Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä turbo TDS:ään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    Mikä turbo TDS:ään?

    Yritin etsiä haulla mutten löytänyt...

    Eli siis tehoa haluaisin lisää, nyt on vaihdettu vaan putkisto, putsari sekä lastu. Kannattaako vaihtaa aluksi turbo vai cooleri isompaan? Tehoa haluaisin 200 tai vähän päälle. Lassi-S muistaakseni puhui, että kun johonkin TDS:ään oli laitettu vain lastu sekä Garrett T3/4, se kulki tosi hyvin. Turbossa oli ollut pesät puistaakseni pakopuolella 55mm ja imupuolella 45. Minkä kokoinen vakioturbo nyt sitten on, onko se TB25?

    Käykö turbon vaihto vaan niin, että pakosarja toisin päin(että isompi möykky mahtuu), sopiva laippa väliin, öljyletku kiinni, pakoputkea modifioidaan niin että saa kiinni, imuletku kiinni, ja hukkaportista ei tarvi välittää jos on integroitu. Vai mitä muuta tarvii tehdä?
    Mitä katsastuksessa käy?
    BMW F15 X5 M50d -14
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    #2
    Vastatkaa nyt Lassi-S, Mauri H ja kumppanit...
    BMW F15 X5 M50d -14

    Comment

    • Mauri H.
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 270
      • Salo

      #3
      No jos tuo +200 hv varmasti piisaa niin joku 50/55 mm siivet on aika sopivat, arviolta jonnekin 250 hv tehoihin asti, sitten 60 mm pakosiivellä voidaan jo mennä jonnekin 350 hv tehoihin, kompurasiipi saisi olla sitten jo joku 52-54 mm.

      Paras vaihtoehto on teettää kunnollinen pakosarja, koska useimmat tuon kokoiset ahtimet on jo kaksiosaisella pakopesällä, ja yksiosaisen sarjan kanssa eivät herää ihan nätisti.

      Alkuperäisen välijäähdyttimen vaihto parempaan ei ole koskaan turhaa.
      F11 530D xDrive

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Ai pakosiipi 50 ja imu 55? Miten se vaikuttaa, kun toisissa imu on vähän isompi kuin pako ja toisissa päinvastoin?

        Paljon pakosarjan teettämiset yleensä maksaa?
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Miten se sitten vaikuttaa jos laitan 50mm kokoluokan turbon, missä on 2-osainen pakopesä yksiosaisen pakosarjaan? Herääkö myöhemmin vai miten se ilmenee? Miten nää viritetyt dieselit on teillä muilla kestäneet?
          Mulla tulee vuodessa 50000km, lähinnä yhdistettyä sekä maantieajoa, tuskin se siinä sitten paljoa kärsii kun vaan suurin osa ajosta on n.0,25bar paineilla pintakaasulla.

          Mikä turbo olisi hyvä? Esim. Garrett T4?
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • joona
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 246
            • Haapajärvi

            #6
            Originally posted by TuomasTee
            Ai pakosiipi 50 ja imu 55? Miten se vaikuttaa, kun toisissa imu on vähän isompi kuin pako ja toisissa päinvastoin?

            Paljon pakosarjan teettämiset yleensä maksaa?
            Isommalla imupuolella saadaan sitä vääntövä..ja luullakseni kun on pieni pakopesä niin ahdin "herää" herkemmin. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
            Pro on aina pro, oli laji mikä vaan

            Comment

            • Mauri H.
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 270
              • Salo

              #7
              Ensimmäinen sääntö dieseleiden kanssa on se että unohda noi bensapelit, dieselin turbossa ei koskaan saa olla kompura suurempi kuin turbiini. Pakopaineet nousevat muuten liian suuriksi.

              Eli 50 imu - ja 55 pako.

              Jos yksiosaisessa pakosarjassa käyttää kaksiosaisella pakopesällä olevaa ahdinta, herää se huonommin.

              Kyllähän nuo kestää, matka-ajossa ovat paineettomia suuremman turbon ansiosta, ja tarvittaessa paineet saa heti nousemaan koska syöttöpumppua on muutettu.

              Pakosarjan teko maksaa n. 300-600 €, riippuu mistä tilaa.
              F11 530D xDrive

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Kiitos, toi on hyvä tietää!

                Miten sulla on katsastuksessa tapahtunut kun oot menny sinne noin rankasti viritetyllä vehkeellä? Jos ne kattoo konepellin alle, mitä ne sanoo? Kun ne ajaa, mitä ne sanoo? Mitä ne sanoo pakokaasumittauksissa?
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #9
                  kokeile esim holset H1, tai schwitzer S2A tai S2B, itselleni on tulossa S2B. mauri muistaakseni kertoi kyl tuon S2B:n olevan aika "kuminauhamainen" toiminnaltaan. itse koitan tuota S2B:tä kun kaverilta sopuhintaan sen saan.
                  mut ei kannata noita kokeilla jos ei ole valmis muihin muutoksiin.

                  riippuu paljon minkälaisia tehoja haet ja mitä muita muutoksia olet valmis tekeen tuohon ja paljonko uhraamaan rahaa, kaikista näistä on kiinni mikä ahdin sopii parhaiten. tosiasiahan on että tuo vakio on aivan täys paska.

                  mielummin sit tekee kaiken kunnolla ja säätää tehot sen mukaiseksi mikä on sopiva ja mihin rahat riittää ja etenkin miten kovia tehoja uskaltaa hakea. noita hirmuturbo mersujen tehoja ei voida lähtee kyl tavotteleen mut 200-300 on jo varmasti riittävä teho jos ei nyt suuruudenhulluja olla.

                  jos automaattivaihteinen on niin ehdottomasti sellanen turbo mikä herää vähän ylempää, tottakai manuaalillakin se on suotavaa. pumpun modaamisella ja hyvillä säädöillä sit pelaa alavääntöä ja cooleri tietty isommaks ja pakosarja kannattaa tehä uusiks koska alkuperäinen ei virtaa kovin hyvin ( suuremmilla syöttömäärillä ) ja putkisto pitää myös olla turbolta asti kunnollinen. (tällaisen käsityksen olen saanut viisaampien kertoman perusteella)

                  vakio pakosarjan voi kääntää siten että ahtimen laippa tulee ylöspäin ja siihen tekee sellasen mötikän mikä ruuvataan pakosarjaan kii ja mihin ahdin kiinnitetään, sit teet putkiston uusiks ja ahtoputkiston sekä öljynkierron
                  Last edited by LASSI-S; 04-02-2005, 22:19.
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • TuomasTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 529
                    • Kotka

                    #10
                    Niin, hakisin tehoja jotain 200-250. Se minua eniten kiinnostaa että kun sanoit pelkän turbon vaihdon auttavan tosi paljon kun on lastu kiinni.
                    BMW F15 X5 M50d -14

                    Comment

                    • Mauri H.
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 270
                      • Salo

                      #11
                      Kyllähän tuollaisia tehoja hakiessa kannattaa vaihtaa se cooleri ja pakoputkikin, mieluusti myös pakosarja. Puhutaan kuitenkin 50-100 hv lisäyksestä, eikä se ole vähän.

                      Vakio-osia ei juurikaan ylimitoiteta, vaan niillä haetaan pää-asiallisesti kustannussäästöjä, kyvyenpuoleiset tehonnostot jo ulosmittaavat sen pienen resurssin joka cooleriin, turboon, pakosarjaan ja putkistoon on jätetty.

                      Jotenkin vaan hirvittää tämä nykyinen trendi, jossa ihan raa'asti lastulla otetaan melkein tuplatehoja, mekaanisiin osiin koskematta. Mutta ainahan sitä oikotietä onneen on etsitty

                      Varmaan joudut pumppua muuttamaan, ja sitä myöten teettämään sopivan lastun.
                      F11 530D xDrive

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #12
                        Kyllä mun putki on jo vaihdettu.

                        Onko se mahdollista mitä Lassi-S sanoi, että se joka sen turbon osti, sillä toimii tosi hyvin vaikkei se ole kajonnut syöttöihin muuten kuin että sillä on lastu?
                        Last edited by TuomasTee; 11-02-2005, 10:49.
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • Mauri H.
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 270
                          • Salo

                          #13
                          Originally posted by TuomasTee
                          Kyllä mun putki on jo vaihdettu.

                          Onko se mahdollista mitä Lassi-S sanoi, että se joka sen turbon osti, sillä toimii tosi hyvin vaikkei se ole kajonnut syöttöihin muuten kuin että sillä on lastu?
                          Eikös se lastu juuri nosta syöttöjä.

                          Kyllä mulla 50/60 mm Schwitzerillä tuli omasta tosi kuminauhamainen vakiopumpulla, vaikka oli täysillä. tosin kone on 3 litrainen ja pumppu rivimallia. Sitten suurilla elementeillä oli aivan erilainen.
                          F11 530D xDrive

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 776
                            • Gallia = Kinnula

                            #14
                            Tuosta pakosarjasta!
                            524td:ssä se onkin alunperin kaksiosainen, miten on tds:n laita?
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              #15
                              Miten kaksiosainen? Niinkö että kolmen ryhmät on irralliset?
                              Kyllä ne on keskeltä yhdessä ja turbossa ilmeisesti sitten yksiosainen pakopesä.

                              Niin, kai se lastu syöttöjä nostaa, eikai ne tehot muuten nousisi.
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎