Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47TUD20 110kw moottori?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    M47TUD20 110kw moottori?

    Olisi tarkoitus hommata muijalle 2002-2004 320d E46 automaatti. Onko tuo moottori millaisessa maineessa ja mitä alkaa mennä 200-300tkm kilsoilla?
    Turbo varmaan 200tkm korvilla, mutta onko muuta selkeää tyyppivikaa?
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Toisin kuin M57TU:ssa, M47TU:ssa näyttäis olevan valupakosarja eli se ainakin kestää.

    Hehkut kulutustavaraa, hehkunohjain syytä vaihtaa samalla, vain Beru tai OEM-osa.

    Ilmamassamittari kulutustavaraa ~200tkm välein.

    Imusarjassa läpät --> poistettava ensi tilassa.

    EU3-päästöt: ei DPF:ää, ei rahareikää
    EU4-päästöt: on DPF, mahdollinen rahareikä

    Suuttimia voi mennä samalla tavalla kuin kuutoskoneisissakin, ohivuoto ainakin syytä mitata, korjausarvot syytä vilkaista livedatasta INPAlla ennen ostoa.

    Dampperi kannattaa tarkistaa varsipeilin ja taskulampun avulla.

    Veikkaisin että termostaatti ja vesipumppu ovat samantyyppiset kuin M57TU:ssakin eli ainakin termarit on syytä vaihtaa (pää+EGR).

    Turbon, EGR:n, imusarjan läppien ja jäähdytysilmanläppien ohjaus alipaineella, vähintään turbolle menevät letkut syytä vaihtaa.

    Tukikumit eivät ole alipainetoimisia mutta on syytä vilkaista taskulampulla, ne näkee kyllä ovatko räjähtäneet.

    EDIT: pakosarjan jousto-osa lienee kulutustavaraa kun sille on tehty oikein value line-osa: KLIK.
    Last edited by MNi; 12-03-2014, 01:56.

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1327
      • Tornio

      #3
      Originally posted by bemu2000 View Post
      Olisi tarkoitus hommata muijalle 2002-2004 320d E46 automaatti. Onko tuo moottori millaisessa maineessa ja mitä alkaa mennä 200-300tkm kilsoilla?
      Turbo varmaan 200tkm korvilla, mutta onko muuta selkeää tyyppivikaa?
      Aika kattava lista tuo MNi kirjoittama.

      Lisäksi Sähköinen lisälämmitin lämmityslaitteelle menevässä letkussa lähes AINA rikki JOS akku jossain vaiheessa autosta startattu loppuun.

      polttoaineen siirtopumppu kuskin penkin kohdalla oli jo auton ollessa uusi vaihdettavien osien listalla tehdas takuuseen
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Kiikarissa olevalla autolla on ajettu 250tkm ja 2004 vuosimallia. Öljyt vaihdettu keskimäärin 35tkm välein. Vähän on turhan paljon ajettu öljyillä, mutta varmaan menty huoltonäytön mukaan?

        Viime kesänä kuulemma kansi uusittu ja samalla uusi vesipumppu. Tuossahan on sitten varmaan sitten tullut uudet suuttimetkin ja imusarja putsattu :think

        DPF löytyy, mutta senhän voi suomessa varmaan ongelmitta poistaa?
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Mielenkiintoista, en ole lukenut että M47N:stä olisi kansia juuri mennyt, olis kiva tietää miksi se on avattu tai korkannut. Hullunkierto ehkä, turbo vuotanut liikaa EGR:n kautta? :think No, teknisiä laitteitahan nää tietty on.

          Kannen vaihto ei edellytä suuttimien vaihtoa, irroitusta tietysti. Uudet suuttimien kupariprikat kylläkin ja ne viton o-renkaat kylläkin. Muistaakseni jakotukilta suuttimille lähtevien korkeapaineputkien irroitusykleille oli yläraja, olisko ollut 3 kertaa, jonka jälkeen ne pitäis vaihtaa periaatteessa. Toivottavasti ylivuotolinja on vaihdettu samaan syssyyn, se happanee ajan kanssa eikä maksa paljoa joskin alapää taitaa olla v***umaisessa paikassa.

          Nyt kun aatteli toiseen kertaan, moottorin imuilman suodin on vaihdettava huomattavasti useammin kuin ohjeen mukainen joka 2. öljynvaihdossa IMHO, ehkä kerran vuoteen. Dieselsuotimen vaihtaisin ehkä vähintään parin vuoden välein, kenties jopa kerran vuodessa.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Mielenkiintoista, en ole lukenut että M47N:stä olisi kansia juuri mennyt, olis kiva tietää miksi se on avattu tai korkannut. Hullunkierto ehkä, turbo vuotanut liikaa EGR:n kautta? :think No, teknisiä laitteitahan nää tietty on.

            Kannen vaihto ei edellytä suuttimien vaihtoa, irroitusta tietysti. Uudet suuttimien kupariprikat kylläkin ja ne viton o-renkaat kylläkin. Muistaakseni jakotukilta suuttimille lähtevien korkeapaineputkien irroitusykleille oli yläraja, olisko ollut 3 kertaa, jonka jälkeen ne pitäis vaihtaa periaatteessa. Toivottavasti ylivuotolinja on vaihdettu samaan syssyyn, se happanee ajan kanssa eikä maksa paljoa joskin alapää taitaa olla v***umaisessa paikassa.

            Nyt kun aatteli toiseen kertaan, moottorin imuilman suodin on vaihdettava huomattavasti useammin kuin ohjeen mukainen joka 2. öljynvaihdossa IMHO, ehkä kerran vuoteen. Dieselsuotimen vaihtaisin ehkä vähintään parin vuoden välein, kenties jopa kerran vuodessa.


            Ei ollut kansi mennyt. Ilmeisesti vesipumppu mennyt ja sen jälkeen kannentiiviste. 1700e kuitit löytyi rempasta. Vähän nousee hitaasti lämmöt, eli termarit siis vaihtoon. Autocom näytti että 3 hehkua pimeänä. Hehkut hain jo merkkiliikkeestä 16e/kpl. Miksi tuo ohjain pitäisi vaihtaa? Niitä ei ollut hyllyssä.

            Mustaa pölläyttää kohtalaisesti. Olisko jotain suutinjuttua?
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              #7
              Siellä on varmaan joku softa inessä jos mustaa tuuppaa paljon?

              Varaudu sitten siihen ettei ne kynttilät irtoa sieltä helpolla jos ovat kauan olleet pimeänä. Yhteen samanlaiseen laitteeseen vaihdoin tulpat joista juurikin kolme pimeänä, niin yksi sitten jakautui kahteen osaan vaikka kone oli kuuma ja käytössä oli hehkutulppien irroitukseen tehty pulttimopo. Ei onneks katkennut vaan runko kiertyi hienosti irti ja elektrodi jäi töröttämään sinne kanteen. Sen sain sitten pois vedettyä ulosvetimellä edestakas naputtelemalla.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by Macke View Post
                Siellä on varmaan joku softa inessä jos mustaa tuuppaa paljon?

                Varaudu sitten siihen ettei ne kynttilät irtoa sieltä helpolla jos ovat kauan olleet pimeänä. Yhteen samanlaiseen laitteeseen vaihdoin tulpat joista juurikin kolme pimeänä, niin yksi sitten jakautui kahteen osaan vaikka kone oli kuuma ja käytössä oli hehkutulppien irroitukseen tehty pulttimopo. Ei onneks katkennut vaan runko kiertyi hienosti irti ja elektrodi jäi töröttämään sinne kanteen. Sen sain sitten pois vedettyä ulosvetimellä edestakas naputtelemalla.

                Ei ole softaa, aika laiska on Mustaa pölläyttää vain kerran kun polkaisee kaasun pohjaan. Sen jälkeen ei vedossa pahemmin tule.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Ei ollut kansi mennyt. Ilmeisesti vesipumppu mennyt ja sen jälkeen kannentiiviste. 1700e kuitit löytyi rempasta. Vähän nousee hitaasti lämmöt, eli termarit siis vaihtoon. Autocom näytti että 3 hehkua pimeänä. Hehkut hain jo merkkiliikkeestä 16e/kpl. Miksi tuo ohjain pitäisi vaihtaa? Niitä ei ollut hyllyssä.

                  Mustaa pölläyttää kohtalaisesti. Olisko jotain suutinjuttua?
                  Vanhemmissa M47:ssa rele kesti kait auton iän mutta uudemmissa nämä pikahehkut ohjataan jännitettä pätkimällä ja rikkinäinen hehku voi hajoittaa ohjaimen ja päinvastoin. Siksi hehkun vaihdossa vaihdetaan myös yleensä ohjain jottei tarvitse kahteen kertaan uusia hehkuja.

                  Kannattaa myös tsekata hehkunohjaimelta startin runkoon lähtevän liitännän kunto. Jos on lyönyt kipinää niin johto vaihtoon eli osa 2: KLIK. Liitin on hyvä tunkea täyteen sähköä johtavaa ja lämmönkestävää rasvaa, esim. Molykote HSC+.

                  Musta savu voisi viitata MAFfin ikääntymiseen, turbon hitaaseen reagointiin tai suutinvuotoonkin. Ottaisin ensin MAFfin epäilyn alle.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Vanhemmissa M47:ssa rele kesti kait auton iän mutta uudemmissa nämä pikahehkut ohjataan jännitettä pätkimällä ja rikkinäinen hehku voi hajoittaa ohjaimen ja päinvastoin. Siksi hehkun vaihdossa vaihdetaan myös yleensä ohjain jottei tarvitse kahteen kertaan uusia hehkuja.

                    Kannattaa myös tsekata hehkunohjaimelta startin runkoon lähtevän liitännän kunto. Jos on lyönyt kipinää niin johto vaihtoon eli osa 2: KLIK. Liitin on hyvä tunkea täyteen sähköä johtavaa ja lämmönkestävää rasvaa, esim. Molykote HSC+.

                    Musta savu voisi viitata MAFfin ikääntymiseen, turbon hitaaseen reagointiin tai suutinvuotoonkin. Ottaisin ensin MAFfin epäilyn alle.

                    Saakos tuota maffin kuntoa ja suuttimien vuotoa tutkittua livedatalla? Mistä tietää millaisia arvoja pitäisi olla? Todellinen kulutus tuntuu reippaahkolta. Ajotietokone näyttää matkassa 4,5-6L lukemia, mutta todellisuus on 6-8L

                    Öljyä auto ei tunnu syövän juuri yhtään. Yli 20tkm ajettu öljyn vaihdon jälkeen ja ainakin puolivälissä mittatikulla.

                    Mites sitten huohotin, löytyykö tähän mottiin suoraan jotain coldclimate huohotinta? Lämmöt ei suomen ilmastossa tunnu nousevan, eli termostaatit menee kanssa vaihtoon.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Pääasia ettei öljyn määrä lisäänny.

                      Tulipa mieleen että tietty öljynerotin/huohotin olis syytä tarkistaa ettei ahista, siellä pitäis kyllä olla tuo uudempi vortex-tyyppinen huoparullamoskan sijasta eli osa 15 täällä: KLIK.

                      Huohottimen "letkuhan" on integroitu osin venttiilikopan kanteen ja varsinainen letku on tuommoinen nysä, eli osa 7 täältä: KLIK. Siinä on mahdollista laittaa lämmitin, eli osa 8, mutta sen tarpeellisuus on vähän siinä ja siinä kun pitää tuo putki nro 3 vielä vaihta.

                      Huoparullaversion kanssa oli käsittääkseni mahdollisena hullunkierto muttei vortexin kanssa niinkään.

                      Musta pöläys voi olla myös huohottimesta tulevan öljysumun aiheuttama, mutta en ole kuullut että vortex olisi mennyt tukkoon. Voihan sen vaihtaa, ei se paljoa maksa.

                      Suuttimen vuotoa sylinteriin ei saa selville muutoin kuin mittauttamalla suuttimet. INPAlla näkee kyllä korjausarvot, niiden olisi hyvä olla mieluiten -1....+1 välillä, -2.....+2 lienee hyväksyttävä ja kaikki sen yli on selvä korjauskohde. Jos useampi suutin näyttää isohkoa korjausarvoa, on ehkä syytä vaihtaa vain eniten heittävä ja katsoa asettuiko muut.

                      Ohivuoto ylivuotolinjaan on mitattava erikseen ohivuotolinja irroitettuna. 2 min käytön aikana yksittäisen suuttimen ohivuoto saisi tulla enintään 20 ml. Esim. tuossa threadissa keskustelua ohivuodon mittaamisesta: KLIK.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #12
                        Auto vapisee aikalailla tyhjäkäynnillä, voisko olla moottorin kumityynyt rikki?

                        Entä mistä löytyy EGR termari? En löytänyt realoemista.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Tukikumit voi olla särki. Nelimukisissa dieseleissä ei ole kuitenkaan alipainetoimisia kutn 6-mukisissa: KLIK.

                          Jos on EU3-päästöt ja manuaali --> ei EGR:ää.
                          Jos EU3-päästöt ja automaatti --> on EGR (lyhyt jäähdytinputki): KLIK.
                          Jos on EU4-päästöt --> on EGR (pitkä jäähdytinputki): KLIK.

                          EGR-termarin vaihtovideo: KLIK.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #14
                            Kiitoksia vaan yksityiskohtaisista ohjeista

                            Tänään katsottiin suuttimien arvot, niin kaikki oli 0,1-0,5 välillä, eli pitäisi olla ok.

                            Katsoin myös öljyt, niin olihan sitä kadonnut aikalailla 2500km matkalla.

                            Mistähän se voisi johtua, että auto kuvittelee syötön olevan pienempi kuin mitä se todellisuudessa on? Kulutusmittari kun näyttää sellaisia lukemia, kuin mitä kulutuksen pitäisi oikeasti olla, mutta auto vie oikeasti n.2L enemmän :think
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Kiitoksia vaan yksityiskohtaisista ohjeista

                              Tänään katsottiin suuttimien arvot, niin kaikki oli 0,1-0,5 välillä, eli pitäisi olla ok.

                              Katsoin myös öljyt, niin olihan sitä kadonnut aikalailla 2500km matkalla.

                              Mistähän se voisi johtua, että auto kuvittelee syötön olevan pienempi kuin mitä se todellisuudessa on? Kulutusmittari kun näyttää sellaisia lukemia, kuin mitä kulutuksen pitäisi oikeasti olla, mutta auto vie oikeasti n.2L enemmän :think
                              Liekkö on kalibroitu sitä kulutusmittaria. Onnistuu mittariston piilovalikosta jos ensin mittaa todellisen kulutuksen ja laskee korjauskertoimen.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎