Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d 2005 M47TUD kytkimen hankaava ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Volskier
    Bimmer Rookie
    • May 2014
    • 40
    • Kuopio

    320d 2005 M47TUD kytkimen hankaava ääni

    Seuraavia havaintoja:
    -Kytkin pitää kovassa rasituksessa matalilla kierroksilla luistattaessa hankaavaa/ kurnuttavaa/ kihnuttavaa ääntä kierrosten mukaan 800-1200rpm. Ääni on hieman metallinen ja melko matala.
    -Ääni kuuluu esimerkiksi 1 vaihteella tyhjäkäynnillä jarrua vasten nostaa kytkintä niin kahnittaa. Sama esimerkiksi jyrkästä ylämäestä hiljaa lähtiessä matalilla kierroksilla kytkimellä. Rasitus tulee olla siis suuri, loivaan ylämäkeen ilman jarrua kahnitusta ei kuulu.
    -Moottori ei täristä erityisesti, ei kuulu kolinoita tai muuta ylimäärästä
    -Kytkin toimii muute normaalisti, joskus kylmänä nypyttää hieman. Uusi LUK kytkinpaketti asennettu ehkä 10tkm ajettu
    -Ajossa 1 vaihde jyrkkä ylämäki kytkin ylhäällä vaikka kuinka vedättäisi jopa alle 1000rpm, ei samaa ääntä kuulu-->kytkimen toimintaan liittyy
    -Saman äänen saa myös 2 vaihteella luistattaessa-->ei laatikkoon liittyvä
    -Tyhjäkäynnillä käynti on puhdas, ei ole ns. kaksoismassavauhtipyörään liittyviä oireita eli tärinää, kolinoitä, nykimisiä tms
    -Painelaakeri, vauhtipyörä tai muu laakeri, akseli, kannatin vika?

    Onko vain nelimukisen ominaisuus, mahdollisesti tarvikekytkimen ominaisuutta vai oletteko törmänneet vastaavaan? Ääni kuulostaa omaan korvaa ylimääräiseltä, mutta voi olla myös vainoharhaisuutta. Selvä poikkeava ääni sieltä mielestäni kuuluu.
  • Volskier
    Bimmer Rookie
    • May 2014
    • 40
    • Kuopio

    #2
    Oireet viittaa edelleen asetelman toimintaan tai kytkinlevyihin. Kokeilin ryömintävauhdista pienen matkaa luistattaa kolmosvaihteella. Tämän jälkeen kytkin tavallaan ottaa ehkä napakammin kiinni, mutta samalla aiemmin kylmällä koneella tapahtunut nypytys voimistui eli asetelmassa jotain outoa.

    Kytkinpoljin ei tärise, kolinoita tai ravistuksia ei ole, veto on vain nykivää?

    Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?

    Comment

    • Gemmi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 3355
      • Espoo

      #3
      Vaihdettiinko painelaakeri samalla kun asetelma ja levy?, jos ei niin ääni sille.

      Comment

      • Volskier
        Bimmer Rookie
        • May 2014
        • 40
        • Kuopio

        #4
        Painelaakeri on myös vaihdettu, voisiko se aiheuttaa kytkimen nykivää luistatusta ja kahnaavaa ääntä?

        Voiko kytkinnesteillä olla tekemistä asian kanssa, miten ne voi tarkistaa?

        Comment

        • Gemmi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 3355
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Volskier View Post
          Painelaakeri on myös vaihdettu, voisiko se aiheuttaa kytkimen nykivää luistatusta ja kahnaavaa ääntä?

          Voiko kytkinnesteillä olla tekemistä asian kanssa, miten ne voi tarkistaa?
          muuttuukö ääni kytkintä painettaessa? jos muuttuu niin painelaakeri tai asetelmassa vika. Teetätitkö itse remontin vai onko entisen omistajan jäljiltä?, kytkinnesteet samassa säiliössä kun jarrunesteet, jos ei oo muuttunu systeemi noin uudessa mallis.

          Comment

          • Volskier
            Bimmer Rookie
            • May 2014
            • 40
            • Kuopio

            #6
            Remontti entisen omistajan tekemä. Katsoin huoltokirjaa tarkemmin niin 20tkm sitten vaihdettu kytkin. Tarkemmin kun kuuntelee niin myös vapaalla kun kytkinpoljinta kevyesti painaa niin paineen kasvaessa painelaakeri pitää pientä kahnaavaa ääntä, voi kuulua myös asiaan. Tämä korostuu sitten rasituksessa juuri ennen kuin kytkin "lukitsee" ja vääntö on kova.

            Toinen teoria, että ääni kuuluu itse asetelmasta ja on joko ominaisuus tai kytkinlevyt ovat pinttyneet tai epäkunnossa. Kytkinasemetelman toimintaan viittaa myös pieni nypytys silloin tällöin eli ei tärinää vaan veto on nykivää.

            Yhtenä vaihtoehtona mietin onko kytkinasetelman keskityksessä voinut mennä jotain pieleen?

            Yhteenvetona oma diagnoosi:
            -Kytkin ei luista, mutta ajoittain hieman nykii-->kytkinlevyt/asetelma ottaa epätasaisesti, voi olla ihan tarvikekytkimen ominaisuus tai epätasaista kulumaa/lasittumista kytkinlevyeissä kun ei ole luistateltu
            -Laahaava/kahiseva ääni viittaa painelaakeriin. Kytkin pohjassa ei kuulu mitään ja esiintyy vain kun matalilla kierroksilla lähtee liikkeelle. Todella vaimeana havaittavissa myös vapaalla kun kytkinta painaa kevyesti. Tyhjäkäynnillä ajelin parkkipaikalla 1 vaihteella ja kuuntelin niin vastaava ääni voisi olla havaittavissa vaimeana.

            Outoa jos 20tkm ajetun kytkimen painelaakeri ääntää ja kytkin ajoittain ottaa epätasaisesti... no seuraan tilannetta ja avaan kesälomalla jos tarpeelliseksi näen.
            Last edited by Volskier; 04-06-2014, 18:25.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎