Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52b25+Cometic+ARP mikä oikea momentti ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peljoppi
    BTCF Member
    • May 2011
    • 166
    • Espoo

    M52b25+Cometic+ARP mikä oikea momentti ?

    Terve,

    Kasailen tuossa rataleluun konetta ja hakusessa on tuon otsikossa mainitun kokoonpanon oikea kannen kiristystapa ja momentti. ARP ohjeet netissä vaihtelee ja kun kolme kierrettä on jo korjattu helicoililla, niin ihan HYVÄT NEUVOT kiitos. Lähin netistä arvaus 3 vaiheessa 20 ftlbs-40-60 ja sitten 65 ARPin omiilla tököteillä. Viimeksi ei kestänyt kiristää, vaan taas yhdet kierteet tuli ylös. Hankalia nämä alulohkot.

    kyseleepi Jussi
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11120
    • Oulu

    #2
    Onko arp:llä edes alulohkoon tarkoitettuja pultteja? Se että siellä lukee niiden toimivan m52:ssa, ei tarkota että ne toimis alulohkossa. Tämä johtuen siitä, että jenkkimallin m52:ssa on rautalohko.

    Mää vähän veikkaan että orkkus venyvät sun on laitettava sinne.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • peljoppi
      BTCF Member
      • May 2011
      • 166
      • Espoo

      #3
      Pultit

      Nuo ARPit sinne on edellinen koneen rakentaja laittanut ja kolme vuotta on toiminut, mutta viime syksyn kisassa hieman lämmöt nousi.......kyllähän niitä erilaisia suosituksia lienee ARP:n sivuilla, mutta tätä settiä kasailen ja eihän sillä pitäisi tiukkaamisen kanssa paljoa merkitystä olla. ymmärtääkseni ARP ei suosittele siksi, että kuumetessaan ne nostaa helposti kierteet ylös........kuten siis on käynyt.

      Jussi

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        #4
        Helicoilit kaikkiin, josko sitten pysyisi?

        Studit sitten seuraavaksi.


        Onko noi alulohkot jotain paskaa, vai miksei noi pultit pysy paikallaan?
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11120
          • Oulu

          #5
          Nimenomaan ylikuumenemisen takia ne kierteet rupeaa korkkaamaan. Helicoilit sinne on melkeen laitettava joka kierteeseen. Parempi vaihtoehto ois vissiin timesertit, mutta ovat kyllä niin suolasen hintasia, että samalla rahalla saa ebaystä uusia lohkojakin.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • peljoppi
            BTCF Member
            • May 2011
            • 166
            • Espoo

            #6
            korkkaa

            Moi,

            täytyy varmaan laittaa nuo helicoilit ainakin pakopuolelle, sillä kaikki korkkaukset on siellä puolella, sehän nyt ei iso homma ole, kun on setti tallissa ja 3d kierteitä. Lohko on käynyt koneistamossa ja kyllä ne kierteet ihan hyvältä näytti, mutta ilmeisesti alumiini pehmenee/hapertuu kun eilen korkkasi keskipultti kun olin saanut kireyttä vasta 47nm, joka vastaa tuota 40 ftlbs:ää.

            Normaali BMWn venymäpulttien ohje lienee 20 nm + 90 astetta + 90 astetta, mutta siitähän ei tuota lopputiukkuutta voi arvata, lieneekö samaa luokkaa kuin tuo löytämäni vanha ARPin ohje, joka lienee noin 88 nm lopputiukkuutena.

            Jussi

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #7
              Aika huonoa valua noi lohkot siis ja jos kannet vastaavaa valua, ei ihme että halkeilevat helposti.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • Mörökölli
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 1735
                • Turku

                #8
                Ei ne lohkot mun käsittääkseni mitään huonoja ole.

                Onko ne ARPit ihan varmasti sen n. 15mm pidemmät mitkä alulohkon kansipultit on tehtaaltakin? Onko sellaisia edes saatavana? Vähän niinku Pasikin tuossa ylempänä turisi..

                Ei tasan kestä kierteet lohkossa jos puolet lohkon kierteestä on käyttämättä. Tuskin edes se Helicoil kestää siellä, ellei pultti ylety lähes pohjaan asti. Itsellä alulohkossa ahdetussa (mieto) vakiopultit, ja niin muistaakseni oli eräässäkin nopeassa rata-autossa useamman vuoden, jossa +1bar ja alulohko.


                (Vai oliskohan tämä kumminkin se sama kattila?)
                Last edited by Mörökölli; 22-02-2014, 22:23.
                www.nenifab.com

                Comment

                • peljoppi
                  BTCF Member
                  • May 2011
                  • 166
                  • Espoo

                  #9
                  Pultit

                  En minä niitä ole mitannut, mutta pultin lohkopuolen kierreosan pituus on noin 20 mm ja pisin helicoil, jonka löysin on 3 d eli jotakin noin 24 mm.

                  Jos ei nyt ala pitämään, niin ei se varmaan pidä myöskään normaalipulteilla, koska helicoil on enintään tuon 24 mm. Sitten ei ole muuta mahdollisuutta, kun purkaa taas pilkkeiksi ja vaihtaa toinen ehjäkierteinen lohko, johon laitan sitten orkkispultit.

                  Ajattelin vain, että kuin täällä noita koneiden rakentajia liikuskelee, niin jos jollain on kokemusta siitä, että kiristystapani on jotenkin väärä.

                  YT

                  Jussi

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    #10
                    Tähän sellainen huomio että tosiasiassa kierteen loputon pituuden kasvattaminen ei auta, kun pultti kiristetään se venyy, ja rasitus kiertessä on sen kaltainen että ylimmän kierteen rasitus on kovin, ja siitä alaspäin se vähenee ja jossain kohtaa se on jo nolla.

                    Venyvä ja kova pultti ovat hiukan eri asia. Venyvässähän on selvä ohennus varressa josta kohtaa pultin pitää mennä "pysyvän muodonmuutoksen alueelle" eli kertakäyttöpultti,
                    mutta periaatteessa asia koskee kaikkia pultteja. (Aika epäselvää mutta en paremminkaan osaa selittää)

                    ihmeen helposti on kyllä korkannut.

                    Momenttiavain luotettava?
                    kierre varmasti oikeanlainen?
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • peljoppi
                      BTCF Member
                      • May 2011
                      • 166
                      • Espoo

                      #11
                      kiristys

                      nyt on tiukattu 85 nm ja yhteensä laitoin 10 helicoilia. Yhtään en tiukemmalle enää laita. Kyllä momenttiavain on about tarkka, tarkistin vielä toisella. Se on vaan haperoita nämä vanhat tai sitten 20 mm kierrepituus auttamattomasti liian lyhyt. Jos ei pidä, vaihdan lohkon
                      Yt Jussi

                      Comment

                      • Mörökölli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 1735
                        • Turku

                        #12
                        Toivotaan että kestää, ettei tarvitse alkaa lohkoa uusimaan.


                        Linkin takaa kannattaa lukaista viesti #370 läpi:

                        Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.



                        Amerikkalaiset nyt kirjoittaa mitä sattuu, mutta voi siellä asiaakin olla joukossa..
                        Last edited by Mörökölli; 25-02-2014, 15:13. Reason: M54:ssa on samat pultit kuin alu-M52:ssa
                        www.nenifab.com

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎