Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 M62TUB35 moottorin vaihto M62TUB44;ään.

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jykeman
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 3
    • Loppi

    E38 M62TUB35 moottorin vaihto M62TUB44;ään.

    Elikkäs tämmöinen moottorin vaihto projekti olisi suoritettu vuosimallin 1999/2 E38;iin, mutta ongelma tällä hetkellä on se, että uusi moottori starttaa, mutta ei käynnisty, koska se ei saa kipinää, eikä bensaa. Alla mainittuna faktaa, mitä toimenpiteitä asian eteen on tehty ja toivotaan hyviä vinkkejä, mitä tulisi tehdä, jotta uusi moottori saataisiin kehräämään. Näkemys tällä hetkellä on, että EWS-DME ongelma edelleen on olemassa.

    1. Vaihdettiin vanhan moottorin tilalle uusi käyttämätön moottori, joka on vuosimallia 1998 ja kooltaan siis tuo 4.4 litranen vanhan 3.5 litrasen sijaan.
    2. Uudesta moottorista tarkastettiin , anturit, suuttimet yms. asiat läpi, jotta se olisi sopiva vanhan tekniikan tilalle ja suurempia eroja ei löydetty. Uuden moottorin johtosarjanumerot ovat yhtä samat kuin vanhassakin, joten päätimme käyttää uutta johtosarjaa.
    3. Moottorin ja apulaitteiden jälkeen teimme starttauksen, mutta moottori ei käynnistynyt, joten otimme INPA;n apuun ongelmien tutkimiseen. INPA ei näyttänyt mitään vikakoodeja, mutta suoritimme EWS-DME synkronoinnin, jos se olisi asiaa helpottanyt. EWS synkronisointi onnistui INPA;n mukaan, mutta kipinää ja polttoainetta ei silti tule, mutta antaa kuitenkin pyörittää moottoria starttauksessa. INPA;n mukaan kaikki EWS liitännäiset asiat pitäisi olla OK ja avaimeltakin tulee koodi oikein DME;lle. Kaikki auton sulakkeet tarkastettiin ja todettiin ehjiksi.
    4. Seuraavaksi pakkoohjasimme INPA;lla bensapumppua, joka toimii ja mittasimme tukilta bensanpaineen, joka oli lähellä 3bar;ia, siis pitäisi riittää.
    5. Ohjasimme INPA;lla seuraavaksi suuttimia, mutta suuttimista ei tule äänähdystäkään! Eli jokin estä suuttimien aukaisemista, mutta ei herjaa ohjelmalla mitään. Suuttimet ovat vastusarvoltaan samat kuin vanhassa moottorissa ja mittasimme että suuttimet saavat jännitettä, mutta toimintahan suuttimilla perustuu maan katkomiseen ja jostain syystä se ei sitä tee edes pakko-ohjauksella." >Mahdollista, että kaikki suuttimet on jumissa tai koska myöskään kone ei anna kipinää, ongelma liittyy EWS-DME/ECU ongelmaan<".
    6. Epäilys kampiakselin asentotunnistimen rikkoutumisesta pisti vaihtamaan kampiakselin asentotunnistimen uuteen, mutta asialla ei ollut vaikutusta. Vastusarvoltaan kumpikin oli 660 ohmia ja toimivuus todettiin vielä toisella autolla, joka käynnisty moitteetta.
    7. Tilanne tällä hetkellä se, että tarvitaan ERITTÄIN HYVIÄ neuvoja, mitä pitäisi seuraavaksi tehdä, koska monella ALAN miehellä alkaa jo viisaat neuvot loppua. Periksi ei anneta, sillä onhan nuokin ihmisen rakentamia laitteita, mutta jonkun neuvot, joka tuntisi ECU;n, EWS;n ja DME;n toimintaa syvällisesti olisivat erittäin tervetulleita.

    Käsitys tällä hetkellä on se, että koska moottorin ohjaus on 3,5 litran moottorista, moottorin pitäisi edes käynnistyä tai hörähtää sillä, mutta saattaahan se olla myös väärin. Tarkoitus on koodauttaa ECU 4.4 litraiseen sopivaksi piahkoin, mutta ensiksi olisi hyvä saada polttoaine ja kipinäongelma ratkaistua. :think
    Family members

    E39 535iA Shadowline
    E28 M535 -86,
  • 327 2*t+ic
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 209

    #2
    Onhan tällainen yksinkertainen asia kuin johtosarjan KAIKKI maadoitukset kunnolla kiinni?
    On vaan kaikki mystiset sähköviat 98% huonoista/puuttuvista maadoituksista johtuvia.

    Suuttimien vastusarvot samat?

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Siis hetkinen? Kävikö se vanha kone vai mikä on tarina kokonaisuudessaan?
      Jos on vain vaihdettu kone, ja dme+ews+avain on vanhat entiset, pitäisi sen B44 koneen teoriassa edes hörähtää.

      Jos taasen vaihdettu DME ja koitettu synkkaa uuden DME:n sekä vanhan EWS:sän välillä, voi tuo EWS purkki olla jumissa.
      EWS livedataa kun lukee, jos siellä missään välissä lukee : Error_ecu_rejected, ei tule vehkeet lähtemään käymään, synkki sekaisin.

      Noita tuli viime talvena vastaan niin kolmekutosissa, kolmekaseissa sekä kolmeyseissä muutama, joissa yksinkertaisesti purkit oli niin jumissa että piti vaihtaa pyhä kolminaisuus jotta vehkeet sai takaisin elävien kirjoihin, toki vaihtoehtona on käydä marmorilta uusi virginmodessa oleva purkki, mutta se on taas melko kallista.
      Softaamaan en alkanut purkkeja virginiin kun ei softia ollut saatavilla, saatika aikaa etsiä.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • Jykeman
        Newbiemmer
        • Jul 2006
        • 3
        • Loppi

        #4
        Selvennystä

        Maadoitukset on tarkastettu ja niiden pitäisi olla kunnossa. Suuttimien vastusarvot on samat kuin aikaisemminkin.

        Vanha moottori kävi aluksi ihan ok, mutta kiertokangen laakerit alkoivat naputtamaan ja siksi päätetiin vaihtaa moottori.DME-EWS ja virtalukko on vanhasta tekniikasta, joten kaiken järjen mukaan niiden pitäisi toimia tuossa uudenkin moottorin kanssa. Voiko olla nyt niin, että jostain syystä INPA ei näytä kaikkia ongelmia liittyen EWS-DME;en tai sitten en osaa katsoa. Voisi olla hyvä kokeila vaikka jotain muutakin softaa. Kohta alkaa tuntua, että tekisi mieli vaihtaa vanha moottorin pääjohtosarja autoon, jos se jotain auttaisi, mutta työmäärä on kohtuullisen suuri.
        Family members

        E39 535iA Shadowline
        E28 M535 -86,

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Eli kone laitettu paikalleen, ja tökätty töpselit paikalleen? Sitten kokeiltu startata, on pyörittänyt muttei käynnistynyt jonka jälkeen alettu säätämään DME-EWS koodien kanssa?

          Vähän tulee kyllä mieleen josko sittenkin olisi pinnijärjestys DME:llä B35 ja B44 kohdalla erilaiset, voisi olla ihan ingenjöörien keksintö ettei vahingossa isompaa konetta käytetä pikkulohkon ohjauksella.

          Joten, tarkistappa että samoista pinneistä ohjataan suuttimia ko. johtosarjoissa.
          Jos ei ohjata niin iipeistä lienee helpoin ostaa tuo kolminaisuus siihen ja lyödä paikalleen..Perus lukkoliikkeet (ja jotkut harrastajatkin) pystyvät jo niitä siruja monistamaan jos harmittaa ettei saa jatkossa autoa käymään kaikilla kymmenellä avaimella

          Inpalla voisi myös kyllä huvikseen katsoa startissa tuleeko mitään kierroslukutietoa. Oliko muuten molemmat koneet automaagien kanssa ollut? Nimittäin jos toinen automaatti, ja toinen manuaali niin johtosarjat pitäneet vaihtaa.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Jykeman
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 3
            • Loppi

            #6
            Eli DME boxien tyhjän raudan nimikenumero on sama, mutta ohjelmoidun boxin eri, johtuen erillaisista ohjelmista. Johtosarjojen ollessa samanlaiset, boxin liittimeltä suuttimille menee tiedot samaisten pinnien kautta kummassakin tapauksessa. Molemmat moottorit on automaatilla varustettuun autoon suunniteltu ja johtosarjojen nimikenumero sen myös vahvistaa.

            Kierroslukutieto 127rpm ja suuttimien aukioloaikakin 39ms vilkkuu INPA;ssa startattessa, mutta suuttimet ei silti reagoi, eikä kipinää tule. Kaikki lämpötilatiedot, Lamda arvot yms. näkyvät myös oikein INP;ssa. Tuleekos muuten näitä tietoja ollenkaan jos DME-EWS virtalukko synkronointi ei toimisi?
            Family members

            E39 535iA Shadowline
            E28 M535 -86,

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Tainnu palaa suuttimien sulake siitä sinetöidystä mustasta rasiasta moottorinohjausboksin vieressä?
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • jarno j
                BTCF Member
                • May 2010
                • 293
                • oulainen/ylivieska

                #8
                löytyikö tästä koskaan vikaa mikä tuon aiheutti?
                itellä sama homma kone vaihtui b35--->b44.
                sähköt jäi vanhasta koneesta kaikki samoin moottorin ohjaus(oikea ohjaus tulossa)
                eli kone lähti hyvin käyntiin useampia kertoja kunnes tänään ilmauksen yhteydessä auto sammui yhtäkkiä ja ei enään yritä käyntiin,kone kyllä pyörii hyvin eikä mitään outoja ääniä kuulu sen kummemmin.
                vettä oli pääsyt nuihin tulppien koloihin,ne tuli kuivattua mutta käynnin kanssa ei muutosta.
                voiko olla että tuo vesi nyt on jonkin "oikosulun"aiheuttanut jonnekkin?
                vikakoodeha ei vielä luettu.

                öljyn pinnan anturi ei pelaa voiko se aiheuttaa jotain ongelmia käynnistyksen suhteen?
                E38 740

                Comment

                • Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by jarno j View Post
                  löytyikö tästä koskaan vikaa mikä tuon aiheutti?
                  itellä sama homma kone vaihtui b35--->b44.
                  sähköt jäi vanhasta koneesta kaikki samoin moottorin ohjaus(oikea ohjaus tulossa)
                  eli kone lähti hyvin käyntiin useampia kertoja kunnes tänään ilmauksen yhteydessä auto sammui yhtäkkiä ja ei enään yritä käyntiin,kone kyllä pyörii hyvin eikä mitään outoja ääniä kuulu sen kummemmin.
                  vettä oli pääsyt nuihin tulppien koloihin,ne tuli kuivattua mutta käynnin kanssa ei muutosta.
                  voiko olla että tuo vesi nyt on jonkin "oikosulun"aiheuttanut jonnekkin?
                  vikakoodeha ei vielä luettu.

                  öljyn pinnan anturi ei pelaa voiko se aiheuttaa jotain ongelmia käynnistyksen suhteen?
                  Tasoanturi voi polttaa sulakkeen ja sen jälkeen ei homma oikein pelaa.

                  Toki vikakooditkin voi lukea jos sulakkeet on kunnossa.
                  Last edited by Muurahainen; 20-02-2020, 21:50.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by jarno j View Post
                    löytyikö tästä koskaan vikaa mikä tuon aiheutti?
                    itellä sama homma kone vaihtui b35--->b44.
                    sähköt jäi vanhasta koneesta kaikki samoin moottorin ohjaus(oikea ohjaus tulossa)
                    eli kone lähti hyvin käyntiin useampia kertoja kunnes tänään ilmauksen yhteydessä auto sammui yhtäkkiä ja ei enään yritä käyntiin,kone kyllä pyörii hyvin eikä mitään outoja ääniä kuulu sen kummemmin.
                    vettä oli pääsyt nuihin tulppien koloihin,ne tuli kuivattua mutta käynnin kanssa ei muutosta.
                    voiko olla että tuo vesi nyt on jonkin "oikosulun"aiheuttanut jonnekkin?
                    vikakoodeha ei vielä luettu.

                    öljyn pinnan anturi ei pelaa voiko se aiheuttaa jotain ongelmia käynnistyksen suhteen?

                    Miksi se ecu on menossa vaihtoon? Eikö järkevämpää olisi vain päivittää nykyisen ecun softa? Muurahainen tuossa sanoikin jo ne oleelliset.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    Working...
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎