Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakoventtiilin aukeamisenannakon mittaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    Pakoventtiilin aukeamisenannakon mittaaminen

    Eli minulla on A. Graham Bellin "Nelitahtimoottorin virittäminen" kirjassa kaava, joka on tarkoitettu pakosarjan putkien pituuksien laskemiseen tietylle kierrosalueelle.

    Kaavassa tarvitaan tieto " pakoventtiilin avautumisennakko ennen alakuolokohtaa"

    Kirjassa on valmiiksi laskettuja esimerkkitaulukoita joissa ennakot ovat 50......75 astetta eakk. Ymmärsin että katuautossa 50 voisi olla aika lähellä totuutta.

    Yritin mitata oman m60 koneen pakoennakon, tulos n. 20 astetta eakk??? Miksi niin vähän?

    Mittaus tehtiin myös toiseen koneeseen joka on ylävireinen rellu, ja tulos n.22 astetta.

    Katsottiin siis paljonko kampiakselin asteina pakoventtiili alkaa avautua ennen kuin mäntä saavuttaa akk:n. Ihan pakoaukkoon katsomalla, millon liikahtaa.

    mikä meni metsään?
    on mietitty, googletettu ja vaikka mitä.

    Niin ja saankos tarvittavan tiedon jos on käytettävissä nokka akselin speksit? Jos saan niin miten?

    Kaikki tieto otetaan vastaan.
    Last edited by Urpo_rotta; 10-06-2014, 08:03.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta
  • turbobliz
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1010
    • e-suomi

    #2
    hydraulisella välyksentasauksella varustetun moottorin mittailu moottoripukissa on vähän niin ja näin, koska öljynpaine ei ole mukana. Eikös näissä ole hydrot ?

    Jos asioita mittaa, niin heittokello on aikalailla ainoa värkki millä pääsee riittävään tarkkuuteen.

    Nokka-akselin spekseissä usein lukee suoraan nuo "venttiilitapahtumien" asteluvut.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      #3
      Joo, nyt tajusin itsekin että nostajat sen mittausongelman todennäkösesti aiheuttaa, noissa molemmissa koneissa joihin mittaus tehtiin, on paininkupit purettu ja siksi tällähetkellä tyhjät, joten aivan varmasti tulos perseellään.

      Venakoppa auki ja kellolla paininkupin pinnasta niin eiköhän astelevyn kanssa saa mitattua.

      kiitos vastauksesta.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Joo, ehdottomasti paininkupin pinnasta pitää mitata. Tuolla lailla saa kyllä jo tosi tarkasti mitattua. Ja tosiaan heittokello magneettijalalla on tähän kätevä työkalu.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Milläs putkikoolla (sisähalkaisija) meinaat tehdä putken tehdä?
          4-1 vai 4-2-1 per lohko? Ite pitäis kans miettiä samaa.

          4-1 ajattelein ite ja jollain n.70cm primääreillä ja 42mm sisähalkaisijalla.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1010
            • e-suomi

            #6
            Eikö 42mm ole suht isoa kyseiselle pyttykoolle, vai onko joku +5litrainen kyseessä ? Tai 9000 kiertävä vaihtoehtoisesti...

            Comment

            • Daa Daa
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 910
              • Jyväskylä

              #7
              Tuota apuna käyttäen mitoitin omat sarjani. http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                Originally posted by turbobliz View Post
                Eikö 42mm ole suht isoa kyseiselle pyttykoolle, vai onko joku +5litrainen kyseessä ? Tai 9000 kiertävä vaihtoehtoisesti...
                Onhan se 3l pannuun vähän yläkanttiin.

                Vertailin vain 2,3l S14 konetta jossa nyt melko hyvin osuu kaikki mitat tohon omaan pannuun. Siinä on tota kokoluokkaa pakosarjan sisämitat vakiona.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  #9
                  A graham belliin sokeasti luottaen taulukon ylälaidalle n. 42 sisältä. 34 koppaan ei pääse paljon valkkaamaan mut jotain luokkaa 70cm olis tulossa equal lenghtiä on turha ainakaan kuskin puolella kohtuullisella vaivalla edes yrittää, ja on tavallaan hyväkin että putket erimittasia. 4-1 varten väsäsin kollektorit. Eli 4-1 varmaan tulollaan. En tiedä ehtiikö sarjat ja putkisto tälle kesää. Konehan on 4.4L

                  btw. Aika julmaa putkea suosittelee tuo kirja, 580hp-> 5" pitäs olla.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Nykyisissä 4-venttiilikoneissa vakiot nokkakepit ovat todella mietoja ja varsin jyrkillä rampeilla, normaali keppi bemareissa on ~228 astetta eli symmetrisellä ajoitukslla pakoventttili alkaa aueta 24 astetta eakk. Eli mittauksissa tuskin oli mitään pielessä, tuollaisia ajoituksia nykyajan koneissa käytetään.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Ja pakosarjaa kun teet niin tähtikampi V8:iin 4-1 kollektoriin tulee 3 primääriä toiselta puolen lohkoa ja yksi toiselta, 180-asteen sytkävälit pitäisi saada samaan kollektoriin. Yhdeltä lohkon puolikkaalta vietynä kollektoriin noilla laskuilla ei ole juurikaan merkitystä.

                      180-asteen kollektoripakosarjat V8-koneisiin tuottaa lohkonpuolikasversiohin nähden monesti +10% tehoa......

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Ja pakosarjaa kun teet niin tähtikampi V8:iin 4-1 kollektoriin tulee 3 primääriä toiselta puolen lohkoa ja yksi toiselta, 180-asteen sytkävälit pitäisi saada samaan kollektoriin. Yhdeltä lohkon puolikkaalta vietynä kollektoriin noilla laskuilla ei ole juurikaan merkitystä.

                        180-asteen kollektoripakosarjat V8-koneisiin tuottaa lohkonpuolikasversiohin nähden monesti +10% tehoa......
                        Mitäs olet mieltä 4-2 pakosarjasta per lohko?

                        Toi yhden putken vetäminen ei kyllä tilan takia onnistu mitenkään :think
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Mitäs olet mieltä 4-2 pakosarjasta per lohko?

                          Toi yhden putken vetäminen ei kyllä tilan takia onnistu mitenkään :think
                          Se 180-asteen 4-1 on sen 10% parempi vaihtoehto kuin muut. 7000rpm huipuilla primäärit voi olla vielä reilun metrin pituiset joten onhan sitä tilaa vetää putkea ristiin, kovempaa kiertävissä se putken pituus tosiaan ei enää mahdollista toimintaa ja ylemmäs kiertävät vinkkelit onkin lattakammella jotta primäärit voi vetää yhdestä lohkosta vaikka moottorin värinät pahoiksi muodostuvatkin.

                          Harvoin pakosarjamodeilla kummoisia tehonlisiä saa mutta V8:een ristipakosarjojen väsääminen on yksi niistä joilla oikeasti saa eroa aikaiseksi......

                          Niin ja voi sen 4-1 kollektorin tehdä 3-1 lähdöilläkin eli kolme putkea yhteen heti ja yhdistää toisen lohkon puolelta tulevaan yksittäiseen putkeen, karvan huonompi vaihtoehto kuin erilliset primääriputket mutta toiseksi paras vaihtoehto kuitenkin.
                          Last edited by naukkis; 20-06-2014, 14:52.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5272
                            • Pirkkala

                            #14
                            Ihan rautalangasta: M60 sytytysjärjestys on 1-5-4-8-6-3-7-2 ja kampi on siten, että päätymmäiset kaulat on vastakkaisilla puolilla akselia, ja keskimmäiset myös keskenään 180 eri puolilla. keskimmäiset taas 90 astetta päätymmäisistä. Eli 90 asteen välein on kammella kaulat. Eli ns. Tähtikampi? menikö tähän mennessä oikein?

                            Tällä järkeilyllä siis mitkä kuuluvat samaan kollektoriin? vaikka ihan sylinterinumeroilla ilmaistuna eli apukuski eestä taakse 1-4 ja kuski eestä taakse 5-8 pytyt

                            Ite en saa tolkkua tähän ainakaan nyt

                            Samaan kollektoriin 180 asteen välein työtahdin tekevät pytyt?
                            Last edited by Urpo_rotta; 20-06-2014, 17:13.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Ihan rautalangasta: M60 sytytysjärjestys on 1-5-4-8-6-3-7-2 ja kampi on siten, että päätymmäiset kaulat on vastakkaisilla puolilla akselia, ja keskimmäiset myös keskenään 180 eri puolilla. keskimmäiset taas 90 astetta päätymmäisistä. Eli 90 asteen välein on kammella kaulat. Eli ns. Tähtikampi? menikö tähän mennessä oikein?

                              Tällä järkeilyllä siis mitkä kuuluvat samaan kollektoriin? vaikka ihan sylinterinumeroilla ilmaistuna eli apukuski eestä taakse 1-4 ja kuski eestä taakse 5-8 pytyt

                              Ite en saa tolkkua tähän ainakaan nyt

                              Samaan kollektoriin 180 asteen välein työtahdin tekevät pytyt?
                              Tuosta syttyjärjestyksestä sen saa suoraan, eli toiseen kollektoriin 1,4,6,7 pytyt ja toiseen 5,8,3,2.

                              Eli muistelin väärin, kaksi putkea pitää vetää ristiin eli 4-2-1 versiokin on mahdollinen.

                              Eli 180 asteen välein sytyttävät pytyt on tarkoitus vetää samaan kollektoriin. 4-1 kollektoreissa lohkon puolikkailta pulssivälit on 180-270-180-90 eli kaikkea muuta kuin tasaiset.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎