenon-polttimoissa värisävy alkaa taittumaan violettiin/vaaleanpunaiseen niiden eliniän loppupuolella ja tuolloin valoteho on hiipunut jo alle puoleen uudesta. Automallia et maininnut, että osaisi tarjota mahdollisesti uusia "laseja".
            E60, 530 dA... Mutta mikähän se mallinimike... -06 vuosimalli kumminki...
            Kyllähän ne tehot varmana alkaa hiipumaan tosiaan... Kävi mielessä, että samalla vaihtaisi sumareiden pallukkalasit uusiin, kun ne on aivan kuin hiekkapuhalletut.. Eivät näytä enään oikeastaan mitään... Vois vaikka napata jotkut pikavaihtoxenonit niihin kiinni.
            Varmana katsastusmies saisi seisokin sellaisesta valovaihto-operaatiosta, jos sinne erehtyisi ajamaan kopperon, mutta en mä ole konttorilla käyttänyt autoa, kuin vuosia vuosia sitten. Edellisiä bemuja en katsastanut lainkaan...
            Kun tulin Vaalimaalta viimeksi suomeenpäin, niin alkoi rajavartijat vihjailemaan, että pitäisi muistaa käydä konttorilla välillä...

            Comment

            • ducatirocks
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 200
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Esko View Post
              Xenon-polttimoissa värisävy alkaa taittumaan violettiin/vaaleanpunaiseen niiden eliniän loppupuolella ja tuolloin valoteho on hiipunut jo alle puoleen uudesta.
              Minulla oli viimeviikolla vuokralla 17 tkm ajettu vm -11 E90 ja ero ksenonien kirkkaudessa omaani verrattuna oli valtaisa! Omieni valojen väri ei mielestäni ole punertunut. Tosin eivät väriltään kylläkään paljoa eroa halogenikaukovaloista, joten ehkä sitten vähän kellastuneet....

              Pyydän vastaamaan noihin aiempiin neljän kysymykseeni!
              - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11680
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by ducatirocks View Post
                Itsellä samoja ongelmia... sekä ksenonien että hämäränäkökyvyn kanssa. Mutta nyt kysymyksiä vaan ksenoneihin liittyen (E91 dA, 05), eli:

                1) Vaihdetaanko ksenonissa vain polttimo vai myös jotain muuta? (sytytinyksikkö??)
                2) Onko merkkikohtaisia vai onko stanhardoituja kuten H1, H3, H4 jne?
                3) Mistä noita voi ostaa?
                4) Paljonko maksavat?
                Ei tarvi sytytintä uusia ellei ole ongelmia polttimon syttymisen kanssa. Nykyisissä autoissa xenon-polttimot on joko mallia D2S (linssiumpioihin) tai D2R (heijastinumpioihin). Kyllähän noita polttimoita löytyy vaikka paikallisesta varaosapuljusta ja kannattaa suosia joko Philipsin tai Osramin merkkipolttimoita. Varaosapuljuissa noi merkkipolttimot maksaa noin 50€/kpl, merkkiliikkeessä yleensä vielä enemmän. Esim. Saksasta saa Philipsin D2S:t about 60€/pari postikuluineen.

                Originally posted by TBman View Post
                E60, 530 dA... Mutta mikähän se mallinimike... -06 vuosimalli kumminki...
                Kyllähän ne tehot varmana alkaa hiipumaan tosiaan... Kävi mielessä, että samalla vaihtaisi sumareiden pallukkalasit uusiin, kun ne on aivan kuin hiekkapuhalletut.. Eivät näytä enään oikeastaan mitään... Vois vaikka napata jotkut pikavaihtoxenonit niihin kiinni.
                Varmana katsastusmies saisi seisokin sellaisesta valovaihto-operaatiosta, jos sinne erehtyisi ajamaan kopperon, mutta en mä ole konttorilla käyttänyt autoa, kuin vuosia vuosia sitten. Edellisiä bemuja en katsastanut lainkaan...
                Kun tulin Vaalimaalta viimeksi suomeenpäin, niin alkoi rajavartijat vihjailemaan, että pitäisi muistaa käydä konttorilla välillä...
                Ei näköjään saa näihin uudempiin ollenkaan noita laseja erikseen, mutta ne lasit saa kyllä ehostettua uudenveroisiksi pienellä vaivalla. Tuossa mallia:


                Kun ajovalot on kunnossa, niin sumuvaloilla ei saavuteta liiemmin lisää valotehoa. Toki ne sumuvalojen lasit voi entrata samalla ajovalojen kanssa.

                Comment

                • TBman
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 76

                  #9
                  Ei näköjään saa näihin uudempiin ollenkaan noita laseja erikseen, mutta ne lasit saa kyllä ehostettua uudenveroisiksi pienellä vaivalla. Tuossa mallia:


                  Huh, on kaveri tehnyt raakaa hinkkaustyötä kerralla reilusti... Voisi saada naapuri paskahepulinaurukohtauksen, kun otan hiomapaperit kehiin ja lamppuja hinkkalemaan alkaisin.
                  Ei oikein kunnossapitohommat kiinnosta auton osalta enään.. Aika tuppaa menemään työssä ja työmatkoilla..
                  Mut kai se vaan pitää 2000 paperia hakee ja alkaa työstämään lasia. Vetäis sit, kun on kunnollinen lopputulema ensin hiottuna lasiin, jonkin kirkkaan kalvon päälle lamppuun... Sit ei tarvisi muuta, kuin uusia se kalvo määräajoin??? Vaikka Foliatecin kalvoa.. Liekkö kestäisi lämpöjä???

                  Comment

                  • ducatirocks
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 200
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Esko View Post
                    Ei tarvi sytytintä uusia ellei ole ongelmia polttimon syttymisen kanssa. Nykyisissä autoissa xenon-polttimot on joko mallia D2S (linssiumpioihin) tai D2R (heijastinumpioihin). Kyllähän noita polttimoita löytyy vaikka paikallisesta varaosapuljusta ja kannattaa suosia joko Philipsin tai Osramin merkkipolttimoita. Varaosapuljuissa noi merkkipolttimot maksaa noin 50€/kpl, merkkiliikkeessä yleensä vielä enemmän. Esim. Saksasta saa Philipsin D2S:t about 60€/pari postikuluineen.
                    Joo itsellä taitaa olla noi D2S linssivalot. Onko sit vielä jotain värivaihtoehtoja (kelvinejä?) Voiko laittaa mitkä tahansa? Mitkä kannattaisi laittaa?

                    Ja pystytkö laittamaan paikan mistä saksasta tilata, privana jos ei muuten...

                    Kiitos tähän astisista!
                    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by TBman View Post
                      Vetäis sit, kun on kunnollinen lopputulema ensin hiottuna lasiin, jonkin kirkkaan kalvon päälle lamppuun... Sit ei tarvisi muuta, kuin uusia se kalvo määräajoin??? Vaikka Foliatecin kalvoa.. Liekkö kestäisi lämpöjä???
                      Lamin-x kalvoa, siihen tarkoitettu.

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4621
                        • Lahti.

                        #12
                        Originally posted by ducatirocks View Post
                        Joo itsellä taitaa olla noi D2S linssivalot. Onko sit vielä jotain värivaihtoehtoja (kelvinejä?) Voiko laittaa mitkä tahansa? Mitkä kannattaisi laittaa?

                        Ja pystytkö laittamaan paikan mistä saksasta tilata, privana jos ei muuten...

                        Kiitos tähän astisista!
                        4300k on se tehokkain, eli 3200 lumen. Mitä kaunemmaksi siitä mennään niin sitä heikommaksi valotehokin, eli 6000k 3000lumen, ja 8000k ~2700lumen.
                        Vertailun vuoksi halogeeni polttimossa on noin 800-900 lumen.

                        Yllättyin hieman kun omassa 2005 e61 olikin d1-s polttimoita kun on kurvivalot. Eli tarkkanan kannattaa olla.
                        Last edited by EPDM; 04-12-2011, 21:35.
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • väiski525
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2010
                          • 2572
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by ducatirocks View Post
                          Joo itsellä taitaa olla noi D2S linssivalot. Onko sit vielä jotain värivaihtoehtoja (kelvinejä?) Voiko laittaa mitkä tahansa? Mitkä kannattaisi laittaa?

                          Ja pystytkö laittamaan paikan mistä saksasta tilata, privana jos ei muuten...

                          Kiitos tähän astisista!
                          ebay.de
                          - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                          - MB s205 220cdi -15
                          - Volvo s80 2.5t -07
                          - mb s211 280cdi -08
                          - e46 320i -03
                          - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                          - e46 320d Individual "m-sport" -04
                          - e39 525i -01

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Lamin-x kalvoa, siihen tarkoitettu.
                            Jollaanhan oli palanu jopa reikä umpioon, kun oli jotain kalvoa laittanu ajovalojen päälle? Ei varmaan ollu juuri tuota tarkoitettua mahdollisesti, mutta kalvoa kumminkin. Robiko se tästä asiasta jossain mainitsi? :think Ja nimenomaan xenon valo kyseessä.

                            Tuntuu ettei itelläkään meina nähdä mitään, nuo lasit kyllä saa tosi herkästi harmaaksi, vaikka vasta niitä käsittelin kesällä. Toinen mikä mulla tuntuu olevan ongelma, että valot hikoilee, sisäpuolikin on sitten ihan likainen, ja varmasti tämäkin heikentää aika lailla valotehoa...

                            Ja yks mikä on, niin tää vallitseva keli, p*ska lentää ja muutenkin on pimeetä kuin mörön p*rseessä. Suolaa jokapaikassa, kuskin m*nia myöten vissiin.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5401
                              • S:t Karins

                              #15
                              Originally posted by ducatirocks View Post
                              Joo itsellä taitaa olla noi D2S linssivalot. Onko sit vielä jotain värivaihtoehtoja (kelvinejä?) Voiko laittaa mitkä tahansa? Mitkä kannattaisi laittaa?

                              Ja pystytkö laittamaan paikan mistä saksasta tilata, privana jos ei muuten...

                              Kiitos tähän astisista!
                              Varmista nyt vielä onko siellä D1S vai D2S (D1S iso möykky polttimon persseessä) polttimo ennen kuin tilaamaan ryhdyt.
                              Ja montaa väriä olen kokeillut => en ole 4300K voittajaa löytänyt.
                              ebay noita on tulvillaan, varmista vaan tuo valmistaja kuten yllä on todettu.
                              Last edited by Tommix; 04-12-2011, 23:11.
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎