Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alle 20 Ah akku kesäautoon, toimiiko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    Alle 20 Ah akku kesäautoon, toimiiko?

    Tavoite olisi vain ja ainoastaan saada fyysisiltä mitoiltaan pienempi akku takakonttiin (dekoratiivisista syistä). Tässä ei siis haeta ensisiaisesti painonpudotus tms.
    Uhri olis e21, johon laitettu m50b20 omalla laturilla. Sähkölaitteita tulossa ainoastaan e21:n perus sähköt. Mitään megapoppivehkeitä tai muita hilavitkuttimia ei ole suunnitelmissa.

    Toimiiko siis tollanen moottoripyörän akku kesäkäytössä? Mitä nyt olen nettiä selaillut, niin ymmärtääkseni pitäisi toimia?!?

    Näitä lähinnä katsellut:
    BOSCH 12V / 18Ah, kylmäkäynnistysvirta 260A http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=90-3898
    ODYSSEY PC680 12V / 18 Ah, kylmäkäynnistysvirta 220 A http://akkunetti.fi/lyijyakut/odysse...rycell-battery

    Oleellista lienee akun tarjoama virta käynnistettäessä. Tavoitteena pitää vehkeet kunnossa niin, että useisiin sahailuihin ei tarvetta. Odysseystä lukenut netistä jonkin verran negatiivisia käyttökokemuksia (kestävyys?).

    Mitenkäs tollanen AGM noin vanhassa tekniikassa? meneekö käytössä pilalle, kun ei taida latausjännite olla aivan kohdillaan? Ylläpitölataukseen talvisäilytyksessä löytyy Ctec, joka käsittääkseni osaa pitää akun kunnossa.
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by Aksa P View Post

    Oleellista lienee akun tarjoama virta käynnistettäessä.
    Näin se juuri on. Laturi tuottaa sen mitä sähköjärjestelmä tarvitsee ajon aikana.
    Käynnistystilanteet on ton kokoisella patterilla / tuolla moottorilla melkonen rasitus sille akulle, että ei välttämättä ole pitkäikäinen.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16418
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Aksa P View Post
      kun ei taida latausjännite olla aivan kohdillaan?
      Korjaa ensin tämä.
      Entäs joku 24 Ah ajettavan ruohonleikkurin akku ?

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        Korjaa ensin tämä.
        Entäs joku 24 Ah ajettavan ruohonleikkurin akku ?
        Oikeastaan toi latausjännite oli kysymys. Onko normi laturilla ja jännitesäätimellä latausvirta kohdallaan AGM akulle? Eikös noita uudemmissa koodata, jos vaihdetaan AGM akku?

        Aika monessa ruohonleikkurin suurempi Ah:ssa akussa käynnistysvirta on kuitenkin pienempi kuin esimerkkiakuissa.
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Aksa P View Post
          Oikeastaan toi latausjännite oli kysymys. Onko normi laturilla ja jännitesäätimellä latausvirta kohdallaan AGM akulle? Eikös noita uudemmissa koodata, jos vaihdetaan AGM akku?
          Keskimäärinhän perinteinen jännitesäädin antaa 14,2 V, eli passaa AGM:lle. Uudemmissa latausjännite normiakulle voi olla yli 15 V, siksi AGM:lle eri koodaus ja matalampi max. latausjännite.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Keskimäärinhän perinteinen jännitesäädin antaa 14,2 V, eli passaa AGM:lle. Uudemmissa latausjännite normiakulle voi olla yli 15 V, siksi AGM:lle eri koodaus ja matalampi max. latausjännite.
            Kiitokset tästä.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎