Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M57 käy epätasaisesti käynnistyksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pexi_87
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 86
    • Kangasala

    E46 M57 käy epätasaisesti käynnistyksen jälkeen

    Otsikon ongelma on veljen autossa. Auto tekee tämän ainoastaan kun moottori on kylmä, yön yli seisottuaan ja työpäivän jälkeen kun lähtee kotiin. Auto on ollut käytössä 1½ vuotta ja toiminut ilman oireita viime helmikuun alkuun asti.

    Silloin työpäivän jälkeen lähti käyntiin ainoastaan viidellä. Vikakoodit luettiin ja herjasi 4. sylinterin suutinta. Hinurilla auto kotipihaan ja ensin purettiin moottorin päältä suojamuovit pois ja heiluteltiin suuttimien johtoja. Auto lähti käymään kaikilla, siinä samalla sitten vaihdettiin öljyt, polttoainesuodatin ja ilmansuodatin. Näitä vaihtaessa huomattiin että suuttimien paluuletkut olivat aivan hapertuneet joten nekin uusittiin, samoin turbolle menevät alipaineletkut.

    Näillä eväillä ajettiin hetken aikaa kunnes pariin otteeseen vieläkin herjasi tuota samaa 4. sylinterin suutinta. Johtoja heiluttamalla ja suihkuttamalla elektroniikan puhdistussprayta liittimiin ongelma poistui eikä ole tullut takaisin.

    Nyt auto alkanut tekemään otsikon oiretta, vikakoodeja ei ole lukuunottamatta 6660 - coolant tamperature heater vikakoodia joka on ollut auton ostamisesta asti. Auto käy huonosti noin 5 sekuntia eikä ole väliä onko auton nokka ylä- vai alamäkeen. Siirtopumpun ja ruiskutuspumpun paineet ja ruiskutusmäärät eivät juurikaan muutu kun auto alkaa käymään normaalisti. Auton nokka ylämäkeen tänään laskin että siirtopumppu kävi noin 40 sekunnin ajan kun virrat laittaa päälle. Huomenna vielä lasken kuinka kauan se käy kun nokka on alamäkeen.

    Olisiko kenelläkään mitään vinkkiä mistä lähtee ongelmaa ratkaisemaan? Kaikki apu on tervetullutta.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Suuttimien johtosarja ei nyt ihan järkyttäviä maksa, Smiidi väittää ~86€: KLIK. Näissähän on ollut vikoja, mutta jollei kesken ajoa tapahdu mitään niin ehkä ei ole siinä vika. Kuvittelis että räpsyvä johto jättäisi vikakoodejakin useammin.

    Mites railpaine käyttäytyy startin yhteydessä? Jos ei nouse riittävän nopeasti yli 300 bar niin vuotava suutin tai railpaineanturi särkymässä. Ohivuoto olisi syytä mitata. Lisää vaikka: KLIK.

    Comment

    • ASDTurku
      Bimmer Rookie
      • Dec 2013
      • 145
      • Turku

      #3
      Mikä se vikakoodi oli? Sähköinen vika vai käynnin tasaus.
      Mitkä olivat korjausarvot. Usein tuolla koneella menee noin 4s
      ennen kuin se pystyy korjaamaan jonkun isomman heiton ja jos
      säätörajat saavutetaan niin siitä tulee vikakoodi. Muistaakseni
      katkosvika ei korjaannu ennen uutta käynnistystä.

      Comment

      • Pexi_87
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 86
        • Kangasala

        #4
        Tuo siirtopumpun päälläoloaika ennen starttia on ilmeisesti aikarajallinen kun tänäänkin kävi sen 40 sekuntia vaikka nokka oli alamäkeen.

        Itselläni on kerran kesken ajon alkanut käymään vain viidellä mutta se vika ei tosiaan ole esiintynyt enää kuukauteen. Johtosarja on mitattu ja mielestäni ihan kunnossa on.

        Mikä on riittävän nopeasti tuossa railipaineen nousussa? Tänä aamuna auto ei jostain syystä käynnistynyt ensimmäisellä startilla vaan vasta toisella. Railipaine kuitenkin nousee käytännössä silmänräpäyksessä 340mbar tienoille, myös tuossa ekassa startissa vaikkei käyntiin lähtenytkään. Täytyy nuo ohivuodot mitata heti kun ehdin. Eli periaatteessa suuttimen yläpään ylivuotoletku irti ja letku siihen kiinni ja startata, käyntiin asti?

        Liitetiedostona on kuvankaappaus vikakoodista joka suuttimesta tuli, kertooko se mitään? Korjausarvot ovat pääsääntöisesti olleet +-0-2, joskus menevät kolmeen asti hetkellisesti.
        Last edited by Pexi_87; 15-09-2015, 17:22.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Johtosarjavika, pätkii tod näk liittimeltä. Vikakoodi nimenomaan sähköisestä katkoksesta.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Tai pelkät pinnit liittimeltä vaihtoon.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Pexi_87
              Bimmer Rookie
              • Feb 2011
              • 86
              • Kangasala

              #7
              Tänään tehtiin suuttimien ohivuotomittaus, kaksi pitkähköä starttia ja tulos työntömitalla mitattuna, 1. suuttimen patsas 26mm, 2. ja 3. ja 5. suuttimen patsas 16mm, 4. suuttimen patsas 31mm ja 6. suuttimen patsas 20mm.

              Paljonko noissa on toleranssi, voiko tuosta päätellä että noissa jotakin vialla? Liitteenä vielä kuva mittauksesta.
              Last edited by Pexi_87; 15-09-2015, 17:22.

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #8
                Originally posted by Pexi_87 View Post
                Tänään tehtiin suuttimien ohivuotomittaus, kaksi pitkähköä starttia ja tulos työntömitalla mitattuna, 1. suuttimen patsas 26mm, 2. ja 3. ja 5. suuttimen patsas 16mm, 4. suuttimen patsas 31mm ja 6. suuttimen patsas 20mm.

                Paljonko noissa on toleranssi, voiko tuosta päätellä että noissa jotakin vialla? Liitteenä vielä kuva mittauksesta.
                Ei starttaamalla mitään mitata, vaan 2min tyhjäkäyntiä ja 20ml ruiskut apteekista + 5,5mm letkua.
                tässä kuvallinen "ohje" post#87 eteenpäin
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • Pexi_87
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2011
                  • 86
                  • Kangasala

                  #9
                  Tänään uusi testi suuttimille, 1 min käynnissä ja 4. suuttimen letku tuli täyteen. Suhteellisesti samat tulokset kuin pelkästään starttaamalla. Liitteenä vielä kuva tuloksista. Onko se nyt sitten kuitenkin tuo 4. suutin romuna?
                  Last edited by Pexi_87; 15-09-2015, 17:22.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Aikaisempi suora vikakoodi suuttimelta, johtuu aina säköisestä viasta. Käytännössä lähes aina kontaktiongelma suuttimen liittimellä, solenoidit vikaantuvat äärimmäisen harvoin. Vikakoodia tuosta ei nyt näytä aktiivisesti antavan, mutta vaikuttaako johdon heiluttelu vielä käyntiin?

                    Paljonko tuon letkun tilavuus on? Ilman tuota hankala sanoa paluuvuodon merkityksestä. 4-suuttimella paluuvuoto on toki selvästi poikkeava muista, mutta voi silti vielä olla toleransseissa. Paluuvuodolla ja käynnin tasaisuudella ei monestikaan ole mitään tekemistä keskenään. Suuttimien korjausarvot kertovat enemmän käynnin tasaisuuteen liittyvästä toiminnasta, joten kurkkaa ne korjausarvot diagnostiikalla.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • BreeZi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 2371
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Aikaisempi suora vikakoodi suuttimelta, johtuu aina säköisestä viasta. Käytännössä lähes aina kontaktiongelma suuttimen liittimellä, solenoidit vikaantuvat äärimmäisen harvoin. Vikakoodia tuosta ei nyt näytä aktiivisesti antavan, mutta vaikuttaako johdon heiluttelu vielä käyntiin?

                      Paljonko tuon letkun tilavuus on? Ilman tuota hankala sanoa paluuvuodon merkityksestä. 4-suuttimella paluuvuoto on toki selvästi poikkeava muista, mutta voi silti vielä olla toleransseissa. Paluuvuodolla ja käynnin tasaisuudella ei monestikaan ole mitään tekemistä keskenään. Suuttimien korjausarvot kertovat enemmän käynnin tasaisuuteen liittyvästä toiminnasta, joten kurkkaa ne korjausarvot diagnostiikalla.
                      Lisätään vielä tähän Clavun jo hyvään neuvoon. Suuttimien korjausarvot ovat ehjillä suuttimilla +-2:den sisällä.
                      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                      - E- ja F- sarjan avaimet.
                      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                      .

                      Finmodi oy
                      050-3063926
                      [email protected]

                      Comment

                      • Pexi_87
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2011
                        • 86
                        • Kangasala

                        #12
                        Johtoja en ehtinyt heiluttelemaan joten siitä en osaa nyt sanoa. Letkun pituus 200mm, sisähalkaisija 9mm joten tilavuus 0,0128 litraa = 12,8ml jos oikein muistan pilkkusäännöt.

                        Suuttimien korjausarvoista otin 44 kuvankaappausta käynnistyksen yhteydessä. 2 minuuttia auto oli käynnissä, keskiarvot 1. suutin -0,14, 2. suutin -2,01, 3. suutin -3,91, 4. suutin 5,08, 5. suutin -0,75 ja 6. suutin 0,33.

                        Tarkoittaako nuo että 2. 3. ja 4. suutin on rikki? Kuinka noita pitäisi tulkita, tarkoittaako positiivinen että vuotaa paluulinjaan ja negatiivinen vuotaa sylinteriin?

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Kyllähän tuo 4-suutin vaikuttaisi olevan finaalissa noiden korjausarvojenkin perusteella. Negatiiviset arvot ovat todennäköisesti seurausta tuosta 4-suuttimen reilusti korkeasta korjausarvosta. Positiivinen korjausarvo kertoo siitä, että kyseisen sylinterin syöttöä joudutaan lisäämään keskiarvoon nähden, jotta kaikilla työtahdeilla saataisiin samanlainen vääntömomentti (mitataan kampiakselitunnistimen avulla työtahtien tuottama pyörintänopeus/momentti).
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #14
                            Negatiivinen korjausarvo ei sinänsä ole siis oire, korjausarvojen olisi hyvä olla alueella -2....+2. Selkeästi nelonen oirehtii kuten sanottu. Vaihda se ja katso korjausarvot uudestaan.

                            Olikos se M57:n kohdalla niin että yhden suuttimen vaihdossa ei tarvitse koodata, vasta jos vaihdetaan enemmän kuin kaksi suutinta? WDS sanoo:

                            Matching injector characteristic DDE 4.0/4.1
                            In order to compensate for tolerances in the fuel injection system, particularly those of the injectors, a characteristic map with specific values for each engine is stored in the DDE control unit at the end of the assembly line. The injection volume calculated by the DDE control unit during engine operation is varied slightly by these values thus improving the exhaust emission characteristics. The harmonization values must be set to neutral if more than two injectors are replaced on the M57 or more than three injectors on the M67.

                            Comment

                            • BreeZi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 2371
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by MNi View Post
                              Negatiivinen korjausarvo ei sinänsä ole siis oire, korjausarvojen olisi hyvä olla alueella -2....+2. Selkeästi nelonen oirehtii kuten sanottu. Vaihda se ja katso korjausarvot uudestaan.

                              Olikos se M57:n kohdalla niin että yhden suuttimen vaihdossa ei tarvitse koodata, vasta jos vaihdetaan enemmän kuin kaksi suutinta? WDS sanoo:

                              Matching injector characteristic DDE 4.0/4.1
                              In order to compensate for tolerances in the fuel injection system, particularly those of the injectors, a characteristic map with specific values for each engine is stored in the DDE control unit at the end of the assembly line. The injection volume calculated by the DDE control unit during engine operation is varied slightly by these values thus improving the exhaust emission characteristics. The harmonization values must be set to neutral if more than two injectors are replaced on the M57 or more than three injectors on the M67.
                              Juurikin näin. Mikäli vaihdetaan yli kolme suutinta, tulisi suuttimien arvot nollata. Testerin ollessa saatavilla ei tietenkään ole huonoa nollata yhdenkään suuttimen vaihdon yhteydessä.
                              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                              - E- ja F- sarjan avaimet.
                              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                              .

                              Finmodi oy
                              050-3063926
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎