Announcement

Collapse
No announcement yet.

N62B44 vs. N62B48

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    N62B44 vs. N62B48

    Tevehdys.

    Omaan kippoon on tuo moottorinvaihto menossa.
    Kone on jo käynnistetty ja se jopa jotenkin käykin.

    Ohjaus on vielä täysin tuolla B44:n orginaali DME:llä, joka on kuitenkin B48:n johtosarjalla toiminnassa, mutta sitä tullaan muokkaamaan tuolla B48:n bensakartoilla ym.

    Harmaita hiuksia teetättää tuo imusarjan pituuden säätömekanismin muuttuminen. Koska haluaisin tuota uudenman mallista käyttää.

    Lyhyesti.
    Vanhemmassa B44 koneisessa tuota ohjataan yhdellä moottorilla ja se kait säätyy jotakuinkin koko kierrosalueen läpi. Uudemmassa B48 koneissa ohjaus on muutunut niin, että tuo imusarja pysyy kokoajan "pitkänä" ja vasta 4700rpm saavutettua se leväytetään lyheksi. Mutta tuossa B48:ssa onkin jo kaksi moottoria, ja ohjaus menee ilmeisesti parillisten ja parittomien sylintereiden mukaan.

    Nyt kun kokeiltiin käyntiin niin antaa vikakoodia muistaakseni parittomien sylintereiden ohjauksesta. Eli ilmeisesti tuon vanhan b44:n moottorin ohjaus pystyy tuota toista puoliskoa jotensakin ohjaamaan, ei tosin kokeiltu tuota 4700rpm tavoite lukua.

    Nyt pitäisi tietää uskaltaisiko sitä toteuttaa vaan yksinkertaisesti "rosvo" liitännällä, jotta toiset sylinteriryhmät pääsisivät mukaan toimintaan vai onko parempia ehdotuksia?

    Toinen asia mikä kumastutti, kun laitettiin MAF johto poikki uudemman (erilainen fyysinen kiinnitys runkoon ja liitinmalli pienempi) mallin johtosarjasta ja vanha liitin tilalle, niin jostain syystä se siitäkin vikakoodia antaa, eli eikö uudemman johtosarjan singnaali mene samaan paikkaan kuin vanhassa, vai onko tuossa 5-pinnisessä liittimessä, jotenkin erilainen pinnijärjestyksen suhteen. Ainakin lambdojen johdotus oli tyystin erilaisessa järjestyksessä ja sieltäkin vikakoodia antaa, mutta se voi tietysti olla vain omissa kytkennöissäkin vika.

    Jotenkin tuo vanhan imusarjan käyttäminen ei innosta, mutta jos muuta tietä ei ole niin kai se pakko on.

    Toki jos joku osaa muuttaa mulle vin-koodin niin voin ostaa suoraan tuon uudemman B48 mallin DME purkin.

    Tai jos saisin kytkentäkaaviot tai linkit mistä löytyisi, sekä vanhalle B44(olikohan DME 9.2) ja uudelle B48TU(saattoi olla DME 9.2.2) yksiköille, ja voisin näyttää niitä jollekin joka niitä osaisi tulkitakin.
    Kaikki tieto on tervetullutta.
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    #2
    Kylmä rinki

    Eli, vaihdettiin lauantaina Kye:n kanssa vanhan mallin imusarja "uuteen" b48 moottoriin kiinni. Toimenpidettä edelsi johtosarjan vaihtaminen takaisin vanhaan (paljon tinasin paljon pilasin, kunnes kolvisi....) Kaikki vaihdettuna koitti starttauksen aika ja taidettiin jopa kaljatölkit avata tässä vaiheessa työn määrän kunjaksi. Ja vitut avaimesta käännettäessä ei mitään eloa, vain aivan tolkuton määrä i-drive herjoja. Mittaristoon ei tule edes moottorin keltaista obd valoa. Tässä vaiheessa vitutus käyrä otsasta hipoi maata. Diagnostiikka plugi kiinni ja ei tunnista koko DME yksikköä. Ennen imusarjan ja johtosarjan vaihtoa kone oli siis jo käynnissä. Ajatuksissa pyöri jo olisiko DME boxi saanut "osumaa" itseensä tuosta koe käytöstä uudella imusarjalla ja johtosarjalla. Mutta mikä sen olisi rikkonut itsestään tuossa välissä, koska autoa oli kahteen erikertaan kännistelty tuolla kombolla. Akkukin on ollut latauksessa aina tuossa välissä ja kapelin kenkä irroitettuna aina, jos jotain muutoksia on tehty. Tästä "shokista" yli päästyä tuli mitattua jokainen sulake, mutta mitään ei ollut rikki yllätys yllätys.

    Päätettiin lopettaa lauantaina ilalla ja todeta, että ilmeisesti DME on kuollut itseksiin tuossa välissä ja päätettiin sunnuntaina palata kokeilun ihmeelliseen maailmaan ja katsoa olisiko jotain silmälle nähtävää rikkoutunut DME purkin sisältä. Ajattelin pyytää/ottaa isukin mukaan, koska sillä on ollut elektroniikasta jonkin verran kokemusta aikanaan, muutoin kuin, että sähkö on sinistä ja sattuu. Kye:n pajalle saavuttua ja akun olessa yön yli latauksessa oli ensimmäisenä mielessä starttaus yritys ja kokeilu. Ei uutta eiliseen. Ei muuta kuin muutamia yleismittari mittauksia tekemään ja kaikki pitäisi olla, niin kuin onkin. Otetaan boxi siis lähempään tarkasteluun ja voitiin jo todeta, että aukeamattomuudella ja pienellä raotuksella, ettei sieltä mitään tulla näkemään purkin kansi takaisin kiinni.

    Nyt tuli onneksi nuoruuden ja vanhuuden kokemus todettua käytännössä. Yhteis tuumin päätettiin pistää DME purkkiin kiinni, vain auton sisältä tuleva johtosarja, sekä selkeästi purkkiin tulevat virta johtosarja ja kokeiltiin laittaa virrat päälle, kas kummaa, mittaristoon on syttyt obd:n merkkivalo. Seuraavaksi päätettiin laittaa puolien ohjaus liitin kiinni ja kokeilla uusiksi, tässä välissä oli taas kaapeli irti akulta ja vielä palaa obd:n merkkivalo mittaristossa. Loput kaapelit kiinni ja starttaus yritys. Saatana V8 lähti tulille. Vittu sitä ihmetyksen määrää mikä voi aiheutta tuollaisen "totaali" kuoleman ja saada henkiin tekemättä mitään "ihmeitä".

    Nyt pikku hiprakassa olo on jo aika hyvä, mutta muistaen mitä voi olla, huominen voi olla on parempi painaa pää tyynyyn.

    Bensa karttoja odotellessa, näihin kuvitelmiin ja tunnelmiin.

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #3
      Softa asennettu

      Juu nyt on DME softattu.

      Muutama häiritsevä vika tuli mukana.
      1) tyhjäkäynniltä saattaa sammua aivan yllättäen. Tyhjäkäynti on erittäin tasaista ennen kuin sammuu. Ei anna vikakoodeja mistään. Erona aiempaan ennen flässäystä oli VVT nosto tyhjäkäynnillä 0,36mm ja nyt 0,31mm. Tämä on softan tekijän mukaan OK. Koska on pidempi isku. Epäili imuvuotoa, mutta luulisi sen näkyvän käynnissä?
      2) Täydellä kick down kiihdytyksellä alkaa 3000rpm:n kohdilla röpeltää tai meno katkeaa kuin seinään, mutta pieni kaasun nosto ja jo kyyti kelpaa. Ja pystyy kierrättämään "loppuun" asti ilman ongelmia. Voiko tulpat tehdä näin?. Käsin vaihtamalla pysyy paremmin mukana. Tai voiko bensansuodatin tai pumppu nyt tehdä tämän. Edelleen ei vikakoodeja tule. Luulisi, että jos ei bensaa saa, niin antaisi vikakoodia lambdoilta laihasta seoksesta.

      Onko jollain tässä lähialueella mahdollista tutkia livedataa ja paras jos olisi AFR loggaus mahdollisuus, minkä voisi laittaa softa valmistajalle.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎