Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28TU tyhjäkäynti notkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    M52B28TU tyhjäkäynti notkuu

    Tällainen ongelma:
    Potilas: E39 528iA M52B28TU koneella, 3/99
    Oireet: tyhjäkäynnillä kierrokset satunnaisesti notkahtaa n 400 kierrokseen ja heti takaisin normaaliin. Siis satunnaisesti (n 5 - 10 sek välein) ei mitään "humppaa".
    Milloin esiintyy: ainoastaan, kun kone on kylmä, ei kuitenkaan heti käynnistyksen jälkeen vaan n 1 min se jälkeen. Ei väliä missä asennossa vaihde on. Vika poistuu, kun lämpömittari nousee yli 1/4 asennon.

    Auto käynnistyy moitteetta niin kylmänä kuin lämpimänäkin.
    Tutkittu: DTC (OBD2) ja DIS eivät anna mitään vikakoodeja. Kakkospankin (sylinterit 4-6) lambda vaihdettu (antoi vikakoodin), Laakkosella vaihdettu yksi alipaineletku. Ikään kuin olisi poistanut vian hetkeksi.

    Mitä seuraavaksi? ideoita?
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Ilmavuodot (myös alipainevuodoiksi kutsutaan) saattavat moisia aiheuttaa oireita. Tai itseasiassa mitä kummallisempia oireita. Joten sitä mahdollisuutta kannattaa tutkia lisää.

    Itse etsiskelen niitä "starttipilotilla" (eetteriä spray -pullossa), näin kylmällä säällä kelpo tapa. Eli moottorin tyhjäkäydessä suihkautan "starttipilottia" kaikkiin alipaineliitoksiin (letkuliitokset, letkut, haitarikumit, imusarjantiivisteet, imusarjan alapuoli jos siellä alipaineletkuja yms. jne.). Vanhemmissa M30Bxx koneissa varsinkin imusarjan alapuoliset letkut usein vuotavat. "Poissa silmistä, poissa mielestä", joten liian usein niitä ei välttämättä tule tutkittua.

    Moottorin lämpötila-anturi voi myös olla vaihtoehto. Sen resistanssi siellä lämpötilan alapäässä on väärä jolloin moottorin ohjausboxi luulee koneen olevan (esimerkiksi) lämpimämpi kuin onkaan.

    Kampiakselin asentotunnistinkin voi aiheuttaa moisia oireita, jos viallinen. Sehän tunnistaa, nimensä mukaisesti, kampiakselin asennon ja sitä kautta sytytyshetken.

    Yleensäkin ottaen, joku koneen monista antureista saattaa olla viallinen. Toimii vain ajoittain. Ja antureitahan siinä koneessa riittää. Mutta toisaalta luulisin niistä jotain jäävän vikamuistiin...

    Timo

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Niin, kyllähän se pitäisi löytyä vikamuistista mikäli kyse olisi sähköisestä anturi tai säätömekaniikkapuolesta. M52TU/M54 koneessa kun ei myöskään ole enään tuota M52 koneiden etupäässä sijaitsevaa kammenkulma-anturia joka "kummitellessaan" voisi liittyä tämän tyyppiseen satunnaiseen huojumiseen. Jonkinlaisesta alipaineviasta siis voisi olla kysymys. Ainoat toiminnot mitkä nyt heti tuli mieleen ja mitkä ei näy testerillä olisivat jarrutehostimen takaisku/jarrutehostin ja lämppärille lähtevä alipainehaara.
      Eli kokeile vaikuttaako esim.jarrun painaminen huojumiseen. Jos tällä ei ole vaikutusta, irroita tulipelliin vesiletkujen liitosten luokse tuleva pieni 6mm:n alipaineletku ja tuki se ja katso onko vaikutusta?

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        notkuu

        Vielen Danke.
        Juu, jarrun painelu ei vaikuta tyhjäkäyntiin mitenkään. Sain myös vihjettä yhdeltä brittipalstalta ja sielläkin vihjeet kallistuu alipainepuolelle.
        Pitää viikonloppuna kokeilla tuon letkun irrotusta ja kaivella starttispray esille ja alkaa suihkimaan.
        Lisäksi vielä, että tuo vika ei tule aina. Siis joskus auto toimii kylmänä ihan malliikkaasti ja ajossa ei koskaan ole mitään nykimistä tms.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Eipä auttanut suihkiminen. Käynti oli ihan samanlaista, mutta:
          Nyt vika on loistanut poissaolollaan jo viikon. Mitä tapahtui?
          Kun tuo vika oli pahimillaan, autolla ajettin 95% kaupungissa. Viime viikolla tehtiin ns maakuntakierros, päiväajot väh 100 km:n luokkaa ja nyt tyhjäkäynti on lähes mallillaan. Tosin nyt taas ollut pari päivää vain kaupunkiajoa.
          Eli vika sattaisi liityä jotenkin tuohon ajosuoritteeseen?
          Autoon vaihdettiin viime viikolla myös akku, mutta en usko, että sillä oli vaikutusta. Vaihdettaessa jopa syötettiin koko ajan jännitettä. Joten mikään ohjausyksikkökään ei ole voinut nollaantua.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Työkaverilla samoja ongelmia -99 Laguna Rellussa, ei päässyt lopuksi pihasta pois, koska ei jaksanu pysyä käynnissä ja tyhjäkäynti röpötti ja seilas. Syynä oli takimmäiseen änäripönttöön jäätynyt vesi. Syyksi tuohon veden kertymiseen annettin juuri kaupunkiajo pikkukaasulla. Auto sulatettiin, pönttöön porattiin pohjaan reikä (litra oli kuulemma tullu vettä ulos) ja sanottiin vielä, että muista polkea välillä kunnolla ja ajaa myös maantiellä, niin ei jäädy. Ongelmat loppu siihen.

            Ei kyllä mitään tietoa voiko Bemarin putki jäätyä mutta ainaki Rellussa voi.
            E61 525d LCI

            Comment

            • draiveri
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 42

              #7
              "Ainoat toiminnot mitkä nyt heti tuli mieleen ja mitkä ei näy testerillä olisivat jarrutehostimen takaisku/jarrutehostin ja lämppärille lähtevä alipainehaara.
              Eli kokeile vaikuttaako esim.jarrun painaminen huojumiseen."

              Itsellä huojuu kanssa tyhjäkäynnillä (ja ajossakin nykii) ja huomasin tuossa, että JARRUN PAINAMINEN TODELLAKIN VAIKUTTAA HUMPAAMISEEN - tai siis saa tuon humpaamisen aikaan.

              Korjauskeinoja?

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Jarrutehostimen letkuvuoto tai sitten tehostimen alipainekalvo vioittunut. Tuntuuko jarrujen tehostus normaalilta? Jos tuntuu, niin sitten alipainekalvo on kenties ehjä.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎