Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lisärikastus suutin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tepi_
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2185
    • TKu

    Lisärikastus suutin

    Eli pitäis tohon omaan projektiin tommonen laittaa,eli miten porukka noita rakentanu ku pitäis saaha niin et about 0,5 ahdoilla rupeis ruikkii lisäbensaa ettei pääsee laihalle.

    Ilmeisesti joku anturi pitäs ainakin hommata?
  • tkiv82
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 62
    • Tampere

    #2
    Hankit jostain säädettävän painekytkimen, sillä onnistuu aika hyvin lisäsuuttimen ohjaus. Esim moposportista saa kyseisiä kytkimiä. Mulla oli ennen tuota säädettävää ruiskua juuri tuollainen viritelmä..
    E34 Alpina b10 Supercharged

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Tai sitten tarpeeksi tarkka 0.5 barin öljykello. Mutta säädettävän etuna on se säätö, voit halutessasi valita ajoitushetken aikaisemmalle (esim. 0.4bar tai myöhäisemmälle (esim. 0.6bar). Mutta yksinkertaisimmillaan normaali öljykello ajaa saman asian.

      Sähköisen sydeemin voisi rakentaa esim. MAP anturin ympärille, joka siten mahdollistaisi jopa säädön "lennosta", hytistä käsin. Ja samaan elektroniikkaan voisi ämpätä jopa sen tuiskun ohjauksen. Olisipa vain aikaa harrastamiseen, mutta kun ei ole, niin ei ole...

      Timo

      Comment

      • tepi_
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2185
        • TKu

        #4
        Mites mites,ku tossa yks heebo puhui että pitää jollain patkiä suuttimen aukiolo aikaa ku muuten kuulemma lisäsuutin palaa Onko asia näin?
        Minkä kokosia suuttimia on porukka käyttäny tossa lisärikastuksessa?

        Comment

        • PPmotor
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 725
          • E-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Teppo
          Mites mites,ku tossa yks heebo puhui että pitää jollain patkiä suuttimen aukiolo aikaa ku muuten kuulemma lisäsuutin palaa Onko asia näin?
          Minkä kokosia suuttimia on porukka käyttäny tossa lisärikastuksessa?
          Palaa..tuskin tarkoitti kuitenkaan fyysistä palamista ? Suuttimessa on itsessään kela joka saattaa palaa, jos suutin on kytketty jatkuvasti maihin ja virrat kasvavat liian suuriksi, tämä voidaan kuitenkin estää laittamalla vastus.Riippuen kuitenkin siitä minkälaisella kytkimellä suutinta ohjataan.
          Itse rakentelen PWM-ohjattua lisärikastus piiriä, jossa suutinta(185cc) ohjataan ahtopaineen ja kierrosluvun mukaan.
          Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
          Ex: 325i Turbo Drift, jne..
          Power2Drift Team

          Comment

          • larmatin
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1118
            • Perttula

            #6
            Originally posted by Teppo
            Mites mites,ku tossa yks heebo puhui että pitää jollain patkiä suuttimen aukiolo aikaa ku muuten kuulemma lisäsuutin palaa Onko asia näin?
            Minkä kokosia suuttimia on porukka käyttäny tossa lisärikastuksessa?
            siis jos virranrajoitusta ei ole hoidettu mitenkään niin normaali "uusi jossa vastun 1-2ohmia" suutin ei sitä jatkuvaa virtaa kestä.
            joku vanha 16ohmin suutin kestää lähes jatkuvaa virtaa.

            Comment

            • Korpisoturi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 473
              • Kristiinankaupunki

              #7
              Kuinka tuon vois tehdä k-jetin kans..? Voisko lisärikastin suuttimelle menevälle letkulle pistää väliin jonkun venttiilin mikä aukeaa kun saa signaalin esim. seosmittarilta kun seokset laihenee..? Tai sitten ahtojen mukaan. Valaiskaa mua..

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by Korpisoturi
                Kuinka tuon vois tehdä k-jetin kans..? Voisko lisärikastin suuttimelle menevälle letkulle pistää väliin jonkun venttiilin mikä aukeaa kun saa signaalin esim. seosmittarilta kun seokset laihenee..? Tai sitten ahtojen mukaan. Valaiskaa mua..
                Perjaatteessahan sitä vois tehdä semmosen ohjauksen kun lambdan jännite tippuu alle 600mV aukeis rikastuspiiri.

                Nopeasti mietittynä toteutus olis todella helppoa.
                LM3914 piirejä pistän noihin seosmittareihin.
                Niistä saa trimmereillä säädetyttä millä jännitteella aukeaa portit, ja taas portista ohjaus suuttimelle/mille.

                Mutta varmaan pienempikin porttipiiri kelpaa tohon. LM3914 piirissä on 10 "porttia"
                Samalla toi hoitais kylmälläkoneellakin lisärikastuksen.
                LM3914 datalehti

                L-jet:issä tommonen lisärikastus onnistuu vain pistämällä potikan moottorinlämpötilan anturin tilalle. Kun liitin on irti niin vastus on käytännössä ääretön ja ecu luulee koneen olevan x määrän pakkasella.
                En sitten tiedä vaikuttaako toi muiden suuttimien maksimi aukioloaikaan ja jos vaikuttaa kestääkö suuttimet pitkään tota?
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • Korpisoturi
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 473
                  • Kristiinankaupunki

                  #9
                  Originally posted by Wittu_joo
                  Perjaatteessahan sitä vois tehdä semmosen ohjauksen kun lambdan jännite tippuu alle 600mV aukeis rikastuspiiri.

                  Nopeasti mietittynä toteutus olis todella helppoa.
                  LM3914 piirejä pistän noihin seosmittareihin.
                  Niistä saa trimmereillä säädetyttä millä jännitteella aukeaa portit, ja taas portista ohjaus suuttimelle/mille.

                  Mutta varmaan pienempikin porttipiiri kelpaa tohon. LM3914 piirissä on 10 "porttia"
                  Samalla toi hoitais kylmälläkoneellakin lisärikastuksen.
                  LM3914 datalehti

                  L-jet:issä tommonen lisärikastus onnistuu vain pistämällä potikan moottorinlämpötilan anturin tilalle. Kun liitin on irti niin vastus on käytännössä ääretön ja ecu luulee koneen olevan x määrän pakkasella.
                  En sitten tiedä vaikuttaako toi muiden suuttimien maksimi aukioloaikaan ja jos vaikuttaa kestääkö suuttimet pitkään tota?
                  Mietin kans jos sen pystyis vetään seosmittarin kautta, ku sitä juuri värkkään koulus. Ja siinä käytetään juuri kahta LM3914 piiriä. Voisko siis seosmittarilta vetää jonkun piuhan suoraan suuttimelle vai pitääkö tehdä erillinen lisärikastinpiiri jota ohjattas mittarilla tai suoraan lambdalla? Kun ajattelin käyttää kahta suutinta, onko paha homma laittaa avautumumaan eri vaiheissa? Kannattaisko mun hankkia lisäsuuttimiks jotku sähköset..? Ku nuo k-jetin suuttimethan suihkuttavat jatkuvasti ja niille pitäis sit rakentaa kaiken maailman venttilit ja ohivirtausletkut.
                  Miten noilla suuttimille vedetään sitten bensaletkut..? Pitääkö ostaa kutosen määräjakaja vai riittääkö esim. turbosaabin jakaja?
                  Paljon kysymyksiä...

                  Comment

                  • aloittelija
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 26

                    #10
                    Originally posted by c0200325
                    Palaa..tuskin tarkoitti kuitenkaan fyysistä palamista ? Suuttimessa on itsessään kela joka saattaa palaa, jos suutin on kytketty jatkuvasti maihin ja virrat kasvavat liian suuriksi, tämä voidaan kuitenkin estää laittamalla vastus.Riippuen kuitenkin siitä minkälaisella kytkimellä suutinta ohjataan.
                    Itse rakentelen PWM-ohjattua lisärikastus piiriä, jossa suutinta(185cc) ohjataan ahtopaineen ja kierrosluvun mukaan.
                    Kukahan sen prosessorin on oikeasti koodannut

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by Korpisoturi
                      Mietin kans jos sen pystyis vetään seosmittarin kautta, ku sitä juuri värkkään koulus. Ja siinä käytetään juuri kahta LM3914 piiriä. Voisko siis seosmittarilta vetää jonkun piuhan suoraan suuttimelle vai pitääkö tehdä erillinen lisärikastinpiiri jota ohjattas mittarilla tai suoraan lambdalla? Kun ajattelin käyttää kahta suutinta, onko paha homma laittaa avautumumaan eri vaiheissa? Kannattaisko mun hankkia lisäsuuttimiks jotku sähköset..? Ku nuo k-jetin suuttimethan suihkuttavat jatkuvasti ja niille pitäis sit rakentaa kaiken maailman venttilit ja ohivirtausletkut.
                      Miten noilla suuttimille vedetään sitten bensaletkut..? Pitääkö ostaa kutosen määräjakaja vai riittääkö esim. turbosaabin jakaja?
                      Paljon kysymyksiä...
                      No jos oikein pääsettte niitä vääntämään sielä niin kysy maikalta miten teet ohjauksen sieltä seosmittarilta fetille.
                      Pistät sen sitten ohjamaan suuttimia.
                      Jos pistät sähkösuuttimet koneeseen niin tommonen systeemi ohjamaan. Mutta jos käytät mekaanista k-jettiä hommaan niin pysy mekaanisissa.
                      Sähkösille suuttimille tarttet varmaan oman pensapumpun ja paineen säätimen.
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • BeniE30
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 452
                        • Helsinki

                        #12
                        Mistä noita lisärikastin settejä saa?

                        Comment

                        • Tonppa1
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2006
                          • 142
                          • Hki

                          #13
                          Finnboost ja Microdynamics pic5 taitaa olla nää suoraan sitä käyttöä varten tehdyt. Itsellä oli/ on Pic5 ja on huonompi, koska siinä ei ole map-anturiohjausta.

                          Molemmilla saa pidettyä koneen hyvin sopassa
                          E46 320dAT -02

                          Comment

                          • tepi_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2185
                            • TKu

                            #14
                            Omaan kinneriin sittemmin hommattiin juurikin Finboost. Toimi hyvin ja auto sai kakkua riittävästi,kahdella lisäsuuttimella...Muistaakseni Bayer nimimerkki laitteen kehittänyt.

                            EDIT: Linkki

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎