Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M43 316i -> 318i - Käyntiongelmia <- Solved ||#8: Softapäivitys no. 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    E46 M43 316i -> 318i - Käyntiongelmia <- Solved ||#8: Softapäivitys no. 2

    Lyhyesti virsi kaunis:

    Ostin moottorivikaisen 316i M43, jossa entinen omistaja oli laittanut jäähdyttäjän paikkausaineen öljytilaan. Moottori kaputt, tällöin hommasin tekniikanluovuttajaksi 318iA M43 joka tuotu briteistä.

    Nyt on swappi tehty ja auto saatu käymään. Paikallaan siis 316i:n moottorinohjaus jossa ei ilmeisesti ole DISA:n ohjausta? INPA:lla kuitenkin saa DISA:n aktivoitua ja naksahtaa selvästi. Auto ei pyöri mielellään tyhjäkäyntiä, tai pyörii mutta rumputtaen. Eilen yöllä käytin 15-20 min tyhjäkäynnillä vikaa tutkien kunnes huomasin katin olevan tulikuuma ja savuavan. Nyt aamulla vaihdoin tuon 318i:n putkiston kun luulin katin olevan tukossa, sama "rumputus" tyhjäkäynnillä jatkuu. Ei vikakoodeja.

    Tämä uusi kone pyöri erittäin nätisti omassa 318iA:n kopassaan, aiheutuuko nämä käyntiongelmat nyt moottorin ohjauksen softasta, joka on siis 316i -mallisen? Valitettavasti 318iA:n boksilla ei suostu käynnistymään sillä tarvitsisi automaatin kaverikseen..

    Jos ja kun jostain löydän niin päivitän tuohon automaatin boksiin manuaalin 318i:n softan winkfp:llä. Auto tarvitsisi saada tänään ajoon joten kiirus olisi, kaikki apu on tervetullutta!
    Last edited by Magirus; 02-09-2014, 22:11.

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    #2
    No nyt on harjoteltu ohjelmointia, ts. coding toolsin ja winkfp:n käyttöä. Ensin harjoittelin automaatin DME:llä ja sen jälkeen koodasin 316i:n DME:n numerosta 7510 863 -> 7510 901. Valitettavasti tuo jälkimmäinen on ilmeisesti automaatin sillä INPA alkoi herjata CAN yhteyttä EGS:sään.

    Mikä helvetti noista on nyt oikea "Suomi" 318i:n DME:n numero? Siirsin brittimallista jonkun alipainehässäkänkin imusarjaan/tehostajaan, siinä on yksi mötikkä liittimellä, jossa 2-johdinta. Mikä täältä laitetaan ineen että alkaa pelit rokkaamaan:


    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      #3
      Noniin, enpä jaksanut eilen enää yöllä päivitellä..

      Auto on nyt ajossa, tällaisen mallin ohjelma sisällä:
      12 14 7 510 863 ---------- BMS 46/ FLASH For vehicles with Catalytic converter from Jun '99

      Pari liitintä oli unohtunut laittaa (ilmanputsarin vieressä tankin huohotus? sekä se iso pönttö apparin puolen valon takana). Näillä ei käynti juuri paremmaksi tosin muuttunut. Autolla kuitenkin ajettu eilen illalla reilu 100 km ongelmitta, vedot oli kohtuullisen hyvät ja kulutus pysyi matalana.

      Nyt tarvittaisiin apuja vielä tuohon pätkivään tyhjäkäyntiin, tällä videolla näkyy hieman INPA:n arvoja.

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • Magirus
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 875
        • Keski-Suomi und Sawo

        #4
        Tänään vaihdettu/tehty:

        - Tulpat (nelikärkisistä kaksikärkiksiin, BOSCH)
        - Ilmansuodatin
        - Putsattu MAF ilmamassamittarin puhdistusaineella.

        Tuloksena "rough" arvot laski hieman järkevämmälle alueelle, silti pyörii raskaasti ja pätkien. Adaptaatiot nollattu toki samalla. Nyt antoi jotain lambdaan liittyvää vikakoodia:



        Lambda antureiden jännite oli myös todella matala, melkein koko ajan alle 0,1V. Onko normaalia?

        EDIT: Palamatonta polttoainettahan tuonne taitaa mennä, ts. rikkaalla pyörii ja reilusti. Unohdin mainita että tulppien vaihdon yhteydessä nelosen tulppa oli melko kostea ja tuoksahti reilusti bensalle, muut kuivia. Eilen tuli kokeiltua toisen koneen nelospytyn tulpanjohdolla kun ajattelin sen olevan sökö, ei muutosta. Voisiko olla sitte kummassakin tulpanjohto sökö, kuuleman mukaan näissä se nelosen johto on liian lyhyeksi mitoitettu ja herkkään särkyvä?
        Last edited by Magirus; 26-08-2014, 07:39.

        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


        O: E24 osasia

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Ookko numeron hukannu ?

          Ei vaa..Ettei ois nelosen suutin kaput..

          Btw. Itte suosin aina ngk:ta bemmeissä, toiminu parhaiten..Boschilla pettynyt liian monesti.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Magirus
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 875
            • Keski-Suomi und Sawo

            #6
            Originally posted by Janzki View Post
            Ookko numeron hukannu ?

            Ei vaa..Ettei ois nelosen suutin kaput..

            Btw. Itte suosin aina ngk:ta bemmeissä, toiminu parhaiten..Boschilla pettynyt liian monesti.
            Juujuu, pitää soitella. Mielessä kävi jo Aattelin olla "oma-aloitteinen".

            Omituisen asiasta tekee se että moottori kävi hyvin alkuperäisessä brittikopassaan. Tosin sillon ei ollut kaikki moottorin edessä olevat "pöntöt" kiinni ja taisi yksi peukolon paksuinen alipaineletkukin haukkoa happea ulkoilmasta. Tällöin tietty kierrokset oli vähän koholla joten kyseistä pätkimistä ei ehkä sen takia huomannut..


            EDIT: Mikä venttiili on tuo nro. 13:


            Taidan jäädä työpaikan pajalle tänään ja purkailla hieman, vaihdan vaikka suuttimia päikseen niin näkee onko niissä vika.

            EDIT2: Nyt kun funtsi niin lienekkö bensapaineen mittausta varten tuo venttiili.. Sitä en tosin tajua miksi kuvassa näyttäisi bp-säätimeltä lähtevän toinenkin alipaine(?)letku. Ainakin moottorin etuosassa olevat letkut olivat totaalisesti paskaksi haurastuneet.
            Last edited by Magirus; 26-08-2014, 11:45.

            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


            O: E24 osasia

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              #7
              Problem solved. Jäin töitten jälkeen tutkimaan ja ihan ensimmäisenä tsekkasin musta-valkean pyöreän takaiskuventtiilin, joka on haaroitettu BP-säätimen alipaineletkusta. Se oli ensinnäkin jumissa auki asennossa, eli takaisku ei toiminut. Sen herkistelyn jälkeen siirryin huohotin venttiiliin. Sielläpä odottikin yllätys:



              Ja sitten kuva siitä ehjästä:



              Eli sisuskalut hukkunut jonnekin matkanvarrella (sisällä irtonaisena?) ja venttiilistä tullut joka suuntaan läpivetävä malli. Puhelua laakkoselle ja perjantaina olisi uusi osa perillä Ruotsista. Eihän semmonen peli vetele joten imusarjan päästä tulpaten tukkoon, "suodattimen" kera huohotus ulkoilmaan ja nokka kohti Varkautta varaosamoottorin luo, sieltä löytyikin ehjä venttiili Nyt tässä odotellaan että pata vähän jäähtyy ja uusi osa paikoilleen.

              Niin ja tosiaan kaikki arvot putosi järkeviin lukemiin. Ei pätki eikä nyi yhtään enää ja kulutus 80 km matkalla (nopeus 90-110 km/h) OBC:n mukaan 6,1l / 100 km. Todellista kulutusta en osaa sanoa.
              Last edited by Magirus; 27-08-2014, 07:13.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 875
                • Keski-Suomi und Sawo

                #8
                Vielä täytyy kerran päivitellä. Tutkailin tuossa aiemmin kirjoiteltuja tekstejäni ja huomasin että olin laittanut linkin 316i:n DME:n räjäytyskuviin. Samoin tekstissä viittasin päivittäneeni kyseisen listan osanumeroista ECU:n.

                No hetken pähkäiltyäni tajusin aiemmin päivittäneeni boksiin takaisin tuon 316i:n filut, tämä johtui lienee siitä että räjäytyskuvia selatessa oli molempien, sekä 316i että 318i:n kuvat auki. Tuikkasin sitten erehdyksissäni sinne takaisin sen softan mikä alkujaankin oli.

                Nooh, vahingosta viisastuneena tänään selailin hieman tarkemmin räjäytyskuvia ja apuna lisäksi Ebay:n käytettyjä myynnisä olevia DME bokseja. Tulin siihen tulokseen että oikea osanro. on siis:
                RMFD control unit DME programmed --- 12 14 7 510 883 --BMS 46/ FLASH

                Nyt auto toimii OIKEASTI siten kuten luulisikin. Tuolla aiemmalla softalla veti kyllä matalilla hyvin, mutta sitten kierroksilla puutui täysin. Luulin että tämä on ominaisuus tälle moottorille, mutta onneksi luulin väärin. Nyt rokkaa pelit tältä osin, ilmeisesti tuosta aiemmasta softasta puuttuu kokonaan DISA:n ohjaus ja siitä syystä oli hieman tukkoinen kierroksilla. Ajattelin tosiaan vielä päivittää niin ei sitten satu kellekään samaa mokaa jos yhtään näitä minun postauksia soveltaen tekee moisia muutoksia

                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎