Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b20 nonvanos kansi, m52b28 lohkoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hirvonen
    BTCF Member
    • Nov 2011
    • 248
    • hämeenlinna

    m50b20 nonvanos kansi, m52b28 lohkoon

    onko kukaan tehnyt kyseistä viritystä. tai mahdollisesti
    laskenut paljonko tulee puristuksia..?
    kilpa-auton moottoria suunnitellaan ja kaikki tieto tervetullutta..
  • Mokoma
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 767
    • 013 - Koskenkorva

    #2
    Jos kyseessä on siis M52B28-singlevanos niin kansi pitäisi kaiken järjen mukaan sopia, tuplavanokselliseen M52TUB28:iin ei.

    Miksi ihmeessä nonvanosB20-kansi eikä B25? B25sessa kuitenkin on isommat kanavat ja venttiilit. Ja porauskin b20 koneessa on 80mm versus b25 84mm. Tarkoitus ei ole siis torpata suunnitelmaa, mielenkiinnosta asiaa kohtaan kyselen.
    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

    Originally posted by kaol
    Ongelma: Kolmekutonen.

    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

    Comment

    • hirvonen
      BTCF Member
      • Nov 2011
      • 248
      • hämeenlinna

      #3
      sillä meinasin, koska nurkissa pyörii kasapäin b20 moottoreita ja kansia. ajatuksena on saada täysalumiinen nonvanos moottori. täytyykin hommata b25 kansi, niin pääsee suunnittelemaan.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11120
        • Oulu

        #4
        Jos laittasin vaikka m52b28 tai m52b25 kannen ja siihen vaikka b20 nonvanos koneesta nokat, sen ylemmän jakopäänketjun yms. kamat siihen liittyen jotta saat vanoksen poistettua ja nonvanos peitelevyn vanos yksikön tilalle. Saat sillon käyttöön sen m52:n kevyemmän venttiilikoneiston ilman vanosta, eikä tarvi käyttää niitä nonvanos koneen painavia nostimia yms.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Mokoma
          BTCF Member
          • Jun 2009
          • 767
          • 013 - Koskenkorva

          #5
          selvä juttu. Tosiaan kuten pazi totesi, kannattaa hommata m52b25 hattu jos jonkun aiot ostaa. Ja olikos m50b25-vanoksessakin tämä kevyempi yläkerta?

          tietenkin jos pikkubudjetilla rakentaa konetta ja kannen kairaus onnistuu ominpäin niin b20-kaksikin lienee käyttökelpoinen jos niitä omasta takaa löytyy. Vaatii tietysti hieman vaivaa kairata kanavat sopiviksi ja muotoilla palotilat isommalle poraukselle. Silti jää pienemmät venat ja raskaampi yläkerta. No, itsehän jokainen saa komponenttinsa päättää.

          niin ja tosiaan, jos et laita vanosta niin pakonokaksi nonvanos imunokka (12 astetta lisää aukioloaikaa ja 0,9mm nostoa).
          Last edited by Mokoma; 18-03-2014, 13:50.
          BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

          Originally posted by kaol
          Ongelma: Kolmekutonen.

          Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

          Comment

          • hirvonen
            BTCF Member
            • Nov 2011
            • 248
            • hämeenlinna

            #6
            nokka-akselit ja kovat nostajat löytyy m50 kanteen, joten taidan jostain etsiä b25 kannen aihioksi ja ruveta siitä väkkäämään..

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              #7
              Originally posted by hirvonen View Post
              nokka-akselit ja kovat nostajat löytyy m50 kanteen, joten taidan jostain etsiä b25 kannen aihioksi ja ruveta siitä väkkäämään..
              Oman ymmärryksen mukaan..

              M50B25TU(vanos)
              M52B28
              M52B25
              Kannet ovat identtisiä keskenään, nokkapukit ja nostimet erilaisia.
              Joten noista kaikista raakakansista saat tehtyä vanoksettoman.

              Vanoksen saa pois käytöstä kun vaihtaa jakopään ratastuksen NV koneesta,ja laittaa kannen päähän sen "peitelevyn",venakoppa luonnollisesti myös siitä NV koneesta.

              Venttiilinvarret on 6mm tossa patarautalohkosen vanoskoneen kannessa(niinku M52:ssakin) ja siinä on sinkkujouset sekä 35mm nostinkupit.

              Alumiinilohkosissa/M52 koneissa on progressiiviset vakiojouset ja 33mm nostinkupit.

              Tota kakslitrasen kantta voisi kyl periaatteessa käyttää,siinä on pienemmät palotilat niin sais puristusta nostettua aika paljonkin,venttiilien/kanavien koossa vaan tulee jonkun verran takapakkia.
              En sitten tiedä onko siinä kannessa enemmän varaa "kairailla" kun tossa kakspuokissa.

              Ei nyt oo numeroita lyödä tiskiin että paljonko niissä on eroa,pelkän raaka kannen painosta vois jotain päätellä

              Minkälaiset on nuo kovat nostimet ja säätöpalat mitä meinasit käyttää ? VAG konsernin tuotteita ja säätö lash capeilla ?

              Ja kilpamoottoria mutta mihin luokkaan ?


              Ja minkälainen yhdistelmä muuten tulossa moottoriin ?

              Tossa alumiinilohkon dekkipinnasta jos meinaa ajaa pois tavaraa paljonkin puristusten nosto mielessä niin on riski että sylinteriseinämien pinnote lähtee "lohkeamaan" irti ja se ei oo mitenkään erityisen kiva juttu.
              Lohkon Deck Height on kuitenkin 210.05mm vakiona,jos puristus suhteita alat laskemaan.

              Niissä sylinterien yläpäissä on semmoset pienet viisteet alunperin,ne hävis multa kun ajettiin vaadittu määrä tavaraa pois.
              Vaikeutti vaan männän asennusta hitusen kun ei saanu rengasvyötä istumaan jouheasti sylinterin yläpäähän.

              Omasta alulohkosta ajettiin 0,3mm pois (koska oli jälkiä sylinterien välissä) ja koneen terä hakkasi "myötäpäivän puolella" pinnotteesta pieniä palasia irti,ei tule männänrenkaan kohdalle kuitenkaan niin en asialle mitään tehnyt,selviää aikanaan että tuleeko kestämään vai ei.

              Ja epäluotettava/epävirallinen tieto olis että toi M50B25/M52B28/M52B25 kannen palotila olisi kooltaan 36cc ? Jos jollakulla on tarkka tieto niin ei olisi pahitteeksi kertoa.

              Ainahan ruttua voi nostaa MLS peltitiivisteellä niitä saa muistaakseni aina 0,70mm paksuuteen asti.

              Oman moottorin spekseillä laskeskelin että jäis johonkin 11:2:1 vakiotiivisteellä.
              Tosin mulla on 84mm isku,135mm veivi ja 32.77mm puristuskorkeudella oleva mäntä.

              Tulee dekin kanssa tasan tai 0.10mm maksimissaan alle dekin,tuota en noilla omilla mittavehkeillä saanu yksin mittailtua niin tarkasti
              Last edited by Osku; 20-03-2014, 07:45.
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • hirvonen
                BTCF Member
                • Nov 2011
                • 248
                • hämeenlinna

                #8
                siinähän olikin kunnon tietopläjäys..
                moottori tulee roadsport 2A luokan autoon.
                tehotavoitteet on jossain 240-260hv haarukassa.
                ei ole tietoa mistä osista nostajat on rakennettu..
                ovat lähtöisin sport2000 luokan bemarista, kuin myös
                nokatkin..

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2558
                  • .

                  #9
                  Originally posted by hirvonen View Post
                  siinähän olikin kunnon tietopläjäys..
                  moottori tulee roadsport 2A luokan autoon.
                  tehotavoitteet on jossain 240-260hv haarukassa.
                  ei ole tietoa mistä osista nostajat on rakennettu..
                  ovat lähtöisin sport2000 luokan bemarista, kuin myös
                  nokatkin..
                  Kuulostaa kivalta. Onko Sport2000-tieto varmaa? Niissä vehkeissä nimittäin oli M52-moottorit eli 33mm nostajat ja aiemmin mainitsit sulla olevan nostajat m50:n kanteen. :think

                  Osaatko sanoa millä asteilla nokat ovat? Koska käytössä ovat olleet kovat kupit, niin kyseessä on silloin pitänyt olla Super Production -sääntöjen mukainen kone ja noston max 10mm. Oletko mitannut onko asia näin?

                  Super Prodution säännöt tulivat voimaan kaudeksi 2000. Sitä ennen mentiin Sport2000-säännöillä ja se tarkoitti käytännössä vakio nostoa ja nostimia/venttiilikoneistoa. Asteet silloinkin vapaat.
                  Last edited by Freak; 20-03-2014, 08:45. Reason: Lisäystä
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • hirvonen
                    BTCF Member
                    • Nov 2011
                    • 248
                    • hämeenlinna

                    #10
                    olet muuten oikeassa. nostajat on 33mm.
                    nokat:
                    imu 287/10,35
                    pako:272/9,86

                    eli imunokka on joko ollut laiton, tai sitten myyjä puhui höpöjä.:think

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2558
                      • .

                      #11
                      Originally posted by hirvonen View Post
                      olet muuten oikeassa. nostajat on 33mm.
                      nokat:
                      imu 287/10,35
                      pako:272/9,86

                      eli imunokka on joko ollut laiton, tai sitten myyjä puhui höpöjä.:think
                      Hyvä että tuli puheeksi. Nyt voit suosiolla etsiä M52-koneen kantta/osia.

                      Kiitos asteista. Ovat yllättävän miedot ottaen huomioon, että koneet kiersivät yli 8000 rpm ja tehoja otettiin noin 230 heppaa, vakio imusarjalla ja kaasuläpällä.

                      Tuo 10,35 voi sisältää myös 0,35mm venttiilivälyksen ja silloinhan venttiilillä nosto on oikein. Aika suurelta kuulostaa välys, mutta mistäs sitä ikinä tietää...:think

                      Meinaatko saada 2,8 pyörimään samoille lukemille..?
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • hirvonen
                        BTCF Member
                        • Nov 2011
                        • 248
                        • hämeenlinna

                        #12
                        taitaa 2,8 huokaista, jos rajottajan laittaa 8500..
                        onko muuten tietoa, oliko sport2000 moottoreissa
                        vanos käytössä..?
                        aluksi oli tarkoitus tehdä 2,0 moottori, mutta hrf teki
                        sääntömuutoksia ja käyttöön otettiin vuoden 97 sääntökirja,
                        jolloin A.ryhmän minimipainot muuttui todella paljon.
                        en nähnyt järkeväksi lähteä kilpailemaan 200kg ylipainoisella
                        autolla.. 2,8 moottorilla minimi paino oli muistaakseni 1090kg
                        ja 2,0 920kg

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          #13
                          Originally posted by hirvonen View Post
                          taitaa 2,8 huokaista, jos rajottajan laittaa 8500..
                          onko muuten tietoa, oliko sport2000 moottoreissa
                          vanos käytössä..?
                          aluksi oli tarkoitus tehdä 2,0 moottori, mutta hrf teki
                          sääntömuutoksia ja käyttöön otettiin vuoden 97 sääntökirja,
                          jolloin A.ryhmän minimipainot muuttui todella paljon.
                          en nähnyt järkeväksi lähteä kilpailemaan 200kg ylipainoisella
                          autolla.. 2,8 moottorilla minimi paino oli muistaakseni 1090kg
                          ja 2,0 920kg
                          Kyl se kovilla nostajilla naukuu tonne 8,5krpm kyllä..

                          Tietty oman lisänsä tuo se jos kovat "tappetsit" on niitä shrickin patukat mallia olevat (vakio nostimen sisällä ne pelkät pötköt) niin painoa on kuitenki vähän enemmän verrattuna noihin tyhjiin "kisa" tappetseihin.

                          Öljypumpun mutterin vaa hitsaa kiinni ni se kone kestää jenkaa..

                          Tiiä sitten miten käyrä menee tuolla ylärekisterissä.

                          Itellä on aikeina vetää uusilla vakiohydrauleilla M50 kannella 7200rpm rajotin.

                          Nokkiin tulee imulle jos mahdollista niin asteita +270 ja nosto10,55-11.xx tuntumiin ja Vanos jäisi käyttöön joskin sen liikerata varmaan tulee olemaan rajotettuna sinne 8mm tuntumiin "varmuudeks" tän asian selvitän sitten kun on nokat valmiit ja kansi tehty ni pääsee mittailemaan ajotuksia yms.

                          Pakopuolelle sitten jotain 10,2-10,60 välille ja asteita 270

                          Sen verran laitetaan mitä nyt noista M54B30 imunokasta ja M50NV imunokasta pakonokaksi tekemällä saadaan hiottua fiksulla hinnalla,ja mikä toimii viel noiden hydraulien kanssa. Ainakin Cat Camssilla on melko hurjiakin profiileja tarjolla tohon Vanos kanteen


                          Mulla on siis 2.8kampiakseli,135mm veivit, M52B25 männät omassa moottoris kasattuna täl hetkellä. Toi on kasattu M52B25 lohkoon.

                          Noissa M52 männissä on syvemmät venttiilikolot kun patarautakoneen männissä.
                          Välyksetkin on tarkempia,patarautasessa 83.980 ja tossa alsakoneessa 83,990 (näin ainakin uusilla orkkisosilla) molemmissa sama poraus.

                          Sigun touring linkistä löytyy pari kuvaa ja höpö höpöä tosta omasta prokkiksesta.
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2558
                            • .

                            #14
                            Originally posted by hirvonen View Post
                            taitaa 2,8 huokaista, jos rajottajan laittaa 8500..
                            onko muuten tietoa, oliko sport2000 moottoreissa
                            vanos käytössä..?
                            aluksi oli tarkoitus tehdä 2,0 moottori, mutta hrf teki
                            sääntömuutoksia ja käyttöön otettiin vuoden 97 sääntökirja,
                            jolloin A.ryhmän minimipainot muuttui todella paljon.
                            en nähnyt järkeväksi lähteä kilpailemaan 200kg ylipainoisella
                            autolla.. 2,8 moottorilla minimi paino oli muistaakseni 1090kg
                            ja 2,0 920kg
                            Super Production -säännöissä muuttavat ajoitukset oli kielletty. Jos auto oli sellaisella luokiteltu, niin se piti disabloida. Sport2000 aikaan en tarkasti muista eikä ole nyt sääntökirjaa siltä ajalta hyppysissä, josko sieltä löytyisi vastaus. Jos ei poistoa ole erikseen sallittu, niin silloin on ollut pakko käyttää.

                            Enivei, kaveri oli niihin aikoihin Aaltonen Motorspotilla mekatsuna ja hänen muistan puhulleen, että imunokkiin ei saa riittävästi asteita, kun vanos on käytössä (mäntä/venttiili -kosketus). Eli kai se sitten on ollut käytössä tai ainakin kokeiltu...

                            Voi olla, että meni metsään, mutta aikaa on kulunut liikaa ja kahvi sekä bensahöyryt ovat sumentaneet suurimman osan 1900-luvun lopun muistikuvista...

                            Hitsi. Mulla on sääntökirjoja tallessa vasta 99-vuodesta lähtien. Olisi kiva tutustua sen ajan A-ryhmän sääntöihin tarkemmin.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎