Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo aihio M50 vastaan S14

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mr.b
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 169
    • pietarsaari

    #16
    M50B25 kone kestää vakiopuristuksilla lähes 400hp, ja mäntien sorvaamalla 500+ hp. mäntiä ei sorvata syvemälle vaan kuoppaa ainoastaan leveämäksi. k.kanget,kampurat kestävät ainakin 700 hp, kunnon moottoriohjauksella tietenkin. nämä koneet kestävät ahtoja yllättävän paljon vakio palikoilla mutta laihalle EI saa päästää. ainakin ruotsin pojat ovat saaneet näin toimimaan niin miksköhän ei myös täällä.

    ...minä ainakin meinaan kokeilla...
    BMW 320iA Touring -95
    Porsche 944 -86
    Buell xb9r -03
    Marin san rafael ~89
    Jalat -70

    Comment

    • mukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 5965
      • Uleåborg

      #17
      Originally posted by gnz
      Miksi? Vaikuttaako ylipaine jotenkin Vanoksen toimintaa heikentävästi?

      Juu, tiedän. Yksi murhe lisää tuo Vanoksen ohjaaminen, ja sen tuoma hyöty saadaan aikaan nostattamalla paineita 0.05 bar

      Muita syitä?

      Siinähän ne syyt tuli, ja se että vanoksen kesto tuolla +300hp akselilla on erittäin kyseenalaista.
      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

      Save the World, Fuck The Fuel Economy
      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

      Comment

      • Hanza
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1931
        • Juvan Shell. Requiescat in pace

        #18
        Originally posted by Sene
        S14 on virtala racingin toimesta väsätty yli 1000 heppasia hirviöitä. Niissä ei kuitenkaan hirveesti enää vakio-osaa ole.
        m10/s14 hybridi, jos tarkkoja ollaan.
        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

        t: luft waffel

        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • EFNU

          #19
          Originally posted by muggo
          Siinähän ne syyt tuli, ja se että vanoksen kesto tuolla +300hp akselilla on erittäin kyseenalaista.
          Mitenköhän se kampiakselilta otettava teho vaikuttaa Vanoksen toimintaan?
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #20
            Originally posted by Calypsocoupe
            Mitenköhän se kampiakselilta otettava teho vaikuttaa Vanoksen toimintaan?
            Pikkulinnut lauloi että ei oo vanos elementissään isoilla kierroksilla, tai jotain kierrosten nopeammasta noususta jne.. ja erittäin vittumainen saada toimimaan 2-osapuolen moottorinohjauksella, tai tämmösillä tiedoilla ainakin elettiin pari vuotta sitten .. joku ajatuskämmi tuossa edellisessä viestissä on tullut kun mennyt tehot ja kierrokset sekasin, liekkö pitäs nukkuakkin välillä.

            Mutta jokainen toki saa tehdä niin kuin mieli tekee, eikä mun mutuja/muistan juttuja kannata sit vakavasti ottaa.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #21
              Ei kai siinä vanoksessa mitään muuta vikaa ole, kuin että sitä on hankala saada toimimaan säädettävällä ruiskulla. Ja jos oikeen kunnolla aikoo rakentaa ja saada koneen toimimaan, niin eipä ole varmaan paljoa muita vaihtoehtoja, kuin säädettävä ruisku. Ei kai sen vanoksen mapittamien mitään mahdotonta ole, mutta kun ruiskun ja sytytyksen mapittaminen on jo ihan tarpeeksi työlästä, ja siihen sitten vielä kolmas ulottuvuus päälle.

              Mulla olis M52B28 alumiininen lohko. Joskus kun saan muita projekteja alta pois, niin olis takoitus ottaa selvää, että sopiiko M50B25 kansi suoraan tuon lohkon päälle. Siitä olisi sitten mahikset rakentaa mitä vaan. Eri kampiakseleilla iskutilaavuuden sais valittua 2,2 - 2,8 litran väliltä. Lyhytiskuinen kierroskone, miltä kuullostais tollanen 2,2-litrainen kuutonen noin 8000 kierroksella? Tai sitten 2,8-litraa ja ahdin, ei huono sekään.

              Ideana olisi kuitenkin yhdistää tuo alulohko ja kansi ilman vanosta. Se olisi kaikkein kevyin mahdollinen 24V kuutoskone. Alulohkon painoeroa rautaiseen en tarkalleen tiedä, mutta käsissä se tuntuu, ja varmasti auton nokallakin se ero olisi huomattava. Samoin kansi ilman vanosta on huomattavasti kevyempi kuin vanosmalin kansi.


              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                #22
                Originally posted by Bullitt
                Ei kai sen vanoksen mapittamien mitään mahdotonta ole, mutta kun ruiskun ja sytytyksen mapittaminen on jo ihan tarpeeksi työlästä, ja siihen sitten vielä kolmas ulottuvuus päälle.
                Ja kun lisätään soppaan, että niitä Vanoksiakin on erilaisia eri moottoreissa, niin huomaa, että niitä ulottuvuuksia tulee portaattoman tuplavanoksen kanssa kaksi lisää. Ei varmasti olisi vapaa-ajan ongelmia.

                Niin kuin joskus on tullut sanottua, olisihan se pirun mielenkiintoinen haaste istuttaa jokin M54B30 E30:iin. Ensin vaan pitäisi valmistua ja koota budjetti.

                edit: Saisi viettää aikaa enemmän läppärin kuin jakoavaimen kanssa
                Last edited by gnz; 24-02-2005, 19:47.

                Comment

                • jamo1
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 90

                  #23
                  Originally posted by Bullitt
                  Ei kai siinä vanoksessa mitään muuta vikaa ole, kuin että sitä on hankala saada toimimaan säädettävällä ruiskulla. Ja jos oikeen kunnolla aikoo rakentaa ja saada koneen toimimaan, niin eipä ole varmaan paljoa muita vaihtoehtoja, kuin säädettävä ruisku. Ei kai sen vanoksen mapittamien mitään mahdotonta ole, mutta kun ruiskun ja sytytyksen mapittaminen on jo ihan tarpeeksi työlästä, ja siihen sitten vielä kolmas ulottuvuus päälle.
                  Käsittäkseni M50 vanoksen ohjaus ei pitäisi olla mitenkään ihmeellistä. Jopa megasquirtti pystyisi tuohon vaikkein muuten M50:seen kelpaakaan.

                  Vuonna 1992 julkaistiin moottorista päivitetty versio M50TU. Tässä versiossa on muuttuva ajoitteinen imunokka. Nokan ajoitus muuttuu kaksi vaiheisesti. Kun moottori saavuttaa noin 1100 rpm nokan ajoitus muuttuu 12,5 astetta aikaisemmalle ja taas 4400 rpm:än jälkeen palaa takaisin perusasentoonsa. Tällä systeemillä saavutettiin neljä etua. Polttoaineen kulutus aleni, vääntökäyrä laajeni, pakokaasupäästöt pienenivät ja moottorin käynti tasaantui. Lisäksi moottoriin vaihdettiin pidemmät kiertokanget, joiden avulla optimoitiin polttoaineenkulutus ja käynnin tasaisuus.

                  Comment

                  • escort
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 339

                    #24
                    [QUOTE=mr.b]M50B25 kone kestää vakiopuristuksilla lähes 400hp, ja mäntien sorvaamalla 500+ hp. mäntiä ei sorvata syvemälle vaan kuoppaa ainoastaan leveämäksi. k.kanget,kampurat kestävät ainakin 700 hp,

                    tuntuu tosi kovilta tehoilta nuo lukemat? vakio imusarjalla ja yhdellä pienellä läpällä olevalla läppärungolla? 400 hv voi olla mahdollista mutta en usko että enempää.
                    itse tekisin kyllä vanoksettomasta moottorista ja kunnon 40-45mm läppärungoilla pystyisikö jotain ÄMMÄN osia käyttämään??. tai sitten niin iso ahdin että tulee mukaan vanoksen kierrosluvun jälkeen hehheh.

                    mutta onko kenelläkään tietoa kansien virtauksista ja paljon tarvitaan nostoa nokissa ym????
                    eihän turbo konetta tarvitse kierrättää edes yli 7000rpm.

                    Comment

                    • mr.b
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 169
                      • pietarsaari

                      #25
                      kovia lukemia ovat, mutta kellot eivät valehtele.. 10s aikoja E30 korissa ovat vastaavilla vehkeillä ajettu. vakio imusarjassa on 65mm kaasuläppä ja se on turbo kutoselle iso, virtaa vakiona abuot 700hp. M50B25 koneissa vakio palikat todella kestäviä, en ole kuullut oikeastaan mistään muusta rikoista kuin kannentiivisteestä! niitäkin löytyy nykyään sellaisia jotka kestävät ilman liekkirenkaita.

                      -jos ruotsinkieltä taitaa edes jotenkin niin katsokaa ppf poikien sivuja. forumeja / projekteja... (projekti sivuilla saattaa löytyä myös suomalaisia autoja!) http://pure-pf.com/
                      Last edited by mr.b; 25-02-2005, 08:32.
                      BMW 320iA Touring -95
                      Porsche 944 -86
                      Buell xb9r -03
                      Marin san rafael ~89
                      Jalat -70

                      Comment

                      • ytte
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 248
                        • Pyhäjärvi

                        #26
                        M50 kanget oli kyllä jämäkän näköset vakio koneen osiksi. Onko kellään kuvaa niistä? Jos männät vaihtaa, nii samahan se o laittaa kunnon kanget, saapahan mielenrauhan siitä asiasta.
                        F10 LCI -15
                        E60 LCI -08

                        Comment

                        • mr.b
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 169
                          • pietarsaari

                          #27
                          uudet vakio pultit oikeaan momenttiin riittää aivan hyvin, tai jos tahtoo niin ARP pulttit. onhan kunnon kanget ja männät ihan ok, mutta vähän owerkilliä jos ei meinaa yli 6-700hp, kun vakio osillakin pärjää. kun ei ihan halpaa tavaraa meinaan...
                          BMW 320iA Touring -95
                          Porsche 944 -86
                          Buell xb9r -03
                          Marin san rafael ~89
                          Jalat -70

                          Comment

                          • ytte
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 248
                            • Pyhäjärvi

                            #28
                            tämä on sita ainaista punnitsemistä, missä kohdassa kannattaa säästää ja missä ei Jättää vaikka sen korisarjan ostamata ja laittaa ne rahat koneeseen
                            F10 LCI -15
                            E60 LCI -08

                            Comment

                            • mr.b
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 169
                              • pietarsaari

                              #29
                              jos tuntuu siltä että on varaa sanoa "elämä on" niin miksei, parhaat palikat kiini vaan...
                              BMW 320iA Touring -95
                              Porsche 944 -86
                              Buell xb9r -03
                              Marin san rafael ~89
                              Jalat -70

                              Comment

                              • JOuMan
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 587
                                • E-Pohojanmaa

                                #30
                                Originally posted by ytte
                                M50 kanget oli kyllä jämäkän näköset vakio koneen osiksi. Onko kellään kuvaa niistä? Jos männät vaihtaa, nii samahan se o laittaa kunnon kanget, saapahan mielenrauhan siitä asiasta.
                                Tosa M50 vakio veivit und männät http://www.kumitkatuun.net/index.php...34&key=0&hit=1 ,ite varmaan laitan samaan konkurssiin myös h-prof teräs kanget arp pulteilla kun kerta mosa auki ja eipähän tarvi sit murehtia ,että tulis veivit kurkistamaan lohkosta et kuka käskee ...
                                Last edited by JOuMan; 25-02-2005, 18:55.
                                E30 329i M50 Turbo (SOLD)
                                E39 M5 Twinturbo
                                Audi Coupe Quattro 2.5 20vT
                                Transporter T5GP 2.0tdi 132Kw
                                Audi A8l 4.0tfsi
                                E24 635Csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎