Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 vs. M50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    M30 vs. M50

    Eli nyt olisi aika kahden koneen käydä "taistoon"

    Seuraavassa muutama apukysymys, joihin vastaamalla voi ilmaista kumpaa konetta pitää "parempana"
    -Kumpi kone kestää enemmän kilometrejä (huollettuna tietenkin)?
    -Kumpi kone on helpompi tavallisen harrastajan huoltaa?
    -Kumpi pärjää vähemmällä huollolla?
    -Kulutus (esim. 535 vs 525 24v)?
    -varaosien hinta ja saatavuus?
    -jne.

    E34-koria saa molemmilla koneilla, ja valintaa helpottamaan ajattelin tämän ketjun perustaa..
  • -kiki-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1160
    • Hämeenkyrö

    #2
    Itse painiskelin samanasian kanssa kun tota E34:sta katselin.
    Mulla kääntyi tuohon m50 koneiseen malliin, koska bensan kulutus taitaa olla aika kova tolla m30b35 koneella ja kone on aikavanhaa perua, toisaalta varmasti kestävä kun kauan on olemassa ollut, vääntöähän tossa on kuin diiselissä varmasti mukavempi kuin-> . m50b25 tuoreempaa mallia vanokset ja 24v.
    m50 ainakin varaosia löytyy hyvin, ei kokemusta m30
    Last edited by -kiki-; 11-02-2005, 10:49.
    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

    Comment

    • e36next
      BTCF Member
      • May 2004
      • 1574
      • Hattula

      #3
      535i vie varmasti enemmän litkua, siitä ei liene epäilystä kenelläkään, mutta voin väittää, että se on noista koneista se, joka kestää suurempia km-määriä ja muutenkin varsin luotettava moottori oikein huollettuna ja käytettynä. Noilla 3.5-litraisilla on mm. Saksassa ajettu 500tkm taksi-käytössä esim. 735i:ssä, vaikka aika säästelevää tuo ajo taitaa olla verrattuna normaaliin ajoon. Jos itse haluat koneelle jotain huoltoja tehdä, niin eiköhän tuo 3.5-litrainen 12 venttilinen moottori ole se, jonka kanssa on helpompi puuhailla. 535i:ssä kuitenkin vääntöä rutkasti enemmän, kuin 525i:ssä ja vääntöä löytyy jopa alhaisilta kierroksilta, joten ei välttämättä tarvitse revittää hulluna, jos haluaa mennä vähän kovempaa tai kiihdytellä. Itse aika paljon 525iA 24V:llä ajaneena voin todeta, että tuota konetta saa huudattaa turhan paljon, jotta se todella kulkisi. Mutta onhan tuo 24V-kone toisaalta uudempaa tekniikkaa, joten polttoaineen kulutus on melko pieni, jos ajelee siististi.
      BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
      Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
      Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #4
        Avainsanat ovat juurikin " hyvin huollettuna". M30B35:ssä on sellainen ongelma, että venttiilit pitää säätää joka vuosi ja siinä yhteydessä kiristää pultit siitä "raiteesta" joka jakaa öljyä venttiilikoneistolle. Tämä kun jää tekemättä, niin nokka kuluu ja sitten kyllä on remontti jossain vaiheessa edessä.

        M50:ssä on sitten omat ongelmat. Hieman enemmän niissä tuntuu olevan käyntihäikkää ja päästöongelmia kuin M30B35 koneissa. Kulutuskin on vanhassa jonkin verran isompi, vaikka ei se M50:ään mikään pihistäjä ole.

        Yksi asia jossa M30B35 on kumminkin vertaansa vailla, on laaja-alaisuus. Vaikka itse sanonkin, niin vääntöä on ihan perkeleesti. Liikkellelähtemisen kikat tulee kyllä selville. Moottorin vääntö on tyhjäkäynnilläkin melkoisen jyräävää.

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4321
          • Kannus/Kokkola

          #5
          M30 ehdottomasti. Käyttöominaisuuksiltaan m30 pesee m50 sukuiset moottorit mennen tullen.

          Comment

          • Humppi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 94
            • Vantaa

            #6
            Annan ääneni M30-padalle, pohjana omat kokemukset (M30B30) plus muiden kommentit!!! M50B20 ei ainakaan minua vakuuttanut....
            Se nyt vaan on siistiä olla minä!

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              #7
              M30 on lähes ikuinen kone, se kestää, kestää, kestää ja kestää
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                #8
                Löytyskö keltään käytännön lukuja mitä tollanen 535 syö "normaalissa ajossa" (=jokainen saa määritellä itse)? Myös M50-koneisten kulutuslukemat kiinnostaa..

                Comment

                • Alpina E34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1122
                  • Masku

                  #9
                  Originally posted by Tojopa
                  Löytyskö keltään käytännön lukuja mitä tollanen 535 syö "normaalissa ajossa" (=jokainen saa määritellä itse)? Myös M50-koneisten kulutuslukemat kiinnostaa..
                  No mulla menee 535i:ssä matka-ajossa tasan 10 l, kaupungissa n.15 l. Matka-ajo on aika lepposaa kyllä muhkean väännön ansiosta; ei tarvi vispata sitä keppiä aivan tolkkuna
                  E34 Lenz 536ds -89

                  E34 osille tarve:
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                  Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                  Originally posted by T3
                  BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                  'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                  Comment

                  • -kiki-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1160
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Originally posted by Tojopa
                    Löytyskö keltään käytännön lukuja mitä tollanen 535 syö "normaalissa ajossa" (=jokainen saa määritellä itse)? Myös M50-koneisten kulutuslukemat kiinnostaa..
                    M50 näin talvella lähinnä kaupunkia karvan yli 10
                    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by Tojopa
                      Löytyskö keltään käytännön lukuja mitä tollanen 535 syö "normaalissa ajossa" (=jokainen saa määritellä itse)? Myös M50-koneisten kulutuslukemat kiinnostaa..
                      Pistäppä haku: kulutus, gallup-aluella niin löytyy aika monta vastausta
                      Nojoo tuossa omassa näyttää edelleen 10,7l/100km keskikulutusta, resetoitu joskus viime talvena n.15000-18000 km sitten.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Leka
                        Pistäppä haku: kulutus, gallup-aluella niin löytyy aika monta vastausta
                        Nojoo tuossa omassa näyttää edelleen 10,7l/100km keskikulutusta, resetoitu joskus viime talvena n.15000-18000 km sitten.
                        Haulla löytää varmaan sun automallinkin? Ilmeisesti 535?

                        Haku on tosiaan kätevä, mutta tähän ketjuun noi kulutuslukemat kuitenkin mielestäni oleellisesti liittyy.. siksi niitä kyselin.

                        Toi 10,7l satkulle ei kuulosta ollenkaan pahalta, varsinkin jos noin pitkältä ajalta/matkalta mitattu. Minkälaisessa ajossa toi sun auto on? Pätkää vai matkaa? Entä ajotapa, maltatko ajella nätisti

                        Comment

                        • bayerman
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 297
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Mulla on ollu kummatkin moottorit ja ääni menee ehdottomasti M30:selle, pesee M50:sen joka suhteessa, paitsi että vie hiukan enenmän bensaa. Mulla vei 535 koneen mukaan 11.1l/100km ja siinäkin paljon kaupunki ajoa.
                          E28 M

                          Comment

                          • NCmotorsport
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 645
                            • Naantali

                            #14
                            M30 pata saa minunkin äänen.
                            Kulutus matka 10-11l kaupunki 13-15l
                            Missä kohtaa teillä tulee rajoitin vastaan 535 itellä tulee 5500r/min tuntuu aika alhaiselta mut kulkeese näinkin

                            Comment

                            • Mikki35i
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 79

                              #15
                              Itellä on m30b35 ja tyytyväinen olen!
                              Tosin rajoitin leikkaa 6500rpm....mutta ei tuota toki tarvi ikinä nuin korkeille kierrättää!!!Voima on alarekisterissä,ihan pirusti...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎