Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avunpyyntö M52 osaajat !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peljoppi
    BTCF Member
    • May 2011
    • 166
    • Espoo

    Avunpyyntö M52 osaajat !

    Terve,

    kokeillaanpa täältä guruhakua eli ongelma on tuossa meidän kilpurin M52b25 koneessa seuraava:

    Koneen Vanos ei tunnu toimivan penkkimittausten mukaan lainkaan ja nimeomaan alavääntö ja voimaa on kadoksissa. Olemme käyneet Harisella penkissä ja kokeiltu erilaisia ohjelmia, mutta säätötyötä ei kannata jatkaa, kun perusjutuissa joku mättää. Kilpaakin on ajettu myös tänä kesänä, mutta bensaa menee älyttömästi (muihin verrattuna) ja voimaa/vääntöä puuttuu. Joku asia on siis toisin viime vuoden konerikon jälkeen.

    Speksit:

    M52b25 peruskone, portatut kannet, puristussuhde suunnilleen +1 eli 11,5, Harisen boxi ja ohuempi Cometic. Kone on laakeroitu, rengastettu, tasopinnat oiottu ja kampi suora/kiillotettu, Nämä kaikki tehty viime talvena. Nyt on vakionokat paikallaan ja single-vanos. Kevennetty teräsvauhtipyörä ja sintterilevy. Autolla ajetaan Endurance Saloonia, joten olisi nyt hyvä saada rokkaamaan.

    Kone ajoitettu Biltemasta ostetulla M50/52 koneen lukituspalasarjalla ja Vanos laitettu paikalleen Beisanin/Pelicansin ohjeilla. Vanoksen tiivisteet on uusittu, mutta Vanosta ei ole mitenkään erikseen testattu. Kone on oman käsitykseni mukaan mekaanisesti kunnossa ja käy hyvin.

    Etsitään siis osaajaa, joka voisi käydä Nurmijärvellä joku ilta kohtuullista korvausta vastaan tarkistamassa/säätämässä:

    1. vakionokkien ajoitukset heittokellolla, koska Harisen mielestä tässä speksissä ei lukituspalahomma enää ole riittävän tarkka. Meillä ei tosin ole vakionokkien speksejä, mutta osaajalla varmasti on. Astelevyt, magneettijalat ja heittokellot löytyy tallilta


    2. testaa Vanoksen toiminnan ja laittaa sen 1. asian tehtyään 100 % varmuudella oikein paikalleen.


    Jos siis osaat asiat 1 ja 2 varmasti ja haluat auttaa rahaa vastaan, niin pikaiset yhteydenotot puhelimella minulle (0505577400).

    Yt

    Jussi
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    #2
    en oikeen sielläpäin osaa ketään muuta ammattimiestä neuvoo ku doni nick omaava herrasmies.
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Aina kun sen vanoksen pistää paikalleen niin kannattaa tarkistaa että se pystyy liikkumaan koko alueensa. Eli paineilmalla BMW:n ohjeen mukaan mutta ihan yhtä hyvin sen voi tehdä ruuvimeisselillä ja jakarilla eli vääntää vanoksen männän ulos samalla kun kääntää nokan aikaiselle jotta näkee että se pääsee alueensa liikkumaan, tuon voi helposti kasata niin että nokkapyörän reiät estävät vanoksen liikkeen.

      Mitä tulee nokkien ajoittamiseen heittokellolla vakioarvoihin - ei mitään hyötyä, alavääntöjä toki saat lisää ajoittamalla imunokkaa aikaisemmalle mutta mitään merkittävää eroa tehontuottoon ei vakionokilla tule kunhan nokat on edes sinnepäin, ajoitus on niin vähäinen että on melkein sama missä asennossa nokat on, vanoksen liiikuttama 25 astetta alkaa jo jossain tuntumaan.....

      Ja kun ne nokat on ajoitettu niin tottakai ne ajoituksen kannattaa tarkistaa ketjunkiristimet paikoillaan konetta pyörittämällä, vähän löysälle jäänyt nokkaketju pilaa ajoituksen noilla lukitustyökaluilla ajoitettunakin.
      Last edited by naukkis; 06-09-2014, 09:42.

      Comment

      • 2bar..ahhh
        BTCF Honorary Member
        • Nov 2004
        • 3351
        • haapavesi

        #4
        Originally posted by naukkis View Post
        Aina kun sen vanoksen pistää paikalleen niin kannattaa tarkistaa että se pystyy liikkumaan koko alueensa. Eli paineilmalla BMW:n ohjeen mukaan mutta ihan yhtä hyvin sen voi tehdä ruuvimeisselillä ja jakarilla eli vääntää vanoksen männän ulos samalla kun kääntää nokan aikaiselle jotta näkee että se pääsee alueensa liikkumaan, tuon voi helposti kasata niin että nokkapyörän reiät estävät vanoksen liikkeen.

        Mitä tulee nokkien ajoittamiseen heittokellolla vakioarvoihin - ei mitään hyötyä, alavääntöjä toki saat lisää ajoittamalla imunokkaa aikaisemmalle mutta mitään merkittävää eroa tehontuottoon ei vakionokilla tule kunhan nokat on edes sinnepäin, ajoitus on niin vähäinen että on melkein sama missä asennossa nokat on, vanoksen liiikuttama 25 astetta alkaa jo jossain tuntumaan.....

        Ja kun ne nokat on ajoitettu niin tottakai ne ajoituksen kannattaa tarkistaa ketjunkiristimet paikoillaan konetta pyörittämällä, vähän löysälle jäänyt nokkaketju pilaa ajoituksen noilla lukitustyökaluilla ajoitettunakin.
        €34 M5 pelastetaan museoinnilta

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11111
          • Oulu

          #5
          Jep juurikin miten naukkis sanoi. Koppa auki ja paineilmalla alkuun kattomaan että vanos toimii. Tuossa vielä meikäläisen tekemä havainnollistava video: http://youtu.be/MVPWL-tQG2s Jos toimii noin, niin jotain häikkää on oltava moottorinohjauksessa sitten.

          Nokat saa tosiaan ajotettua vaikka suoran metallipalan avulla kohdilleen. Ei siihen mitään heittokelloja tarvi.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • peljoppi
            BTCF Member
            • May 2011
            • 166
            • Espoo

            #6
            Infoa alkaa olla

            Kiitos tähänastisista neuvoista, niistä on jo paljon apua. Kokeilimme kyllä, että nokkapyörästä erikoistyökalulla kääntäen ajoituksen siirto pääsee liikkumaan, mutta siinähän ei silloin ole itse yksikkö mitenkään mukana eli täytyypä testata paineilmalla ja irtijohdolla. Tuo youtube oli hyvä.

            Kyllähän ne ajoitukset lukituspaloilla ja asennussarjan nokkaketjun kiristäjällä asiallisesti laitettiin, mutta ketju sinänsäkin lienee jo ikivanha. Tänä kesänä on kahdesti ketjunkiristäjä/laahain pettänyt, mutta ne olivat vanhoja muoviosia ja nyt on kaikki uusia paitsi ketju itse.

            Sen verran on eri tiimien tekosista opittu, että virinokilla, jotka meilläkin oli ennen (schrick) vaihtoa vakiohin, niin niillä koneesta tulee hyvin ylävääntöinen ja useimmat ovat hylänneet ne, koska vakio-vanosnokilla saa merkittävästi laajemman vääntökäyrän kohtuukulutuksella ja noin 8 - 10 hv:n huipputehon pienetyminen ei ole merkittävää, jos alemmilla kierrosalueilla saadaan jopa enemmän. Vaan ei vielä onnistunut meiltä.

            Voitte hyvinkin olla oikeassa, ettei niin ajoitus nyt niin tarkkaa ole, mutta kun saa ammattivirittäjältä neuvon heittokellolla ajoittamisesta lukituspalojen sijaan, niin sitä tällainen autotalliasentaja tuppaa uskomaan.

            Mutta edelleen otetaan 100 % homman osaavan apua kohtuullista korvausta vastaan. Se sulkisi omat törttöilyt pois ja virittäjä-ammattilaisen kriittinen silmä saattaisi havaita jotakin, mitä me emme ole oivaltaneet.

            YT
            -
            Jussi

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Onhan tuossa ajoituksessa muistettu käyttää sitä ketjunkiristimen kiristys työkalua :think

              ...löysällä ketjulla ei mene ajoitukset kohdalleen...
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • peljoppi
                BTCF Member
                • May 2011
                • 166
                • Espoo

                #8
                jo vain oli käytössä

                kyllä, ruuvasin sinne painekiristäjän paikalle sen asennussarjassa olevan mekaanisen ruuvikiristäjän ja tiukkasin sormilla tiukaksi, mutta en tietty vääntänyt nyrkillä. Näin oli ohjeet.

                En tiedä paljonko vaikuttaa se, että meillä ei ole vauhtipyörässä tarkkaa YKK-tappikoloa, vaan 1. sylinteristä tarkistettiin puikolla, että kampurapyörän ja ketjukopan merkit kyllä kohdallaan, mutta kyllähän siinä helposti voi pari milliä heittää, kun vinosta katsoo. Senkin voi toki tehdä seuraavaksi heittokellolla ja hakea liikerajat eykk - jykk ja jakaa sen asteina kahtia. Mutta jos ajoitus on kuten täällä vakuutellaan "suunnilleen" niin liekö tuo sitten ylitarkkuutta

                Ehkä se on taas tehtävä homma uudelleen ja kokeiltava vanoksen toimivuus.

                Yt

                Jussi

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #9
                  Pari kertaa oman m50b25 nv myllyn ajottanu vaan niin että dampperipyörä kopassa olevaan merkkiin eli ohjeiden mukaan toki ilman mitään kiinnipitotyökalua koska vp:ssä ole enää mitään koloa mihin lukitsinta ees työntää. Ennen kannen asennusta käänsin kampiakselista vähän taaksepäin minimoidakseni mahdollisuuden että venttiilit osuis mäntiin, kun kansi paikoillaan niin dampperi takas merkkiin ja metalliviivaimella nokkien takapäästä kattoo että ovat "suorassa" ja ketjujen/rattaiden asennus, muutaman kerran pyörittää kampiakselista konetta ja taas dampperi merkkiin ja viivaimella tarkistus että nokat on "sinnepäin"...ja hyvin on pelannu . Eka meni kyllä kansipaffi ja sen jälkee pari mäntää mutta syy lienee jossain muualla

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11111
                    • Oulu

                    #10
                    Jep tuolla Make H:n tavalla itekki kaikki m50, m52 m52tu koneet ajottanu ja ei mitään ongelmaa. Ne ajoitustyökalut lähinnä helpottaa hommaa, mutta saa kohdilleen hyvin ilmankin. Pyörittää vaan muutaman kerran lopuksi, että pysyy kohdillaan.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • peljoppi
                      BTCF Member
                      • May 2011
                      • 166
                      • Espoo

                      #11
                      Suunnilleen kohdalleen

                      Heips kaikille neuvojille.

                      Lienee uskottava, että ajoituksen osalta riittää "suunnilleen" kohdallaan, kun niin moni vakuuttaa aiaa. Ensi viikonloppuna yritetään taasen laittaa opit käyttöön ja kilpurin kone kuntoon. Jossain luuraa ennen olleet heposet, jos 20 % tehoja on hukassa. Näin paljon en usko Schrickien vaihtamisen vakioihin vaikuttavan.

                      Jos nyt joku on nyt innosta pinkeänä, niin tervetuloa ensi lauantaina BMW Clubin tallille Nurmijärvelle viisaita neuvoja jakamaan - niitä otetaan aina vastaan.

                      Yt

                      Jussi

                      Comment

                      • peljoppi
                        BTCF Member
                        • May 2011
                        • 166
                        • Espoo

                        #12
                        Korjattu on

                        no niin, hieman on taas aikaa vietetty BMW:n parissa. Kaksi vikaa löytyi eli imunokan ajoitus päin h...vettiä ja kampia-akselin tunnistimen johdossa pätkintää.

                        Vanos-yksikkö oli ihan oikein paikallaan ja toimi kuten youtube-filmissä eli tosi paljon kiitoksia siitä.

                        Viaksi paljastui imunokan ajoitus pielessä. Kun edellisellä kerralla otin Schrickit pois ja laitoin vakionokat takaisin, niin ajoitin ne entiseen tapaan Pelicanin ohjeilla. Syyksi ajoituksen muuttumiseen paljastui se, että pakonokan puolelta oleva kitkalevy ei jaksanut ohjetiukkuudella 20 Nm pitää ajoitusta paikallaan, vaan se oli luistanut säätöhahlojen reunaan. Jos sen laittaa ohjeiden kuvan mukaisesti, näin pääsee käymään. Ajoitus oli siis imunokassa varmaan joku 30-30 astetta myöhäisellä. Ilmeisesti Vanos-yksikkö on meillä aika tiukka, sillä senhän pitäisi luistaa imunokan puolelta niistä kuperista levyistä. Korjasin homman niin, että siirsin pakonokan puolella imunokalle menevää ketjupyörää hampaan,jolloin säätövara meni ihan äärilaitaan eikä pääse enää siirtymään. Ainakin koevedossa pikkupätkällä tuntui räyhäävän entisellä tavalla.

                        Kiitos siis neuvoista ja katsotaan mistä seuraavaksi ratkeaa.

                        Jussi

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by peljoppi View Post
                          Ajoitus oli siis imunokassa varmaan joku 30-30 astetta myöhäisellä. Ilmeisesti Vanos-yksikkö on meillä aika tiukka, sillä senhän pitäisi luistaa imunokan puolelta niistä kuperista levyistä. Korjasin homman niin, että siirsin pakonokan puolella imunokalle menevää ketjupyörää hampaan,jolloin säätövara meni ihan äärilaitaan eikä pääse enää siirtymään. Ainakin koevedossa pikkupätkällä tuntui räyhäävän entisellä tavalla.

                          Kiitos siis neuvoista ja katsotaan mistä seuraavaksi ratkeaa.

                          Jussi

                          Veikkaanpa että ajoitus oli aikalailla tasan 25 astetta myöhäisellä, eli siis vanoksen mäntä oli ulkona eikä sisällä nokkia ajoitettaessa....... Vanoksen toimiessa liike tapahtuu siinä imunokan ketjupyörässä mutta nokkien ollessa lukittuna liike tapahtuu pakopuolen nokkapyörissä jotka ovat siis löysällä vanosta asennettaessa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎