Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jyrkkä nokka + Katalysaattori + rikkaalla = Lyhytkö tarina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Neppo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 721
    • Laihia

    Jyrkkä nokka + Katalysaattori + rikkaalla = Lyhytkö tarina?

    Omaan katupommiin (E30 M10 Turbo) on tulossa 304° nokka ja olen haalinut varastoihini E30 M3 Kat. putkiston. Vetopäällä seokset on siinä 12.5 tietämillä. ja perusajossa 13.5-14. Varmaan säädän vielä hieman tuota ajoaluetta lähemmäs 14:ää.

    Onko kokemusta rikkaalla ajamisesta meneekö katalysaattori heti jaskaksi? Kun tuo nokka ei ole se päästöttömin, niin meinasin putkella hakea varmuutta päästötestiin. Ei viitsi jumppailla ees taas putken, venttilivälysten, ajoituksen jne kanssa.

    Kestääkö kisakatit enemmän rikkaalla ajoa, vai meneekö nekin yhtä nopeasti? Kilometrejä nyt ei tule niin paljoa, mutta nekin vähät menee melkein WOT asennossa muualla kuin tiellä.

    Eli onko jollain kokemusta asiasta.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Pohdiskelin aikanaan samaa, nokan mainosasteet on 300/300 ja sama moottori. Sit aattelin että kasaan ilman kattia ja katotaan paljonko puskee HC:tä ja CO:ta, halpakatti kiinni jos tarvii. Paljonko sun autossa on päästörajat?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Neppo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 721
      • Laihia

      #3
      Olikohan koppa -84, vai jopa niinkin tuore kuin -85. Eli saa silloin käsittääkseni olla CO: 4.5% ja HC: 1000.

      Useiden taulukoiden mukaan pitäisi noin 14 AFR:llä olla aika hyvät päästöt, mutta kuinka tuo nokka siihen vaikuttaa, niin siitä ei ole hajuakaan. Pitää vissiin käydä leimalla vielä tolla mopolla motilla ja laittaa sitten vasta tiukempaa kiinni. Voihan sitä joutokäyntiä nostaakin, kun en ole omavalmistajana ilmoittanut

      Täälläkin foorumilla on saatu 304° kepillä leimattua, niin en sen usko olevan ongelma. Kumminkin kun tuo kat. putki on olemassa, niin senkin voisi laittaa paikoilleen. Ei vaan tieten tahtoen tohtisi sitä kat. osaa siitä särkeäkään.

      Eli jos joku osaa sanoa suoraan meneekö se kat rikki jos ajaa rikkaalla, niin laitan putken myyntiin ja kokeilen säädöillä saada kuntoon. Jos katti kestää rikasta, niin laitan sen putken. Saa samalla äänet ratarajoista heittäen läpi.

      Sen verran Laihialaisuus tarttunut, että ei syyttä viitsi hyvää tavaraa haaskata!

      Comment

      • StreetA
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 296
        • ?

        #4
        Jos putkiston myyt niin varattu tänne Laita privaa jos/kun rupeat myymään..

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by Neppo View Post
          Omaan katupommiin (E30 M10 Turbo) on tulossa 304° nokka ja olen haalinut varastoihini E30 M3 Kat. putkiston. Vetopäällä seokset on siinä 12.5 tietämillä. ja perusajossa 13.5-14. Varmaan säädän vielä hieman tuota ajoaluetta lähemmäs 14:ää.

          Onko kokemusta rikkaalla ajamisesta meneekö katalysaattori heti jaskaksi? Kun tuo nokka ei ole se päästöttömin, niin meinasin putkella hakea varmuutta päästötestiin. Ei viitsi jumppailla ees taas putken, venttilivälysten, ajoituksen jne kanssa.

          Kestääkö kisakatit enemmän rikkaalla ajoa, vai meneekö nekin yhtä nopeasti? Kilometrejä nyt ei tule niin paljoa, mutta nekin vähät menee melkein WOT asennossa muualla kuin tiellä.

          Eli onko jollain kokemusta asiasta.
          Kyllä se pitäisi saada siellä 14.5-14.7 AFR-arvoilla pyörimään matka-ajossa ja kevyellä kuormalla mieli sen katalysaattorin kestää muutamaa sataa km pidempään. Vaatii oikein säädetyn aktiivisen lambda-ohjauksen. Lisäksi katalysaattorin hyöty vähenee mitä kauempana ollaan tuosta stoikiometrisestä AFR:sta.

          Ne -84 <-> -85 ikäiset menee kyllä ilman kattia läpi koska päästöt mitataan tyhjäkäynnillä ja rajat on aika isot, käytännössä kaasarikoneille mitoitetut. Eli tarkkaan säädetty moottorinohjaus ja kunnossa oleva perusmoottori niin ei tarvitse mitään muuta.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1002
            • e-suomi

            #6
            304 nokka yhdellä läpällä ei käy kyllä tyhjää kauhean nätisti. Hc voi jäädä koholle vaikka soosi ok.

            Comment

            • Neppo
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 721
              • Laihia

              #7
              Eli se katti vaatis sen aktiivisen säädön ja lähelle lambda 1, että katti olis pitkäikäinen? Sitä vähän pelkäsinkin. Kumminkin haluan vetoalueella pitää turvallisen rikkaalla ja olen antanut itselleni ymmärtää, että siellä 12 tietämillä olisi kanssa huipputeho.

              Jos se katti ei tähän yhtälöön uppoa, niin ei pakolla. Eli pitää vain säätää niin, että röpöttää tyhjäkäynnillä mahd. puhtaasti sillä jyrkällä nokalla.

              Racekatitkaan ei sitten toimi pitkään?

              Comment

              • Neppo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 721
                • Laihia

                #8
                Originally posted by turbobliz View Post
                304 nokka yhdellä läpällä ei käy kyllä tyhjää kauhean nätisti. Hc voi jäädä koholle vaikka soosi ok.
                Tarkoitatko koholla olemista yli 1000? Vai koholla, mutta alle 1000?

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Neppo View Post
                  Eli se katti vaatis sen aktiivisen säädön ja lähelle lambda 1, että katti olis pitkäikäinen? Sitä vähän pelkäsinkin. Kumminkin haluan vetoalueella pitää turvallisen rikkaalla ja olen antanut itselleni ymmärtää, että siellä 12 tietämillä olisi kanssa huipputeho.

                  Jos se katti ei tähän yhtälöön uppoa, niin ei pakolla. Eli pitää vain säätää niin, että röpöttää tyhjäkäynnillä mahd. puhtaasti sillä jyrkällä nokalla.

                  Racekatitkaan ei sitten toimi pitkään?
                  Ei toimi race mallin kattikaan pitkään.
                  Niissäkin olisi aktiivinen säätö tarpeen.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by turbobliz View Post
                    304 nokka yhdellä läpällä ei käy kyllä tyhjää kauhean nätisti. Hc voi jäädä koholle vaikka soosi ok.
                    Originally posted by Neppo View Post
                    Tarkoitatko koholla olemista yli 1000? Vai koholla, mutta alle 1000?
                    Shcrickissä taisi olla mainos-overlappia joku 88 astetta (?) jos muistan oikein ja venat auki jotain lähelle 3 milliä YKK:ssa. Joka tapauksessa, onhan ne sen verran samaan aikaan auki että varmasti menee palamatonta seosta läpi.

                    Toinen mitä maallikko tässä rupes ajattelemaan on toi seos. Eikös moottori toimi aivan eri setupilla 1)joutokäynnillä 2) ajettaessa tasamopeudella 3) kiihdyttäessä jolloin on kiihdytysrikastus pelissä? -'85 mallin vehkeessä ei tarvii kuitenkaan siitä välittää että päästötestissä lambda olis 0,97-1,03.
                    Sinällään koskettaa itteäni kun oman M10:n nokka on about vastaavilla arvoilla kuin toi Srikki mutta imu menee 4 astetta aikasemmin kiinni.
                    Last edited by petrolhead; 19-07-2014, 22:38.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Shcrickissä taisi olla mainos-overlappia joku 88 astetta (?) jos muistan oikein ja venat auki jotain lähelle 3 milliä YKK:ssa. Joka tapauksessa, onhan ne sen verran samaan aikaan auki että varmasti menee palamatonta seosta läpi.
                      Itseasiassa ei mene, tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla imusarjassa on paljon suurempi alipaine kuin pakosarjassa ja ongelma on että imusarjaan menee paljon pakokaasuja, ja kun täytöksestä on liian suuri osa pakokaasuja seos ei enää pala kunnolla mistä tulee kireiden nokkien luputtuva tyhjäkäynti ja suuret hc-päästöt.

                      Kaasuläppä lähellä venttiiliä auttaa kun alipaineistettua imusarjaa on vähemmän vetämässä pakokaasuja takaisin, samaten katsastussäätöinä voi käyttää hirmuisen myöhäistä syttyennakkoa jolla saadaan imusarjan alipaine ajettua sen verran pieneksi että poltettavaa seosta saa pyttyyn joka työtahdille.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Kyllä se pitäisi saada siellä 14.5-14.7 AFR-arvoilla pyörimään matka-ajossa ja kevyellä kuormalla mieli sen katalysaattorin kestää muutamaa sataa km pidempään. Vaatii oikein säädetyn aktiivisen lambda-ohjauksen. Lisäksi katalysaattorin hyöty vähenee mitä kauempana ollaan tuosta stoikiometrisestä AFR:sta.
                        Miksi sitä laihaa seosta pelätään, kyllä jos säätämisen puolesta on mahdollista kannattaa osakaasun seokset säätää reilusti laihan puolelle >15 ja yli lambda-arvoille, näin ne kaikki säädettiin ennen kattiaikaa, kolmitoimikatti vaatii sen stoikiometrisen seoksen ei moottori. Stoikiometristä rikkaampi seos on myrkkyä moottorille ja sitä ei pidä käyttää muulloin kuin silloin kun hyödyt voittavat haitat. ts täyskaasulla pitämään pakolämmöt ja nakutus kurissa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎