Tevehdys.
Omaan kippoon on tuo moottorinvaihto menossa.
Kone on jo käynnistetty ja se jopa jotenkin käykin.
Ohjaus on vielä täysin tuolla B44:n orginaali DME:llä, joka on kuitenkin B48:n johtosarjalla toiminnassa, mutta sitä tullaan muokkaamaan tuolla B48:n bensakartoilla ym.
Harmaita hiuksia teetättää tuo imusarjan pituuden säätömekanismin muuttuminen. Koska haluaisin tuota uudenman mallista käyttää.
Lyhyesti.
Vanhemmassa B44 koneisessa tuota ohjataan yhdellä moottorilla ja se kait säätyy jotakuinkin koko kierrosalueen läpi. Uudemmassa B48 koneissa ohjaus on muutunut niin, että tuo imusarja pysyy kokoajan "pitkänä" ja vasta 4700rpm saavutettua se leväytetään lyheksi. Mutta tuossa B48:ssa onkin jo kaksi moottoria, ja ohjaus menee ilmeisesti parillisten ja parittomien sylintereiden mukaan.
Nyt kun kokeiltiin käyntiin niin antaa vikakoodia muistaakseni parittomien sylintereiden ohjauksesta. Eli ilmeisesti tuon vanhan b44:n moottorin ohjaus pystyy tuota toista puoliskoa jotensakin ohjaamaan, ei tosin kokeiltu tuota 4700rpm tavoite lukua.
Nyt pitäisi tietää uskaltaisiko sitä toteuttaa vaan yksinkertaisesti "rosvo" liitännällä, jotta toiset sylinteriryhmät pääsisivät mukaan toimintaan vai onko parempia ehdotuksia?
Toinen asia mikä kumastutti, kun laitettiin MAF johto poikki uudemman (erilainen fyysinen kiinnitys runkoon ja liitinmalli pienempi) mallin johtosarjasta ja vanha liitin tilalle, niin jostain syystä se siitäkin vikakoodia antaa, eli eikö uudemman johtosarjan singnaali mene samaan paikkaan kuin vanhassa, vai onko tuossa 5-pinnisessä liittimessä, jotenkin erilainen pinnijärjestyksen suhteen. Ainakin lambdojen johdotus oli tyystin erilaisessa järjestyksessä ja sieltäkin vikakoodia antaa, mutta se voi tietysti olla vain omissa kytkennöissäkin vika.
Jotenkin tuo vanhan imusarjan käyttäminen ei innosta, mutta jos muuta tietä ei ole niin kai se pakko on.
Toki jos joku osaa muuttaa mulle vin-koodin niin voin ostaa suoraan tuon uudemman B48 mallin DME purkin.
Tai jos saisin kytkentäkaaviot tai linkit mistä löytyisi, sekä vanhalle B44(olikohan DME 9.2) ja uudelle B48TU(saattoi olla DME 9.2.2) yksiköille, ja voisin näyttää niitä jollekin joka niitä osaisi tulkitakin.
Kaikki tieto on tervetullutta.
Omaan kippoon on tuo moottorinvaihto menossa.
Kone on jo käynnistetty ja se jopa jotenkin käykin.
Ohjaus on vielä täysin tuolla B44:n orginaali DME:llä, joka on kuitenkin B48:n johtosarjalla toiminnassa, mutta sitä tullaan muokkaamaan tuolla B48:n bensakartoilla ym.
Harmaita hiuksia teetättää tuo imusarjan pituuden säätömekanismin muuttuminen. Koska haluaisin tuota uudenman mallista käyttää.
Lyhyesti.
Vanhemmassa B44 koneisessa tuota ohjataan yhdellä moottorilla ja se kait säätyy jotakuinkin koko kierrosalueen läpi. Uudemmassa B48 koneissa ohjaus on muutunut niin, että tuo imusarja pysyy kokoajan "pitkänä" ja vasta 4700rpm saavutettua se leväytetään lyheksi. Mutta tuossa B48:ssa onkin jo kaksi moottoria, ja ohjaus menee ilmeisesti parillisten ja parittomien sylintereiden mukaan.
Nyt kun kokeiltiin käyntiin niin antaa vikakoodia muistaakseni parittomien sylintereiden ohjauksesta. Eli ilmeisesti tuon vanhan b44:n moottorin ohjaus pystyy tuota toista puoliskoa jotensakin ohjaamaan, ei tosin kokeiltu tuota 4700rpm tavoite lukua.
Nyt pitäisi tietää uskaltaisiko sitä toteuttaa vaan yksinkertaisesti "rosvo" liitännällä, jotta toiset sylinteriryhmät pääsisivät mukaan toimintaan vai onko parempia ehdotuksia?
Toinen asia mikä kumastutti, kun laitettiin MAF johto poikki uudemman (erilainen fyysinen kiinnitys runkoon ja liitinmalli pienempi) mallin johtosarjasta ja vanha liitin tilalle, niin jostain syystä se siitäkin vikakoodia antaa, eli eikö uudemman johtosarjan singnaali mene samaan paikkaan kuin vanhassa, vai onko tuossa 5-pinnisessä liittimessä, jotenkin erilainen pinnijärjestyksen suhteen. Ainakin lambdojen johdotus oli tyystin erilaisessa järjestyksessä ja sieltäkin vikakoodia antaa, mutta se voi tietysti olla vain omissa kytkennöissäkin vika.
Jotenkin tuo vanhan imusarjan käyttäminen ei innosta, mutta jos muuta tietä ei ole niin kai se pakko on.
Toki jos joku osaa muuttaa mulle vin-koodin niin voin ostaa suoraan tuon uudemman B48 mallin DME purkin.
Tai jos saisin kytkentäkaaviot tai linkit mistä löytyisi, sekä vanhalle B44(olikohan DME 9.2) ja uudelle B48TU(saattoi olla DME 9.2.2) yksiköille, ja voisin näyttää niitä jollekin joka niitä osaisi tulkitakin.
Kaikki tieto on tervetullutta.
Comment