Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korin ja alustan haavoittuvuus eri olosuhteissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soda
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 552
    • Helsinki

    Korin ja alustan haavoittuvuus eri olosuhteissa

    Ajattelin rykäistä threadin ylläolevasta aiheesta näin pahimpien olosuhteiden alla. Ketjuun saa myös laittaa vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia, mutta alla on päätä vaivannut kysymys;

    Eli kerttokkees viisaammat, meikäläisellä on firmalla mahdollisuus ottaa auto sisään lämpimään ja kuivaan, tapana kun on pitää hyvää huolta autoistani. Pesasen aina tänne tullessani auton pois kurasta, työnnän letkun myös auton alle "leviävänä suihkuna", jotta myös pohjasta ja alustasta lähtee tiesuolat yms. paska irti. Sen jälkeen auto on noin 8h lämpimässä kuivumassa, ovet raollaan kylmän ilman ja kosteuden pois saamiseksi, ja sisävalotkin on pois akun kuivumisen ehkäisemiseksi.

    Onko tuossa toimenpiteessä huonoja puolia? Tarkoitan siis sitä, että ruostuuko auto nopeammin, kun pidän sitä "liian" hyvin huuhtaisemalla sen joka päivä pois paskasta ja suolasta, ja pitäen sitä päivät lämpimässä ja kuivassa? Yöt joutuu raukka olemaan kyllä ulkosalla.

    Edit: Topic sopisi enemmän tuonne 'alusta'-osioon? Modet siirtäkööt?
    Last edited by soda; 17-12-2012, 17:25. Reason: Editedit
    BMW - Ex. z3 Coupe 2.8l, e30 Mtech-2 m50b25, CLS 55 AMG, Toyota Supra Eurospec mkIV manuaali (T)T +700hp, e39 530da "työjuhta" e39 530da pre-fl Shadowline M-sport
    Nyt; e93 330da, VW T5.1 Caravelle "FakeTaxi"
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

    #2
    Seuraava ei ole faktaa vaan pelkkää mutuilua:

    Itse olen sitä mieltä että kun on reilummin pakkasta (ei suolaa tiellä), niin paras pitää auto koko ajan pihalla pl. pesut tietenkin. Jos taas lämpötila pyörii siinä nollan tuntumassa ja kaikki välit ja rakoset täynnä sitä suolakurapaskaa niin tuo pesu mahdollisimman usein lienee paras.

    Comment

    • soda
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 552
      • Helsinki

      #3
      Odotan aina jonkun tunnin-kaksi, ennenkuin huuhtasen haalealla vedellä, ettei mene lasit yms. rikki. Puhaltimen laitan yleensä niin, että ilma vaihtuu auton ympärillä ja sisällä. Jonkun koriekspertin mielipiteitä odotellessa. :think
      BMW - Ex. z3 Coupe 2.8l, e30 Mtech-2 m50b25, CLS 55 AMG, Toyota Supra Eurospec mkIV manuaali (T)T +700hp, e39 530da "työjuhta" e39 530da pre-fl Shadowline M-sport
      Nyt; e93 330da, VW T5.1 Caravelle "FakeTaxi"

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16419
        • Asikkala

        #4
        En tiedä mutta kuolet stressiin ennenaikaisesti jos autoa pitää noin tarkasti puunata ja hoonata.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          En tiedä mutta kuolet stressiin ennenaikaisesti jos autoa pitää noin tarkasti puunata ja hoonata.
          Hyvin todettu.


          Semmonen huomio että pakkasessa ei synny kauheesti tuota korroosiota.. Ja kylmässä ilmassa ei ole kauheasti kosteutta, sen sijaan lämpötilan muutokset saa ilmankosteuden kondensoitumaan. Jos puhut sun signaturen E39:stä, niin sellaisen ruostuminenhan on kuulemma mahdottomuus.

          Paljonko muuten kolmeysin pohjassakaan on sitä peltiä paljaana, ilman pohjamuovia tai lämpösuojaa tms? Voi olla kohtuu turhaa hommaa sellasen pohjan peseminen, ilman pesuainetta ja sientä ainakin?
          Last edited by petrolhead; 17-12-2012, 18:41.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • soda
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            En tiedä mutta kuolet stressiin ennenaikaisesti jos autoa pitää noin tarkasti puunata ja hoonata.
            Itseasiassa toi lievittää stressiä, pääsee hetkeksi pois oikeista töistä.


            Originally posted by petrolhead View Post
            Hyvin todettu.


            Semmonen huomio että pakkasessa ei synny kauheesti tuota korroosiota.. Ja kylmässä ilmassa ei ole kauheasti kosteutta, sen sijaan lämpötilan muutokset saa ilmankosteuden kondensoitumaan. Jos puhut sun signaturen E39:stä, niin sellaisen ruostuminenhan on kuulemma mahdottomuus.

            Paljonko muuten kolmeysin pohjassakaan on sitä peltiä paljaana, ilman pohjamuovia tai lämpösuojaa tms? Voi olla kohtuu turhaa hommaa sellasen pohjan peseminen, ilman pesuainetta ja sientä ainakin?
            Juu kyse sigun kolmeysistä. Niin, nämä meikäläistä juuri askarruttaakin. Toki kaiken skeidan saaminen pois jarruista ja tukivarsista on aika oleellista, meinaan ravistusongelmat yms lievenee tällä metodilla? Ja pohjasta saa sen suolan vaan helvettiin, meinaan työmatka on pahimmat stadin suolauskohdat 20km suuntaansa.
            BMW - Ex. z3 Coupe 2.8l, e30 Mtech-2 m50b25, CLS 55 AMG, Toyota Supra Eurospec mkIV manuaali (T)T +700hp, e39 530da "työjuhta" e39 530da pre-fl Shadowline M-sport
            Nyt; e93 330da, VW T5.1 Caravelle "FakeTaxi"

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by soda View Post
              Itseasiassa toi lievittää stressiä, pääsee hetkeksi pois oikeista töistä.




              Juu kyse sigun kolmeysistä. Niin, nämä meikäläistä juuri askarruttaakin. Toki kaiken skeidan saaminen pois jarruista ja tukivarsista on aika oleellista, meinaan ravistusongelmat yms lievenee tällä metodilla? Ja pohjasta saa sen suolan vaan helvettiin, meinaan työmatka on pahimmat stadin suolauskohdat 20km suuntaansa.
              Jos sinulla on e39. niin eiköhän tuo kaikki ole aikalailla turhaa.
              Lisäksi tuo jatkuva talvella peseminen kuluttaa maalipintaa rotan lailla, kun pinnassa kuitenkin on kuivallakin kelillä karkeaa hiomatahnaa hyvinkin muistuttava kivi/tiepöly.
              Se alustakaan ei normaalisti juurikaan kastu, paitsi erityisen märissä ja loskaisissa keleissä ja kun kuitenkin alustassa on paljon pinnoittamatonta teräsosaa, ruostuu pultit ym. kyllä aika huolella kiinni tästä jatkuvasta kastelu/kuivaus prosessista.
              Siellä pohjassa ei kuitenkaan ole mitään korin alueita jotka ruostuisivat, se on mennyttä aikaa.
              Eli, niin kauan kun on yhtäjaksoista pakkaskeliä, ei kannatatehdä yhtään mitään, eikä myöskään viedä autoa lämpimään sisälle.
              Kosteammillakaan keleillä siitä jatkuvasta hieromisesta ei ole niin paljon hyötyä, kuin mitä jo haittaa.
              Kohtuus siis tässäkin.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                En tiiä onko muilla vastaavia kokemuksia mutta tuntuu että ne kaikista huonoimmin pidetyt yksilöt mitä ei pestä ku ehkä pari kertaa vuodessa ei oo ruosteessa mistään ja sitte kaikki omat autot jotain tulee ihan normaalisti kesäisin pestyä sen kerran viikkoon ja talvella ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa alkaa ruostumaan pyöränkaarista ja ovien alareunoista.
                Ottaa päähän tämmönen

                Tuntuu vähän siltä että ylimääräinen pesu ei ole hyväksi. Vesi ei tuolta oven sisältäkään kovin helpolla kuivaa ja sitä pääsee aina ikkunatiivisteen ohi kuitenkin.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎