Elikkäs tämmöinen moottorin vaihto projekti olisi suoritettu vuosimallin 1999/2 E38;iin, mutta ongelma tällä hetkellä on se, että uusi moottori starttaa, mutta ei käynnisty, koska se ei saa kipinää, eikä bensaa. Alla mainittuna faktaa, mitä toimenpiteitä asian eteen on tehty ja toivotaan hyviä vinkkejä, mitä tulisi tehdä, jotta uusi moottori saataisiin kehräämään. Näkemys tällä hetkellä on, että EWS-DME ongelma edelleen on olemassa.
1. Vaihdettiin vanhan moottorin tilalle uusi käyttämätön moottori, joka on vuosimallia 1998 ja kooltaan siis tuo 4.4 litranen vanhan 3.5 litrasen sijaan.
2. Uudesta moottorista tarkastettiin , anturit, suuttimet yms. asiat läpi, jotta se olisi sopiva vanhan tekniikan tilalle ja suurempia eroja ei löydetty. Uuden moottorin johtosarjanumerot ovat yhtä samat kuin vanhassakin, joten päätimme käyttää uutta johtosarjaa.
3. Moottorin ja apulaitteiden jälkeen teimme starttauksen, mutta moottori ei käynnistynyt, joten otimme INPA;n apuun ongelmien tutkimiseen. INPA ei näyttänyt mitään vikakoodeja, mutta suoritimme EWS-DME synkronoinnin, jos se olisi asiaa helpottanyt. EWS synkronisointi onnistui INPA;n mukaan, mutta kipinää ja polttoainetta ei silti tule, mutta antaa kuitenkin pyörittää moottoria starttauksessa. INPA;n mukaan kaikki EWS liitännäiset asiat pitäisi olla OK ja avaimeltakin tulee koodi oikein DME;lle. Kaikki auton sulakkeet tarkastettiin ja todettiin ehjiksi.
4. Seuraavaksi pakkoohjasimme INPA;lla bensapumppua, joka toimii ja mittasimme tukilta bensanpaineen, joka oli lähellä 3bar;ia, siis pitäisi riittää.
5. Ohjasimme INPA;lla seuraavaksi suuttimia, mutta suuttimista ei tule äänähdystäkään! Eli jokin estä suuttimien aukaisemista, mutta ei herjaa ohjelmalla mitään. Suuttimet ovat vastusarvoltaan samat kuin vanhassa moottorissa ja mittasimme että suuttimet saavat jännitettä, mutta toimintahan suuttimilla perustuu maan katkomiseen ja jostain syystä se ei sitä tee edes pakko-ohjauksella." >Mahdollista, että kaikki suuttimet on jumissa tai koska myöskään kone ei anna kipinää, ongelma liittyy EWS-DME/ECU ongelmaan<".
6. Epäilys kampiakselin asentotunnistimen rikkoutumisesta pisti vaihtamaan kampiakselin asentotunnistimen uuteen, mutta asialla ei ollut vaikutusta. Vastusarvoltaan kumpikin oli 660 ohmia ja toimivuus todettiin vielä toisella autolla, joka käynnisty moitteetta.
7. Tilanne tällä hetkellä se, että tarvitaan ERITTÄIN HYVIÄ neuvoja, mitä pitäisi seuraavaksi tehdä, koska monella ALAN miehellä alkaa jo viisaat neuvot loppua. Periksi ei anneta, sillä onhan nuokin ihmisen rakentamia laitteita, mutta jonkun neuvot, joka tuntisi ECU;n, EWS;n ja DME;n toimintaa syvällisesti olisivat erittäin tervetulleita.
Käsitys tällä hetkellä on se, että koska moottorin ohjaus on 3,5 litran moottorista, moottorin pitäisi edes käynnistyä tai hörähtää sillä, mutta saattaahan se olla myös väärin. Tarkoitus on koodauttaa ECU 4.4 litraiseen sopivaksi piahkoin, mutta ensiksi olisi hyvä saada polttoaine ja kipinäongelma ratkaistua. :think
1. Vaihdettiin vanhan moottorin tilalle uusi käyttämätön moottori, joka on vuosimallia 1998 ja kooltaan siis tuo 4.4 litranen vanhan 3.5 litrasen sijaan.
2. Uudesta moottorista tarkastettiin , anturit, suuttimet yms. asiat läpi, jotta se olisi sopiva vanhan tekniikan tilalle ja suurempia eroja ei löydetty. Uuden moottorin johtosarjanumerot ovat yhtä samat kuin vanhassakin, joten päätimme käyttää uutta johtosarjaa.
3. Moottorin ja apulaitteiden jälkeen teimme starttauksen, mutta moottori ei käynnistynyt, joten otimme INPA;n apuun ongelmien tutkimiseen. INPA ei näyttänyt mitään vikakoodeja, mutta suoritimme EWS-DME synkronoinnin, jos se olisi asiaa helpottanyt. EWS synkronisointi onnistui INPA;n mukaan, mutta kipinää ja polttoainetta ei silti tule, mutta antaa kuitenkin pyörittää moottoria starttauksessa. INPA;n mukaan kaikki EWS liitännäiset asiat pitäisi olla OK ja avaimeltakin tulee koodi oikein DME;lle. Kaikki auton sulakkeet tarkastettiin ja todettiin ehjiksi.
4. Seuraavaksi pakkoohjasimme INPA;lla bensapumppua, joka toimii ja mittasimme tukilta bensanpaineen, joka oli lähellä 3bar;ia, siis pitäisi riittää.
5. Ohjasimme INPA;lla seuraavaksi suuttimia, mutta suuttimista ei tule äänähdystäkään! Eli jokin estä suuttimien aukaisemista, mutta ei herjaa ohjelmalla mitään. Suuttimet ovat vastusarvoltaan samat kuin vanhassa moottorissa ja mittasimme että suuttimet saavat jännitettä, mutta toimintahan suuttimilla perustuu maan katkomiseen ja jostain syystä se ei sitä tee edes pakko-ohjauksella." >Mahdollista, että kaikki suuttimet on jumissa tai koska myöskään kone ei anna kipinää, ongelma liittyy EWS-DME/ECU ongelmaan<".
6. Epäilys kampiakselin asentotunnistimen rikkoutumisesta pisti vaihtamaan kampiakselin asentotunnistimen uuteen, mutta asialla ei ollut vaikutusta. Vastusarvoltaan kumpikin oli 660 ohmia ja toimivuus todettiin vielä toisella autolla, joka käynnisty moitteetta.
7. Tilanne tällä hetkellä se, että tarvitaan ERITTÄIN HYVIÄ neuvoja, mitä pitäisi seuraavaksi tehdä, koska monella ALAN miehellä alkaa jo viisaat neuvot loppua. Periksi ei anneta, sillä onhan nuokin ihmisen rakentamia laitteita, mutta jonkun neuvot, joka tuntisi ECU;n, EWS;n ja DME;n toimintaa syvällisesti olisivat erittäin tervetulleita.
Käsitys tällä hetkellä on se, että koska moottorin ohjaus on 3,5 litran moottorista, moottorin pitäisi edes käynnistyä tai hörähtää sillä, mutta saattaahan se olla myös väärin. Tarkoitus on koodauttaa ECU 4.4 litraiseen sopivaksi piahkoin, mutta ensiksi olisi hyvä saada polttoaine ja kipinäongelma ratkaistua. :think
Comment