Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plasma sytytystulpat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #16
    Viilataan lisää, sylinterissä ei tapahdu räjähdystä vaan nopeaa palamista, sama koskee nakutusta.

    Mitä tulee tulppaan, tai lähinnä kipinään jota tulppa tekee, niin ei vaikuta tehoon vai? Minä väitän että vaikuttaa.

    Iso kipinä saa aikaan nopeammin syttyvän seoksen koska PALOrintama alkaa pinta-alaltaan suuremasta kipinästä. (koska palorintama on ikäänkuin pallo, kasvaa palorintaman etenemisnopeus exponentiaalisesti palorintaman edetessä, siis aluksi hidas, lopussa nopea) jos enemmän kiinnostaa lukekaa kirjastosta 4t virittäjän käsikirja. Tästä johtuu myös parempi käynnistyvyys jos kipinä on iso.
    Nopeasti syttyvästä seoksesta siis on myös tehon kannalta hyötyä, koska palamatonta seosta ei oikein säädetyssä mootorissa jää niin paljon sylinteriin kiin pienemmällä\huonommalla kipinällä.

    Kaiken päälle iso ja hyvä kipinä sytyttää vielä senkin seoksen, mikä ei paskalla kipinällä syty käytännössä ensinkään.

    Ja kaiken pätemisen päälle: en osaa sanoa plasmatulppien hyvyydestä yhtään mitään, totean vain että tuskin on pyörää uudelleen keksitty.

    kokeilkaapa joku miten pelaavat.

    E: vähän hidas

    EE: siis palorintaman tilavuus kasvaa exponentiaalisesti, ei palamisen nopeus varsinaisesti, mutta tavaraa syttyy jatkuvasti kiihtyvällä nopeudella kipinän kälkeen.
    Last edited by Urpo_rotta; 02-03-2014, 17:44.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • TsTPioneeri
      Bimmer Fanatic
      • May 2011
      • 258
      • Muurame

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Viilataan lisää, sylinterissä ei tapahdu räjähdystä vaan nopeaa palamista, sama koskee nakutusta.

      Mitä tulee tulppaan, tai lähinnä kipinään jota tulppa tekee, niin ei vaikuta tehoon vai? Minä väitän että vaikuttaa.

      Iso kipinä saa aikaan nopeammin syttyvän seoksen koska PALOrintama alkaa pinta-alaltaan suuremasta kipinästä. (koska palorintama on ikäänkuin pallo, kasvaa palorintaman etenemisnopeus exponentiaalisesti palorintaman edetessä, siis aluksi hidas, lopussa nopea) jos enemmän kiinnostaa lukekaa kirjastosta 4t virittäjän käsikirja. Tästä johtuu myös parempi käynnistyvyys jos kipinä on iso.
      Nopeasti syttyvästä seoksesta siis on myös tehon kannalta hyötyä, koska palamatonta seosta ei oikein säädetyssä mootorissa jää niin paljon sylinteriin kiin pienemmällä\huonommalla kipinällä.

      Kaiken päälle iso ja hyvä kipinä sytyttää vielä senkin seoksen, mikä ei paskalla kipinällä syty käytännössä ensinkään.

      Ja kaiken pätemisen päälle: en osaa sanoa plasmatulppien hyvyydestä yhtään mitään, totean vain että tuskin on pyörää uudelleen keksitty.

      kokeilkaapa joku miten pelaavat.

      E: vähän hidas

      EE: siis palorintaman tilavuus kasvaa exponentiaalisesti, ei palamisen nopeus varsinaisesti, mutta tavaraa syttyy jatkuvasti kiihtyvällä nopeudella kipinän kälkeen.
      Näin asian olen minäkin käsittänyt että kyseiset tulpat saisivat aikaan isomman ja lämpimämmän kipinän jolloin palotapahtuma on tehokkaampi kuin tavanomaisilla tulpilla.

      Täytyy kokeilla kyllä noita tulppia ja raportoida sitten onko niistä oikeasti mitään hyötyä...

      Aika vähän tuntuu mitään tietoa löytyvän mutta tämmöisen sivun löysin.

      http://www.kaasutinexpertti.fi/hotwiresfaq.html :think
      Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

      Bmw 525i E34 91'
      Bmw 540i E34 93'
      Bmw 335i E30 83'

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2855
        • Tampere

        #18
        Originally posted by TsTPioneeri View Post
        Näin asian olen minäkin käsittänyt että kyseiset tulpat saisivat aikaan isomman ja lämpimämmän kipinän jolloin palotapahtuma on tehokkaampi kuin tavanomaisilla tulpilla.

        Täytyy kokeilla kyllä noita tulppia ja raportoida sitten onko niistä oikeasti mitään hyötyä...

        Aika vähän tuntuu mitään tietoa löytyvän mutta tämmöisen sivun löysin.

        http://www.kaasutinexpertti.fi/hotwiresfaq.html :think

        Ja samalta sivulta löytyy tämmöstä eli todella luotettava sivu jepjep:


        Edit. Jos kunnossa olevat alkuperäistulpat antavat riittävän kipinän niin eihän sillä ole väliä vaikka kipinää tästä kasvatetaankin? Se kuitenkin vain sytyttää seoksen, muut muuttujat kuten seoksen homogeenisyys lienee vaikuttaa sitten itse palotapahtumaan. Edelleen olen sitä mieltä että näyttövelvollisuus on sillä joka ensin väittää näitä ihmetulppia toimiviksi, ei suinkaan sillä joka epäilee väitettä. Persedynoarviot on yhtä tyhjän kanssa. Mittasko mrrk rakotulkilla tulppien kärkivälit ennen asennusta ja vertailua?
        Last edited by böntti; 03-03-2014, 00:25.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #19
          Originally posted by böntti View Post
          Ja samalta sivulta löytyy tämmöstä eli todella luotettava sivu jepjep:


          Edit. Jos kunnossa olevat alkuperäistulpat antavat riittävän kipinän niin eihän sillä ole väliä vaikka kipinää tästä kasvatetaankin? Se kuitenkin vain sytyttää seoksen, muut muuttujat kuten seoksen homogeenisyys lienee vaikuttaa sitten itse palotapahtumaan. Edelleen olen sitä mieltä että näyttövelvollisuus on sillä joka ensin väittää näitä ihmetulppia toimiviksi, ei suinkaan sillä joka epäilee väitettä. Persedynoarviot on yhtä tyhjän kanssa. Mittasko mrrk rakotulkilla tulppien kärkivälit ennen asennusta ja vertailua?
          vastaa omaa käsitystäni. Jos palotapahtuma on jo ideaali niin miten se voisi siitä parantua? Ei taida modernit koneet ehjänä päästää palamatonta läpi, muutenhan päästöt olisi sekaisin ja saattaisi esim katteja alkaa paukkumaan.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • ASDTurku
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 145
            • Turku

            #20
            En tiedä, että liittyykö aiheseen. mutta penkittänyt tuota moottoria Okadan
            plasmapuolilla. Eikä käyrissä ollut havaittavaa eroa. Nämä sentään maksavat
            1600e eikä silti ainakaan tuossa moottorissa auttanut.

            Comment

            • TsTPioneeri
              Bimmer Fanatic
              • May 2011
              • 258
              • Muurame

              #21
              Buy Pulstar Performance Spark plugs - free domestic shipping - Made in the USA


              Tossa on ainakin mainospuhetta plasma tulppien valmistajalta lontooksi miksi plasma olisi parempi kuin perinteinen... :think

              "This new technology is based on plasma research supported by Sandia National Laboratories."
              Last edited by TsTPioneeri; 03-03-2014, 11:44.
              Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

              Bmw 525i E34 91'
              Bmw 540i E34 93'
              Bmw 335i E30 83'

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #22
                Originally posted by TsTPioneeri View Post
                http://www.pulstar.com/why-pulstar/3...y-Pulstar.html

                Tossa on ainakin mainospuhetta plasma tulppien valmistajalta lontooksi miksi plasma olisi parempi kuin perinteinen... :think

                "This new technology is based on plasma research supported by Sandia National Laboratories."
                noi tekstit on niin puutaheinää etten luottaisi yhtään, esim:
                "Compared to a conventional spark plug , Pulstar technology increases cylinder pressure by pushing the piston down with more force..."

                Eli ihan sanasta sanaan: väittävät että tuo sytytystulppa lisää puristuspainetta painamalla mäntää alas isommalla voimalla kuin perinteinen sytytystulppa....

                Sinä päivänä kun sytytystulppa alkaa tökkimään mäntää, lentää ko sytytystulppa hevon kuuseen.

                Lisäksi: jotta tulpan tehokkaamman kipinän aiheuttama täydellisempi palaminen olisi mahdollista, pitäisi ko moottorissa jäädä polttoainetta PALAMATTA, eli sene pitäisi työntää raakaa bensaa putkeen, ja ollaan nyt oikeasti realistisia: kunnossa olevasta moottorista ei kyllä raakaa, palamatonta polttoainetta saa päästä pakopuolelle.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2855
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by BeamR View Post
                  noi tekstit on niin puutaheinää etten luottaisi yhtään, esim:
                  "Compared to a conventional spark plug , Pulstar technology increases cylinder pressure by pushing the piston down with more force..."

                  Eli ihan sanasta sanaan: väittävät että tuo sytytystulppa lisää puristuspainetta painamalla mäntää alas isommalla voimalla kuin perinteinen sytytystulppa....

                  Sinä päivänä kun sytytystulppa alkaa tökkimään mäntää, lentää ko sytytystulppa hevon kuuseen.

                  Lisäksi: jotta tulpan tehokkaamman kipinän aiheuttama täydellisempi palaminen olisi mahdollista, pitäisi ko moottorissa jäädä polttoainetta PALAMATTA, eli sene pitäisi työntää raakaa bensaa putkeen, ja ollaan nyt oikeasti realistisia: kunnossa olevasta moottorista ei kyllä raakaa, palamatonta polttoainetta saa päästä pakopuolelle.
                  Taitaa näiden tulppien paremmuus perustua mukana tuleviin asennusohjeisiin joiden ensimmäinen kohta on seuraava:

                  1. GAP CAUTION: Pressure on the center electrode will break it. Set the gap to your manufacturers recommended gap not to exceed .055" (1.45mm) (find the factory gap information in your owner's manual). If your vehicle is factory turbocharged or supercharged, set your plugs to a maximum gap of .025" (.64mm). For all non-factory applications call 1-888-800-6700.

                  Tottahan se kone käy paremmin kun kriittinen osa asennetaan oikein vs. ruuvataan suoraan paketista paikalleen.

                  Tuo palamaton bensa on hyvä pointti, sitä ei tietääkseni nykymoottorissa käytännössä ole. Eikös ne katit poksahda hyvin nopeasti jos niihin pääsee bensaa? Eikö lambda-anturi(t) ole juuri tätä varten eli seurataan pakokaasun happitilannetta ja päätellään tästä että riittikö happi polttamaan kaiken bensan? Sehän nyt on päivän selvää että tulppa ei vaikuta tehoon/vääntöön jos siellä ei ole mitään mistä lisäpotku otettaisiin. Voihan se toki teoriassa lisätä puristussuhdetta jos vie muutaman kuutiomillin enemmän tilaa sylinteristä

                  Ei nyt ole vielä aivan MOT tämä juttu, valmistajan nettisivu ei vakuuttanut.
                  Last edited by böntti; 03-03-2014, 13:51.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2855
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by TsTPioneeri View Post
                    http://www.pulstar.com/why-pulstar/3...y-Pulstar.html

                    Tossa on ainakin mainospuhetta plasma tulppien valmistajalta lontooksi miksi plasma olisi parempi kuin perinteinen... :think

                    "This new technology is based on plasma research supported by Sandia National Laboratories."
                    Tämä ei todellisuudessa tarkoita yhtään mitään. Kyllä hehkulampun sytyttäminenkin perustuu Edisonin tutkimuksiin.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • TsTPioneeri
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 258
                      • Muurame

                      #25
                      No kyllä itsekkin olen ollut vähän skeptinen asiaan ja kun asiasta kun ei tunnu löytyvän mitään varsinaista faktaa ainoastaan teoria puhetta sekä juurikin näitä mainospuheita.

                      Enköhän mä vielä näillä tiedoilla pysy perinteisissä tulpissa

                      Mutta hyvä että asiasta saatiin keskustelua ja jos uutta tietoa asiasta ilmenee linkkiä vaan!
                      Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                      Bmw 525i E34 91'
                      Bmw 540i E34 93'
                      Bmw 335i E30 83'

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Briskin tulppa voi tuoda lisää tehoa. Normaali tulppahan on 1-kärkinen, M5x-koneissa ja monissa muissa käytetään nykyään 2-kärkisiä ihan vakiona. Idea on että rikas seos johtaa sähköä parhaiten ja myös syttyy helpoiten ja nopeiten joten mitä enemmän mahdollisuuksia kipinälle sitä paremmasta paikasta kipinä iskee. Brisk-tulppa ei ole mikään ihme plasmankehitin vaan tulppa jossa on n-määrä kärkiä eli kipinä voi lähteä 360 asteen säteellä just siihen kohtaan missä rikkain seos on.

                        1-kärkiseen tulppaan voi tulla helposti 5 prosenttia tehoeroa varsinkin jos se ainoa kärki on just väärällä puolella palotilaa, senpä takia nuo 2-kärkitulpat on nykyään vakionakin, 2-kärkinen tulppa on pykälä Briskin suuntaan ja tekee kipinän jo aika lailla oikeaan paikkaan joten Briskin erot voi olla jo aika vähäiset.

                        Eli eroa voi hyvin tulla mutta prosentti tai pari sinne tänne on tasan ei mitään, sitä ei kukaan missään huomaa.

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by naukkis View Post
                          Briskin tulppa voi tuoda lisää tehoa. Normaali tulppahan on 1-kärkinen, M5x-koneissa ja monissa muissa käytetään nykyään 2-kärkisiä ihan vakiona. Idea on että rikas seos johtaa sähköä parhaiten ja myös syttyy helpoiten ja nopeiten joten mitä enemmän mahdollisuuksia kipinälle sitä paremmasta paikasta kipinä iskee. Brisk-tulppa ei ole mikään ihme plasmankehitin vaan tulppa jossa on n-määrä kärkiä eli kipinä voi lähteä 360 asteen säteellä just siihen kohtaan missä rikkain seos on.

                          1-kärkiseen tulppaan voi tulla helposti 5 prosenttia tehoeroa varsinkin jos se ainoa kärki on just väärällä puolella palotilaa, senpä takia nuo 2-kärkitulpat on nykyään vakionakin, 2-kärkinen tulppa on pykälä Briskin suuntaan ja tekee kipinän jo aika lailla oikeaan paikkaan joten Briskin erot voi olla jo aika vähäiset.

                          Eli eroa voi hyvin tulla mutta prosentti tai pari sinne tänne on tasan ei mitään, sitä ei kukaan missään huomaa.
                          Edelleen huudan oikean asennuksen eli kärkivälin tarkastamisen merkityksen perään. Myöskin tuo "helposti 5%" sai aikaan naurua vaikka sun teksti teoriassa totta oliskin. Ja kyllä tuommonen parin prosentin tehoero riittävällä datan keräämisellä ja sitten analysoinnilla saadaan helposti esiin. Mitä luulisit tämän päivän autotehtaiden päästöhelvetissä, olisko jokaisessa sarjavalmisteissa autossa tuommoset briskit jos niillä sais vaikkapa todellisuudessa 2% parannuksen tilanteeseen? Mun mielestä olis.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • blueorange
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 404
                            • suomi

                            #28
                            Originally posted by böntti View Post
                            Edelleen huudan oikean asennuksen eli kärkivälin tarkastamisen merkityksen perään. Myöskin tuo "helposti 5%" sai aikaan naurua vaikka sun teksti teoriassa totta oliskin. Ja kyllä tuommonen parin prosentin tehoero riittävällä datan keräämisellä ja sitten analysoinnilla saadaan helposti esiin. Mitä luulisit tämän päivän autotehtaiden päästöhelvetissä, olisko jokaisessa sarjavalmisteissa autossa tuommoset briskit jos niillä sais vaikkapa todellisuudessa 2% parannuksen tilanteeseen? Mun mielestä olis.
                            Mitenkäs ootko muistanu asentaa tulpan sivukärjen oikeaan asentoon palotilaan nähden?vaikuttaa kipinän suuntaan!Onko tulpankierteet optimoitu siten että kärki asettuu varmasti oikeaan asentoon.Tämän päivän autotehtaat menee suurinpiirtein juuri siitä mistä aita on matalin.Päästömääräykset määrää tason mutta paljon alemmas pystyttäisiin helposti, mutta eihän kukaan autotehdas siihen pyri koska ei ole pakko.edit:

                            Jo aikojen alusta,mutta varsinkin 70-luvulta on mainostettu huokeasti kulkevia kulkuneuvoja.-70 luvun alussa muistaakseni fiiatti sai 600 mallin mainos sloganilla(mitä teet kuin bensiinin hinta nousee 2 markkaan litra)kauhean kalapaliikin paniikin lietsomisesta ym...

                            Onhan se nyt perkele maailmanloppu jos se nousee 2 mk/l.Tosin rahanarvo oli aika lailla nykyajan luokkaa
                            Last edited by blueorange; 08-03-2014, 00:08.

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3449
                              • Janakkala

                              #29
                              Aikanaan kun noi HotWires konkka tulpanjohdot tuli markkinoille niin olisikohan ollu ACS messuilla tms oli kaasutinexpertillä testipenkki noille jossa oli ihan tavallisia puolia ja sitten niihin sai tökkiä kiini sekä tavallisia tulpanjohtoja sekä noita HotWires konkka johtoja. Ja kyllä siinä testissä noilla HotWires johdoilla kipinä oli niin kertakaikkisen voimakas, että luulisi siinä jo sytytystulpan palavan lpppuun melko nopeesti.

                              Sitten oli myös sellainen läpinäkyvä muoviputki jolla demonstroitiin tuota pyörrekiihdytintä, pohjassa oli joku laitetuuletin tms, ja siellä putkessa leijui jotakin tavaraa ja kun siihen pisti paikoilleen tuon pyörrekiiihdyttimen niin virtaus voimistui selkeästi kovemmaksi kun ilma kulki putkessa kierteellä. Sama efekti kuin kaataa pullosta juomaa niin se tulee "klunsseissa" ulos, mutta kun pyöräyttää pulloon kierteen niin lorahtaa hetkessä tyhjäksi.

                              Mutta en minä silti tämmöisiin usko sen enempää, mikäli olisivat edes jollakin tavalla hyödyllisiä niin kyllähän auton valmistajat jo noita käyttäisivät.
                              Last edited by Spetke; 08-03-2014, 00:23.
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                #30
                                Koko topicin voi tiiviistää;

                                Ensin tuli paha palo ja orkkistulppa, sitten tuli hyvä palo, lopuksi lankaan mennyt ostaja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎