Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 koneen venttiilinohjurit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3059
    • Suomi

    M20 koneen venttiilinohjurit

    Jaahas...

    päästään taas mielenkiintoiseen aiheeseen..

    BMW lopettanut vaihtoohjureitten myynnin ja sanoo et pitää holkittaa..

    paikallinen moottorikoneistamo ei ollut asiasta ylen mielissään vaan sano et tulee pirun kalliiks ja vaihdettava tarvikeohjurit mikäli saatavissa.

    Tarvikeohjureita saa koossa 13.05 ja 13.25

    Auto on lähes 100% varmuudella orggisohjureilla ja palikoilla ajettu n. 200tkm...kysymys kuuluukin:
    Onko M20 kansia kahella eri halkaisijalla olevilla venttiilinohjureilla tehtaalta lähtiessä??

    Sillon vois kuvitella et noi 13.25 koon ohjurit ois tarkotettu noihin isompiin ja toiset pienemmillä ohjureilla oleviin kansiin. Lämpösovitteena tuo 3 satikkaa ei oo mikään järin paha kun vaan aika normaaliarvo.

    Kun otetaan huomioon vielä se et entiset ohjurit painetaan prässillä ulos niin tulee kannen reijästä vielä hiukka väljempi kuin tuo 13.22(mikäli tarkka mitta, oisko mitattu mikrometrillä..jos mitattu tönärillä niin LOL..)

    Koneistamosta soitettiin ja kerrottiin et orggisohjurit on kokoa 13.22...(millä mitattu siitä ei tietoa..)

    elikkä tilanne olis tällä hetkellä seuraava orggisohjurit 13.22 ja siihen pitäs lykätä nuo 13.25 ohjurit ja kalvata ne sen jälkeen venoille sopiviks mikäli se aiheuttaa sisäreijän halkaisijan muutoksen..(no epäilen kyllä 0.03 rympin voimaa sen verran ettei sen pitäisi vaikuttaa tommosen suht paksun messinki holkin sisäreikään kovin paljoa vaan toi holkki pystyis kantamaan sen radiaalivoiman muotoa muuttamatta)

    Onko jollain kokemusta kyseisestä operaatiosta eli ohjureitten vaihdosta vai tekeekö kaikki nykysellään M20 mottiin vain rempan K-linerin pronssiholkeilla.

    Eli onko joku joskus vaihattanut noita tarvikeohjureita M20 kanteen??

    ELi elämä on helppoo sillon ku se on helppoo . Lähinnä vaan sen takia kyselen kun tuolla koneistamolla jossa kansi nyt on ei ollut 7mm venan varsille sopivaa K-linerin asennussatsia ja semmonen kuulemma kustantaa 1200e joten eivät olleet kovin innokkaita hommaan..

    Perkele..kannesta tällä hetkellä 3 ohjuria irti joten tuleva lasku alkaa hiotuttamaan...ja saa nähä joutuuko kiikuttaa jonnekkin muualle vielä :(
    Last edited by Suutari; 17-02-2005, 12:49.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Emmä nyt tajunnu mitä hait mutta multa koneistamo otti 250€ kun ajo seetit, putkitti 12kpl ohjureita, madals kantta, ja silotti kanavia
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3059
      • Suomi

      #3
      missäs noin halpa paikka on?

      Originally posted by Suutari
      Eli onko joku joskus vaihattanut noita tarvikeohjureita M20 kanteen??
      ja tota hain lähinnä..
      Last edited by Suutari; 17-02-2005, 13:03.
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • wj
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 3253
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Suutari
        missäs noin halpa paikka on?
        Mankkaalla virtauskansi oy

        http://haku.www.fi/info.jsp?id=18489...t=virtauskansi

        Semmonen yhen miehen "autotalli" koneistamo.
        Ei ainakaan hinnoissa näy liiketilakulut ja mainonta
        - 2006 Mustang cabriolet
        - Sleekcraft Enforcer 28'

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3059
          • Suomi

          #5
          Joo..Oulussa on näköjään lapinmiehen lisää kun ventiilipajalla kuopiossakin jossa mm. virtala käyttää kantesa ja on läheisessä yhteistyössä mm. kosusen kansipajan kanssa ...niin hinnat puolet siitä kun täällä Pohjosessa.
          Oulun hinta 16e/kpl ja ammattimiesten hinta 8e/kpl, hinnat sisältää ohjurit/holkit

          Jos oisin kysyny ensin sieltä niin eipä ois paljo tarvinnu miettiä. Ois saanu K-linerit siihen ja ei mitään ongelmia. Kaipa nuo orggiksetkin/tarvikeohjurit jonkun kilsan kestää...ne pitää vaan sitten kalvia sopiviks kun on tuo kohtuullinen rymppisovitus..

          No, nytpähän on tämäkin asia selvä.

          Lisää vielä vinkkejä asennuksesta niille joita tuo työvaiheineen kiinnostaa et miten ne nyt sitten tehhään...on sen verran et jos pelkoa ohjureitten kiinnipysymisestä(koskee jotain satikan välystä) niin voipi laittaa loctitea väliin, jos tommonen tiukka sovitus niin pyöristää ranssin ohjureista ennen paikalleen painamista. Kannen lämmitys n. 60 asteeseen ja ohjurit pakkaseen. Siinäpä nuo sitten taitas ollakkin. jos jotain joskus ite kiinnostaa noita värkkäillä ..
          kalvinsarja esim 7.0mm ventiilin varrelle joka sisältää 3 kalvinta maksaa n.120e
          K-linereitten esim. 7.0mm asennussarja maksaa 1200e ..
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • qizmo
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 234

            #6
            Mun kansi kävi kuopion venttiilipajalla.
            Mut perhana ku en muista mitä ohjureita mulle tuli. makso kumminkin n.8e kappale töineen(eli päälle 90e koko kansi) ja muistaakseni oikein kehu niitä =).

            Ja offtopikkia vielä et 330e tuli hintaa operaatiolle sisältäen ne ohjurit 12kpl, kannenoikasun, venttiilityöt (2mm isommat tuli), koeponnistus ja jotain nostajia hiottu tarvittaessa. viitisen kymppiä ois jääny hinta alemmas, jos oisin ite kasannu, mut ne kasas koko kannen ni mun ei tarvinnu ku laittaa kansi paikalleen

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3059
              • Suomi

              #7
              Originally posted by qizmo
              Mun kansi kävi kuopion venttiilipajalla.
              Mut perhana ku en muista mitä ohjureita mulle tuli. makso kumminkin n.8e kappale töineen(eli päälle 90e koko kansi) ja muistaakseni oikein kehu niitä =).

              Ja offtopikkia vielä et 330e tuli hintaa operaatiolle sisältäen ne ohjurit 12kpl, kannenoikasun, venttiilityöt (2mm isommat tuli), koeponnistus ja jotain nostajia hiottu tarvittaessa. viitisen kymppiä ois jääny hinta alemmas, jos oisin ite kasannu, mut ne kasas koko kannen ni mun ei tarvinnu ku laittaa kansi paikalleen
              Joo..kannattaa nääs tehä hiukka vertailua hinnoissa ennenku vie kantesa minnekkään..aika kirjavaa jos 300km matka tuplaa hinnat !

              oulussa siis hinnat yhtä kallliit kuosmasella ja moottorikoneistamolla. Eipä silti ois ollu Kuopiossa käyntiä, mutta kuitenkin siellä ennen käyttäny kaikki kannet ja on ollut kyllä tosi hyvä palvelu ja hinnat..toisin kun...
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • ahtaja
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 437
                • Raisio

                #8
                Itse tein kuplaan laakeripronssista nostajille holkit,jotka prässätään lohkoon siinäkin oli 3 satkun välys ja ei muuttunut sisähalkasija mihinkään,ett ei välttämättä joudu kalvaimella vetään.Elikkäs kyllä se laakeripronssi on aika sitkeetä värkkiä.Kaikessa on oma hommansa.

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Mitä nuo K-linerit ovat verrattuna tarvikeohjureihin?

                  Ps. topicci jossa on hyvää asiaa

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Suutari
                    Eli onko joku joskus vaihattanut noita tarvikeohjureita M20 kanteen??

                    Olen vaihtanut M10,M20 ja M30 mootoreihin.
                    M10 ja M20 olen laittanut myös nuita K-linerin holkkeja.
                    kummatkin toimivia.
                    Ainakin näihin koneisiin ohjari on helpompi/nopeampi vaihtaa verrattuna holkiin.Vanha ohjari lähtee yleensä helposti irti ja uusi yhtä helposti takaisin.
                    E24 635csi

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by TheLoial
                      Mitä nuo K-linerit ovat verrattuna tarvikeohjureihin?
                      Lyhyesti.
                      K-liner on pronssinen holkki joka laitetaan kuluneen ohjarin sisään,ja näin saadaan kulunut ohjari taas uudenveroiseksi.
                      E24 635csi

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Muumi
                        Lyhyesti.
                        K-liner on pronssinen holkki joka laitetaan kuluneen ohjarin sisään,ja näin saadaan kulunut ohjari taas uudenveroiseksi.
                        Ok. Entäs hinta? halvempi vai kalliimpi verrattuna koko ohjuriin? Vaatiiko pitemmän asennusajan tms?

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3059
                          • Suomi

                          #13
                          Venttiilipajalla oli hinnat 1:1 eli samat molemmille optioille. Noita pronssiholkkeja suosittelee ja esim. Virtalan Riston tehdas uudet kannet menee suoraan venttiilipajalle ja ohjurit holkitetaan ja siten saadaan vielä paremmat välykset kuin tehtaan jäljiltä. Öljyvoitelu venttiilin varrelle ja kesto on noissa holkeissa parempi. Ilmeisesti myös lämmönsiirtyminen holkin kautta on parempi eli venttiili pysyy kylmempänä. Tästä ei kuitenkaan kovin varmaa infoo, mutta kun välykset on kohillaan niin seetit osuu hyvin kohdalleen-->tiivistys on hyvä ja lämmönjohtuminen pois venttiilistä ohjurin ja istukan kautta.
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • kotkavaara arttu
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 142
                            • Rauma

                            #14
                            Originally posted by Suutari
                            Joo..Oulussa on näköjään lapinmiehen lisää kun ventiilipajalla kuopiossakin jossa mm. virtala käyttää kantesa ja on läheisessä yhteistyössä mm. kosusen kansipajan kanssa ...niin hinnat puolet siitä kun täällä Pohjosessa.
                            Oulun hinta 16e/kpl ja ammattimiesten hinta 8e/kpl, hinnat sisältää ohjurit/holkit

                            Jos oisin kysyny ensin sieltä niin eipä ois paljo tarvinnu miettiä. Ois saanu K-linerit siihen ja ei mitään ongelmia. Kaipa nuo orggiksetkin/tarvikeohjurit jonkun kilsan kestää...ne pitää vaan sitten kalvia sopiviks kun on tuo kohtuullinen rymppisovitus..

                            No, nytpähän on tämäkin asia selvä.

                            Lisää vielä vinkkejä asennuksesta niille joita tuo työvaiheineen kiinnostaa et miten ne nyt sitten tehhään...on sen verran et jos pelkoa ohjureitten kiinnipysymisestä(koskee jotain satikan välystä) niin voipi laittaa loctitea väliin, jos tommonen tiukka sovitus niin pyöristää ranssin ohjureista ennen paikalleen painamista. Kannen lämmitys n. 60 asteeseen ja ohjurit pakkaseen. Siinäpä nuo sitten taitas ollakkin. jos jotain joskus ite kiinnostaa noita värkkäillä ..
                            kalvinsarja esim 7.0mm ventiilin varrelle joka sisältää 3 kalvinta maksaa n.120e
                            K-linereitten esim. 7.0mm asennussarja maksaa 1200e ..
                            Anteeksi, mutta mihin tarvitsee 3x kaavaria??
                            Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3059
                              • Suomi

                              #15
                              Kuulemma sarjassa on 3 KPL ja jos yhtään on hajua konetekniikasta niin ei tarkkoja reikiä yleensä kerralla tehdä . Toisaalta tuossa tapauksessa voi olla muutamia kokoja joista voi sitten valita venttiilinvarren mukaan sopivan.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎