Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähkösäätöisten penkkien testaaminen auton ulkopuolella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antinontoxic
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 447
    • Vantaa

    Sähkösäätöisten penkkien testaaminen auton ulkopuolella

    Kiikarissa olisi E38:n sähkösäätöiset penkit, mutta säätöjen toimivuudesta ei ole täyttä varmuutta. Penkkejä ei ole mahdollista laittaa autoon toimintojen testaamiseksi, joten onnistuuko säätöjen kokeileminen yhdistämällä johdot suoraan virtalähteeseen? Jos onnistuu niin minkähänlainen virtalähde sinne pitäisi kytkeä, ettei kyrvähdä koko penkki?
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16348
    • Leppävirta

    #2
    Originally posted by Antinontoxic View Post
    Kiikarissa olisi E38:n sähkösäätöiset penkit, mutta säätöjen toimivuudesta ei ole täyttä varmuutta. Penkkejä ei ole mahdollista laittaa autoon toimintojen testaamiseksi, joten onnistuuko säätöjen kokeileminen yhdistämällä johdot suoraan virtalähteeseen? Jos onnistuu niin minkähänlainen virtalähde sinne pitäisi kytkeä, ettei kyrvähdä koko penkki?
    Onnistuu. Riittää ihan jokin pikkuinen akku ja johdon pätkät.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Antinontoxic
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 447
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Onnistuu. Riittää ihan jokin pikkuinen akku ja johdon pätkät.
      Ystävällisesti kiittäen hän

      Comment

      • Komu
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 1037
        • Nurmijärvi

        #4
        Yritin nyt löytää netistä kuvaa, että mihin pinniin sitä sähköä piti työntää, mutten löytäny.

        Itsellä nimittäin himassa jaloille laitettu e38 comfortti vanhan tietokoneen virtalähteen päässä. Ihan vaa + - siinä edessä olevaan liitäntärasiaan. En onnistunu käräyttää penkkiä, kun rakentaessa kokeilin niitä mihin piuhat piti laittaa.
        Penkinlämmitystä en oo kytkeny...

        Ihan hemmetin hyvä penkki, säädöt riittää löhöasentoonkin.
        Last edited by Komu; 08-02-2012, 13:48.
        E70 X5 40d + F31 330d
        Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
        Myyty tämäkin335d E91 perheauto
        Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

        Comment

        • Herra von Levee
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 27
          • -

          #5
          Nostan vanhaa triidiä mutta en viitsinyt tehdä uutta triidiä tämän vuoksi. Liittyy kuitenkin aiheeseen.

          Nyt tarvitsisi saada e39-comfort penkin sähkösäädöt, muistipaikat ja lämmitys toimimaan pelkällä akulla/verkkovirralla. Tärkein eli sähkösäädöt onnistunee muutamalla johdonpätkällä mutta mites muut? Ainakin muisteihin ja lämmitykseen tarvitsee kaikenlaisia releitä ja moduleita. Näiden retrofittaukseen löytyykin melko hyviä ohjeita ympäri nettiä mutta ei huvittaisi tehdä niitä, jos homma tarvitsee kuitenkin sen auton.

          Penkistä löytyy jo vaadittavat ominaisuudet mutta siihen tarvittavat johdotukset/modulit/releet puuttuvat. Kaikki penkin johdotukset tulevat tuohon keltaiseen main connectoriin, joten sen eri johtojen merkitys pitäisi saada selville. Spaghetticoderin sivuilla nuo tiedot vissiin olisivat mutta en ainakaan itse saa sivua auki.

          Vielä sellainen kysymys, että vaatiiko mikään noista ominaisuuksista Inpalla/vastaavalla koodailua? Jos vaatii niin siinä vaiheessa homma menee melko mutkikkaaksi.

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by Herra von Levee View Post
            Nostan vanhaa triidiä mutta en viitsinyt tehdä uutta triidiä tämän vuoksi. Liittyy kuitenkin aiheeseen.

            Nyt tarvitsisi saada e39-comfort penkin sähkösäädöt, muistipaikat ja lämmitys toimimaan pelkällä akulla/verkkovirralla. Tärkein eli sähkösäädöt onnistunee muutamalla johdonpätkällä mutta mites muut? Ainakin muisteihin ja lämmitykseen tarvitsee kaikenlaisia releitä ja moduleita. Näiden retrofittaukseen löytyykin melko hyviä ohjeita ympäri nettiä mutta ei huvittaisi tehdä niitä, jos homma tarvitsee kuitenkin sen auton.

            Penkistä löytyy jo vaadittavat ominaisuudet mutta siihen tarvittavat johdotukset/modulit/releet puuttuvat. Kaikki penkin johdotukset tulevat tuohon keltaiseen main connectoriin, joten sen eri johtojen merkitys pitäisi saada selville. Spaghetticoderin sivuilla nuo tiedot vissiin olisivat mutta en ainakaan itse saa sivua auki.

            Vielä sellainen kysymys, että vaatiiko mikään noista ominaisuuksista Inpalla/vastaavalla koodailua? Jos vaatii niin siinä vaiheessa homma menee melko mutkikkaaksi.
            Miten mulle tuli käsitys, ettet ole asentamassa näitä penkkejä BMW:hen :think. Muistimoduli on kyllä penkissä itsessään, mutta kaikki muu tarvittava on ripinrapin pitkin autoa. Kyllä tuo muistiominaisuus pitää kumminkin koodata varusteeksi autoon, jotta se toimii alkuperäisellä tavalla. Tuossa nyt kytkiksiä alkuun -> http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Herra von Levee
              Newbiemmer
              • Oct 2009
              • 27
              • -

              #7
              Originally posted by schwarze View Post
              Miten mulle tuli käsitys, ettet ole asentamassa näitä penkkejä BMW:hen :think.
              Ihan oikea käsitys. Penkki on tulossa tavallista teknisempään ajosimuja varten luotuun rattipoljin-telineeseen. Onhan noita tehty tavallisilla penkeilläkin mutta jostain syystä on pakko hakea erikoisuutta. Ei tullut tosin mieleenkään valita toisen valmistajan penkkiä, koska kokemuksien mukaan mihinkään muuhun merkkiin ei löydy yhtä kattavia ohjeita ja räjäytyskuvia netistä.

              Muistimoduli on kyllä penkissä itsessään, mutta kaikki muu tarvittava on ripinrapin pitkin autoa. Kyllä tuo muistiominaisuus pitää kumminkin koodata varusteeksi autoon, jotta se toimii alkuperäisellä tavalla. Tuossa nyt kytkiksiä alkuun -> http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/
              Mutta tuo tarvinnee myös ovimodulin toimiakseen. Muistipaikkojen nappien johdothan kiinnitetään siihen.

              Huono juttu, jos tarvitsee koodailuakin. Ajatus oli, että hankin tarvittavat johdotukset/modulit/releet ja lopulta kaikki yhdistyvät akkuun/virtalähteeseen.

              Osaatko muuten sanoa, että miten sähkösäädöt saa toimimaan pelkällä akulla/virtalähteellä? Myyjäkin mainitsi miten mutta pääsi jo unohtumaan. Ilmeisesti tällöin toimii kaikki penkin säädöt vai vaatiiko esimerkiksi ristiseläntuki jälleen muutakin kuin virtaa?

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Värit eli punainen + oliko nro 13 ja ruskea - nro 14.
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  #9
                  Originally posted by Herra von Levee View Post
                  Osaatko muuten sanoa, että miten sähkösäädöt saa toimimaan pelkällä akulla/virtalähteellä? Myyjäkin mainitsi miten mutta pääsi jo unohtumaan. Ilmeisesti tällöin toimii kaikki penkin säädöt vai vaatiiko esimerkiksi ristiseläntuki jälleen muutakin kuin virtaa?
                  Ok, vai semmosta peliä. Kaikki penkin säädöt saa toimimaan kytkemällä jänöt ja maa pinneihin, jotka Iku tuossa mainitsi. Tuo muistiominaisuuden rakentaminen voi tosiaan olla työläs, kun tarvitset ainakin GM3:n+ovimodulin+muistikytkimen ja pirusti narua väliin . Penkille tuosta hässäkästä menee ainoastaan P-väylä ja em. sähköt. Tuoltakin voi löytyä vastauksia -> http://www.bmw-driver.net/forum/arch...p/t-44019.html
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎