Announcement

Collapse
No announcement yet.

Typerä ongelma startin johtojen kanssa! Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarituristi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 238
    • Helsinki

    Typerä ongelma startin johtojen kanssa! Apua!




    Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla niitä )


    Eli on pientä ongelmaa noiden startin johtojen kytkennän ja muutenkin sähköjen kanssa. Mulla duunattavana siis mopoauto, ei BMW.

    Eli tuo neliöllä merkattu liitin on siis "heräte" johon siis tulee 12v kun kääntää avainta startti asentoon.

    Kolmiolla merkattu johto on suoraan akun + navalta tuleva johto. Kumpaan startin napaan tuo tulee kytkeä, kuvan mustaksi vai punaiseksi merkattuun napaan?

    Ympyrällä merkattu johto on sitten startilta tuleva johto, eli eikö niin että se on maadoitus, koska starttihan on maadoitettu moottoriin.


    Sitten autossa on myös sellainen juttu, että moottoria ei ole maadoitettu ollenkaan. Eli kun vaikka tolla kolmiolla merkatulla (suoraan akun + navalta) johdolla sohii moottoria, ei kipinöi yhtään eikä yleismíttarilla mitattunakaan moottori ole maadoitettu. Testien aikana mulla on ollut siis ihan vaan paksu johto akun miinus navalta moottoriin, että moottori saisi maadoituksen.

    Ongelma on siinä kun heräte, + ja - johdot kytkee starttiin, ja sitten laittaa moottoriin kiinni tuon hätämaadoituksen eli pelkän hyppyjohdon, alkaa startti heti pyörimään. Mitä ihmettä? Startti ei kuitenkaan pyöritä moottoria, ilmeisesti siksi että 12v heräte jännite puuttuu, jolloin ei startin hammasratas ota vauhtipyörälle.
    Eli siis ensimmäiseksi tarvitsisin neuvoa jos joku tietää, että kumpi startin navoista on maa ja kumpi plus. oman käsitykseni mukaan tuo punaiseksi sprayatty olisi maadoítus, ja mustaksi sprayttu olisi plussa (nopeasti vaan paintilla sohin merkit)

    Vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti joku viitsisi auttaa... Alkaa mulla loppua sähkömiestaidot kesken mutta oppia haluan!
    Last edited by Bemarituristi; 09-03-2013, 20:54.
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Bemarituristi View Post

    mikä se ongelma on?
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Bemarituristi
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2010
      • 238
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      mikä se ongelma on?
      Sori, kesti kirjoittaa. Nyt kirjoitin ongelman selityksen! Toivottavasti joku kuka osaisi viitsisi neuvoa minua!!

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Bemarituristi View Post
        Sori, kesti kirjoittaa. Nyt kirjoitin ongelman selityksen! Toivottavasti joku kuka osaisi viitsisi neuvoa minua!!
        niin siis solenoidi tekee kaksi asiaa. siirtää rattaan vauhtipyörälle ja kytkee virran startille kuten rele.

        maata startti saa moottorin kautta (mopoautoista sen enempää tietämättä, tarkista että maa on negatiivinen, se kun voi olla positiivinenkin)

        eli starttiin menevä johto solenoidin toiseen napaan ja akulta tuleva toiseen. heräte omaan paikkaansa
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Bemarituristi
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2010
          • 238
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          niin siis solenoidi tekee kaksi asiaa. siirtää rattaan vauhtipyörälle ja kytkee virran startille kuten rele.

          maata startti saa moottorin kautta (mopoautoista sen enempää tietämättä, tarkista että maa on negatiivinen, se kun voi olla positiivinenkin)

          eli starttiin menevä johto solenoidin toiseen napaan ja akulta tuleva toiseen. heräte omaan paikkaansa
          Juu, maa on negatiivinen. Kun laitan herätteen omaan, startilta tulevan (maadoituksen) omaan ja plus johdon omaan liittimeen, ja sitten kun laitan hyppyjohdolla moottoriin maadoituksen, alkaa startti pyörimään samantien :O

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by Bemarituristi View Post
            Juu, maa on negatiivinen. Kun laitan herätteen omaan, startilta tulevan (maadoituksen) omaan ja plus johdon omaan liittimeen, ja sitten kun laitan hyppyjohdolla moottoriin maadoituksen, alkaa startti pyörimään samantien :O
            eiköhän se ole solenoidi rikki sitte :think
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Bemarituristi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 238
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by peto2 View Post
              eiköhän se ole solenoidi rikki sitte :think
              Myöskin sellainen että akulta kun mittaa jännitteen se on n. 7.8volttia (loppunut mutta ei kiinnitetä huomiota siihen nytten)

              Sitten kun laittaa akulta suoraan hyppymaadoituksen moottoriin ja sitten mittaa akulta plussan ja moottorista maadoituksen, on jännite vain noin yksi voltti. Mistähän tämä kertoo?

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Bemarituristi View Post
                Myöskin sellainen että akulta kun mittaa jännitteen se on n. 7.8volttia (loppunut mutta ei kiinnitetä huomiota siihen nytten)

                Sitten kun laittaa akulta suoraan hyppymaadoituksen moottoriin ja sitten mittaa akulta plussan ja moottorista maadoituksen, on jännite vain noin yksi voltti. Mistähän tämä kertoo?
                kuitenkin positiivinen maa ja teet oikosulun?
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Bemarituristi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2010
                  • 238
                  • Helsinki

                  #9
                  Ongelma löytyi. Solenoidi oli vaihdettu uuteen, mutta asennettu väärin. Ei oltu laitettu solenoidia silleen, että se vetää sen vivun. Eli startti ongelma selvitetty. Vielä kun saisi selville polttoaine pumpun vian ym, koska polttoainetta ei tule.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎