Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin hihnapyörä /värinän vaimennin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esajii
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 23
    • Oulu

    Kampiakselin hihnapyörä /värinän vaimennin vaihto

    Vaihdoin äsken tuon hihnapyörän X3 3.0d 150kw M57N koneeseen ja jäi vähä epäilyttävä olo kun pyörä näyttäisi vähä väpättävän. Pyörähän on neljällä torx12 pultilla kiinni kampiakselissa, keskittyykö hihnapyörä juuri näiden pelkkien pulttien pitämänä paikalleen? Damperi on tasaisesti kiristetty ja kiinnityspinnat huolella puhdistettu.
    Tyhjäkäynnillä näyttää kuin pyörän kaikista kehävin, moottorin puolella oleva osa väpättäisi melko tavalla mutta itse hihnojen kohdat aivan vähän. Mitään entisestä poikkeavaa ravistusta ei tunnu tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla. Damperin ja hihnojen vaihdon myötä katosi ylimääräisiä kihnutuksia ja kirskahteluja hihna-alueelta.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Ja kiristysmomentit tuli oikein eli 40 Nm + 60° + 60°: KLIK?

    Comment

    • esajii
      Newbiemmer
      • Feb 2012
      • 23
      • Oulu

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Ja kiristysmomentit tuli oikein eli 40 Nm + 60° + 60°: KLIK?
      Piti se tulla, väittäisin että kaikki on samalla tiukkuudella ja kyllä ne tuolla ohjeella minusta aika tiukkaan tuleekin. Olikohan tuo Febi sitten maanantai merkki :o Onko niistä laatukokemuksia?
      Last edited by esajii; 03-06-2014, 10:12.

      Comment

      • esajii
        Newbiemmer
        • Feb 2012
        • 23
        • Oulu

        #4
        Originally posted by esajii View Post
        Piti se tulla, väittäisin että kaikki on samalla tiukkuudella ja kyllä ne tuolla ohjeella minusta aika tiukkaan tuleekin. Olikohan tuo Febi sitten maanantai merkki :o Onko niistä laatukokemuksia?
        Katottiin pyörän myyneen tyypin kans väpinää ja tultiin yhteiseen johtopäätökseen että Febissä oli selkävirhettä vai mikä se ilmaisu oli, no enivei mittasin moottoria vasten olevalta puolelta sädettä ja olihan siinä jopa millin ero eri kohdista mitattuna. Otin Gatesin tilalle ja siinä mittavirhdttä ei ole yhtään. Alkaa sujumaan tuo hihnapyörän vaihto jo aika nätisti

        Nyt kun vertailee Febiä ja Gatesia vierekkäin niin onhan tuo Gates silmin nähden laadukkaamman näköinen.

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          Originally posted by esajii View Post
          Katottiin pyörän myyneen tyypin kans väpinää ja tultiin yhteiseen johtopäätökseen että Febissä oli selkävirhettä vai mikä se ilmaisu oli, no enivei mittasin moottoria vasten olevalta puolelta sädettä ja olihan siinä jopa millin ero eri kohdista mitattuna. Otin Gatesin tilalle ja siinä mittavirhdttä ei ole yhtään. Alkaa sujumaan tuo hihnapyörän vaihto jo aika nätisti

          Nyt kun vertailee Febiä ja Gatesia vierekkäin niin onhan tuo Gates silmin nähden laadukkaamman näköinen.
          Onko Gates hihnapyörässä eroa tähän päivitettyyn BMW orggis hihnapyörään ?
          tässä kuva post # 7 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=294574
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • esajii
            Newbiemmer
            • Feb 2012
            • 23
            • Oulu

            #6
            Originally posted by e46touring View Post
            Onko Gates hihnapyörässä eroa tähän päivitettyyn BMW orggis hihnapyörään ?
            tässä kuva post # 7 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=294574
            Gates näyttää minusta prikulleen tuolta orkkikselta. Kumia paljon täydemmin (liekö vahvistettu malli, en tiä) ja toisella puolella nuo reiät samoin. 295 tuolle tuli hintaa, Motonetissa joku sano että 249 maksava ois juurikin Gates.

            Comment

            • LasseE
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 416
              • Kontiolahti/Joensuu

              #7
              Onko kellään toimivaa febin hihnapyörää paikallaan? Omassakin oli tuota pystyheittoa ja uuteen samanlaiseen pitäisi käydä vaihtamassa..febi kuitenkin pitäisi olla laadukas tarvikeosa. Febissä on ilmeisesti käytetty keskiössä kumia eikä metallia kuten kaikkein halvimmissa malleissa.

              Motonet myy juurikin febiä..
              Ex. E46 330d -05
              Ex. e61 530da -05
              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
              Member of Team EastAudio
              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

              Comment

              • xtremee
                Newbiemmer
                • Feb 2014
                • 4
                • kempele

                #8
                Mitenkä tuon kampiakselin hihnapyörän kiristäminen onnistuu automaattivaihteisessa autossa kun kampiakseli pyörii kun ei voi vaihteellakaan stopata sitä...

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by xtremee View Post
                  Mitenkä tuon kampiakselin hihnapyörän kiristäminen onnistuu automaattivaihteisessa autossa kun kampiakseli pyörii kun ei voi vaihteellakaan stopata sitä...
                  Kone lukitaan. Eli siinä startin alla on kolo josta lukitustyökalu tökätään turbiinissa olevaan reikään. Kolo lohkossa on yleensä tulpattu sinisellä tulpalla jossa osa josta sen saa vetästyä pois. Lukitustyökaluksi sopii hätätapauksessa oikean kokoinen porakoneen terä.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • koyama
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2013
                    • 85
                    • rovaniemi

                    #10
                    lukitus

                    Jos ei välitä auton alla kömpiä niin tekasee varrellisen adapterin 60 mm putkesta 40 mm pitkän,seinämävahvuus 2 mm .Pyörässä on 4 koloa syvyys 5mm. joista saa pitoa sen verran,kun hanslankari painaa lankun pätkällä adapteria ja pultit irtoaa heleposti.
                    Vaihdoin omaan vanhojen tilalle uudet yksi kerrallaan.
                    Piti tehdä homma kahdesti kun ei ollut uusia pultteja ensi kerralla.
                    Latailen työkalusta kuvan jos joku välttämättä tarvii

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎