Announcement

Collapse
No announcement yet.

80-luvun saksalaiset ajonestolaitteet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jouskari
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 442
    • Tampere

    80-luvun saksalaiset ajonestolaitteet

    Oliko 80-luvulla tapana johdottaa vain startin solenoidin johto ajoneston kautta, vai oliko se myös varsinaisen moottorin ohjauksen kanssa tekemisissä?

    Kaipaisin siis vinkkejä 80luvun/90-luvun alun ajonestolaitteen purkamiseen tai ainakin vian hakuun.
    Kyseinen kampe on 86 vuoden 635 CSI:ssä.
    Auton takaluukussa on ylimääräinen lukkopesä josta ajonestoa käytetään. Tähän ei tullut auton mukana avainta. On se lukkopesä sitten oikeassa tai väärässä asennossa nyt, niin startti ei ala pyöriä virta-avaimesta kääntäessä. Ei lyö solenoidiakaan päälle. Hyppyjohdolla auto starttaa ja käynnistyy ja käy ongelmitta.

    Lähinnä tietäisin hakea vikaa, onko ajoesto päällä, onko se rikki, vai onko vain jokin komponentti hajonnut ja siksi jännite ei mene startille alunperäistä johdinta?
    Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Lähteekö käymään jos hypyttää sieltä ajoneston lukon takaa johdot yhteen? Tulis mieleen ettei se ECU ainakaan ole kytkettynä jos kerran lähtee käyntiin suoraa virtaa antaessa.

    Jos lähtee, niin sillähän selkis. Sitten vaan purkamaan johtoa pois, kyllä ne päät tulee esiin lopulta.

    Jos ei lähde, niin sitten ehkä etsimään vikaa virtalukolta eteenpäin. :think
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Jouskari
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2002
      • 442
      • Tampere

      #3
      hmm. Ei olla vielä kokeiltu tuota. Jotenkin ajattelin että ei se voi olla niin helppoa..
      Meinaatko että ajonesto olisi niinkin yksinkertainen laite että senkun purkaa vaan johdot näkyviin ja ohittaa sen lukkopesän?
      edit* ja tarkoitus oli ikäänkuin vältellä sisustan enempää purkua, johdot kumminkin menee melko syvällä ja auton päästä päähän, joten siinä on toviksi näpräämistä jos piuhoja seuraa.
      Toivoin että jollakulla täällä olisi kokemust ko vimpaimista. Aikanaan niitä näki usein saksantuontilaitteissa, bemareissakin ja varsinkin saman ikäpolven Porscheissa oli monessa.
      Last edited by Jouskari; 28-05-2012, 21:58.
      Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

      Comment

      • Haatainen
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 1451
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Jouskari View Post
        tarkoitus oli ikäänkuin vältellä sisustan enempää purkua, johdot kumminkin menee melko syvällä ja auton päästä päähän, joten siinä on toviksi näpräämistä jos piuhoja seuraa.
        Toivoin että jollakulla täällä olisi kokemust ko vimpaimista. Aikanaan niitä näki usein saksantuontilaitteissa, bemareissakin ja varsinkin saman ikäpolven Porscheissa oli monessa.

        Tuo e24n sisustus on kyllä aika suoraviivainen purkaa, ja ne kulkee ne piuhatkin sitten ihan esillä, kun saa lattiamaton pois. Boonuksena näkee sitten, mikä pohjan tilanne on, ja saa mielenrauhan tai ajoissa tiedon alkavista ruostevaurioista
        Alla:
        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
        E24 635Csi -84 Polaris metallic

        Ennenkin on ollut autoja

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Originally posted by Jouskari View Post
          Oliko 80-luvulla tapana johdottaa vain startin solenoidin johto ajoneston kautta, vai oliko se myös varsinaisen moottorin ohjauksen kanssa tekemisissä?

          Kaipaisin siis vinkkejä 80luvun/90-luvun alun ajonestolaitteen purkamiseen tai ainakin vian hakuun.
          Kyseinen kampe on 86 vuoden 635 CSI:ssä.
          Auton takaluukussa on ylimääräinen lukkopesä josta ajonestoa käytetään. Tähän ei tullut auton mukana avainta. On se lukkopesä sitten oikeassa tai väärässä asennossa nyt, niin startti ei ala pyöriä virta-avaimesta kääntäessä. Ei lyö solenoidiakaan päälle. Hyppyjohdolla auto starttaa ja käynnistyy ja käy ongelmitta.

          Lähinnä tietäisin hakea vikaa, onko ajoesto päällä, onko se rikki, vai onko vain jokin komponentti hajonnut ja siksi jännite ei mene startille alunperäistä johdinta?
          Mulla tais olla just tollanen avaimella käännettävä malli edellisessä E23:ssa ja avaimella sai vain ajoneston päälle/pois. Eli kun se oli päällä, niin ei tarvinnut avaimella koskea: muutakun löi käyntiin. Sanosin että sulla on jotain rikki, sitä avainta ei tosiaan tarvitse.

          Ajoneston ulkopuolelta sanosin, että tarkista akun maa ja kokeile antaa autolle apuvirtaa siten että maakaapeli kiinni koneeseen ja plussa akulle. Jos käynnistyy, niin samaa vikaa kuin kaikilla muillakin. Itellä korjaantu starttaamattomuus E23:sta, kun putsas maakaapelin ja vaihto akun. Vieläkin tekee joskus vajaalla akulla, että pitää sammuttaa sisätilan tuuletin ja muut sähkölaitteet kun starttaa tai ei tapahdu mitään. Ja nimenomaan jostain syystä niin, että ei edes naksahda solenoidi. (ei herätettä)
          Last edited by Morkai; 28-05-2012, 23:03.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Jouskari
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 442
            • Tampere

            #6
            Kiitos, apuvirtaa on toki kokeiltu ja muutkin perushommat katsottu. Ajanpuutteen, ja sopivan tallipaikan puuttumisen takia on koitettu välttää isommat sisustan purut ja kasaamishommat toistaiseksi. Toki aikanaan käydään läpi.
            Tosiaan hyppyjohdolla startin perään saa auton käyntiin. Virta-avaimesta ei edes yritä.

            Morkai:
            Nyt en oikein ymmärtänyt kokonaan; mitä tuo ajonesto siis teki sinun autossa?
            Oliko ihan sama missä asennossa sen avain oli, sen kuin aina väänsi virta-avaimesta käyntiin?
            Mitä järkeä siinä ajonestossa sitten oikein oli?
            (ellei se ollut jo edellisten omistajien toimesta ohitettu?)

            Originally posted by Morkai View Post
            Mulla tais olla just tollanen avaimella käännettävä malli edellisessä E23:ssa ja avaimella sai vain ajoneston päälle/pois. Eli kun se oli päällä, niin ei tarvinnut avaimella koskea: muutakun löi käyntiin. Sanosin että sulla on jotain rikki, sitä avainta ei tosiaan tarvitse.
            (ei herätettä)
            Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Originally posted by Jouskari View Post
              Kiitos, apuvirtaa on toki kokeiltu ja muutkin perushommat katsottu. Ajanpuutteen, ja sopivan tallipaikan puuttumisen takia on koitettu välttää isommat sisustan purut ja kasaamishommat toistaiseksi. Toki aikanaan käydään läpi.
              Tosiaan hyppyjohdolla startin perään saa auton käyntiin. Virta-avaimesta ei edes yritä.

              Morkai:
              Nyt en oikein ymmärtänyt kokonaan; mitä tuo ajonesto siis teki sinun autossa?
              Oliko ihan sama missä asennossa sen avain oli, sen kuin aina väänsi virta-avaimesta käyntiin?
              Mitä järkeä siinä ajonestossa sitten oikein oli?
              (ellei se ollut jo edellisten omistajien toimesta ohitettu?)
              Jos ei ovia avannut asiallisesti avaimella, niin auto ei myöskään lähtenyt käyntiin. Eli lukkopesällä kytkin tms. pelkkä nupin nostaminen manuaalisesti ei tietty toiminut.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Morkai View Post
                Jos ei ovia avannut asiallisesti avaimella, niin auto ei myöskään lähtenyt käyntiin. Eli lukkopesällä kytkin tms. pelkkä nupin nostaminen manuaalisesti ei tietty toiminut.
                ?? Entäs jos olis avannut ovet "epäasiallisesti" esim. vasara-ruuvimeisseli-jakoavain yhdistelmällä lukkoa vääntäen, olisko ajonesto ollut tyytyväinen?

                Kaks kärpästä kerralla -oven avaus ja ajonesto ikkunaa rikkomatta...?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎