Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens DME MS S50 (M3, Z3M) osaajia ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z3M setä
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 76
    • Pirkanmaa

    Siemens DME MS S50 (M3, Z3M) osaajia ?

    Hei,

    Tuolta DME-keskusyksiköstä (kyseessä Z3M S50B32) näkee Autologic-diagnostiikkalaitteella ( http://www.autologic-diagnostics.com...-specification ) "trimmiarvot" jokaisen sylinterin ruiskutukselle erikseen. Eli siis ms-korjauksen jokaisen sylinterin ruiskutusajalle. Tämä ilmeisesti säädetään ( huollossa/tehtaalla )mittaamalla pakosarjassa olevista mittareiistä CO-arvoa yhdelle pytylle kerrallaan ja tasaamalla siten sylinterien toiminta tyhjäkäynnillä ?

    Kyseessä ei ole sama asia kuin kuin "adaptaatioarvot", joita DME itse säätää ja kerää 1-3 sylinteribankissa ja 4-6 sylinteribankissa olevien lambda-antureiden perusteella.

    Haluaisin päästä säätämään noita sylinterikohtaisia trimmiarvoja mutta Autologic-työkalulla se ei onnistunut (tai huoltoliikkeen hlö ei osannut työkalua tuohon käyttää).

    Keneltä löytyisi tähän apuja ja osaamista muutenkin tuon DME:n ohjelmointiin Treen seudulta ?

    Omalla INPAlla en ole noihin päässyt käsiksi tai saanut niitä edes näkymiin. Autossa on vain konehuoneen iso pyöreä BMW-diagnostiikkapistoke.

    t: JuhaV
    The older I get the faster I was.
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Minun mielestä noi trimmiarvot säädetään kampiakselin asennontunnistimelta luetun sylinterikohtaisen nopeustiedon mukaan automaattisesti. Eli jokaisen sytyksen tarjoama voima kampiakselille tähdätään siten, että kierrosluku pysyy vakiona, eikä jonkun sylinterin kohdalla kierrosluku laske paria rpm:ää ja jonkun toisen kohdalla taas nouse. Tällä säädöllä ei tosiaan ole mitään tekemistä lambda-säädön kanssa, joka on pyrkii vaan saamaan päästöt kohdilleen.

    Voin olla väärässäkin tämän koneen suhteen, mutta keskimäärin asian pitäisi mennä noin
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Bensakoneissa nuo sylinteritrimmien säädöt on vähän hankalia, kun ei tiedä kumpaan suuntaan säätää. Lähinnä noilla valvotaan misfireä.

      The smooth-running values of the individual cylinders are indicated for troubleshooting purposes.
      Zetassa voit säätää yksittäisiä sylintereitä läppärunkojen bleedausruuvilla. Tarve tämmöisiin säätöihin lähtee kyllä yleensä jostain viasta, miksi tarvetta on trimmailla yksittäisiä sylintereitä?
      Last edited by Cell; 28-02-2013, 14:54.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Z3M setä
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 76
        • Pirkanmaa

        #4
        Kiitos kommenteista ! Taas selvisi jotain lisää.

        Laitoin teille Cell ja Morkai yv:tä tähän liittyen.
        The older I get the faster I was.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎