![](http://www1.picturepush.com/photo/a/12374909/640/12374909.jpg)
Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla niitä
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Eli on pientä ongelmaa noiden startin johtojen kytkennän ja muutenkin sähköjen kanssa. Mulla duunattavana siis mopoauto, ei BMW.
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Eli tuo neliöllä merkattu liitin on siis "heräte" johon siis tulee 12v kun kääntää avainta startti asentoon.
Kolmiolla merkattu johto on suoraan akun + navalta tuleva johto. Kumpaan startin napaan tuo tulee kytkeä, kuvan mustaksi vai punaiseksi merkattuun napaan?
Ympyrällä merkattu johto on sitten startilta tuleva johto, eli eikö niin että se on maadoitus, koska starttihan on maadoitettu moottoriin.
Sitten autossa on myös sellainen juttu, että moottoria ei ole maadoitettu ollenkaan. Eli kun vaikka tolla kolmiolla merkatulla (suoraan akun + navalta) johdolla sohii moottoria, ei kipinöi yhtään eikä yleismíttarilla mitattunakaan moottori ole maadoitettu. Testien aikana mulla on ollut siis ihan vaan paksu johto akun miinus navalta moottoriin, että moottori saisi maadoituksen.
Ongelma on siinä kun heräte, + ja - johdot kytkee starttiin, ja sitten laittaa moottoriin kiinni tuon hätämaadoituksen eli pelkän hyppyjohdon, alkaa startti heti pyörimään. Mitä ihmettä? Startti ei kuitenkaan pyöritä moottoria, ilmeisesti siksi että 12v heräte jännite puuttuu, jolloin ei startin hammasratas ota vauhtipyörälle.
Eli siis ensimmäiseksi tarvitsisin neuvoa jos joku tietää, että kumpi startin navoista on maa ja kumpi plus. oman käsitykseni mukaan tuo punaiseksi sprayatty olisi maadoítus, ja mustaksi sprayttu olisi plussa (nopeasti vaan paintilla sohin merkit)
Vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti joku viitsisi auttaa... Alkaa mulla loppua sähkömiestaidot kesken mutta oppia haluan!
Comment