Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun lataaminen + akku sisälle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaakkoK
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 25
    • Turku, Finland

    Akun lataaminen + akku sisälle?

    Moi,

    Minulla on 520i (E39) vuodelta 98. Oikein kovilla pakkasilla akku joskus tyhjenee ja vaatii latailua. Pari kysymystä siitä paremmin tietäville, jos joku osaisi auttaa.

    1) Tuossa mallissa akku on takaluukussa. Olen tähän asti pannut laturin takaluukkuun ja vetänyt sieltä roikan ulos niin että takaboksi jää raolleen. Nyt tuli mieleen, että konehuoneen puolellahan on myöskin sähköpaikat ainakin apuvirran ottamiselle, tai siis siellä on plussanippeli ja miinuksen saa kiinni runkoon. Voisiko myös akkua ladata tuota kautta? Ei tarvitsisi takaluukkua pitää auki vaan lataaminen hoituisi konepellin alta?

    2) Vanhan kansan konsti oli muistaakseni akun irrottaminen ja kantaminen sisälle, missä se otti virtaa paremmin ja lämmenneenä myös antoi sitä, kun sen vei takaisin autoon. (Lämmintä tallia kun minulla ei ole) Jos nyt tuosta E39:stä ruuvailen mutterit auki ja kiikutan akun ladattavaksi sisään, mahtaako pitkällinen virran puute sotkea kellot, radiot ja muut muistia tarvitsevat sähkövehkeet? Matkamittaria ym nyt tuskin aikanaan?

    Kiitoksia jo etukäteen, jos joku tietää.
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14353
    • Oulu

    #2
    BMW TIS sanoo: "If the battery remains in the vehicle while it is being charged, the auxiliary terminals in the engine compartment must be used for recharging"

    Itse olen ladannut siis tuolta konehuoneesta akkua.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16344
      • Leppävirta

      #3
      Kyllä sieltä radiot ja kellot nollautuu ku akun irroitat. Mutta ei lienee suuri vaiva ne roplata kohilleen.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • JaakkoK
        Newbiemmer
        • Dec 2010
        • 25
        • Turku, Finland

        #4
        Kiitos

        OK, kiitos molemmille nopeasta vastauksesta.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9996
          • KVLA

          #5
          Edellisesä E39:ssä kun vanhaa akkua ennen sen lopullista sippaamista joskus pakkasilla latailin ,niin painoin kylmän viileästi luukkun varovasti kiinni.Siellä se johto kulki tiivisteen (ja luukun) välistä pistorasiaan mukavasti.

          Comment

          • jopeh
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 694
            • Tampere

            #6
            Itse asensin Defan akkulaturin säteilylämmittimelle menevään piuhaan ja akulle menevät piuhat kiinni niihin terminaaleihin.

            Asennus oli todella helppoa ja auto käynnistyy ihan eri tavalla, kun on täysi akku. Myös webastoa saa pitää päällä ilman huolta. Laturi maksoi reilun satasen ja jatkojohto lämmittimelle pari kymppiä.

            Suosittelen
            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #7
              Hanskalokero pois, etsit johdon mikä on jatkuvassa virrassa ja mahdollisimman paksu, tai vedät uuden johdon "apuvirta" liittimestä sisälle, kytket siihen C-Tekin tai muun vastaavan, miinus tietenkin maihin ja töpseli sisäpistokkeeseen.
              Lataa aina kun on johdon nokassa, eikä tartte kikkailla minkään jatkojohtojen kanssa.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16344
                • Leppävirta

                #8
                Originally posted by Mikkeri View Post
                Hanskalokero pois, etsit johdon mikä on jatkuvassa virrassa ja mahdollisimman paksu, tai vedät uuden johdon "apuvirta" liittimestä sisälle, kytket siihen C-Tekin tai muun vastaavan, miinus tietenkin maihin ja töpseli sisäpistokkeeseen.
                Lataa aina kun on johdon nokassa, eikä tartte kikkailla minkään jatkojohtojen kanssa.
                Mutta ilmeisesti jatko johtoja pitää lisätä jos haluaa vielä sisätilan lämmittimenkin laittaa/toimivan.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Oma auto ei ole paljoa latailua tarttenut, vaikka akku on ilmeisesti 8 vuotta vanha. Silloin kun olen ladannut (1-2 krt/talvi) niin olen laittanut CTEK:in sisäpistokkeeseen ja siitä johdot takapenkin selkänojan välistä peräkonttiin ja akkuun. Saman asian varmaan ajaisi kytkentä tupakansytyttäjään josta täällä oli jossain toisessa threadissa kysyttykin ja näytti että Bemarin omat laturit lataa sitä(kin) kautta.

                  Jos akkua pitäis alkaa sisällä kantamaan niin kantaisin samantien autoon uuden toimivan akun.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Akun lataus akkulaturilla

                    Tänään ajelin akkuliikkeen pihaan ja sieltä tuli kaveri mittailemaan Exide Premium 100Ah akkua, joka ollut autossa nyt 2 vuotta. Ei palanut vihreä valo akussa, vaan oli pimeänä (ns. smart eye). Heikolta siis vaikutti virran suhteen. Alkuvuoden kylmät ilmat ja päivittäin ajetut lyhyet ajot ovat selvästi tehneet tehtäväntä. Liikkeestä lähti akkulaturi mukaan.

                    Puol 5 aikoihin laitoin tänään akun latautumaan ja huomis aamuun asti saa latailla. Aamuyöstä menee päälle myös lohkolämmitin, joten kävi mielessä että eihän siitä ole mitään haittaa vaikka samalla kontissa akku latautuukin? :think Virtahan tulee lohkolämmittimelle suoraa jatkoroikalla varaston seinästä.

                    Taitaa näillä pakkasilla latautua hitaammin kuin kesäilmoilla, mutta jospa tuosta olis jotain hyötyä. Saa pitää useamman yön sitäkin latauksessa että saa joku päivä akun täyteen.
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by huppu View Post
                      Taitaa näillä pakkasilla latautua hitaammin kuin kesäilmoilla, mutta jospa tuosta olis jotain hyötyä. Saa pitää useamman yön sitäkin latauksessa että saa joku päivä akun täyteen.
                      Jos se akku on tarpeeksi kylmä, ei sitä oikein saa millään täyteen, jännite kyllä nousee ja laturikin näyttää täyttä, mutta kapasiteettia on sitten käytännössä 45ah akun verran. Jos vaan mahdollista niin akku sisälle laturiin, akku voi kummasti osoittaa olevansa miltei uuden veroisessa kunnossa.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Oma auto ei ole paljoa latailua tarttenut, vaikka akku on ilmeisesti 8 vuotta vanha. Silloin kun olen ladannut (1-2 krt/talvi) niin olen laittanut CTEK:in sisäpistokkeeseen ja siitä johdot takapenkin selkänojan välistä peräkonttiin ja akkuun. Saman asian varmaan ajaisi kytkentä tupakansytyttäjään josta täällä oli jossain toisessa threadissa kysyttykin ja näytti että Bemarin omat laturit lataa sitä(kin) kautta.

                        Jos akkua pitäis alkaa sisällä kantamaan niin kantaisin samantien autoon uuden toimivan akun.
                        Ctekillä on myytävänä tuohon tupakansytyttimeen löytyvä pikaliitin. Ei tarvitse johtopatentteja alkaa tekemään

                        Comment

                        • Timbe]
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2007
                          • 522
                          • K-S

                          #13
                          Originally posted by kaikkone View Post
                          Ctekillä on myytävänä tuohon tupakansytyttimeen löytyvä pikaliitin. Ei tarvitse johtopatentteja alkaa tekemään
                          tuo ois oikeastikkin näppärä. pitänee varmaan itekki harkita

                          Comment

                          • kaikkone
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 933
                            • Villähde

                            #14
                            Originally posted by Timbe] View Post
                            tuo ois oikeastikkin näppärä. pitänee varmaan itekki harkita

                            http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/Co...t%20Cig%20Plug
                            Tuli tänää ostettua tuo piuha ja hyvin rokkaa. Riittää tolpassa virtaa 3.6A:n ctekille, defan sisäpuhaltimelle (olikoha se ny se 2000W) ja lohkolämpälle (400W?)

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎